Nastat vaiko kitkat?
Nastat vaiko kitkat?
Pistetääs tämä tänne käyttökokemusten osastolle paremman puutteessa. Tarkoitus olis hankkia talveksi uudet renkaat. Edelliset oli Bridgestonen Blizzakit ja niihin tyytyväisenä olisin ehkä ostamassa ens kertaa uusia kitkoja.
Mielipiteitä kitkat vs. nastat. Ja rengasmerkin valinnasta. Mites paljon vaikuttaa käytännössä, siis oikeasti, ajettavuuteen esim. nopeusluokka ja kantavuus? Ja otetaas tuo äänestys samantien mukaan
Mielipiteitä kitkat vs. nastat. Ja rengasmerkin valinnasta. Mites paljon vaikuttaa käytännössä, siis oikeasti, ajettavuuteen esim. nopeusluokka ja kantavuus? Ja otetaas tuo äänestys samantien mukaan
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Nastat vaiko kitkat?
Kitkat, nastat eivät tuo enää lisäarvoa kun ei saa ulkonemaa juurikaan olla.veppe kirjoitti:Mielipiteitä kitkat vs. nastat. Ja rengasmerkin valinnasta.
Lisäksi, raskaassa autossa esim. etupyöriä vaikkapa parkkipaikalla käännellessä nastat tahtovat napsua poikki.
(Testikalusto: Toyota Crown ja renkaana nastallinen Gislaved Frost).
Rengasmerkkinä ollut '80 -luvun lopulta alkaen Continental ContiViking (aiemmin Viking -nimellä) ja kitkoilla on tullut ajeltua hyvin erilaisissa olosuhteissa jo 700-800 000 km.
Tämäpä se kiinnostaisi minuakin.veppe kirjoitti: Mites paljon vaikuttaa käytännössä, siis oikeasti, ajettavuuteen esim. nopeusluokka ja kantavuus?
Suomesta vaan on vaikea löytää muuta, kuin nopeusluokkaa Q ja kuormitusluokkaa kuin 93-94 (paitsi tietysti pakettiauton kitkat).
Nokialla on uusi R -luokka joka on melkein sama kuin Q (+10 km/h).
Bridgestonella on myös H -luokkaa.
(Lähde: pikagallup rengasliikkeisiin viime viikolla).
Tietääkö joku, onko niissä "saksankitkoissa" muuta eroa, kuin ehkä suurempi nopeusluokitus?
Jos seos ja pinta vastaa kotimaan markkinoilla olevia ja ero on vain nopeusluokassa, niin niitä ei liene syytä syrjiä?
Suurempi nopeusluokka toisi jäykemmän rungon renkaaseen, joka voisi olla vain hyvä asia. Ehkä.
Kuormitusluokan vaikutus ominaisuuksiin on myös hämärän peitossa.
Tiedossa on vain se, että luokka pitää olla riittävä.
Lisätietoa tästäkin olisi hyvä saada.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Re: Nastat vaiko kitkat?
Euromasterilla:Ari66 kirjoitti:Suomesta vaan on vaikea löytää muuta, kuin nopeusluokkaa Q ja kuormitusluokkaa kuin 93-94 (paitsi tietysti pakettiauton kitkat).
215/55-16 KITKA MICHELIN 215/55 R 16 XL 97H PILOT ALPIN PA2 882,41 e/srj
215/55-16 KITKA MICHELIN 215/55 R 16 93H PILOT ALPIN PA2 830,98 e/srj
Ikinä ei ole kitkoja talviolosuhteissa ollut. Keväällä auton oston yhteydessä tuli mukana ne saksankitkat. No ne osoittautuivat aivan hengenvaarallisiksi kun vähän vettä satoi ja velliksi meni kun lämpötilat nousi. Uusien talvirenkaiden osto on kuitenkin edessä. Sen verran pässi sitä kuitenkin on että tarkoitus on vaihtaa ne kitkat uudelleen alle jahka hieman vielä viilenee ja katsoa miten niiden kanssa pärjää. Muutenkin tekee ilkeetä jos uusilla talvirenkailla pitää pikitietä kuluttaa. Uusi merkki on vielä auki.
Omissa autoissa on ollut niin Gislavedia kuin Nokialaistakin. Mitään radikaaleja eroja ei ole ollut, tosin autotkin ovat vaihtuneet joten vertailu ei ole mielekästä.
Mitä sitten vastasin? En vielä mitään. Kitkat kiinnostaisi mutta hyvin vähäisen kokemuksen perusteella kokemukset ovat hyvin negatiivisia. Lisätestiä täytyy tehdä. Oletettavasti uudet kumit tulevat olemaan nasta versiot.
Omissa autoissa on ollut niin Gislavedia kuin Nokialaistakin. Mitään radikaaleja eroja ei ole ollut, tosin autotkin ovat vaihtuneet joten vertailu ei ole mielekästä.
Mitä sitten vastasin? En vielä mitään. Kitkat kiinnostaisi mutta hyvin vähäisen kokemuksen perusteella kokemukset ovat hyvin negatiivisia. Lisätestiä täytyy tehdä. Oletettavasti uudet kumit tulevat olemaan nasta versiot.
Vaan eipä noita kitkoja ole tarkoitettukaan kesäkeleille Itse ajelin kesällä loppuun edelliset kitkat, siis ne Blizzakit, ja ne todella oli välillä hengenvaaralliset. Loppuvaiheessa auton perän sai heittämään esim. risteyksestä kääntyessä pienellä kaasunkäytöllä. Eikä tuo mun 300D mikään tykki kuitenkaan ole Sadekelillä piti olla jo tosi varovainen, pari kertaa kävi pienet läheltä piti -tilanteet .. Kesärenkaat alle vaihdettuani tutkin tarkemmin sitä kitkakumia, ne kun ole melkein takaa jo kaljuksi kuluneet, niin se kumi oli sellaista kuin jotain solukumia melkein. Huokoista ja pehmeätä => sulaa helposti alle. Mutta jääkelillä kunnon kitkoissakin riittää jo kummasti pitoa.Generig kirjoitti:Ikinä ei ole kitkoja talviolosuhteissa ollut. Keväällä auton oston yhteydessä tuli mukana ne saksankitkat. No ne osoittautuivat aivan hengenvaarallisiksi kun vähän vettä satoi ja velliksi meni kun lämpötilat nousi.
Ai niin, kitkojen hintavertailua tuolta vanhalta hörhöfoorumilta. Kyse siis Jkl ympäristö, rengastöineen (ei alle asennusta), 195/65R15:
--------------------------- Halvin ------- Kallein ---------
Conti WinterViking3:----- 430 ,- ------ 470 ,-
Nokian RSi:--------------- 450 ,- ------ 540 ,-
Bridgestone WS50+:----- 400 ,- ------ 415 ,-
Halvin taisi olla joka renkaassa Päijätkumi. Löytyykö vielä halvempaa? Mitähän jos tekis kimppatilauksen Kerralla jonossa 10-15 mersua, niin saisikohan paljousalennuksen
Ai niin, ainakin Nokialaisia taisi ainakin parissa liikkeessä haukkua raskaan auton alle huonoiksi. Ovat kuulema hiukan vetelät. Ja Bridgestone taas oli useamman mielestä jo kehityksen kelkasta pudonnut. Eihän se tainnut testissäkään viime keväänä pärjätä niin hyvin? Onko kellään todellisia kokemuksia?
Viimeksi muokannut veppe, 04.10.2005 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja siitä ilosta että pääsee Jyväskylään, kannattaa vähän vaikka maksaakinveppe kirjoitti:Sitähän tuolla vähän tarkoitin. Vaan jos ottavat itärajalla kovaa hintaa, niin sehän kannattaa vaikka kovalla alennuksella ajella Jyväskyläänveppe kirjoitti:Kerralla jonossa 10-15 mersua, niin saisikohan paljousalennuksen
Re: Nastat vaiko kitkat?
Joku aika sitten oli mielestäni jossain lehdessä testi nokian kitkoista kolmessa nopeusluokassa.Ari66 kirjoitti:Tietääkö joku, onko niissä "saksankitkoissa" muuta eroa, kuin ehkä suurempi nopeusluokitus?
Jos seos ja pinta vastaa kotimaan markkinoilla olevia ja ero on vain nopeusluokassa, niin niitä ei liene syytä syrjiä?
Suurempi nopeusluokka toisi jäykemmän rungon renkaaseen, joka voisi olla vain hyvä asia. Ehkä.
Kuormitusluokan vaikutus ominaisuuksiin on myös hämärän peitossa.
Tiedossa on vain se, että luokka pitää olla riittävä.
Lisätietoa tästäkin olisi hyvä saada.
Ovat eri seosta, ja eri rungolla.
Ei kovin hyvin sovellu testien mukaan suomen talveen nuo "saksankitkat".
Meikäläisen talviajot tulee ajeltua pitkälti lumisilla ja jäisillä sivuteillä, siksi nastat
Itsellä on HP4:t odottelemassa talven tuloa.
Viime talvena ne ostin, ja tyytyväinen olen ollut.
Koko on 195/65-15, 95T XL.
Eli kantavuus 690kg/pyörä ja nopeusluokka T (190km/h)
Paineiksi on riittänyt ohjekirjan mukaiset paineet, kun edellisissä eli GY UG500:ssa täytyi pitää 2.5-2.7bar, että pysyi tiellä.
Nuo GY:t hukkasi nastat kahdessa talvessa, pintaa niissä kyllä olis vielä ollu
- Josef Matula
- Viestit: 121
- Liittynyt: 04.10.2005 18:59
Kitkat, neljäs talvi kitkoilla alkamassa ja takaisin nastoihin tuskin palaan. MIchelin x-ice:t tulee toista talvea olemaan alla, edelliset oli Nokian Q:t . Hyviä renkaita molemmat, liukkalla lähtee liikkeelle kuin hauki rannasta
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Alkaako keskustelu hyytyä ?
Eikö saada kunnon rengassotaa aikaiseksi ?
Kuka se sanoi, että syrjäteillä ajellaan niin paljon että nastat tarvitaan ?
Jaa enkö mä aja? Esim. Pohjois-Norjassa tosijäisillä ?
Skarpatkaa !
Kunnon rengassota rules.
Siihenhän nämä aina yleensä on ennemmin tai myöhemmin menneet.
Siksi provosoin, että päästäisiin se "löysä" vaihe ohitse, jossa kaikki on samaa mieltä ja yhtä onnellista perhettä
Mielenkiinnolla jatkoa odottaen: Ari66
Eikö saada kunnon rengassotaa aikaiseksi ?
Kuka se sanoi, että syrjäteillä ajellaan niin paljon että nastat tarvitaan ?
Jaa enkö mä aja? Esim. Pohjois-Norjassa tosijäisillä ?
Skarpatkaa !
Kunnon rengassota rules.
Siihenhän nämä aina yleensä on ennemmin tai myöhemmin menneet.
Siksi provosoin, että päästäisiin se "löysä" vaihe ohitse, jossa kaikki on samaa mieltä ja yhtä onnellista perhettä
Mielenkiinnolla jatkoa odottaen: Ari66
UGH !!PM kirjoitti:Jos olis lukkoperä, sitten ehdottomasti kitkat näillä leveysasteilla. Mutku joka päivä tarvii päästä ja takaskin vielä hengissä...
Vieläkö lisätään tuohon tienkunnossapito = Tielaitos ei ole päässyt hoitamaan tarpeellista suola-annostaan kun viimekertainen suolaliuos on jäätynyt tienpintaan ja on niin pirunliukas, ettei kitkatkaan pidä... ööh siis nastat
Eli nastat paras olla rannikon suola-alueella
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Hö..
Laittakaa nyt parastanne.
Itse olen kitkolla ajellut niin itäisessä Suomessa, hyyyyvin paljon varsinkin läntisessä Suomessa, etelässäkin, mutta paljon myös keskisessä Suomessakin, kuten myös pohjoisessa.
Mukaan lukien Pohjois-Norja, Pohjois-Ruotsi sekä etelämpänä vieraalla maalla Viipurin ja Pietarin seutu.
Öpaut 2 milj. km näissä mainituissa olosuhteissa. Kesällä ja talvella, molemmissa keleissä.
En provosoi, mutta ihan vilpittömästi haluaisin tietää, missä näistä olosuhteista olisin saanut lisäarvoa nastoista ?
Laittakaa nyt parastanne.
Itse olen kitkolla ajellut niin itäisessä Suomessa, hyyyyvin paljon varsinkin läntisessä Suomessa, etelässäkin, mutta paljon myös keskisessä Suomessakin, kuten myös pohjoisessa.
Mukaan lukien Pohjois-Norja, Pohjois-Ruotsi sekä etelämpänä vieraalla maalla Viipurin ja Pietarin seutu.
Öpaut 2 milj. km näissä mainituissa olosuhteissa. Kesällä ja talvella, molemmissa keleissä.
En provosoi, mutta ihan vilpittömästi haluaisin tietää, missä näistä olosuhteista olisin saanut lisäarvoa nastoista ?
No höh,
Molemmilla on tullut ajeltua aika paljon mutta kyllä jossain toppilan rampilla oulussa nyppii kun turverekat on kiillottaneet valoista taaksepäin 200m peilikirkkaaksi ja kitkoilla ei pääse minnekään. Siinä on mulle lisäarvoa Esim misukan (lösö mersun alla) ivalot nastoilla pitää kun tauti lumella ja nastat toimii hyvin em olosuhteissa ja jäisellä mukulakivellä mitä Oulussa riittää. Tälle talvelle pitäis vielä hankkia joku ivaloa vastaava mutta hiukan jämäkämpi kumi, nastoilla tietenkin
Molemmilla on tullut ajeltua aika paljon mutta kyllä jossain toppilan rampilla oulussa nyppii kun turverekat on kiillottaneet valoista taaksepäin 200m peilikirkkaaksi ja kitkoilla ei pääse minnekään. Siinä on mulle lisäarvoa Esim misukan (lösö mersun alla) ivalot nastoilla pitää kun tauti lumella ja nastat toimii hyvin em olosuhteissa ja jäisellä mukulakivellä mitä Oulussa riittää. Tälle talvelle pitäis vielä hankkia joku ivaloa vastaava mutta hiukan jämäkämpi kumi, nastoilla tietenkin
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Vasta minäkin kolmena, korkeintaan neljänä talvena tätä menoa olen katsellut.zyys kirjoitti:Eikä ole autoiltu pääkaupunkiseudeun lumettomilla teillä.
Mutta täälläkin ollessa, enemmän kilometrejä muualla taittanut.
Vaikka nickin alla lukee Helsinki, se ei tarkoita sitä että täällä pääosin kilsani ajaisin.
Enimmäkseen kilometrejä kertyy Satakunnassa, Keski-Suomessa, länsirannikolla, Pohjois-Pohjanmaalla, Lapissa ja eritoten Pohjois-Norjassa.
Siitä muuten saa repiä vapaasti vaihtelevampaa keliolosuhdetta kitkoja vastaan...
Varsinkin, kun usein on vielä ollut iso asuntovaunukin perässä.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Eip oo tökkinä Toppilan rampissakkaan etuveto-Saabilla, takaveto-Volvolla, eikä takaveto-Mersullakkaan.XUX63 kirjoitti:.....toppilan rampilla oulussa nyppii kun turverekat on kiillottaneet valoista taaksepäin 200m peilikirkkaaksi ja kitkoilla ei pääse minnekään.....
Pittääkö etelästä taas tulla opettamaan, miten liukkaalla ajetaan?
Tulee ihan takavuosien juttu mieleen, kun lapin immeiset niin kovasti kehui kuin he pärjää kelissä kuin kelissä ihan luonnon antimilla.
Riekkoa ammutaan ja lohta pyydetään... joo joo.... pidelläänhän hevosta välillä
No koitti aika jolloin oltiin vaunureissulla, eikä vaunu heillekään outo kaiketi ollut aiemminkaan.
Sattupa vaan Norjan "tundralla" joskus tapaus, jolloin olikin vähän sadellut vettä ja nuotio piti perustaa.
Lapin mies tuumas jotta ei tuu mitään kun on puut märät ja veti stetsonia takaraivolle
No mä etelän pellenä tietty roudasin puut kehikkoon ja laitoin tulet sytkärintäyttöpullolla, kun LAPIN MIES istui tyytyväisenä kelolla Karhupullo sylissä
Samaan aikaan Lapin Miehen emäntä huseeras asuntovaunussa.
Oli laittanut kahvinkeittimen asemiin, ihmetteli vaan että miksei kahvinkeitin porise.
Tuumasin notta onko tuo ihmekään, kun lähimpään sähkölinjaan lienee parisen sataa kilomeetriä....
Ja tälle kahvivääpelillekin piti olla vaunu tuttu ja tajuta jo moisissa oloissa automaattisesti, että pitää keittää kaasulla.
Tarinan opetus:
Kartta, kompassi, makuupussi, Trangia ja muonaa.
Ne on ainoat mihin voi luottaa.
Olisko paikallaan liukkaan kelin kurssi paikallisille ja pitäjänä etelän hetelmä Tulis varmaan tarpeeseen mutta epäilen ettei hirvee sukseeAri66 kirjoitti:Eip oo tökkinä Toppilan rampissakkaan etuveto-Saabilla, takaveto-Volvolla, eikä takaveto-Mersullakkaan.XUX63 kirjoitti:.....toppilan rampilla oulussa nyppii kun turverekat on kiillottaneet valoista taaksepäin 200m peilikirkkaaksi ja kitkoilla ei pääse minnekään.....
Pittääkö etelästä taas tulla opettamaan, miten liukkaalla ajetaan?
Kuvitteleppa autoon hiukan vanhempi alusta, 2-3 kertainen määrä heppoja ja luistonesto pois - kyllä nastoilla on kuitenkin nopeampi lähteä rekan kiilloittamalta lumelta väitän ma
Lavetti on kyllä lainattavissa liukkaan kelin kurssille mutta kaskoa siinä ei ole Tosi asiassa kyllä lapinreissuillakin jo kitkoilla nilkuttaessa sekä etelän että lokaalit kuskit on pääsääntöisesti tientukkona - johtuneeko sitten kieroontuneesta mutta järkkymättömästä itseluottamuksesta ja luottamuksesta omiin ajotaitoihin. Oli tiellä tai kyydissä muita eli ei
Kyllä minä mersuunkin luotan - ainakin vieläAri66 kirjoitti:Tarinan opetus:
Kartta, kompassi, makuupussi, Trangia ja muonaa.
Ne on ainoat mihin voi luottaa.
Toimii myös toisinpäin. Eli tiukanpaikantullen piheinä miehinä käyttävät nastarengasautoilijoiden jarruja. Pari kertaa on liikennevaloissa takaa tullut kaveri käyttänyt minun jarruja pysähtymiseensä takapuskurin ym. kustannuksella. Molemilla kerroilla kitkarengasautoilija !XUX63 kirjoitti: Tosi asiassa kyllä lapinreissuillakin jo kitkoilla nilkuttaessa sekä etelän että lokaalit kuskit on pääsääntöisesti tientukkona - johtuneeko sitten kieroontuneesta mutta järkkymättömästä itseluottamuksesta ja luottamuksesta omiin ajotaitoihin. Oli tiellä tai kyydissä muita eli ei
Onneks ei ole ollut maksajasta epäselvyyksiä.
. . .