Kysymyksiä Mazdan kaasarista
Kysymyksiä Mazdan kaasarista
Oisko jollain hyviä vihjeitä 626:sen 2litrasen kaasari mazdan säätämisessä?Varmin tapahan olis vaihtaa tilalle vanha 5syl 300d kone niin loppuu ne käyntihäiriöt kun on rautaiset tulpanjohdot ja kaikki, mutta en viihti siihen kyllä alkaa.Jos joku on tuommosta säätäny niin vinkkejä kehiin.
Tyypillinen japski kaasari:
Siellä on paljon letkuja eikös joo? Kaikki vuotaa jostain.
Sitten siellä on jokunen hapero kalvo kaasarin sisällä.
Koho vuotaa.
Suuttimet tukossa.
Läpän akseli on väljä.
Ryyppy jumittaa.
Koppakuoriainen neulaventtiilin välissä.
Eli siis heitä letkuhelevettikaasari viutsin kettuun ja ruuvaa Weber tilalle.
Siellä on paljon letkuja eikös joo? Kaikki vuotaa jostain.
Sitten siellä on jokunen hapero kalvo kaasarin sisällä.
Koho vuotaa.
Suuttimet tukossa.
Läpän akseli on väljä.
Ryyppy jumittaa.
Koppakuoriainen neulaventtiilin välissä.
Eli siis heitä letkuhelevettikaasari viutsin kettuun ja ruuvaa Weber tilalle.

® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

-Jokaisella kukalla on juuret

Kyllä tuo on just tyypillinen letkuhelvetti kaasari niinkuin sanoit mutta kun tuo on mazda niin ajattelin kokeilla ensin säätää ja sitte kiroilla ja vasta sitte vaihtaa tuo kaasari,Mutta koho on ehjä letkut näyttäs ehjiltä arvot on kohillaan mutta ryyppy ei toimi kunnolla ja kylmäkäynti on perseestä.Aattelin laittaa korjaus satsin mutta kun ei saa enää mistään.
Jaa, tulikin mieleen... Entisellä työkaverilla on 626 kaasarikoneella ja manuaaliryypyllä. Tarvii ryyppyä jos ei ole kunnolla lämmin, muuten käy huonosti.
Onkos sinulla automaatti- vai manuaaliryyppy? Pienellä vaijerivirityksellähän sen automaatin saa muutettua manuaalitoimiseksi jos ei puhdistamalla ala tottelemaan.
Kaasaria on vähän huono ostaa purkaamoltakaan, ne kun muutamia vuosia seisoo hyllyssä kuivana niin hapertuu kalvot hajalle.
Onkos sinulla automaatti- vai manuaaliryyppy? Pienellä vaijerivirityksellähän sen automaatin saa muutettua manuaalitoimiseksi jos ei puhdistamalla ala tottelemaan.
Kaasaria on vähän huono ostaa purkaamoltakaan, ne kun muutamia vuosia seisoo hyllyssä kuivana niin hapertuu kalvot hajalle.

® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

-Jokaisella kukalla on juuret

kyllä tuo on automaatti ryypyllä.Mulla on itelläkin 1,5 vuotta jouten ollut kaasari irrallisena ja pilalle on menny.Jos tuo mazda olis mun ajo auto niin värkkäisin siihen heti manuaali ryypyn tai tuplat vaakaimut mutta kun on muijan auto niillehän ei tunnetusti käy mikään tuommonen mekaaninen hypistely.Auto on muuten vm90 unohdin mainita siitä aikaisemmin.


Auttaakohan korjaus-sarja mitää..

BMW E31 V12


Menin sitten uhoamaan sen kaasarin kanssa,niin heti hajosi startti

Ei etes napsu ku kääntää avaimesta--->varmaan solennoidi p*skana ,kun rengasraudalla hakkaa starttia niin pyörähtää

Pyörittää perhanan huonosti\vaikeasti (akussa on virtaa), eli varmaan on puslatkin selevänä..

tanan matstat...ei mersun ollessa tarvinnu leikkiä starttien kanssa...
BMW E31 V12
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Hiilet loppu..stanger kirjoitti:no niin....
![]()
Menin sitten uhoamaan sen kaasarin kanssa,niin heti hajosi startti![]()
Ei etes napsu ku kääntää avaimesta--->varmaan solennoidi p*skana ,kun rengasraudalla hakkaa starttia niin pyörähtää![]()
Pyörittää perhanan huonosti\vaikeasti (akussa on virtaa), eli varmaan on puslatkin selevänä..VOI PER.....
tanan matstat...ei mersun ollessa tarvinnu leikkiä starttien kanssa...
Ei siellä startissa tarvi olla muuta vikkaa kun hiilet loppu. Solenoidin vetokäämikin maatuu hiilien läpi. Jos hiilet loppu niin vain kipinöi kollektorin lamelleilla ja urinan kanssa yrittää vaikeasti pyöriä. Hakkaamalla saa yleensä sen verran yhteyttä, että solenoidi vetää päälle.
Noniin värkkäilin sen aikaa että kerkesivät toiset jo eelle.
Noniin värkkäilin sen aikaa että kerkesivät toiset jo eelle.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
startista oli tosiaankin virtapuolen hiilet ihan finaalissa-->vaihdoin ne ja puhdistin startin-->taas toimiijari_w123 kirjoitti:Värkkääppä stanger vanhan w123 dieselin 2,2kw startti niin tiedettäis miten se Mazdan kone pyörii... Ei vaisinkaan työkaverilla olis tommonen startti ylimääräisenä pitäs olla ehjä.Pistä vaikka viestiä jos kiinnostaa.

Et muuten jari sattus tietään mistään syyläriä matukkaan, kun näkyy vuotavan...


BMW E31 V12
Tulipa viikonloppuna värkättyä tuon mazdan kaasarin kans ja huomasin että ryyppyä aukipäin vetävä alipainekello on rikki, siis sellainen jonka tarkoitus on raottaa läppää heti koneen käynnistyttyä.Uusi osa maksaa kuulemma 100€ joten ei muuta ku pelle pelotonta leikkimään.Huomasin kaasarin toisella puolella melkein samanlaisen kellon jonka tarkoitus on myös vetää läppää auki kun kone käy mutta tämä kello on ohjattu sähköventtiilillä
.Siitä sitten sain idean heittää rikkinäsen kellon letku roskiin ja jäljelle jääneeseen nippaan laittaa pitempi letku ja vetää se sinne ehjälle kellolle ja samalla tulpata sähköventtiilillä ohjattu letku.Kötys tuntuu muuten toimivan hyvin mutta se veti läppää liikaa auki jolloin kone alkoi nykimään ja sammuilemaan ensimmäisillä metreillä kylmänä.Tämän asian korjasin hiomalla läppää aukaisevaa vipua ohuemmaksi jolloin läpän aukeaminen rajoittuu noin kolmeen milliin aikaisemman noin 6mm sijasta.Niin autossa on ollut semmoinen ongelma että kylmä käynnistyksissä kone käy ensimmäiset 2s hyvin ja sitten alkaa röpöttämään liian pienen ilmamäärän takia ja on liikennevaloissa pakko pitää väkisin käynnissä kun ei jaksa käydä ilman kaasua.

W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Tuo ryypyn toimimattomuushan on likimain aina nuitten automaattiryyppyjen vika, ainakin japseissa ja volkkareissa. Mulla on tasan yhdessä B11 koppasessa sanissa toiminu ryyppy lähes niinkuin kuuluukin, muissa ei lainkaan. Lisäksi 2 eri volkkarissa on ollu kehnommin toimiva automaattiryyppy, kolhvi ei suostunu aluksi käymään lainkaan kylmänä tyhjäkäyntiä mutta asia korjaantui ruuvaamalla ryyppyläppää auki niin paljon kuin sai ja passatissa toimii kyllä muuten ihan hyvin tuo ryyppy muttei tuntuisi toimivan kuin puoliryyppynä eli ei nosta kierroksia juuri lainkaan...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Entisessä käyttökiesissä oli kaikkien letkuhelevatakaasuttimien kantaisä, "sähköinen" Rochester Quadrajet.
Juurikin vastaava vika oli kompensoitu "merkityksettömäksi" riittävällä nopean tyhjäkäynnin kierrosten nostolla sekä säätämällä ryyppyläpät jo valmiiksi sen verran raolleen että jaksoi käydä.
Oli mukava työ saada taas tuo automatiikka toimimaan niinkuin se oli ajateltu kaikkien noiden muinaisugrilaisten perstuntumasäätöjen jälkeen
Sen lisäksi, että raottaa ryyppyläppiä, ainakin em mehumaijassa ko kalvon sekundäärinen tehtävä oli avittaa bimetallijousta tyhjäkäyntinopeuden pudottamisessa säälliselle tasolle moottorin lämmetessä.
Arvata saattaa, kuinka mukava lukkoperäinen automaattivaihteinen reilu kaksitonninen peltikeijukainen on peruuttaa kaljamaisella ahtaalla pihalla tyhjäkäyntikierrosluvun huidellessa maksimiväännön kierroksilla, kun ympäröivät parkkiruudut ovat täynnä toinen toistaan kiiltävämpiä ja kalliimpia pokemon-autoja.

Juurikin vastaava vika oli kompensoitu "merkityksettömäksi" riittävällä nopean tyhjäkäynnin kierrosten nostolla sekä säätämällä ryyppyläpät jo valmiiksi sen verran raolleen että jaksoi käydä.


Sen lisäksi, että raottaa ryyppyläppiä, ainakin em mehumaijassa ko kalvon sekundäärinen tehtävä oli avittaa bimetallijousta tyhjäkäyntinopeuden pudottamisessa säälliselle tasolle moottorin lämmetessä.
Arvata saattaa, kuinka mukava lukkoperäinen automaattivaihteinen reilu kaksitonninen peltikeijukainen on peruuttaa kaljamaisella ahtaalla pihalla tyhjäkäyntikierrosluvun huidellessa maksimiväännön kierroksilla, kun ympäröivät parkkiruudut ovat täynnä toinen toistaan kiiltävämpiä ja kalliimpia pokemon-autoja.

=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
mihin sitä automaattiryyppyä tarvitaan autossa
aikanaan kun omistin toyota corollan vm-84 ajettu 440tkm ensimmäisiä etuvetosia malleja, no eihän siinä luonnollisestikkaan pelannu tuo ryyppy, vaan ei sitä tarvittukkaan
esim. kerran töistä lähteissä pakkasta oli -35 astetta oma ja pomon auto seissyt koko päivän ilman lämmitystä ulukona
tokasin pomolle "älä karkaa jos sattuu ettei corolla lähe käyntiin". vaan lähtihän se enstä pumppas n.10 kertaa kaasua niin hörähti heti ja samantien kiekat n.4500rpm
öljyvalokin sammui 20 sekunnin päästä
just kun olin lähössä pomo tuli juoksun kans "tulisikko antaa audiin virtaa se ei lähe käyntiin
" lähtihän se audikin tulille kun 4 minuuttia sahas lisävirralla
ps. audi oli 2 viikkoa vanha a4 1,8 turbo quattro

aikanaan kun omistin toyota corollan vm-84 ajettu 440tkm ensimmäisiä etuvetosia malleja, no eihän siinä luonnollisestikkaan pelannu tuo ryyppy, vaan ei sitä tarvittukkaan

esim. kerran töistä lähteissä pakkasta oli -35 astetta oma ja pomon auto seissyt koko päivän ilman lämmitystä ulukona





ps. audi oli 2 viikkoa vanha a4 1,8 turbo quattro
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola