Suojakumin kiinnitys löysä

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Suojakumin kiinnitys löysä

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Ulomman suojakumin ulompi pää 4maticin kuskin puolen etummaisessa vetoakselissa vuotaa rasvaa, olisiko kovan pakkasen syytä. Kiinnityspanta on paikallaan, mutta löysällä, itse kumi on ehjä. Voisikohan tuota jotenkin kiristää tai vaihtaa uuden? Panta ei ole mikään letkunkiristin eikä sen ympärillä ole kovin paljon tilaa, joten letkunkiristin ei ehkä mahtuisikaan pyörimään siellä. Uusi kumisarja on aika kallis ja vaihtotyökin melko iso. MItähän tuohon tarjoaisi tilalle, panta kun on aika pitkä?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No katoppa ettei se ole hypännyt kynsi kolosta siinä kiristimessä?
Kyllähä helepoin homma taitaa olla kiristää entistä.
Mie tein viimeksi kumien vaihdossa papukaijapihdeistä semmosen erikoistyökalun,
millä pysty kiristään sen org.pannan ihan tehtaalla tarkotetulla tavalla.
Pro HVM
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kiitos vinkistä. Koetin sitä taskulampun valossa tähyillä, mutta ei siitä saanut mitään selvää. Nuo kynnet ovat pienet ja jäi hiukan epäselväksi, miten kiristys tapahtuu. Täytynee tutkia tarkemmin.

Vänttisellä on kuulemma uusiakin pantoja, tuskin maksaisi vaihto paljonkaan.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Perkule, ku on tuo selekä nii kipiä ettei oikeen taivu, oisit tullu LLL-pajalle...
Siinä pannassa on semmonen "korotettu"- kohta, josta pystyosat puristetaan toisansa vasten.
Ensin tosiaan kynnet nii tiukalle ku menee.
Pro HVM
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Rässi66 kirjoitti:No katoppa ettei se ole hypännyt kynsi kolosta siinä kiristimessä?
Kyllähä helepoin homma taitaa olla kiristää entistä.
Mie tein viimeksi kumien vaihdossa papukaijapihdeistä semmosen erikoistyökalun,
millä pysty kiristään sen org.pannan ihan tehtaalla tarkotetulla tavalla.
Kävikö mielessä hohtimet :wink:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

"Suojakumin kiinnitys löysä"

[OT]Tuli otsikosta ekana mieleen että oot ostanu liian isoja kumeja mutta topicin avattuani havaitsin että tämähän liittyi ihan oikeasti voimansiirtoon :shock: [/OT]
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tuo mainitsemasi löysä suojakumi voi joissain tapauksissa korjaantua tableteillakin. Tässä tapauksessa joudutaan käyttämään hohtimia.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ja jos muu ei auta, niin järeä ja laadukas nippuside kehiin. :idea:
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

HVM kirjoitti:Ja jos muu ei auta, niin järeä ja laadukas nippuside kehiin. :idea:
Tööt väärä vastaus :!:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Harju kirjoitti:Kävikö mielessä hohtimet :wink:
Ei nissanin mukana tullu ku umpiruosteiset sivuleikkurit. :nocando:

Nippari voisi olla OK hätäfixi, mutta emmie oikeen pysyväisratkaisuksi... :roll:
Pro HVM
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Rässi66 kirjoitti:Nippari voisi olla OK hätäfixi, mutta emmie oikeen pysyväisratkaisuksi... :roll:
Pysyväisratkaisuksi :shock: On se hurja tuo mulukku :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tunnettu Mersukorjaamo laittoi pannan uusiksi. Kun nyt katsoin, niin se oli jo häipynyt jonnekin. Ei kauan pysynyt paikallaan. Ei ole pulpunnut vaseliinia esiin kuten aiemmin, joten korjaamo ei ilmeisesti lisännyt voitelua, niin kuin pyysin.

Biltemassa näyttäisi olevan suojakumin "kiinnityshihnoja" kaupan, riittävän pitkiä ja oikein ruostumattomia sinkittyjen ohella. Onko näistä kokemusta, pysyvätkö kiinni ja saako ne vedettyä kireälle?

Olisi kovasti halua itse puhdistaa ja kuivata nivel, lisätä vedenkestävää laakerivaseliinia (20 euroa/350 gr) ja vetää side riittävän kireälle. Jos poistan rasvan kumista pannan kohdalta, niin se ei luista. Voin vielä siirtää sisempää kiinnitystä niin, ettei kumi ole vedolla koko ajan.

Toinen vaihtoehto on laittaa neljä 140 mm letkunkiristintä sarjaan ja kokeilla, mahtuuko se pyörimään.

Alunperin laitoin ensiavuksi kaksi tukevaa nippusidettä, mutta en saanut niitä kiristettyä kunnolla ilman sopivaa työkalua. Kiristystarve on vähintäänkin kohtalainen.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kyllä ne Bilteman pannat arvatenkin hommansa hoitaa.
Jos ei itellä mene panta paikoilleen, niin ajeleppa LLL-pajalle. 8)

Et sitten ajatellut käydä reklamoimassa korjaamolla mokomaa susikorjausta?
Pro HVM
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Missä tuo LLL-paja sijaitsee?

Kyllä minä saatan käydä pajalla valittamassa, mutta mitä jos asennus ei siitä kummene. Jospa laittavat vain uuden pannan. Ja kumiin voi jäädä vettä ja hiekkaa sisälle. Jos saisi itse pannan hyvin kiinni, niin voisi ensin kunnolla kuivata kumin ja nivelen ennen asennusta.

Samainen paja unohti viime kesänä perästä öljyntäyttökorkin löysälle.
Ei sitä oikeaan momenttiin olisi voinut saadakaan, kun se korkki oli nuljaantunut pilalle. Ehdin ajella ja hinailla venettä kovilla helteillä pari viikkoa, ennen kuin huomasin perän vuotavan öljyä ja olevan puoliksi tyhjä. Lisäsin öljyä ja vaihdoin korkin. Kävin valittamassa muutaman viikon päästä, kun palasivat kesälomalta. Samalla vaihdettiin öljyt eteenkin, se oli unohtunut, ja laitettiin pohjapanssari oikein kiinni. Pari kuukautta myöhemmin perä alkoi pitää vienoa vihellystä. Ääni voimistui pikku hiljaa ja on nyt vakiintunut. Voisi tietysti mainita siitäkin samalla ja kysyä, voisiko öljyn puutteella olla vaikutusta ääneen ja tarvitseeko sille tehdä jotain. Itse luulen, että perä ylikuumeni, kun ei öljy jäähdyttänyt niin kuin piti. Hiukan tietysti harmittaa, kun perä oli täysin äänetön ja auto on muuten virheetön. Onneksi vihellys ei ole paha.

Sattuuhan noita mokia kaikille, hyvän korjaamon tunnistaa siitä, miten mokat hoidetaan. Yleensä hommat onnistuvat pajalla kerralla erinomaisesti. Mutta harvoin on mahdollista teettää hommia oman mielen mukaan, korjaamo tekee, niin kuin hyväksi näkee. Sen puutteen voi korjata vain tekemällä itse.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Jarkko N kirjoitti:Missä tuo LLL-paja sijaitsee?
Lempäälän Läiske ja Loraus eli lempäälässä

navigaattorilla turha yrittää suunnistaa se ei löyvä perille :wink:
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Jarkko N kirjoitti:Missä tuo LLL-paja sijaitsee?
Lempäälän Laikka ja Lekahan sijaitsee Rässin pihassa, sisäänajo on siitä korinvaihtonissanin ja caminon välistä. :D
Jarkko N kirjoitti:paja unohti viime kesänä perästä öljyntäyttökorkin löysälle. - - Samalla vaihdettiin öljyt eteenkin, se oli unohtunut, ja laitettiin pohjapanssari oikein kiinni. Pari kuukautta myöhemmin perä alkoi pitää vienoa vihellystä.
Kyllä minusta näillä kokemuksilla pitäisi jo mennä reklamoimaan. Miksi tyytyä siihen että hommat tehdään huonosti ja niistä seuraa mahdollisesti itselle vahinkoa? Vaivansahan siinä toki on ja jos on pitempiaikainen suhde pajaan, niin voi tuntua hankalalta ruveta natisemaan. Mutta hyvä korjaamo suhtautuu tällaiseen niin kuin pitääkin, eli asiallisesti: mokat korjataan ja asiakkaalle hyvitellään jos on aihetta. Tai sitten se ei ole hyvä korjaamo.

Tohtisiko tuota paikkaa nimeltä mainita?
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kiitos tiedosta.

Ko. korjaamo lienee ainakin ollut paras lajissaan ja siellä on tarkoitus teettää vaativimmat hommat jatkossakin. Valitettavasti ihan virheettömästi hommia ei tee kukaan. Voisin kertoa korjaamon nimen, jos olisi erimielisyyksiä, mutta toistaiseksi kaikki ongelmat on hoidettu hyvin.

Kyllä asiallista palautetta annan aina kun siihen on aihetta ja kun pystyn tekemään sen melko pian. Tuon perän kanssa ääni oli syksyllä niin pieni, että siitä ei tullut valitettua, onhan perällä jo ajettukin yli 250 tkm. Kun siitä mokasta on jo yli puoli vuotta, niin alkaa olla oma vika, kun ei tullut reklamoitua ajoissa. Kyllä siitä mainita voi, mutta paraneeko vai huononeeko palvelu tai työn laatu? Jos valitan perän äänestä, niin millä todistan, että se oli aiemmin ihan äänetön. Joidenkin mielestä täysin hiljaista ASD-perää ei olekaan.

Tuo kumin kiinnitys taas on semmoinen homma, mikä pitäisi saada kuntoon. Jos vien sen pajalle, niin se varmasti korjataan. Jos nivel alkaa äännellä tai hajoaa vaikka parin vuoden päästä, niin on vaikea syyttää korjaamoa, vaikka hiekka ja vesi olisi jäänyt kumiin ja turmellut nivelen ajan kanssa. Olisiko järkevämpää, halvempaa ja nopeampaa laittaa se vaan heti itse? Tämmöisellä loskakelillä ei millään viitsisi vetää kumia hermeettisesti umpeen ilman kunnon puhallinkuivausta, mikä kestää käytännössä yön yli.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Lisää rasvaa sisään ja kiristin kiinni.

Sitten jos haluaa alkaa hifistelemään, niin vetari irti autosta.
Kumi irti ja diisel/polttoöljyllä vanhat vaseliinit pois.
Liukenee muuten älyttömän hyvin.
Paineilmalla kuivaus niveleen ja kumiin.
Uusien MoS-vassujen kanssa homma pakettiin.

Aika savotta, mutta ei ne liene 4maticin niveletkään ilmaisia?
Voisihan tuon kai tehdä vetari paikoillaankin, mutta siivo voi olla lohduton...
Pro HVM
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Juuri näin.

Ajattelin kääntää kumin nurinpäin ja pyyhkäistä hiekat ja vedet pois paperilla. Sitten hiukan lämpöä, niin että kosteus haihtuu. Uutta vedenkestävää vaseliiinia ja kumi lujasti kiinni vaikka liimalla auttaen. Voila.

Tuskin maksaa vaivaa liuottaa vanhaa vaseliinia pois... Auton varapyörän sisällä on kylläkin varakanisteri, jossa on kuulemma 16 vuotta vanhaa dieselöljyä. Senhän voisi uhrata ja laittaa tilalle tuoretta. Vaan saako sitä uutta vaseliinia oikeaan väliin purkamatta niveltä, voi olla parempi kun ei liuottele liikoja. Tuskin se vesi ja pöly sinne on hakeutunut, se liikkuu vasta ajan kanssa.

Uusi vetoakseli maksaa 1630 euroa. Pelkkä suojakumisarja maksaa noin 190 euroa. Bilteman kympin kumit eivät sovi. Vetoakselin saa irti irrottamatta muita osia nimenomaan vasemmalta puolelta. Pitää vaan olla sopivat avaimet, on nimittäin sisemmät ruuvit tiukassa vetoakselin mutterista puhumattakaan. Irrotusta helpottaa, jos saa auton nosturille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”