Mitkä automaattilaatikot sopii om603 koneeseen?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Mitkä automaattilaatikot sopii om603 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Marco »

Sopiiko om603 koneeseen esim. bensakoneiden automaattilootat? Onko automaatti- ja manuaalivaihteisten kardaaneissa pituuseroja? Jotain muuta huomioonotettavaa manuaali-->automaatti päivityksessä?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Kyllä vaihteistot sopivat, mutta bensiinilootien säädöt eivät. Eli helpommalla pääsee kun laittaa dieselin lootan.

722.4 on vaparidieselissä ja 722.3 turbossa. Kardaanit ovat eri pituiset manuaalissa ja automaattivaihteisessa.
;)
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

JS kirjoitti:722.4 on vaparidieselissä ja 722.3 turbossa.
Mitä eroa noissa laatikoissa on :shock: ?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Marco kirjoitti:
JS kirjoitti:722.4 on vaparidieselissä ja 722.3 turbossa.
Mitä eroa noissa laatikoissa on :shock: ?
Ainakin 722.3 kestää suurempaa rasitusta. 722.4 taitaa olla mitoitettu alle 200hv:n käyttöön ja 722.3 kestää enemmänkin, ainakin vahvistettuna ;)
;)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

JS kirjoitti:
Marco kirjoitti:
JS kirjoitti:722.4 on vaparidieselissä ja 722.3 turbossa.
Mitä eroa noissa laatikoissa on :shock: ?
Ainakin 722.3 kestää suurempaa rasitusta. 722.4 taitaa olla mitoitettu alle 200hv:n käyttöön ja 722.3 kestää enemmänkin, ainakin vahvistettuna ;)
Näinpä - 722.3 on mitoitettu alle 300hp tehoille mutta vahvistettuna ~500hp tai jopa enemmän. 722.4:ää ei pysty vahvistamaan niin että se radikaalisti paranisi. Turbiini on hmmm... meneeköhän nämä oikein.... 722.4:ssä 250mm, 722.3:ssa 270mm ja V8:t 722.3:lla 290mm :roll:

Muuten molemmat ovat perusrakenteeltaan samantyyppisiä ja nelivaihteisia. Niin, 722.3 lähtee aina ykkösellä kun pikkuveli ei tee sitä kuin kikkari pohjassa.

722.5 on sitten ylivaihteella varustettu ja vaatii siitä syystä lyhyemmän kardaanin. Muuten kait kohtuudella kytkettävissä - jos ei muuten niin nappivaihteeksi :lol: Sähköinen onpi tuon irvokkaan virityksen kytkentä :?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

XUX63 kirjoitti: Muuten molemmat ovat perusrakenteeltaan samantyyppisiä ja nelivaihteisia. Niin, 722.3 lähtee aina ykkösellä kun pikkuveli ei tee sitä kuin kikkari pohjassa.
Mitenkäs kun tuo minun farkku lähtee kyllä ykkösellä liikkeelle pintakaasullakin? Ja laatikkona on 722.4, ollut ainakin alunperin ja niin siellä muistaakseni oli vieläkin kun auton alla taannoin kömmin. :?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Taktik kirjoitti:
XUX63 kirjoitti: Muuten molemmat ovat perusrakenteeltaan samantyyppisiä ja nelivaihteisia. Niin, 722.3 lähtee aina ykkösellä kun pikkuveli ei tee sitä kuin kikkari pohjassa.
Mitenkäs kun tuo minun farkku lähtee kyllä ykkösellä liikkeelle pintakaasullakin? Ja laatikkona on 722.4, ollut ainakin alunperin ja niin siellä muistaakseni oli vieläkin kun auton alla taannoin kömmin. :?
Hmmm... nyt menin hämilleni - antaa viisaampien kommentoida. Olin aivan siinä uskossa että näin se olisi, liekö eroa siinä että mihin tekniikkaan tuo loova on kiinnitetty :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mitkä automaattilaatikot sopii om603 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Marco kirjoitti:Jotain muuta huomioonotettavaa manuaali-->automaatti päivityksessä?
Pikkuhomma - nämä ainakin tulee huomioida/vaihtaa/laittaa:
- Laatikko
- Vaihdekeppi
- Jarrupoljin
- Kardaanin etupätkä
- Pumpun kylkeen alipainemodulaattori
- Käynnistyksen esto muulla kuin P-asennolla
- Kickdown nappi kaasupolkimen alle
- Jarrunestesäiliöltä tukkia kytkimen lähtö
- Koneeseen vetolevy vauhtipyörän tilalle

Eipä muuta tule just nyt mieleen. Tietenkin nuo alipaine- ja sähköhärdellien kytkentä voi olla oma hommansa.
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7232
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

normaali 722.3 lähtee kakkosella liikkeelle. 300TURBOD:n 722.3 lähtee sitten ykkösellä.

722.4 ja 722.3 käytännössä suurin ero on väännön kesto. 722.3 kestää kaksinkertaisen määrän. :D

Tuohon 722.4:sen ykkösellä liikkelle lähtöön en ole minä ainakaan koskaan törmännyt. :shock: Oisko lootan vaijeri niin tiukalla?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mika.T kirjoitti:normaali 722.3 lähtee kakkosella liikkeelle. 300TURBOD:n 722.3 lähtee sitten ykkösellä.
Kysely-iässä :lol: Minkä moottoreiden yhteydessä tuota "normaalia" 722.3:sta on ollut :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7232
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

no normaali ja normaali.. vähän väärin kirjotettu... se "perus" 722.3 (kakkosella lähtevä) löytyy kuutosbensoista.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mika.T kirjoitti:no normaali ja normaali.. vähän väärin kirjotettu... se "perus" 722.3 (kakkosella lähtevä) löytyy kuutosbensoista.
Kiitos, aina sitä vaan oppii :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

260e = 722.4
300e = 722.3
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Mika.T kirjoitti:normaali 722.3 lähtee kakkosella liikkeelle. 300TURBOD:n 722.3 lähtee sitten ykkösellä.

722.4 ja 722.3 käytännössä suurin ero on väännön kesto. 722.3 kestää kaksinkertaisen määrän. :D

Tuohon 722.4:sen ykkösellä liikkelle lähtöön en ole minä ainakaan koskaan törmännyt. :shock: Oisko lootan vaijeri niin tiukalla?
Ei se vaijeri tiukalla ole, muuten pelaa kyllä kuten kai kuuluukin. Pitää tuossa viikonloppuna vielä tarkistaa tuokin, kuten varmistaa se laatikon tyyppi. En ihan heti usko että sakemanni tuohon olis laatikkoakaan vaihtanut.

Alipaineitten kanssa tuossa saattaa kyllä olla jotain vikaa, kun enimmäkseen toimii ihan nätisti, mutta sitten joskus taas repäisee isomman vaihteen päälle. Parani hieman kun käänsin pumpun päästä sitä mokkulaa, mutta loppui säätövara siihen suuntaan eikä just sillä hetkellä ollu innostusta ottaa sitä tarkemman tutkailun alle. Jos sitä senkin viikonloppuna... :D
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Taktik kirjoitti:Alipaineitten kanssa tuossa saattaa kyllä olla jotain vikaa, kun enimmäkseen toimii ihan nätisti, mutta sitten joskus taas repäisee isomman vaihteen päälle.
Ei oo mitenkään harvinaista, ilkeimmät puhuu ominaisuudesta.
Pro HVM
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Rässi66 kirjoitti: Ei oo mitenkään harvinaista, ilkeimmät puhuu ominaisuudesta.
Eihän tuo koskaan yhtä huomaamatta vaihda kuin edellisen Volvon laatikko, mutta ei tuossa ole semmoista järjetöntä luistoakaan.

Täytyy kuitenkin viikonlopulla kokeilla tuon alipaineohjauksen toiminta ja yrittää saada se toimimaan nätisti vielä vähän useammin :D
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

xr5t kirjoitti:260e = 722.4
300e = 722.3
NoHö :roll: Niin, olikos se niin että vasta 24-tappisissa tuli se 722.5 jossa oli yks pykälä lisää ja se ainakin ST-käyttöön "heikoin" lenkki :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

XUX63 kirjoitti:NoHö :roll: Niin, olikos se niin että vasta 24-tappisissa tuli se 722.5 jossa oli yks pykälä lisää ja se ainakin ST-käyttöön "heikoin" lenkki :lol:
Joo. Niitäkin sai tosin vielä nelivaihteisena (.4 280:ssä ja .3 300-24:ssa ja 320:ssä). Liekö .5 ollut hunajaa maksava ekstra. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

XUX63 kirjoitti:
xr5t kirjoitti:260e = 722.4
300e = 722.3
NoHö :roll: Niin, olikos se niin että vasta 24-tappisissa tuli se 722.5 jossa oli yks pykälä lisää ja se ainakin ST-käyttöön "heikoin" lenkki :lol:
Eikös tuo 722.5 ole muunnos 722.3:sta? Näin ainakin itse luulisin :roll: :roll: :roll:

Loota on tietty aikas harvinainen, joten tuskin sitä on kovin tutkittu laatikon äärirajoja..... Luulisi sen lootan siihen 300hv:n asti pysyvän kasassa. Kun on ollut tehtaalta 220hv:n koneessa. No tämä tietty arvelua :roll: :roll: :roll:
;)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

JS kirjoitti:Eikös tuo 722.5 ole muunnos 722.3:sta? Näin ainakin itse luulisin :roll: :roll: :roll:

Loota on tietty aikas harvinainen, joten tuskin sitä on kovin tutkittu laatikon äärirajoja..... Luulisi sen lootan siihen 300hv:n asti pysyvän kasassa. Kun on ollut tehtaalta 220hv:n koneessa. No tämä tietty arvelua :roll: :roll: :roll:
Jep, muunnos on jatkopalalla varustettuna ja laatikkoexperttimme Siekkinen sanoi ettei anna sille kestävyystakuuta vahvistettunakaan ST-käyttöön :(
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

XUX63 kirjoitti:
Jep, muunnos on jatkopalalla varustettuna ja laatikkoexperttimme Siekkinen sanoi ettei anna sille kestävyystakuuta vahvistettunakaan ST-käyttöön :(
Heh, tuskin minäkään antaisin vaikka loota olisi kasattu ratakiskoista... ST-käyttöön..

:lol: :lol: :lol:
;)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JS kirjoitti:Luulisi sen lootan siihen 300hv:n asti pysyvän kasassa. Kun on ollut tehtaalta 220hv:n koneessa. No tämä tietty arvelua :roll: :roll: :roll:
722.5:n tyyppimerkintä on W5A-030, joten sen väännönkesto on luokkaa 300 Nm. Vertailun vuoksi 722.3:n tyyppi on W4A-040, joten sen pitäisi kestää vakiona noin 100 Nm enemmän rankaisua. Vääntöhän noita taitaa tappaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

JS kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:
Jep, muunnos on jatkopalalla varustettuna ja laatikkoexperttimme Siekkinen sanoi ettei anna sille kestävyystakuuta vahvistettunakaan ST-käyttöön :(
Heh, tuskin minäkään antaisin vaikka loota olisi kasattu ratakiskoista... ST-käyttöön..

:lol: :lol: :lol:
Älähän nyt - Siekkisen tehas toimittaa tuota laatikkoa vissiinkin mallimerkinnällä W4A-070 :twisted:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

XUX63 kirjoitti:Älähän nyt - Siekkisen tehas toimittaa tuota laatikkoa vissiinkin mallimerkinnällä W4A-070 :twisted:
P*rkeleellistä menoa, huh, huh. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

XUX63 kirjoitti:
Älähän nyt - Siekkisen tehas toimittaa tuota laatikkoa vissiinkin mallimerkinnällä W4A-070 :twisted:

No mutta kun olen kuullut, että ST-kärpäsen puremasta kärsiville mikään ei riitä... Joten turha antaa takuita kestävyydestä.

:roll: :roll: :roll:
;)
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

JS kirjoitti:Kyllä vaihteistot sopivat, mutta bensiinilootien säädöt eivät. Eli helpommalla pääsee kun laittaa dieselin lootan.
Mitenkä tuo käytännössä vaikuttaa, eli miten pitää sitten säätää, kun laittaa bensamersun laatikon? Mulle on nyt tarjottu pariakin laatikkoa, mutta molemmat bensamersusta, 722.3 on kyllä laatikoiden tyyppi :roll: Mietityttää vain miten tuo käytännössä toimii tuossa TDT:ssä :?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

veppe kirjoitti:
JS kirjoitti:Kyllä vaihteistot sopivat, mutta bensiinilootien säädöt eivät. Eli helpommalla pääsee kun laittaa dieselin lootan.
Mitenkä tuo käytännössä vaikuttaa, eli miten pitää sitten säätää, kun laittaa bensamersun laatikon? Mulle on nyt tarjottu pariakin laatikkoa, mutta molemmat bensamersusta, 722.3 on kyllä laatikoiden tyyppi :roll: Mietityttää vain miten tuo käytännössä toimii tuossa TDT:ssä :?
Vajaalla kaasulla toimii ihan ok mutta täyskaasulla ei koneen kierrokset vakiokoneessa riitä tarpeeks pitkälle eli joutuu löysään kaasun että vaihtaa suurempaa.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”