Potilas on mannelavetti 300TD -91 ja siinä kytkin. Ostin auton helmikuun lopulla ja jo silloin kytkin tuntui oudolta, otti turhan alhaalta ja etenkin pakki rutisi. Nyt pakki rutisee entistä pahemmin eikä muidenkaan vaihteiden kytkeytymisessä kehumista ole. Eli vaikuttaa siltä ettei kunnolla irrota - ilmaa järjestelmässä? Nesteet eivät ole katoilleet.
Nyt kun kesäloma alkoi, otin kytkimen ilmaamisen työn alle. Ensialkuun piti leikellä puskurin muoveja, että sai mokoman sportlinen keulan rampeille...

Sitten ilmaamaan etujarrun avituksella. No eihän siitä tullut hittoakaan, kaikki nesteet kusi letkusta karkuun. Otin tippakannun käyttöön, vähemmän paikallaan pideltäviä letkun päitä. Sama tulos, työsylinteriin ei mennyt mitään, vaan kaikki neste kusi jostain muusta välistä vaikka letku oli tiukka. Irrotin ilmausruuvin ja puhaltelin paineilmalla - kulkureitti oli komeasti auki, ei tukosta. Vielä pari uusintayritystä kunnes luovutin. Kytkimeen ei kertakaikkiaan saa menemään nestettä.
Voiko siellä nyt olla jompikumpi sylinteri sökö minkä takia neste ei kulje? Kumpikohan ensisijaisesti, tai onko mitään tapaa sen toteamiseen?
Ja millä hemmetillä sen työsylinterin sieltä ylipäätään saa irti purkamatta koko autoa??

Pääsylinterin sijaintia en ole uskaltanut edes tutkailla.
Korjauskäsikirja sivuaa kytkimen hydraulipuolta korkeintaan sivulauseessa eli siitä ei ole vähäistäkään apua.
Onneksi on Lada joten mannelavetti joutaa mätänemään rampeilla
edit: Lisäksi perästä kuuluu nopeasti vaihdettaessa tai äkkiä kaasu nostettaessa kolahdus, mutta perä/kardaani taitaa sitten olla oma murheensa.....