W124 vetely ja puoltaminen

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

dealer kirjoitti:Laitas sivukuva autosta ihmeteltäväksi, miten korkealta näyttää ?
Tässäpä tuore kuva:

Kuva
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kuva

En tiedä saako tuosta kuvasta käsitystä, mutta ylhäällä auto joka tapauksessa on edestä ja takaa.
Miltä näyttää?
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

AriK123 kirjoitti:Jouset ovat edessä ja takana 14,4 mm paksua tavaraa.
Mittasin työnalla olevasta (kuva edellä) mersusta jousien vahvuudet. Edessä oli 14,6 milliä ja takana 14,2 milliä. Eli paksua on tavara. Koneena on tuossa 250 D ilman ilmastointeja yms. painonlisääjiä. Noiden lukemien perusteella voi sanoa, että sulla on ainakin takana hirveän vahvat jouset, ja ilmeisesti edessäkin liian vahvat, kun koneenakin vielä 200 D?

Autossa on kaikki timmiä ja osittain uuttakin, mutta voi voi tuota ajettavuutta-raskasta on ajella varsinkin, kun on vielä tuulista. Tuntee oikein kuinka kori on liian korkealla-auto ei makaa tiessä niin kuin pitää. Toki minun pitää vielä kokeilla toisella rengassarjalla alustaa. Ajoin muuten eilen sedän pösö 406:sta ja voi voi kun se menee kauniisti suoraan.....saako w124:sta edes menemään niin millään alustalla :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29421
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

voi voi tuota ajettavuutta-raskasta on ajella varsinkin, kun on vielä tuulista. Tuntee oikein kuinka kori on liian korkealla-auto ei makaa tiessä niin kuin pitää.
Just näin :D tuota liiallinen korkeus tekee.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mitkä jouset sinne W124 250 D:n alle pitää laittaa, jos sen haluaa hyväksi ajettavaksi. Piisaako normaalijouset (mikä niidenkin vahvuus mahtaa olla 250 D:n tapauksessa?) vai pitääkö alustaa madaltaa madallussarjalla?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29421
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

mikä niidenkin vahvuus mahtaa olla 250 D:n tapauksessa?
Riippuu varmaankin jousista ... paksuus ei edelleenkään ole olennaisin asia.

Itse laittaisin 124:ään joko vakiojouset matalimmilla jousenkumeilla tai kenties parhaana vaihtoehtona Eibach -30-35 mm jouset ja sen verran paksut jousenkumit ettei auto ole liian matala auton käyttäjän tarpeita ajatellen.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo tulee erinomainen ajettava kun eibach jouset -30mm tai sportiline orginaalit ja 2-3 kumit sekä bilsteinin iskarit.

Ai suoraan menemään w124? no eikö ne aina ehjänä mee suoraan? mul ei oo ikin ollu W124 joka ei menis suoraan. Jopa tää 50 euron romu menee.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:
mikä niidenkin vahvuus mahtaa olla 250 D:n tapauksessa?
Riippuu varmaankin jousista ... paksuus ei edelleenkään ole olennaisin asia.

Itse laittaisin 124:ään joko vakiojouset matalimmilla jousenkumeilla tai kenties parhaana vaihtoehtona Eibach -30-35 mm jouset ja sen verran paksut jousenkumit ettei auto ole liian matala auton käyttäjän tarpeita ajatellen.
Siis tuo on asia, josta mä en ole varma. Onko todellakin niin, että W124:n perusjouset eri konevaihtoehdoille ovat kaikki eripituisia? Jos olet tuosta 100 % varma, niin sitten olen kyllä vähän yllättynyt. Siis jos ajatellaan vaikka kl:n W124:sille tarkoitettuja jousia, niin onko todellakin kaikki eri vahvuiset jouset myös eripituisia :shock: Siis tuohonhan tuo sun väite siitä, että jousien paksuudella ei ole merkitystä perustuu. Siis jos mä laitan 14,6 millisten etujousien tilalle 14 milliset, niin tuolla logiikalla auton nokka saattaa nousta vieläkin ylemmäs? Siis mä en väitä tietäväni, koska en tiedä asiaa, mutta ihmettelen jos asia on oikeasti noin.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Sergey kirjoitti:joo tulee erinomainen ajettava kun eibach jouset -30mm tai sportiline orginaalit ja 2-3 kumit sekä bilsteinin iskarit.

Ai suoraan menemään w124? no eikö ne aina ehjänä mee suoraan? mul ei oo ikin ollu W124 joka ei menis suoraan. Jopa tää 50 euron romu menee.
Eibachin palikoilla varmaan tulee tosiaan hyvä, mutta vakiojousituksella tai liian korkeilla tulee varmaan helpommin ongelmia.
No toi nyt ei pidä paikkaansa ainakaan täällä manner-Suomessa, mutta ahvenanmaallahan asiat voi olla teidenkin puolesta paremmin-eihän siellä ole pakolaisiakaan :wink: . Vai eikö kellekkään foorumilaiselle ole tuttua se, että mese menee sinne ojaa kohti melko usein, ja varsinkin 100-kertaa useammin kuin mikä tahansa etuveto. Eikä se ole kiinni W124:sen hinnasta meneekö suoraan vai ei. Myös 10 000 euron W124:nen voi kammeta kaltevuuden mukaan oikealle.
Mut mä koitan saada tuon W124:sen meneen kunnolla jollain keinoin, joka lienee jonkinlainen madallus nykytilanteeseen. Mut se on totta, et se ei ole kunnossa kuten sanoit, sillä ainakin jousitus on aivan liian korkea, jota se ei kuulu alkujaan olla.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Siis eihä tääl oolannissa voi ajaa suoraan kun ei ole tietä missä olis pätkääkään suoraa osuutta :D kaikki koeajot suoritetaan tietty mantereella, suomes tai ruottis ;)

ne jouset on tosiaan eri pituisia... langan vahvuus sama. Itte kun tein tenavaan madallusta niin hain romikselta 260 mallin jouset niin ne oli 10cm pidemmät vapaana kuin 2.0 mallissa ja jousikierroksia oli siis 1,5 kpl enemmän. Langan vahvuus oli sama n. 14mm. Sama juttu w123 200 vs 300D jouset. Isompi kone :arrow: pidemmät jouset.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Vähän epäilyttää, että saako tuota kulkemaan suoraan mitenkään. Oli se tosin parempi silloin kun se minulle tuli. Miksi noita vahvempia jousia laitetaan, jos kerran niillä ei voi ajaa?

Tuuli on myrkkyä tällekin. Vetäisee oikealle tai vasemmalle, jos sattuu tulemaan pieni tuulenvire. Luistelee urissa puolelta toiselle, vaikka pitää rattia samassa asennossa. Tuntuu kuin nykisi sivuttain maantienopeuksissa. Mutkassa saattaa puskea suoraan ja sitten kun lähtee kääntymään, niin voikin kääntyä liikaa. Ei ole keskiasentoa, eli vetää aina ojaan tai vasemmalle kaistalle. Nyt tuntui vaihteeksi pieni välys ohjauksessa, eli pitänee kiristää. Joskus tuntuu, kuin ohjaus herkistyisi, mutta yleensä se on aika raskaan oloinen.

Pitäisi varmaan pudottaa kaikki osaset pois taka-akselilta ja laittaa uusiksi. Eri asia on sitten kannattaako se enää. :roll:
Viimeksi muokannut AriK123, 08.3.2011 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ei kai sieltä kaikkia osia kannata uusia. Niistä on kuitenkin varmasti pääosa välyksettömiä. Tuota korkeutta tosiaan epäilen vahvasti, niinkuin olen tehnyt jo useamman kuukauden. Tuota alustaa ei varmastikkaan ole suunniteltu tuolle korkeudelle, jossa autosi tällä hetkellä liitelee. Minä mittaan tänään korkeudet tuosta punaisesta pyörän keskiön ja kaaren väliltä. Tuokin auto oli kuulemma hyvä ajettava silloin kun siinä oli vanhat jouset ja kori matalalla. Onkohan se niin, että kun kori on noin korkealla, niin siinä ei ole normaalia yläjoustoa, kun kori on jo valmiina ylhäällä-kori ei elä normaalisti? Jotain sellaista siinä täytyy olla, ja vielä painopiste liian ylhäällä samalla.
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Mistähän niitä jousia uskaltaisi ostaa, kun eihän noista aina tiedä mitä saa? Edessä on uudehkot jouset, mutta ne on varmaan samanlaiset kuin entisetkin. Katselin aikaisemmin EPC:stä pistemääriä ja jos nyt oikein ymmärsin, niin eteen kuuluisi jousi 1243211904 ja taakse 1243241104.

Oikealta takaa on mennyt iskari kaksi kertaa. Onkohan sattumaa vai mikähän tuonkin aiheuttaa?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5992
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AriK123 kirjoitti:Mistähän niitä jousia uskaltaisi ostaa, kun eihän noista aina tiedä mitä saa? Edessä on uudehkot jouset, mutta ne on varmaan samanlaiset kuin entisetkin. Katselin aikaisemmin EPC:stä pistemääriä ja jos nyt oikein ymmärsin, niin eteen kuuluisi jousi 1243211904 ja taakse 1243241104.

Oikealta takaa on mennyt iskari kaksi kertaa. Onkohan sattumaa vai mikähän tuonkin aiheuttaa?
Ostat veholta uudet jouset joka nurkkaan niin siitä se lähtee. Tai jos haluat säästää, tilaat saksasta 77,27e eteen ja 68,63e taakse per jousi. vehon hintoja en tiedä mutta 202:ssa oli saksan jouset tasan puolet halvempia.

Muista pisteyttää/pisteytyttää jouset oikein.

Oikeasta takaiskarista en osaa sanoa muuta kuin että monesti oikea takarengas kuluu enempi kuin vasen. Taitaa johtua Suomen valtion huonosta autoilijaan kohdistuvasta verotuksesta, ei ritä raha teiden rakentamiseen/kunnossapitoon....

Kummat jouset muuten väsyy ennemmin etu vai takajouset? Joustojen lukumäärähän lienee melko sama.... Ja samaa mietin iskareistakin...
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Rahalla kyllä saa Veholta, kyllä. :) Saksasta saisi Bilsteinin jousia 35 € /kpl. Tekisiköhän noilla mitään?

Mietin vaan, että vaikuttaako tuo korkeus noin paljon jo pienillä nopeuksilla? Nyt menee ojaan jo, kun mittarissa on 40, jos päästää irti ratista. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29421
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mietin vaan, että vaikuttaako tuo korkeus noin paljon jo pienillä nopeuksilla? Nyt menee ojaan jo, kun mittarissa on 40, jos päästää irti ratista.
Eipä se puoltamiseen sanottavasti vaikuta, pitää säätää kulmat niin että puoltaminen saadaan mahdollisimman vähiin.
Onko todellakin niin, että W124:n perusjouset eri konevaihtoehdoille ovat kaikki eripituisia? Jos olet tuosta 100 % varma, niin sitten olen kyllä vähän yllättynyt.
Minä ?
En kai ole väittänytkään että olisi eripituisia moottorikoon mukaan.
Jousen pituuteen ja jousilangan paksuuteen ei tule kiinnitettyä huomiota, laittaa oikeat jouset alle ja siinä se :idea:

Yleensä ottaen; välykset pois ja auto oikeaan korkeuteen + nelipyöräsuuntaus :arrow: hyvä tai vähintäänkin kelvollinen ajettava.
Ellei halua vaihtaa jousia voi aiemmin mainitun eripaksuisten jousenkumien lisäksi säätää korkeutta leikkaamalla jousesta pätkän pois, sillä konstilla tosin vain matalampaan suuntaan :D

EPC:stä laskien esim. 124 300D:lle saattaa löytyä kolme eri etujousivaihtoehtoa riippuen varusteiden määrästä ja vaihteistosta.
Jos pisteet ovat rajoilla kahden jousen välillä olen yleensä kysynyt auton omistajalta millainen korkeus olisi haluttu ja kertonut hyvät ja huonot puolet, sitten laitettu jousi+kumi sen mukaan.
Mikäli korkeus ei näytä sopivalta voidaan samantien vaihtaa toisenlainen kumi tai jousi alle, aikaahan siinä ei mene kuin muutama minuutti puolelleen.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

rasvataanko niitä kumeja muuten mitenkään? itte olen asennellut fairyn kanssa. Lupsahtaa napakasti heti paikalleen mutta liukenee ekan sadekelin jälkeen pois..
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29421
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen suhauttanut kilikalipullosta rasvaa joka on kumille tarkoitettu.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:
Mietin vaan, että vaikuttaako tuo korkeus noin paljon jo pienillä nopeuksilla? Nyt menee ojaan jo, kun mittarissa on 40, jos päästää irti ratista.
Eipä se puoltamiseen sanottavasti vaikuta, pitää säätää kulmat niin että puoltaminen saadaan mahdollisimman vähiin.
Onko todellakin niin, että W124:n perusjouset eri konevaihtoehdoille ovat kaikki eripituisia? Jos olet tuosta 100 % varma, niin sitten olen kyllä vähän yllättynyt.
Minä ?
En kai ole väittänytkään että olisi eripituisia moottorikoon mukaan.
Jousen pituuteen ja jousilangan paksuuteen ei tule kiinnitettyä huomiota, laittaa oikeat jouset alle ja siinä se :idea:

Yleensä ottaen; välykset pois ja auto oikeaan korkeuteen + nelipyöräsuuntaus :arrow: hyvä tai vähintäänkin kelvollinen ajettava.
Ellei halua vaihtaa jousia voi aiemmin mainitun eripaksuisten jousenkumien lisäksi säätää korkeutta leikkaamalla jousesta pätkän pois, sillä konstilla tosin vain matalampaan suuntaan :D

EPC:stä laskien esim. 124 300D:lle saattaa löytyä kolme eri etujousivaihtoehtoa riippuen varusteiden määrästä ja vaihteistosta.
Jos pisteet ovat rajoilla kahden jousen välillä olen yleensä kysynyt auton omistajalta millainen korkeus olisi haluttu ja kertonut hyvät ja huonot puolet, sitten laitettu jousi+kumi sen mukaan.
Mikäli korkeus ei näytä sopivalta voidaan samantien vaihtaa toisenlainen kumi tai jousi alle, aikaahan siinä ei mene kuin muutama minuutti puolelleen.
Juu, et ole väittänytkään. Sen olet aiemmin sanonut, että jousien paksuudella ei ole merkitystä. Ja ylhäällä tässä viestissä sanot, että et ole väittänyt että eri konevaihtoehdoilla olisi eripituiset jouset-onko ne nytten sitten samanpituuiset vai ei? Totesit, että et ole mittaillut.
Jos ne perskuleen jouset on nyt sitten kuitenkin samnpituisia, niin langan vahvuudellahan se korkeus silloin säätyy. En tiedä asiasta mitään sen kummempaa, kuin että kun multa vaihdettiin mersuihin erikoistuneessa paikassa etujousi W123:seen, niin siellä sanottiin, että onko paikalla alkuperäinen eli 15 millinen jousi. No siellä oli ja samanlainen tuli myös tilalle. Myös merteilin nettikuvastossa on myytävät jouset eri konetyypeille ilmoitettu langan paksuuksina. Tää ei oo mitään v...tuilua, vaan haluaisin tietää, että eikö sillä paksuudella tosiaankaan ole mitään merkitystä jousivalinnoissa, kun puhutaan mersun perusjousista.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29421
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sen olet aiemmin sanonut, että jousien paksuudella ei ole merkitystä. Ja ylhäällä tässä viestissä sanot, että et ole väittänyt että eri konevaihtoehdoilla olisi eripituiset jouset-onko ne nytten sitten samanpituuiset vai ei? Totesit, että et ole mittaillut.

Jos ne perskuleen jouset on nyt sitten kuitenkin samnpituisia, niin langan vahvuudellahan se korkeus silloin säätyy.
Niin, tai eri tavalla karkaistulla materiaalilla tai kierrosten lukumäärällä.
Asia ei ole niin yksioikoinen että se selviäisi työntömitalla ja mittanauhalla.
Tää ei oo mitään v...tuilua, vaan haluaisin tietää, että eikö sillä paksuudella tosiaankaan ole mitään merkitystä jousivalinnoissa, kun puhutaan mersun perusjousista.
Juuei, tämähän on mielenkiintoinen aihekin ja hyvä että kyselet kunnes (ehkä) saat tyydyttävän vastauksen - samalla saa moni muukin.

En tiedä olenko osannut kertoa riittävän selvästi mutta sillä kun kirjoitin ettei jousen paksuudella ole merkitystä tarkoitin seuraavaa:
Kun valitaan mersuun oikeaa alkuperäistä vastaavaa jousta sitä ei tehdä työntömitalla eikä motonettien luetteloilla vaan EPC tiedoilla laskien.
Jousen paksuus on sitten mitä on ja se saattaa vaihdella eri valmistajien välillä jo pintakäsittelyn paksuudestakin riippuen.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Sergey kirjoitti:joo tulee erinomainen ajettava kun eibach jouset -30mm tai sportiline orginaalit ja 2-3 kumit sekä bilsteinin iskarit.

Ai suoraan menemään w124? no eikö ne aina ehjänä mee suoraan? mul ei oo ikin ollu W124 joka ei menis suoraan. Jopa tää 50 euron romu menee.
Kuinka paljon alempana tuo sportline on muuten vakioon nähden. Ja onko sportline -malleissa myös erilaiset iskunvaimentimet samalla?
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

AriK123 kirjoitti:Katselin aikaisemmin EPC:stä pistemääriä ja jos nyt oikein ymmärsin, niin eteen kuuluisi jousi 1243211904 ja taakse 1243241104.
Tarkistin vielä pisteet EPC:stä ja nuo olisivat standardijouset tähän minun autoon. HD-jouset eteen olisivat 1243212004 ja taakse 1243241204. Nämä ovat kai olleet alla uutena, koska tässä on ollut vahvistettu jousitus?

Pisteisiin vaikuttavia varusteita ei ole paljon, edessä pohjapanssari ja ajovalonpesurit sekä takana vetokoukku. :lol:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Kertauksena vielä, eli tosiaan tuntuu, että ajo-ominaisuudet ovat hävinneet vähitellen ajan kanssa. Alussa oli ehkä kohtuullinen ajettava ja nyt.. ei voi puhua enää ajo-ominaisuuksista. :lol:

Tähän mennessä uusitut kumiosat ovat olleet ihan lopussa, joten siksipä pitäisi varmaan uusia nuo loput takapään rojut ensin. Edessähän onkin suurin osa uutta. Ja niitä uusia jousia pitää harkita myös.

Harmi, kun täällä päin ei ole sellaista korjaamoa, jossa saisi vaihdettua osat ja tehtyä suuntauksen samalla.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Semmoinen tuntuma on toisinaan, että esim. töyssyyn ajaessa takapää niiaa sivulle, muistaakseni aina oikealle ja joskus kuuluu pieni narahdus/rusahdus. Voi tietysti olla, ettei ääni liity oireisiin. Ne narinahelat on jo vaihdettu, jos joku sitä miettii. :lol:

Ohjaus tuntuu jotenkin kummalliselta, kuten on tullutkin jo mainittua. Keskiasennosta kun kääntää, niin tuntuu jotenkin kumimaiselta, pistää jotenkin vastaan. Säätöruuvi on nyt aika alhaalla, eli ei pitäisi olla kiritty ns. "loppuun". Jos säätää vielä löysemmälle, niin herkistyy ehkä jonkin verran, mutta sitten tulee häiritsevän suuri tyhjä alue keskiasentoon. Joku seppähän tuon oli vetänyt reilun kierroksen liian tiukalle ja lopputulos lienee nyt selvillä. :roll:

Lumisella tiellä ei oikein tiedä minne päin ollaan menossa. Tähän kun lisätään pyrkimys kulkea lievästi kylki edellä, niin onpa mielenkiintoinen ajeltava. No, periksi en anna vielä. :lol:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Kuulostaa ihan samalta kuin mulla aikoinaan kun ei saanu lankkua pidettyä ojien välissä ku väkisin :lol: muuutta ne on menneitä aikoja ne :happy:

Mun lankku on jo ollu piiiitkän aikaa äärimmäisen hyvä ajettava, ei sitte kyllä vetele mihkään suuntaa ja ei oikeestaan koko autoo tartte ajaa kun se ajaa ite itteänsä :lol:

Neuvoisinkin menee Ylivieskaan dealerin pakeille :ope: välimatka ei näissä tapauksissa merkitse mitään...asuinhan ittekkin tuolloin Kirkkonumella ja kannattiko ? E-H-D-O-T-T-O-M-A-S-T-I :amis_selittaa:
:lol:

Jousista puheen ollen niin eibachit löytyy alta ja pysyvätkin siellä.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Olen miettinyt sitäkin, että jos laittaisi auton dealerille tutkittavaksi. Katsotaan nyt, tuleeko siihen mahdollisuus. Asia selvinnee tässä keväämmällä. :wink:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Olikos taakse vaihdettu muuta, kuin narinat? Väljät apurungon puslat aiheuttavat ainakin kylkimyyryä. Ja tietty väljät takapään tukitangot.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Taakse on vaihdettu tähän mennessä 4 kpl alatukivarsien heloja, eli ilmeisesti sisemmät ja ulommat. Lisäksi takakelkan etukumit, poikittaiset kaarevat tukivarret ja oikealle aurauksen säätötanko. Vasemmalle papereiden mukaan säädettävä tukivarsi ja taka-akselin säätötanko?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Joo, tuo simpukka täytyy olla oikein säädetty. Itsekin kerran koitin ylikiristettyä mallia, ja sehän oli selvää, että siitä ajamisesta ei tule mitään. Ohjaus menee epätasaisuuksien mukaan minne menee, mutta ei palaudu keskelle, joten jatkuvaa ohjaamista tiedossa.

Toivottavasti ne renkaat on varmasti ehjät, sillä tuollainen kummallinen muljuminen ja takapään liikkuminen sivuttain liittyy myös joskus renkaan runkovaurioon. Nyt en muista, mutta olihan taakse tarkasteltu aurauksensäätötangot ja ruostehan ei ole syönyt takakelkkaa irti?
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Kyllä ne säätötangot on ymmärtääkseni vaihdettu, kuten tuossa ylempänä on mainittu. Ruostetta ei ole havaittu takakelkan suunnalla, ainakaan vielä. Eri renkailla ei ole ollut suurta vaikutusta. Nyt on alla vakiokokoiset Continentalit alkuperäisillä kaivonkansilla. Voihan siellä tietysti olla pientä vikaa renkaassakin, pitänee vilkaista jossain välissä.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”