Gubelwagenin laturin vaihto

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
HVM

Gubelwagenin laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kuplan laturi näyttää siltä, että se ei ole kuin nypätä pois jalastaan.

Kuva

Asialle vihkiytyneet kuitenkin tietävät, että homma ei käy ihan kuin elokuvissa. :?

-Piuhat irti.

-Remeli pois.

-Laturin kiinnityspanta irti.

-imusarja + kaasari irti.

-Laturin puhallinlaippa puhallinkopasta irti.

-Puhallinkopan sivuilta pultit irti. Nostoa ylöspäin, että laturi mahtuu tulemaan taakse päin ja nousemaan. (Öljynjäähdyttimen termostaatti on onneksi poistettu)



Tuossa nyt noin lonkalta reilun kymmenen vuoden takaa muistellen, täydentäkää kuka muistaa.

Hommaa olisi "helppo" oikoa, mikäli laturin puhallinpään mutterin saisi ongittua auki takakautta kopan sisältä. Sen jälkeen laturi irtoaisi nyppäämällä kiinnityspanta ja piuhat irti. :idea:

Mutteri on iso kuin Ron Jeremyn mansikka, joten momenttikin lienee testostronin täyteinen. :? Väli on lisäksi ahdas, vaatii erikois-avaimen tekoa, se on vissi. Vai onko? :roll: Mutterin saa kyllä ruuvilukitteella luotettavasti kiinni, mutta entäs avaaminen?

Luovunko ideasta suosiolla, ja käytän nyhräämiseen uhratun ajan suosiolla auton purkamiseen, vai onko joku Houdini onnistunut edellä visioimassani silmänkääntötempussa? :roll:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Rystyset pysyvät kaikista makuukammarikelpoisimpina kun otat koko koneen irti ja teet generaattori-implantaation hygienisissä lattia-olosuhteissa. :idea:

Vaikkei se Kuplan koneen irroitus/asennus olekaan aina niin helppoa kuin legendat ja essonbaarin äijät kertovat, niin siltikin on kyseessä muutamaa kertaluokkaa pienempi savotta.

Se ison mutterin momentti oli jotain 120Nm, ellen ihan pieleen muista. Ja joutuikohan puhallinpyörän säätämään prikoilla oikealle kohdalle? :shock: Nämä hommat käy helpoimmin koneen ollessa pois autosta, ellet löydä jostain notkearanteista Kirgiisilasta hoitamaan hommaa. :shock: :evil:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Totta, JuMu. Koneen kanssa menee ährätessä noin reilu tunti suuntaansa, ja tähän pitää laskea lisäksi vielä 90-luvulle jäänyt ansatsi, eli sanotaan nyt reteästi puoli päivää tupakka-, pisu-, ruoka-, hanska- ja tuumaustaukoineen.

Koko projektin paskamaisin hommahan on kaasuvaijerin irti käyttäminen, heti toisena tulee öljynkierron purku. :shock: Tavallisesta pehkunpuhaltajasta pata irtoa nopsemmin.

-Startti irti.

-Jäljelle jääneet 3 kytkinkopan mutteria auki.

-Bensaletku irti.

-Kaasuveijeri irti.

-Virranjakajalta piuha irti.

Mistä jäi roikkumaan? :shock:

Pitää nyt hakea inspiraatiota, kehtuuttaa. :?
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Mikäs siinä laturissa on vikana? Onko se pakko irrotella?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

heikki5 kirjoitti:Mikäs siinä laturissa on vikana? Onko se pakko irrotella?
No kun siitä karkas savut. :( (Käämitykset kärähti)
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

HVM kirjoitti:
No kun siitä karkas savut. :( (Käämitykset kärähti)
Yllättävää :? Cee taitaa teidän taloudessa ainoa vehe mikä on pitäny sauhut sisällä, ainakn ässästä ja stiikasta on pölähtäny kiisut, samoin taitaa olla läppäristä 8)

Rahamiesten hommaa :shock:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

heikki5 kirjoitti: Yllättävää :? Cee taitaa teidän taloudessa ainoa vehe mikä on pitäny sauhut sisällä, ainakn ässästä ja stiikasta on pölähtäny kiisut, samoin taitaa olla läppäristä 8)

Rahamiesten hommaa :shock:
Joo, kovin on yllättävää, kyllä - normaalistihan nämä tasavirtavehkeet pelaa maailman tappiin. :lol: Vaihtovirtalaturikin on mielessä käynyt, itse asiassa minulla pitäisi sellainen jossain jopa olla, mutta se kun ei ole sekään ihan julistamalla paikalleen heitetty. :?

-Puhallinkoppia on sen seitsämää mallia, koppa määrää mikä laturipaketti koneeseen käy. Tuo kone kun on vielä sen luokan palapeli, että siitä ei ota tolkkua itse Ferdinand-vainaakaan mikä koppa siinä on.

-Vaihtovirtalaturille pitää olla sen oma jalka, se kun on halkaisijaltaan kookkaampi, eli jalan pitää olla matalampi jne...

Eli paska savotta jos muutetaan entistä kokoonpanoa.

Mukavastihan tässä on näitä toimintasavuja karkuutettu, mutta eipä ole tullut kyllä (onneksi) itselle mieleen, paljonko tuohta on asian puitteissa pitänyt repiä. :shock: :lol:

*Meditoi ajatuksensa muualle, ettei käy v*tuttamaan*
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: *Meditoi ajatuksensa muualle, ettei käy v*tuttamaan*
Elä heitä kirvestä kaivoon, onhan kyseessä alkujuuriltaan pesunkestävä KdF-Wagen.
Siis riemumielin remonttiin: Kraft durch Freude :shock: :twisted:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

kettuilukohan boshin tolppa rele vai miksi se poltti tasaavirtaalatuurin.. :lol: saataisi jostai löytyy kans moinen värkki...hitsannut käret kiinni...tarkista se ja aukee helpommin kun ässän sytkäpoksi... :lol: on peltiä..
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

petska kirjoitti:kettuilukohan boshin tolppa rele vai miksi se poltti tasaavirtaalatuurin.. :lol: saataisi jostai löytyy kans moinen värkki...hitsannut käret kiinni...tarkista se ja aukee helpommin kun ässän sytkäpoksi... :lol: on peltiä..
Joo, tämä on se todennäköisin syy laturituhoon. Rele on yhdellä ruuvilla kasassa, ja näin ollen helppo tarkastaa. Todennäköisin syy releen vioittumiseen on muuten sen kuorien ulkopuolella toosan pohjassa oleva vastus, jonka kautta virtaa kierrätetään kun kärjet ovat auki, eli "suvanto-lataus" on käynnissä. :idea:

Pitää tutkia.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jos on 12v latauslaite tulossa, niin kannattaa harkita elektronisen säätimen hankkimista. Vaihtovirtamötkylään ei muunlaista taida ollakaan, mutta tasavirtalaturin aisapariksi todella varteenotettava vaihtoehto. :shock:

Se alkuperäinen peltipömpelihän se ykkösvaihtoehto olisi. Mutta saksalaista tekoa olevilla alkaa olla ikää jo neljättäkymmenettä vuotta ja taiwanilaisia implantteja tuskin kukaan vakavissaan ajatteleekaan, eihän? :twisted:

Elektronista säädintä on käytetty noissa Etelä-Amerikan puolella tehdyissä kuppeleissa, sama firma noita on ainakin myynyt josta tuulilasinkin hommasit. 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Eipä käynyt, JuMu, moinen mielessäkään. :shock: Kiitokset vinkistä. 8)
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Mulla olis omasta viritelmästä leikattu perä auki siten että takahelma nousi luukun mukana ylös.

Sinne puhallin pyörän mutteriin passaa 36mm hylsy. Itellä oli aivan tätä tarkoitusta varten hankittu 1/2" vääntiöllä oleva kapistus ja hyvin kait se sopi. Taisinpa sittemmin leikata tulipeltiin kuviosahalla huoltoaukonkin.

Mihin sitä laturia kuplassa tarttee? Kesäkelit. :D Pari viikkoa ajelee yhdellä latauksella.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jiitek kirjoitti:Taisinpa sittemmin leikata tulipeltiin kuviosahalla huoltoaukonkin.

Mihin sitä laturia kuplassa tarttee? Kesäkelit. :D Pari viikkoa ajelee yhdellä latauksella.
Perskele, nyt pitää ruveta muistelemaan oikein kunnolla, eli kurkata hattuhyllyn alle. Olen tainnut leikata omaanikin sen aukon. :shock: Pikkusen se on laho tämä pää. :shock:

No latausta tarvitsee valojen ja lasinpyyhinten takia, keli kun on kuin Skotlannissa. :evil:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Tuli tuosta kuplan hörinästä mieleen kun velipojalla oli sellainen rantakirppu ja tietenkin se vuosi öljyä ainakin niistä suojaputkista ja ties mistä muustakin. Moottori oli niin väljä kuin vain käyvä kone voi olla.

No otin sen kerran lainaan ja tietenkin sen aikuisen tyttökaverini pyysin mukaan myös kesäisissä yhdeksänkytluvun vaihteen valkoisissa hepenissä.

Ei muuta kun nokka kohti kaupunkia ja Nallikariin kruisaileen. Avoautoilun ihanuutta? Tuuli pyöritti öljysumua ja pisaroita siten, että tuulilasissa oli kaksi puhdasta ihmisen muotoista aluetta, sisäpuolella ja se mitä ei sinne tuulilasiin asti päässyt oli tietenkin takaraivossa ja niskassa yms.

Mukava tyttö se oli...autosta en niin tiijä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”