Kulmakunnan kovin pikkuauto... kun Fiat tuli vielä Vehosta

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Kulmakunnan kovin pikkuauto... kun Fiat tuli vielä Vehosta

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Lähdinpä männävuosina eräällä alkukevään ruokatunnilla Lielahden autokauppoihin maleksimaan. Sokerin jätin pohjalle eli viimeiseksi oli määrä mennä Mersuja tiirailemaan. Kaipuu kaiversi, olihan parisen kuukautta sitten "saanut" työsuhdeautoksi valkoisen Corolla Liftbackin. Mutta aikomus meni niin sivuraiteelle kuin vain voi. Pihaan päästyäni näkyi hallissa jotain outoa. Kolmas jalka päänä säntäsin sisään :shock: .

Ciao! Tulen Vehosta, luki ferrarinpunaisen Unon takalasissa. Valantehneenä italofriikkinä, Mersun toki ollessa kunkku, loin himokkaan katseen tähän Tampereen Vehon "ikkunalla" keimailevaan Hörmann-Turboon. Tunnin kuluttua olivat koeajo ja paperit tehtynä sekä 7000 km ajettu Corolla Mersu-myyjien ristinä.

Uunon mittarissa oli 4000 km. Kuppimainen kuskinpenkki imaisi aika mukavasti sisäänsä ja Momon piskuinen mutta paksukehäinen nahkaruori istui käteen kuin... hmmmm. Mittareita oli kuin Cessnassa, tietenkin punaisin numeroin ja viisarein. Ainoastaan lievästi puurokauhamainen vaihteensiirto oli pieni kauneusvirhe kokonaisuudessa.

Koska kehonrakenteeni noudattaa melko tarkasti italialaista ISA-standardia, ei hyvän ajoasennon löytämisessä ollut vaikeuksia niukoista säätövaroista huolimatta. Ja kyllä se lähti. 105 hv tuollaisessa saunakiulussa on melko mukavasti ja turbolla vääntöä tuli 150 Nm eli aika kivasti 1.3-litraiseksi.

Loppukesästä alkoi nälkä kasvaa syödessä. Trophy-Unoja koppuloiva mekaanikkokaveri antoi Uunolle peräruiskeen säätämällä ahtoja ja muuta pientä. Rakennettin oikein se turporuuvikin pannuhuoneeseen ja kaukosäätö kajuuttaan. Keskipönttö tiputettiin pois ja muutenkin pakopuolta avarrettiin. Alustasarja olikin jo Vehon toimesta paikoillaan.

Ja ei kun rullille: etupyöristä saatiin tahkottua 147 hv, joka kampuratehona liikkunee jossain 165-170 hv huitteilla. Vääntöä saatiin 220 Nm. Nyt lähti :twisted: Mitään suoritusarvoja ei kellotettu, mutta vastaaavasti laitetun Uunon väitettiin menneen varttimailin alle 13 sekunnin. Siinä ei ajamisen riemulla ollut rajaa, tämä mikroautoilu oli vähemmän hauskaa vain sorateillä ja Hämeenkadun mukulakivillä :x .
Periaatteessa tämän taskuraketin kisakumppaneita olivat pikemminkin prätkät kuin autot. Pitää muistaa, että 80/90-luvun taitteessa ns. sportitkin olivat suht. maltillisia kulkijoita, oikeita urheiluautoja tietenkään laskematta.

Jotain autoon oli Veholtakin tarttunut. Ajoin kipolla 55.000 km virityksen jälkeen ja ainoa vika koko aikana oli murtunut vetonivel (onko ihme :?: )
Kerran talvipakkasella aamuseisokista startatessa (ilman lohkoa) motti oksensi öljyä huohottimesta. Muuten mentiin normihuolloilla.

Tämän pelin hukkaaminen jurppii vieläkin, lähes yhtä paljon kuin aikoinaan Rättärin myyminen.

Kuva
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Veljellä oli kauan sitten samanlainen peli, tosin ilman noita sivuhärpäkkeitä :roll: Muistelisin että siitä loihdittiin 168heppaa ja olihan se aika hurja peli :shock: Noin pieni koppi kulkee noilla tehoilla jo raakasti, meneehän se vakio 105 hepallakin jo 8 nurkille 0-100. Ja noin pienessä autossa vauhtikin tuntuu... Sillä oli ajettu joku 30tkm, vanha rataauto.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Huh-huh.. :shock: Tuo lienee ollut todellakin "kova-rassi", mie oon joskus ajana vakio uunolla pellolla ja siinäkin tuntui olleen aivan liikaa tehova. :lol:
BMW 318d -09
Avatar
Iippo Vinetto
Autoencyklopedia
Viestit: 1538
Liittynyt: 23.5.2006 17:58
Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.

Viesti Kirjoittaja Iippo Vinetto »

J.T.S kirjoitti:Huh-huh.. :shock: Tuo lienee ollut todellakin "kova-rassi", mie oon joskus ajana vakio uunolla pellolle ja siinäkin tuntui olleen aivan liikaa tehova. :lol:


Noin varmaaan tarkotit? :roll: :)
Avatar
rami v
Viestit: 405
Liittynyt: 09.4.2006 16:38
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rami v »

tyylikkään näkönen laitos!! eipä hirveästi oo tullu tuon näkösiä vastaan.. :shock:
® Mesen linttaklubi


MB 230 CE vm.89
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

P*rkeleen puusilmä, kun tuommosia autoja hävittelet. :evil:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kaapo on muuten ollut edellä aikaansa, nyt tuollaiset Ronal turbo vanteet on "sikoooossomia" 8)
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Pyh noita nykyajan hömpötyksiä, 127 oli sentään auto...
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti:P*rkeleen puusilmä, kun tuommosia autoja hävittelet. :evil:
Juu, kyllä se jurputtaa takaraivossa, mutta minkäs teet. Tuolloin ei ollut puhettakaan pitää kahta suht. tuoretta autoa, liiat rahat hukkuivat rivarinpätkän maksuun. Iski kova jenkkikuume päälle ja kippo vaihtui Trans Amiin, joka oli huonoin autokauppani erästä Lanciaa lukuunottamatta. Auto oli tuore ja kauppaehdot hyvät, mutta itse pirssi ensimmäisen vuoden jälkeen enemmän korjattavana kuin ajossa. Uuno oli sitä paitsi paljon tilavampi.
Kunnossa ollessaan Pontikka oli kyllä muikea peli targakattoineen. Sitten tulikin kahden auton loukku, kun tuolla ei huvittanut talvella ajella. Tuosta Uudenkaupungin keksinnöstä ei sen enempää, ei kierretä puukkoa haavassa :x :shock: :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Samanlainen, siis täysin samanlainen noilla hörmann levikkeillä oli joskus aikanaan tutulla täälläpäinkin, olikohan sama?...tulihan sillä ajeltuakin. Sittemmin pamautti risteyksessä satasta väyrystaksin kuskinovesta sisään ja se oli siinä....vuosi taisi olla jotain -95/96 tai sinnepäin :roll:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Nam, muikea peli ja mukava tarina 8) Jäljitä taskuraketti ja osta se takaisin, mikäli on vielä kuosissaan :wink: ..noilla kilvillä vaikuttaisi nykyään ainakin joku laite kulkevan..
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Lisää näitä Kaapon menneiden autojen muisteloita kyllä lukisi mielelläänkin.

Tulipa jotenkin "lapsuuden kesä-olo" tuosta kuvasta, ei sitä nyt niin montaa ikävuotta ollut mittarissa 1980-luvun loppupuolella kun 1979 on ensiparkaissut. Kuvasta jotensakin aistii, että 80-90-luvun taitetta siinä elellään... :? :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti:Kuvasta jotensakin aistii, että 80-90-luvun taitetta siinä elellään... :? :)
Juu, Fiude oli muistaakseni mallia '89 ja nuo ensimmäiset tuhatkilometrit tulivat Vehon myyntipiällikön lapsetuspuuskassa - pirssi oli tarkoitus myydä muiden uusien pirssien tapaan max. se 10-20 km taulussa, mutta Vehon itse rakentama konstruktio kuulemma vaati huolellisen "esitestin" ja laadunvarmistuksen henkilökunnan toimesta :shock: :roll: No auto lähti sitten esittelyauton hintaprofiililla varustettuna.
Uunoon - joskin moniin muihinkin menneisiin peleihin - liittyy muutama melko hauska tarina, mutta niiden kaveriksi pitää löytää muutama kuva lisää jostain autotallin hyllyn pahvilootasta.
Muuten, voitte varmasti kuvitella, millaisilta vihannesleikkureilta alkuperäisen kokoiset talvirenkaat näyttävät noissa pyöräkaivoissa :lol:

Lekalle ja Bossille kollektiivisesti, notta auto meni eräälle juipille Kangasalle ja se on näyty viimeksi kolme vuotta sitten erään rintamamiestalon ulkorakennukseen parkkeerattuna. Ulkokuori oli kuulemma hieman murheellinen, mutta ei auto sinällään ehjä.
No tiedän, notta nuo lasikuitulevikkeiden ja peltien saumat kyllä alkavat kukkia joutuin ja se saa pirssin näyttämään aika ruotoiselta.
Nyt laitteen olinpaikasta ei ole tietoa :cry:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

täytyy sanoa että tuo punanen härpäke on varmaankin tyylikkäin fiat ikinä, mukavan ferrarimaisen näkönen toi korisarja.

tossa vissiinkin jokin vastaava härpätin, jos nostalgiafiilikset pakottaa auton hankintaan :lol: toisaalta tää ei nyt ole lähelläkään tuota punasen tyyliä mut sama kakka eri paketissa ;)

Töks
HUOM!
kkv-212:poistettu rekisteristä, fiat 2 d uno turbo i.e. 146am53a moottori1.3litranen. käyttöönotto 24.8.1988 ja katsastettu viimeksi 28.8.2000 Omistaja Mirka J, Lahti
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

KKV lienee poistunut maanteiden muonavahvuudesta ja on varmasti vaikea jäljitettävä. Veikkaan tosin, että laitos on jo joko manan majoilla tai sitten jääratapelinä - tämähän oli myös useimpien 1/9x-mallien ja piristettyjen kasipuolikkaiden kohtalo :cry:

Vilkaisin linkkiä, myyjä on - aivan asiallisestikin - varovainen noissa ahtopaineissa. Pannu on kuitenkin alunperinkin suunniteltu ahdetuksi, eikä mikään 70S:n mylly, johon on pultattu puhallin kylkeen. Mm. sylinterimitat ovat erilaiset.
Tässä oli yksi pulmakulma, sillä silloisen veroporrastuksen mukaan tämä tarkasti ottaen 1301-kuutoinen kone olisi mennyt esim. autoetuna seuraavaan veroluokkaan. Veho esitti ratkaisuksi kannentiivisteen vaihtoa aavistuksen ohkaisemmaksi, jolloin saadaan se valtaisa 0,24 kuutiosenttiä pois kunkin pytyn vetoisuudesta. Verottaja kuitenkin jopa itse totesi tämän laintulkinnan aivan pelleilyksi ja kannet saivat turboissa olla kiinni.

Itse ajoin Uunolla ajoittain jopa 1,4 ahdoilla :twisted: , tosiaan vain hetkellisesti, jolloin konehuoneesta kuului lujasti polkiessa jo pientä lämpökuorman aiheuttamaa naksahtelua. Mutta yhtäkään moottorihuolta ei vastaan tullut - paitsi se oksennus, joka näin tarkennettuna ei suinkaan tullut huohottimesta, vaan öljytikun juuresta.

Normiajossa paineet liikkuivat vähän 0,8-1,1 ja hyvin kesti. Puolikkaan baarin säädöillä sitten tuntui, että olisi ajanut renkaat tyhjinä eli auto tuntui liikkuvan kuin thai sper... siis täi tervassa :shock: :lol:
Tuosta kun sitten vaihtoi 240D:n sarviin, niin tuntui että ajaessa saattoi lukea Ilta-Sanomia, puhua kännykään ja polttaa tupakkia samanaikaisesti ja huomiokykyä olisi silti riittänyt yllin kyllin vielä liikenteeseenkin :?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

Kaapo kirjoitti:KKV lienee poistunut maanteiden muonavahvuudesta ja on varmasti vaikea jäljitettävä.
Ei nyt niinkään, tossahan omistajan tiedotkin mainitsen. vai kaipaatko puhnumeroa ;)
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Bliz kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:KKV lienee poistunut maanteiden muonavahvuudesta ja on varmasti vaikea jäljitettävä.
Ei nyt niinkään, tossahan omistajan tiedotkin mainitsen. vai kaipaatko puhnumeroa ;)
Ettei olis menny mihinkään kisapommitukseen, noh Kaapo, hommaamaan uuno takasin äkkiä? :D
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Helsingistä, Turusta, Tampereelta ja Mikkelistä löytyy tuo auto eli siis Mirka, eli siis... tai jotain :roll: :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

XUX63 kirjoitti:Helsingistä, Turusta, Tampereelta ja Mikkelistä löytyy tuo auto eli siis Mirka, eli siis... tai jotain :roll: :lol:
Lahti on kyseisen henkilön kotikaupunki, osoitekkin löytyy :)
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10853
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Siinäpä se olis kolehdin paikka, ostettais kaapolle _auto_ takaisin... :) Turbo Uno, oih ja voih. Teininä tuollaisia katseltiin haikein mielin... (niin meillä kun oli se tiisseli ritmo).

:?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Luokkakaverin isällä oli tollanen, voi sitä pikkupojan kateuden määrää. Se oli niin hieno ja viel TURBO. Vanteetki oli ku kilpa-autosta :lol: . 105hp? ei se kuulosta paljolta, mut kyllä toi oli aikanaan kiihkeä peli. Täst tuleeki mieleen nyky-ajan hevosvoima sota joka alkaa vaikuttamaan jenkkejen muskeli-aikakauden nokittamiselta.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Muuta en noista muista kuin että silloin tuntui kiihtyvyys ihan mahottomalta ja sivutuulenpuuskaan ei kannattanut motarilla painaa 190 lasissa. Penkki oli mukava, olikos noissa jotkut recaron jakkarat? :roll:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Boss kirjoitti:Penkki oli mukava, olikos noissa jotkut recaron jakkarat? :roll:
Sen recallaan, että ainakaan siinä ei Recaroita ollut. Tuhto oli jonkin verran siviilimpi kuin nämä varsinaiset lasikuitupulkat kahden millin pehmusteella :x eli aika paljon tavallista istuinta muistuttava. Muistelisin Sparcoa... :?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Annas Kaapo viel pikkusormen lisäks pari sormea, saadaan kohta lukea Turbo Unon paluusta nuoruutensa uljaaseen iskuun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”