Nastat vaiko kitkat?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin

Nastat vai kitkat?

Nastat, tiet on aina peilijäässä
88
39%
Kitkat, hiljaiset kuin huopatossut
60
27%
Nastat, vanha tapa
55
25%
Kitkat, ei täälläpäin jäätä ole koskaan ollutkaan
9
4%
Saksankitkat, sattui olemaan tuodessa alla
6
3%
Uusiorenkaat, tykkään tärinästä ja metelistä
5
2%
 
Ääniä yhteensä: 223

Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Nastat vaiko kitkat?

Viesti Kirjoittaja veppe »

Pistetääs tämä tänne käyttökokemusten osastolle paremman puutteessa. Tarkoitus olis hankkia talveksi uudet renkaat. Edelliset oli Bridgestonen Blizzakit ja niihin tyytyväisenä olisin ehkä ostamassa ens kertaa uusia kitkoja.
Mielipiteitä kitkat vs. nastat. Ja rengasmerkin valinnasta. Mites paljon vaikuttaa käytännössä, siis oikeasti, ajettavuuteen esim. nopeusluokka ja kantavuus? Ja otetaas tuo äänestys samantien mukaan :)
Pikku Myy
Viestit: 3379
Liittynyt: 21.9.2005 19:49
Paikkakunta: pianotehtaan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikku Myy »

Ja minähän en kitkakummeilla luistele :shock:

Jos liikun autolla niin tarkoitus päästä paikasta A paikkaan B, ja siksi käytän talvella mieluiten nastoja varmistamaan perille päsyä, muuallekin kuin peppu edellä puuhun :oops:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Nastat vaiko kitkat?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veppe kirjoitti:Mielipiteitä kitkat vs. nastat. Ja rengasmerkin valinnasta.
Kitkat, nastat eivät tuo enää lisäarvoa kun ei saa ulkonemaa juurikaan olla.
Lisäksi, raskaassa autossa esim. etupyöriä vaikkapa parkkipaikalla käännellessä nastat tahtovat napsua poikki.
(Testikalusto: Toyota Crown ja renkaana nastallinen Gislaved Frost).

Rengasmerkkinä ollut '80 -luvun lopulta alkaen Continental ContiViking (aiemmin Viking -nimellä) ja kitkoilla on tullut ajeltua hyvin erilaisissa olosuhteissa jo 700-800 000 km.
veppe kirjoitti: Mites paljon vaikuttaa käytännössä, siis oikeasti, ajettavuuteen esim. nopeusluokka ja kantavuus?
Tämäpä se kiinnostaisi minuakin.
Suomesta vaan on vaikea löytää muuta, kuin nopeusluokkaa Q ja kuormitusluokkaa kuin 93-94 (paitsi tietysti pakettiauton kitkat).

Nokialla on uusi R -luokka joka on melkein sama kuin Q (+10 km/h).
Bridgestonella on myös H -luokkaa.
(Lähde: pikagallup rengasliikkeisiin viime viikolla).

Tietääkö joku, onko niissä "saksankitkoissa" muuta eroa, kuin ehkä suurempi nopeusluokitus?
Jos seos ja pinta vastaa kotimaan markkinoilla olevia ja ero on vain nopeusluokassa, niin niitä ei liene syytä syrjiä?
Suurempi nopeusluokka toisi jäykemmän rungon renkaaseen, joka voisi olla vain hyvä asia. Ehkä.

Kuormitusluokan vaikutus ominaisuuksiin on myös hämärän peitossa.
Tiedossa on vain se, että luokka pitää olla riittävä.
Lisätietoa tästäkin olisi hyvä saada.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Re: Nastat vaiko kitkat?

Viesti Kirjoittaja PM »

Ari66 kirjoitti:Suomesta vaan on vaikea löytää muuta, kuin nopeusluokkaa Q ja kuormitusluokkaa kuin 93-94 (paitsi tietysti pakettiauton kitkat).
Euromasterilla: :shock:

215/55-16 KITKA MICHELIN 215/55 R 16 XL 97H PILOT ALPIN PA2 882,41 e/srj
215/55-16 KITKA MICHELIN 215/55 R 16 93H PILOT ALPIN PA2 830,98 e/srj
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Michelin vaan ei ollut vaihtoehto.... :roll:
(Enpä tosin aiemmin tiennyt näitä nopeusluokkia olevan saatavillakaan, otanta oli aika suppea).

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Ikinä ei ole kitkoja talviolosuhteissa ollut. Keväällä auton oston yhteydessä tuli mukana ne saksankitkat. No ne osoittautuivat aivan hengenvaarallisiksi kun vähän vettä satoi ja velliksi meni kun lämpötilat nousi. Uusien talvirenkaiden osto on kuitenkin edessä. Sen verran pässi sitä kuitenkin on että tarkoitus on vaihtaa ne kitkat uudelleen alle jahka hieman vielä viilenee ja katsoa miten niiden kanssa pärjää. Muutenkin tekee ilkeetä jos uusilla talvirenkailla pitää pikitietä kuluttaa. Uusi merkki on vielä auki.

Omissa autoissa on ollut niin Gislavedia kuin Nokialaistakin. Mitään radikaaleja eroja ei ole ollut, tosin autotkin ovat vaihtuneet joten vertailu ei ole mielekästä.

Mitä sitten vastasin? En vielä mitään. Kitkat kiinnostaisi mutta hyvin vähäisen kokemuksen perusteella kokemukset ovat hyvin negatiivisia. Lisätestiä täytyy tehdä. Oletettavasti uudet kumit tulevat olemaan nasta versiot.
Sjtv
Tuning-Ässä
Viestit: 391
Liittynyt: 19.9.2005 21:05

Viesti Kirjoittaja Sjtv »

Nastat ehdottomasti alle kaikkiin vehkeisiin. Pitää päästä jääteitä ajeleen missä ei muut ole vielä kerinneet kulkemaan että kitkoilla löytyisi pitoa. Kitkoja voisi käyttää jos asuisi jossain missä ei jäätä olisi kuten helsinki vaikka.
Gti masta seka riisseli tatsuni.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Nastarenkaat täällä korvessa toimii kait? Mistäpä tiedän kun en ole kitkoilla ajellut.Hakkapeliitta 4:set ostin tuossa pari viikkoa sitten joten kohtahan sitä näkee miten neliskanttinasta puree..
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Generig kirjoitti:Ikinä ei ole kitkoja talviolosuhteissa ollut. Keväällä auton oston yhteydessä tuli mukana ne saksankitkat. No ne osoittautuivat aivan hengenvaarallisiksi kun vähän vettä satoi ja velliksi meni kun lämpötilat nousi.
Vaan eipä noita kitkoja ole tarkoitettukaan kesäkeleille :wink: Itse ajelin kesällä loppuun edelliset kitkat, siis ne Blizzakit, ja ne todella oli välillä hengenvaaralliset. Loppuvaiheessa auton perän sai heittämään esim. risteyksestä kääntyessä pienellä kaasunkäytöllä. Eikä tuo mun 300D mikään tykki kuitenkaan ole :lol: Sadekelillä piti olla jo tosi varovainen, pari kertaa kävi pienet läheltä piti -tilanteet .. Kesärenkaat alle vaihdettuani tutkin tarkemmin sitä kitkakumia, ne kun ole melkein takaa jo kaljuksi kuluneet, niin se kumi oli sellaista kuin jotain solukumia melkein. Huokoista ja pehmeätä => sulaa helposti alle. Mutta jääkelillä kunnon kitkoissakin riittää jo kummasti pitoa.

Ai niin, kitkojen hintavertailua tuolta vanhalta hörhöfoorumilta. Kyse siis Jkl ympäristö, rengastöineen (ei alle asennusta), 195/65R15:
--------------------------- Halvin ------- Kallein ---------
Conti WinterViking3:----- 430 ,- ------ 470 ,-
Nokian RSi:--------------- 450 ,- ------ 540 ,-
Bridgestone WS50+:----- 400 ,- ------ 415 ,-

Halvin taisi olla joka renkaassa Päijätkumi. Löytyykö vielä halvempaa? Mitähän jos tekis kimppatilauksen :shock: Kerralla jonossa 10-15 mersua, niin saisikohan paljousalennuksen :roll:

Ai niin, ainakin Nokialaisia taisi ainakin parissa liikkeessä haukkua raskaan auton alle huonoiksi. Ovat kuulema hiukan vetelät. Ja Bridgestone taas oli useamman mielestä jo kehityksen kelkasta pudonnut. Eihän se tainnut testissäkään viime keväänä pärjätä niin hyvin? Onko kellään todellisia kokemuksia?
Viimeksi muokannut veppe, 04.10.2005 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tuo kimppatilausjuttu kannattaisi varmaan seutukunnittain. Jos tilaan Itä-Suomeen gummit Päijätkumista niin matkahuolto tekee selvää alennuksista. Nämähän ovat yleensä vielä pakettihintoja, omien kumien asennus rengasliikkeessä on suhteellisesti kalliimpaa kuin sieltä ostetun paketin.

Luulisin... :roll:
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

veppe kirjoitti:Kerralla jonossa 10-15 mersua, niin saisikohan paljousalennuksen :roll:
Sitähän tuolla vähän tarkoitin. Vaan jos ottavat itärajalla kovaa hintaa, niin sehän kannattaa vaikka kovalla alennuksella ajella Jyväskylään ;)
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

veppe kirjoitti:
veppe kirjoitti:Kerralla jonossa 10-15 mersua, niin saisikohan paljousalennuksen :roll:
Sitähän tuolla vähän tarkoitin. Vaan jos ottavat itärajalla kovaa hintaa, niin sehän kannattaa vaikka kovalla alennuksella ajella Jyväskylään ;)
Ja siitä ilosta että pääsee Jyväskylään, kannattaa vähän vaikka maksaakin :lol: :lol:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Nastat vaiko kitkat?

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ari66 kirjoitti:Tietääkö joku, onko niissä "saksankitkoissa" muuta eroa, kuin ehkä suurempi nopeusluokitus?
Jos seos ja pinta vastaa kotimaan markkinoilla olevia ja ero on vain nopeusluokassa, niin niitä ei liene syytä syrjiä?
Suurempi nopeusluokka toisi jäykemmän rungon renkaaseen, joka voisi olla vain hyvä asia. Ehkä.

Kuormitusluokan vaikutus ominaisuuksiin on myös hämärän peitossa.
Tiedossa on vain se, että luokka pitää olla riittävä.
Lisätietoa tästäkin olisi hyvä saada.
Joku aika sitten oli mielestäni jossain lehdessä testi nokian kitkoista kolmessa nopeusluokassa.
Ovat eri seosta, ja eri rungolla.
Ei kovin hyvin sovellu testien mukaan suomen talveen nuo "saksankitkat".

Meikäläisen talviajot tulee ajeltua pitkälti lumisilla ja jäisillä sivuteillä, siksi nastat :roll:

Itsellä on HP4:t odottelemassa talven tuloa.
Viime talvena ne ostin, ja tyytyväinen olen ollut.
Koko on 195/65-15, 95T XL.
Eli kantavuus 690kg/pyörä ja nopeusluokka T (190km/h)
Paineiksi on riittänyt ohjekirjan mukaiset paineet, kun edellisissä eli GY UG500:ssa täytyi pitää 2.5-2.7bar, että pysyi tiellä.
Nuo GY:t hukkasi nastat kahdessa talvessa, pintaa niissä kyllä olis vielä ollu :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Josef Matula
Viestit: 121
Liittynyt: 04.10.2005 18:59

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Edelliseen autooni ostin uudet Nokian Hakkapeliitta Q kitkat. Olivat todella hyvät ja hiljaiset. Kertaakaan en ollut nastojen puuttumisen takia pulassa. Nykyisessäni on talvirenkaina Michelin Ivalot, kun niistä aika jättää niin kitkoihin palaan 8)
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

Kitkat, neljäs talvi kitkoilla alkamassa ja takaisin nastoihin tuskin palaan. MIchelin x-ice:t tulee toista talvea olemaan alla, edelliset oli Nokian Q:t . Hyviä renkaita molemmat, liukkalla lähtee liikkeelle kuin hauki rannasta :)
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Moro vaan kaikille! Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kitkat käy mainiosti autoon jossa on luistonesto ja absit. Vähemmän hyvin absittomaan vanhaan rekeen. Se on tietysti oltava tuntuma autoihinsa, vaan kyllä tähän olen päätynyt. :|
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Alkaako keskustelu hyytyä ?
Eikö saada kunnon rengassotaa aikaiseksi ?

Kuka se sanoi, että syrjäteillä ajellaan niin paljon että nastat tarvitaan ?
Jaa enkö mä aja? Esim. Pohjois-Norjassa tosijäisillä ?

Skarpatkaa !
Kunnon rengassota rules.
Siihenhän nämä aina yleensä on ennemmin tai myöhemmin menneet.
Siksi provosoin, että päästäisiin se "löysä" vaihe ohitse, jossa kaikki on samaa mieltä ja yhtä onnellista perhettä :wink:

:D

Mielenkiinnolla jatkoa odottaen: Ari66

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Miepä otin semmosen persmäen ässällä viimekeväänä jotta laitan viisastuneena siihen piikkikumit alle. Kevätjäätiköllä niitä tarvitsee, vettä jään päälle ja pikkutie mäkineen niin vot'! Ei kitkoilla mihinkään. :twisted:

Jaa jotta hiekkasäkki kontiin? Eipäs kun lekasora. :twisted: Ei paina niin paljoa :arrow: huonompi pito. :idea: :lol:
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Jos olis lukkoperä, sitten ehdottomasti kitkat näillä leveysasteilla. Mutku joka päivä tarvii päästä ja takaskin vielä hengissä... :nocando:
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

PM kirjoitti:Jos olis lukkoperä, sitten ehdottomasti kitkat näillä leveysasteilla. Mutku joka päivä tarvii päästä ja takaskin vielä hengissä... :nocando:
UGH !!

Vieläkö lisätään tuohon tienkunnossapito = Tielaitos ei ole päässyt hoitamaan tarpeellista suola-annostaan kun viimekertainen suolaliuos on jäätynyt tienpintaan ja on niin pirunliukas, ettei kitkatkaan pidä... ööh siis nastat :oops:

Eli nastat paras olla rannikon suola-alueella :roll:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hö..
Laittakaa nyt parastanne.

Itse olen kitkolla ajellut niin itäisessä Suomessa, hyyyyvin paljon varsinkin läntisessä Suomessa, etelässäkin, mutta paljon myös keskisessä Suomessakin, kuten myös pohjoisessa.
Mukaan lukien Pohjois-Norja, Pohjois-Ruotsi sekä etelämpänä vieraalla maalla Viipurin ja Pietarin seutu.

Öpaut 2 milj. km näissä mainituissa olosuhteissa. Kesällä ja talvella, molemmissa keleissä.

En provosoi, mutta ihan vilpittömästi haluaisin tietää, missä näistä olosuhteista olisin saanut lisäarvoa nastoista ?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Ainakin 3 milj. ajokilometrin kokemuksella NASTAT.
Eikä ole autoiltu pääkaupunkiseudeun lumettomilla teillä.
. . .
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

No höh,

Molemmilla on tullut ajeltua aika paljon mutta kyllä jossain toppilan rampilla oulussa nyppii kun turverekat on kiillottaneet valoista taaksepäin 200m peilikirkkaaksi ja kitkoilla ei pääse minnekään. Siinä on mulle lisäarvoa 8) Esim misukan (lösö mersun alla) ivalot nastoilla pitää kun tauti lumella ja nastat toimii hyvin em olosuhteissa ja jäisellä mukulakivellä mitä Oulussa riittää. Tälle talvelle pitäis vielä hankkia joku ivaloa vastaava mutta hiukan jämäkämpi kumi, nastoilla tietenkin :lol:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

zyys kirjoitti:Eikä ole autoiltu pääkaupunkiseudeun lumettomilla teillä.
Vasta minäkin kolmena, korkeintaan neljänä talvena tätä menoa olen katsellut.
Mutta täälläkin ollessa, enemmän kilometrejä muualla taittanut.

Vaikka nickin alla lukee Helsinki, se ei tarkoita sitä että täällä pääosin kilsani ajaisin.
Enimmäkseen kilometrejä kertyy Satakunnassa, Keski-Suomessa, länsirannikolla, Pohjois-Pohjanmaalla, Lapissa ja eritoten Pohjois-Norjassa.


Siitä muuten saa repiä vapaasti vaihtelevampaa keliolosuhdetta kitkoja vastaan... :twisted:
Varsinkin, kun usein on vielä ollut iso asuntovaunukin perässä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

XUX63 kirjoitti:.....toppilan rampilla oulussa nyppii kun turverekat on kiillottaneet valoista taaksepäin 200m peilikirkkaaksi ja kitkoilla ei pääse minnekään.....
Eip oo tökkinä Toppilan rampissakkaan etuveto-Saabilla, takaveto-Volvolla, eikä takaveto-Mersullakkaan.

Pittääkö etelästä taas tulla opettamaan, miten liukkaalla ajetaan?

Tulee ihan takavuosien juttu mieleen, kun lapin immeiset niin kovasti kehui kuin he pärjää kelissä kuin kelissä ihan luonnon antimilla.
Riekkoa ammutaan ja lohta pyydetään... joo joo.... pidelläänhän hevosta välillä :D

No koitti aika jolloin oltiin vaunureissulla, eikä vaunu heillekään outo kaiketi ollut aiemminkaan.

Sattupa vaan Norjan "tundralla" joskus tapaus, jolloin olikin vähän sadellut vettä ja nuotio piti perustaa.
Lapin mies tuumas jotta ei tuu mitään kun on puut märät ja veti stetsonia takaraivolle :shock:
No mä etelän pellenä tietty roudasin puut kehikkoon ja laitoin tulet sytkärintäyttöpullolla, kun LAPIN MIES istui tyytyväisenä kelolla Karhupullo sylissä :?

Samaan aikaan Lapin Miehen emäntä huseeras asuntovaunussa.
Oli laittanut kahvinkeittimen asemiin, ihmetteli vaan että miksei kahvinkeitin porise.

Tuumasin notta onko tuo ihmekään, kun lähimpään sähkölinjaan lienee parisen sataa kilomeetriä....

Ja tälle kahvivääpelillekin piti olla vaunu tuttu ja tajuta jo moisissa oloissa automaattisesti, että pitää keittää kaasulla.


Tarinan opetus:
Kartta, kompassi, makuupussi, Trangia ja muonaa.
Ne on ainoat mihin voi luottaa.



* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ari66 kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:.....toppilan rampilla oulussa nyppii kun turverekat on kiillottaneet valoista taaksepäin 200m peilikirkkaaksi ja kitkoilla ei pääse minnekään.....
Eip oo tökkinä Toppilan rampissakkaan etuveto-Saabilla, takaveto-Volvolla, eikä takaveto-Mersullakkaan.

Pittääkö etelästä taas tulla opettamaan, miten liukkaalla ajetaan?
Olisko paikallaan liukkaan kelin kurssi paikallisille ja pitäjänä etelän hetelmä :lol: Tulis varmaan tarpeeseen mutta epäilen ettei hirvee suksee :roll:

Kuvitteleppa autoon hiukan vanhempi alusta, 2-3 kertainen määrä heppoja ja luistonesto pois - kyllä nastoilla on kuitenkin nopeampi lähteä rekan kiilloittamalta lumelta väitän ma :twisted:

Lavetti on kyllä lainattavissa liukkaan kelin kurssille mutta kaskoa siinä ei ole :lol: Tosi asiassa kyllä lapinreissuillakin jo kitkoilla nilkuttaessa sekä etelän että lokaalit kuskit on pääsääntöisesti tientukkona - johtuneeko sitten kieroontuneesta mutta järkkymättömästä itseluottamuksesta ja luottamuksesta omiin ajotaitoihin. Oli tiellä tai kyydissä muita eli ei :roll:
Ari66 kirjoitti:Tarinan opetus:
Kartta, kompassi, makuupussi, Trangia ja muonaa.
Ne on ainoat mihin voi luottaa.
Kyllä minä mersuunkin luotan - ainakin vielä :D
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

XUX63 kirjoitti: Tosi asiassa kyllä lapinreissuillakin jo kitkoilla nilkuttaessa sekä etelän että lokaalit kuskit on pääsääntöisesti tientukkona - johtuneeko sitten kieroontuneesta mutta järkkymättömästä itseluottamuksesta ja luottamuksesta omiin ajotaitoihin. Oli tiellä tai kyydissä muita eli ei
Toimii myös toisinpäin. Eli tiukanpaikantullen piheinä miehinä käyttävät nastarengasautoilijoiden jarruja. Pari kertaa on liikennevaloissa takaa tullut kaveri käyttänyt minun :twisted: jarruja pysähtymiseensä takapuskurin ym. kustannuksella. Molemilla kerroilla kitkarengasautoilija !
Onneks ei ole ollut maksajasta epäselvyyksiä.
. . .
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

A vot, nythän meillä alkaa olla keskustelunalkua.... :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

Kyllä nastat on oltava...eihän noilla kitkoilla pääse talvella mihinkään, tosin kesällä kai niilläkin ajelee :roll:

-ilman nastoja talvella 200D:kin sutii- :x
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

zyys kirjoitti:Molemilla kerroilla kitkarengasautoilija !
Meillä on vain kerran saatu auto persauksiin, mutta silloin oli tuhkaluukkuun tunkeutujalla uudet nastat.
Mersu kitkoilla pysähtyi valoihin nopeammin :wink:

Eihän tästä vielä luotettavaa tilastotietoa saada, mutta noinkin päin voi käydä....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”