Oktaaninvalitsin
Oktaaninvalitsin
Tietääkö joku missä asennossa noissa vanhemmissa malleissa oleva mekaaninen polttoaineen oktaaninvalitsin pitäisi olla ajettaessa suomen 95E -bensiinillä? Asentoja on "S" ja "N" (Super / Normal). Vaikuttaa ilmeisesti sytytysennakkoon hieman, ja sitä kautta polttoaineenkulutukseen/tehoihin/nakutukseen. Moottorista kuuluu kuormitettaessa "säksätystä". Auto on W201 190E 2.0 -92.
Oktaaninvalitsin
Oho! Täälläpä vastataan nopeasti! Kiitos oikein paljon vastauksistanne.
En oikein usko että pakosarja olisi halki - autolla on ajettu vain 62 000km. Se on melkoinen ihme tuon ikäiselle autolle... Edellinen (ja ainoa) omistaja vuonna 1928 syntynyt lääkärismies. Auto on Neustadista, etelä-saksasta, isosta Mercedes-Benz -liikkeestä ostettu, huoltokirja ja saksan rekisteritiedot on + 100% km -takuu. Näyttää ja tuntuu uudenkarhealta. Missään ei näy käytönjälkiä. Olen testannut paria samanlaista ns. "suomiautoa", jotka ovat mm. lionneet vuosien ajan 5kk / vuosi suolaliuoksessa, ja olleet 10. omistajalla + ajettu 500 000km - ei voi edes verrata samana päivänä. Lisäksi minun Messerchmitissäni on metalliväri, sävylasit, sähkökattuluukku, ilmastointi ym. pientä kivaa
Käytin alustan ruostesuojauksessa ja massauksessa heti. Huoltomies vaan naureskeli, kun ei 13-vuotta vanhassa autossa ollut yhtään ruostetta alustassa... Lukuunottamatta pientä pintaruostetta etutukivarsissa.
Takaisin asiaan. Eli saksassa vissiin saa jopa 91 oktaanista polttoainetta. Tämä suomen 95E pitäisi siten olla "super" polttoainetta. Kuitenkin, "N" -asennossa ei säksätä. mutta vie mielestäni enemmän polttoainetta. Suomeen tuotaessa se oli "N" -asennossa. Taitaa siinä valitsimessa olla muitakin "väliasentoja", joten ehkä kokeilen niitä joululomilla - vaihdan kytkimen asentoa yhden pykälän, ja teen sitten koevetoja. Kannattaisikohan myös koettaa 98 oktaanista?
-Matti-
En oikein usko että pakosarja olisi halki - autolla on ajettu vain 62 000km. Se on melkoinen ihme tuon ikäiselle autolle... Edellinen (ja ainoa) omistaja vuonna 1928 syntynyt lääkärismies. Auto on Neustadista, etelä-saksasta, isosta Mercedes-Benz -liikkeestä ostettu, huoltokirja ja saksan rekisteritiedot on + 100% km -takuu. Näyttää ja tuntuu uudenkarhealta. Missään ei näy käytönjälkiä. Olen testannut paria samanlaista ns. "suomiautoa", jotka ovat mm. lionneet vuosien ajan 5kk / vuosi suolaliuoksessa, ja olleet 10. omistajalla + ajettu 500 000km - ei voi edes verrata samana päivänä. Lisäksi minun Messerchmitissäni on metalliväri, sävylasit, sähkökattuluukku, ilmastointi ym. pientä kivaa

Takaisin asiaan. Eli saksassa vissiin saa jopa 91 oktaanista polttoainetta. Tämä suomen 95E pitäisi siten olla "super" polttoainetta. Kuitenkin, "N" -asennossa ei säksätä. mutta vie mielestäni enemmän polttoainetta. Suomeen tuotaessa se oli "N" -asennossa. Taitaa siinä valitsimessa olla muitakin "väliasentoja", joten ehkä kokeilen niitä joululomilla - vaihdan kytkimen asentoa yhden pykälän, ja teen sitten koevetoja. Kannattaisikohan myös koettaa 98 oktaanista?
-Matti-
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Vilkaise omistajan käsikirjasta, mitä oktaaveista sanotaan. Infoa löytynee myös bensaluukun kannesta. Jotenkin on sellainen mielikuva, että tähän M102-103-perheeseen tehdas suosittaa 98E:tä, mutta en mene vannomaan 92-mallisen koneen kohdalla mitään varmaa.
Itsellä on M103-kiulussa asento S ja bensa 98. Ei nakuttele ja kulutus on pienempi kuin 95:llä. Ei tosin nakuta silläkään.
Muistaakseni asento N oli tarkoitettu juuri mm. Saksassa myytävälle 91-laadulle. Nuo muut asennot (ilmeisesti 1 - 7 myös 201:n motissa) ovat käytännössä tarpeettomia nykyisillä bensoilla. Niillä voi löytää parhaan käynnin "kehitysmaabensoilla", joka hommelissa on otettu huomioon. Mutta mikäs estää kokeilemasta.
Itsellä on M103-kiulussa asento S ja bensa 98. Ei nakuttele ja kulutus on pienempi kuin 95:llä. Ei tosin nakuta silläkään.
Muistaakseni asento N oli tarkoitettu juuri mm. Saksassa myytävälle 91-laadulle. Nuo muut asennot (ilmeisesti 1 - 7 myös 201:n motissa) ovat käytännössä tarpeettomia nykyisillä bensoilla. Niillä voi löytää parhaan käynnin "kehitysmaabensoilla", joka hommelissa on otettu huomioon. Mutta mikäs estää kokeilemasta.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ehdottomasto S=Super asennossa, meodän polttoaineet kuuluvat kaikki S luokkaan.
N asento on alle 90 tai jotain oktaanisille.
Joissakin täytyy syttyä kuitenkin säätää jos käyttää 95E:tä.
N asento on alle 90 tai jotain oktaanisille.
Joissakin täytyy syttyä kuitenkin säätää jos käyttää 95E:tä.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Oktaaninvalitsin
Hmm... Minkähänlainen homma tuo sytytyksen säätäminen on? Kannattaa varmasti tämmöisen "peukalo keskellä kämmentä" -tyyppisen ihmisen viedä johonkin ammattikorjaamolle... Kyllä se "säksätys" voi varmasti semmoisestakin johtua. Tai en tiedä, säikähtiköhän auto niin paljon tätä yht'äkkistä suomen loskaan ja pa****n eiku pakkaseen tuontia 
Onko muuten oikeesti totta että auto vie 98:lla vähemmän? Sittenhän se saattaisi kannattaa ajella 98:lla!?
-Matti-

Onko muuten oikeesti totta että auto vie 98:lla vähemmän? Sittenhän se saattaisi kannattaa ajella 98:lla!?
-Matti-
Tämä "säksätyshhän" on nakutusta joka johtuu polttoaineen ennenaikaisesta syttymisestä. Nakutukselle voi näyttää närhenmunat kääntämällä syttyä myöhäisemmälle. Valitsimen "S" on oikea asento jos ajetaan sivistysvaltion bensalla, "N" on tarkoitettu kommunistimaihin ja Haapavedelle.
Väitän että vähemmällä menee jos käytät 98:a, näin ainakin omiin kokemuksiin pohjaten.
Joku on kyllä väitänyt minua joskus taikauskoiseksikin... 

Väitän että vähemmällä menee jos käytät 98:a, näin ainakin omiin kokemuksiin pohjaten.


- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Oot HVM oikeessa ja tehoja pukkaa ulos paremmin 

They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Ei ole taikauskoa. Ja jos siitä huolimatta uskottomia löytyy, niin kulutuserostahan on olemassa KIUP-tutkimus, joka viimeistään todentaa asianHVM kirjoitti:Väitän että vähemmällä menee jos käytät 98:a, näin ainakin omiin kokemuksiin pohjaten.Joku on kyllä väitänyt minua joskus taikauskoiseksikin...

W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Oktaaninvalitsin ym.
Jep. Kiitoksia mielipiteistänne. Testailen 98 oktaanista joululomilla - tulee ajettua matkaa tuonne itä-suomeen susirajalle, niin saa kulutuslukemia... Kattoluukkua tulee testailtua ehkä vasta kesällä 
Pitäis varmaan vaihtaa täyssynteettiset öljyt ennen kuin tulee kovempia pakkasia - autossa on nyt 10w40 -öljyt. Jäähdytysneste on vaihdettu samalla kun laitatin lohkolämmittimen...
Peräöljyt ja (manuaali)vaihteistoöljyt ei vissiin kuulu Mersun vaihto-ohjelmaan ollenkaan? Ei kai siitä haittaakaan ole jos ne vaihtaisi. En tiedä miten muilla on kokemuksia, mutta eräs Henkeen-Ja-Vereen Mersu-mies sanoi minulle että älä KOSKAAN vaihdata peräöljyiksi muita kuin MERSUN OMAA öljyä. Vain siinä on kuulema joku tarpeellinen lisäaine. Muut öljyt rikkovat jotkut tiivisteet / laakerit tms. Mitä mieltä olette muut?
Sama tyyppi muuten sanoi myös, että vaihtaa automerkkiä vasta sitten kun Formula 1:set ovat etuvetoisia...
Niinpä, heh heh...
-Matti-

Pitäis varmaan vaihtaa täyssynteettiset öljyt ennen kuin tulee kovempia pakkasia - autossa on nyt 10w40 -öljyt. Jäähdytysneste on vaihdettu samalla kun laitatin lohkolämmittimen...
Peräöljyt ja (manuaali)vaihteistoöljyt ei vissiin kuulu Mersun vaihto-ohjelmaan ollenkaan? Ei kai siitä haittaakaan ole jos ne vaihtaisi. En tiedä miten muilla on kokemuksia, mutta eräs Henkeen-Ja-Vereen Mersu-mies sanoi minulle että älä KOSKAAN vaihdata peräöljyiksi muita kuin MERSUN OMAA öljyä. Vain siinä on kuulema joku tarpeellinen lisäaine. Muut öljyt rikkovat jotkut tiivisteet / laakerit tms. Mitä mieltä olette muut?
Sama tyyppi muuten sanoi myös, että vaihtaa automerkkiä vasta sitten kun Formula 1:set ovat etuvetoisia...

-Matti-
Oktaaninvalitsin
No niin, 2006 rullaa jo pitkällä ja vasta nyt sain uuden nettioperaattorin yhteyden auki...
Nimimerkit "dealer" ja "Jani" - olitte oikeassa. Säksättävä ääni tuli vuotavasta pakosarjan tiivisteestä.
Vuoto on niin pieni ja hankalassa paikassa huomata, ettei tullut mieleen. Ilmeisesti aika harvinainen vika. Varmaankin tapahtunut niin että pultit jääneet löysälle, ja on sitten polttanut, "puhaltanut" siitä tiivisteen läpi. Pieni musta nokiviiru siitä kohtaa piirtyy lohkoon...
Nimimerkit "dealer" ja "Jani" - olitte oikeassa. Säksättävä ääni tuli vuotavasta pakosarjan tiivisteestä.
Vuoto on niin pieni ja hankalassa paikassa huomata, ettei tullut mieleen. Ilmeisesti aika harvinainen vika. Varmaankin tapahtunut niin että pultit jääneet löysälle, ja on sitten polttanut, "puhaltanut" siitä tiivisteen läpi. Pieni musta nokiviiru siitä kohtaa piirtyy lohkoon...
Re: Oktaaninvalitsin
Itse asiassa yleinen tyyppivika tuossa moottorityypissä. Uudet tiivisteet vaan kerralla, saattaa muuten pultit vaatia kovempia otteita irrotakseen...Matti kirjoitti:Ilmeisesti aika harvinainen vika.

- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Re: Oktaaninvalitsin
Juu, ei passaisi ostella vanhojen saksalaisten lääkäreiden ex-autoja - kuuleman mukaan he eivät oikein osaa pitää pelejään kunnossaMatti kirjoitti:Pieni musta nokiviiru siitä kohtaa piirtyy lohkoon...


Mutta hyvä että vaiva tuli kuntoon, vaikka pieni olikin.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Oktaaninvalitsin
Joo, kyllä auto on loistokunnossa. Tuo on ainoa "vika" jonka olen siinä huomannut. Lokakuusta lähtien ollut ajossa joka päivä. Suomessa mersun huoltomies hetken tutkittuaan ihmetteli että mistä on löytynyt noin vähän ajettu - sanoi että on syytä olettaa että kilometrit pitävät todellakin paikkansa.
Mutta se on kyllä totta että saksassa ne eivät taida panostaa autojen huoltoon niin paljon kuin täällä suomessa. Johtuukohan autojen halvasta hankintahinnasta vai mistä. Suomessa autot ovat paljon pidempään liikenteessä.
Luulen että vanha mersuni on loppujen lopuksi pidempään liikenteessä kuin tänään ostettu uusi korealainen
Mutta se on kyllä totta että saksassa ne eivät taida panostaa autojen huoltoon niin paljon kuin täällä suomessa. Johtuukohan autojen halvasta hankintahinnasta vai mistä. Suomessa autot ovat paljon pidempään liikenteessä.
Luulen että vanha mersuni on loppujen lopuksi pidempään liikenteessä kuin tänään ostettu uusi korealainen

Tervehdys!
Mullakin kuuluu sillon tällön säksättävä ääni... Auto on 190 E 2.0 -89. Ääni kuuluu joskus kun starttaa kylmänä muutaman sekunnin ajan ja sitten loppuu saman tien. Joskus olen kuunnellut ajossa, että ihan kuin se kuuluis sillonkin tietyillä kierroksilla, muistelisin ett n. 1000-2000 rpm. Eli jos vauhdissa painaa kytkimen pohjaan niin ääni loppuu kun kierrokset laskee tyhjäkäynnille ja vastaavasti jos kytkin pohjassa painaa kaasua n. 3000 rpm niin ääni lakkaa. Säksätyksen taajuus on selvästi yhteydessä kierroslukuun, koska pienillä kierroksilla ääni on säk....säk...säk...säk ja isommilla säk.säk.säk.säk....
Kävin katsastamassa auton ja O2 %= 5,8 (pitäisi olla < 5%), eli pakoputki vuotaa jostain. Selvää reikää ei näkynyt, niin voisiko siinäki olla kyseessä vuotava pakosarjan tiiviste?
Jaakko
Mullakin kuuluu sillon tällön säksättävä ääni... Auto on 190 E 2.0 -89. Ääni kuuluu joskus kun starttaa kylmänä muutaman sekunnin ajan ja sitten loppuu saman tien. Joskus olen kuunnellut ajossa, että ihan kuin se kuuluis sillonkin tietyillä kierroksilla, muistelisin ett n. 1000-2000 rpm. Eli jos vauhdissa painaa kytkimen pohjaan niin ääni loppuu kun kierrokset laskee tyhjäkäynnille ja vastaavasti jos kytkin pohjassa painaa kaasua n. 3000 rpm niin ääni lakkaa. Säksätyksen taajuus on selvästi yhteydessä kierroslukuun, koska pienillä kierroksilla ääni on säk....säk...säk...säk ja isommilla säk.säk.säk.säk....

Kävin katsastamassa auton ja O2 %= 5,8 (pitäisi olla < 5%), eli pakoputki vuotaa jostain. Selvää reikää ei näkynyt, niin voisiko siinäki olla kyseessä vuotava pakosarjan tiiviste?
Jaakko
Nakutus, eli siis polttoaineen hallitsemattoman nopea palaminen johtuu joko seoksen ennenaikaisesta lauke...
syttymisestä, liian laihasta seoksesta, tai palotilassa nillittävästä kekäleestä, esim hehkuvasta karstapiikistä. Nakutusta ei kuitenkaan synny muuten kuin konetta kuormitettaessa, eli käytännössä täydellä kaasulla, jos vain kone on edes suunnilleen säädöissään.
Osakaasulla kuuluva säläkätys lähtee todennäköisesti vuotavasta pakoputkesta tai -sarjasta, tahikka venttiilikoneistosta. Nokka-akselithan mersuissa kuluu nopiaan, liekö keinuvivut tehty sorvinterämetallista?
No nokan kuluminen on kuitenkin varsin (valitettavan) yleinen syy rallatukseen. Hytraulinen nostaja jos ei ole täydessä iskussaan, vaan pienillä kierroksilla jää puolihölömöksi, niin sehän nakuttaa ja vissiin.
Päästöistä päätellen voisi olla pakosarja tai sen tiivisteet.

Osakaasulla kuuluva säläkätys lähtee todennäköisesti vuotavasta pakoputkesta tai -sarjasta, tahikka venttiilikoneistosta. Nokka-akselithan mersuissa kuluu nopiaan, liekö keinuvivut tehty sorvinterämetallista?

Päästöistä päätellen voisi olla pakosarja tai sen tiivisteet.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

-Jokaisella kukalla on juuret

No niin. Tämän topicin tarina sai tiistaina onnellisen päätöksen. Laitatin uudet pakosarjan tiivisteet Lahden Mega-Autossa (Mercedes merkkikorjaamo). Sanoin että laittavat uudet mutterit ja kuumankestävää rasvaa ohuelti, että lähtevät paremmin irti jos vielä joskus tarvitsee aukoa. Olivat tehneet siistiä työtä, putsanneet pulteista ruosteet ym. Ilmeisesti ei ole tarvinnut ottaa pakosarjaa irti putkesta, eikä happitunnistinta pakosarjasta, vaan ovat irroittaneet putken sieltä vaihteiston kiinnikkeestä ja muualta, ja se on sitten sen verran kääntynyt sivuun että vaihto on onnistunut.
Olin ostanut valmiiksi tarviketiivisteet (4kpl) sarja samanlaisia lätkiä. Alkuperäisissä oli jotain pehmeämpää matskua, mutta ne on jossakin vaiheessa alkaneet käyttää metallisia, semmoisia kahdesta ohuesta metallilätkästä yhteen niitattuja lätkiä. Kestävät varmaan paremmin. Mutta, mutta... Yksi tiivisteistä onkin erimallinen kuin muut, joten onneksi vein merkkiliikkeeseen - niillä oli varastossa sopiva. Jos olisin alkuperäisten suunnitelmien mukaan vienyt auton pikkupajalle, olisi vaihto tyssännyt siihen.
Merkkiliike = "Ihanan kallista!"
Mutta tuommoisissa tapauksissa kannattavaa.
Nyt loppui säksätys - moottori kehrää kuin kissanpentu. Kokeilin tulomatkalla motarilla eri kierrosluvuilla ja mitään sivuääniä ei kuulu. 190 km/h vauhdissa alkaa tuntua pientä tärinää, voi olla että renkaat ei oo ihan tasapainossa.
-M-
Olin ostanut valmiiksi tarviketiivisteet (4kpl) sarja samanlaisia lätkiä. Alkuperäisissä oli jotain pehmeämpää matskua, mutta ne on jossakin vaiheessa alkaneet käyttää metallisia, semmoisia kahdesta ohuesta metallilätkästä yhteen niitattuja lätkiä. Kestävät varmaan paremmin. Mutta, mutta... Yksi tiivisteistä onkin erimallinen kuin muut, joten onneksi vein merkkiliikkeeseen - niillä oli varastossa sopiva. Jos olisin alkuperäisten suunnitelmien mukaan vienyt auton pikkupajalle, olisi vaihto tyssännyt siihen.


Nyt loppui säksätys - moottori kehrää kuin kissanpentu. Kokeilin tulomatkalla motarilla eri kierrosluvuilla ja mitään sivuääniä ei kuulu. 190 km/h vauhdissa alkaa tuntua pientä tärinää, voi olla että renkaat ei oo ihan tasapainossa.

-M-