Ja nyt ollaan juuri siinä kohdassa, josta aiemmin jo yllä kirjoitin._Niko kirjoitti:Onkos tääkin nyt sillä torsenilla, eikös se just anna sutia, jos on nolla pito jollain akselilla?
Jos pelkkä vetovoima riittää, ei torsen tai lukoton 4Matic välttämättä ole hyvin suunnitellun Haldexin veroinen, koska kaikki voima pääsee karkaamaan ääritilanteissa paikallaan sutien yhdelle kardaanille. Haldex maksimoi vetovoiman matkimalla 100% lukkoa etu- ja takakardaanin välille. 2-Generaation Haldexin (Volvo XC90 ja aikalaiset) sutaisun ennen takavedon kytkeytymistä huomaa vielä selvästi, mutta sitä uudemmat esipaineistetut Haldexit tuntuvat ainakin minusta olevan "yhtä puuta" liikkeelle lähtiessä.
Jos taas sillä on mitään merkitystä, miten homma jatkuu jos rakkineen onnistuu saamaan liikkeelle, niin quattro, Leka(cy) ja 4Matic menevät mutkan läpi aina nelivetoisena ajoipa kuljettaja tasakaasulla, kaasua lisäten, kaasua keventäen tai alas vaihdolla moottorijarruttaen. Tee mitä lystäät, se on aina samanlainen nelivetoinen.
Suoralla ei välttämättä häiritse vaikka Haldex kaasun nostolla irrottaakin takavedon. Mutta kaarteeseen tullessa se merkitsee, että takavetoa ei sitten käytetä kääntämään autoa moottorijarrutuksella. Tai jos minua rohkeampi kuljettaja lisää kaarteessa kaasua reilusti, siirtyy vetoa taakse jopa lisää, mikäli etupyörät uhkaavat sutia. Tasapaino muuttuu kaasun asennon mukaan.
Kinoksessa peuhaamiseen ja vaunua vetämään ottaisin Haldexin, lumisella ja jäisellä tiellä maantienopeuksilla ajettavaksi mekaanisen.
Omaa nelivetoista ei ole koskaan ollutkaan, mutta samana viikonloppuna koeajetut XC, AWD, quattro, 4Matic, Legacy ja Forester yllättivät minut itsenikin. Nelivetokoeajoissa selvisi, että looginen ja tasapainoinen ajokäytös on minulle vetovoimaa tärkeämpi, joten nelivedon sijasta minun seuraava autoni tulee olemaan takavetoinen. Minulle auto on rikki, ellei se käänny ratista kääntäen (=aliohjaa). Tuossa suhteessa kytkeytyvä neliveto ei auta yhtään (paitsi BMW!), mutta nykyaikainen takapainoinen mekaaninen neliveto on aivan loistava, koska se käyttäytyy kuten takavetoinen, mutta rauhallisemmin.
Tämä on vain yksi mielipide, mutta tässä on perusteeni sille, että ennen ostoa kannattaa miettiä mitä nelivedolta haluaa, koska eroja niillä on.