Alustasarja ässään
Alustasarja ässään
Millaisiakas alustasarjoja meseläisillä on ässissään? Vai poltetaanko tällaisten kysymysten esittäjiä kyselemättä kuokkaan? Kiima madaltaa ässää senkun yltyy kun lukee näitä alustasarja-topikkeja.
Iskarit on vaihdettu noin 5tkm sitten, menevätkö ne taas uusiksi jos tontitan lossia vaikkapa maltilliset 5cm? Mites sitten pyöränkulmat? Nekin on säädetty viime kesänä...
Iskarit on vaihdettu noin 5tkm sitten, menevätkö ne taas uusiksi jos tontitan lossia vaikkapa maltilliset 5cm? Mites sitten pyöränkulmat? Nekin on säädetty viime kesänä...
No nih.
Ensin kysytään Dealerilta oikeat kulmat. Tärkeimpiä säätökohteita on kampperi, kasteri ja auraus (ei niillä muilla nyt niin väliä ole):
Kampperi on se kun renkaat lenkottaa backtothefuture-asennossa kun madaltaa linkkuperäistä autoa. Eli takaa katottuna takarenkaat on näin:
/-------\
Kasteri taas on se kuluma kun kääntää (etu-) renkaat linkkuun niin ne mänöö takaa katottuna näin (kuvassa käännettynä oikealle):
/-------/
Auraus taas on se kun ylyhäältä kahtottuna renkaat on näi:
/-------\
Seuraavaksi kaliproitetaan vatupassi. Tässä tarvitsee sekstanttia, jolla katsotaan missä päin on pohjantähti. Suunnataan vatupassi kohti sitä ja piirretään tussilla viiva vatupassin lasiputkeen sille kohdalle missä kupla on.
Sitten tehrään tarkistusmittaukset ja tarvittavat säädöt:
Takapään kampperi on kuitenkin päin kettua, joten aloitetaan siitä. Tunkataan auto ilmaan, revitään kumit pois vanteilta ja kiinnitetään vatupassi jekkulangalla toiseen takavanteeseen täsmälleen pystysuoraan, siten että vatupassin tussilla merkattu putki mittaa pyörän kallistusta. Nyt silmämääräisesti katsotaan että vatupassin ilmakupla on tussilla piirrettyyn viivaan verrattuna tasan Dealerin ilmoittaman arvon mukainen. Jos ei ole, niin kallistetaan autoa sopivaan suuntaan, kunnes kulma on kohdallaan. Toiselle puolelle sama juttu.
Seuraavaksi etupään kampperi ja kasteri. Aloitetaan kampperista. Vatupassi kiinnitetään kuten takapään kampperia mitatessa. Jos etupään kampperi on liika pieni (rengas ei lenkota tarpeeks) niin laitetaan kahden alimmaisen pyöränpultin alle sopivan paksuinen prikka. Jos taas rengas lenkottaa liikaa, laitetaan prikat kahden ylimmän pyöränpultin alle. Kun kampperi on kohdallaan niin käännetään renkaat linkkuun (oikeaa rengasta säätäessä käännetään vasemmalle ja päinvastoin), ja mitataan renkaan kallistuma, josta vähennetään kampperin verran asteita. Jos laskutoimituksen tuloksena on Dealerin ilmoittama kasteri, niin homma on ok. Jos taas ei ole, niin kuuluu iskarin yläpäätä pajoittaa joko eteen tai taakse. Jos pajoituksen tuloksena mitta-arvo meni ensimmäistä mittausta kauemmaksi Dealerin ilmoittamasta arvosta, niin pajoitetaan sopivasti toiseen suuntaan.
Aurauskulmia varten pitää etuvanteisiin kiinnittää jekkulangalla viisimetriset kakkosnelosenpätkät, siten että niistä jää 30cm vanteen taakse ja loput lankusta sojottaa eteenpäin. Otetaan mitta kakkosnelosten välistä ensin takareunasta ja sitten etureunasta. Näiden kahden suhdeluvusta voi laskea aurauskulman soveltamalla hyptakornan lausetta ja maalaisjärkeä. Jos aurausta on liian vähän, pitää kakkosnelosien etupäitä vängätä lähemmäksi toisiaan esim. kuormaliinalla. Jos aurausta on liian paljon, pitää lankkujen etupäitä vängätä tietysti poispäin toisistaan, eli koritunkki sopii tarkoitukseen mahtavasti.
Takarenkaiden aurauksia ei tarvitse säätää, sillä ne ei käänny.
Taas säästit useita euroja kun teit itse. Onnea katsastukseen.
Ensin kysytään Dealerilta oikeat kulmat. Tärkeimpiä säätökohteita on kampperi, kasteri ja auraus (ei niillä muilla nyt niin väliä ole):
Kampperi on se kun renkaat lenkottaa backtothefuture-asennossa kun madaltaa linkkuperäistä autoa. Eli takaa katottuna takarenkaat on näin:
/-------\
Kasteri taas on se kuluma kun kääntää (etu-) renkaat linkkuun niin ne mänöö takaa katottuna näin (kuvassa käännettynä oikealle):
/-------/
Auraus taas on se kun ylyhäältä kahtottuna renkaat on näi:
/-------\
Seuraavaksi kaliproitetaan vatupassi. Tässä tarvitsee sekstanttia, jolla katsotaan missä päin on pohjantähti. Suunnataan vatupassi kohti sitä ja piirretään tussilla viiva vatupassin lasiputkeen sille kohdalle missä kupla on.
Sitten tehrään tarkistusmittaukset ja tarvittavat säädöt:
Takapään kampperi on kuitenkin päin kettua, joten aloitetaan siitä. Tunkataan auto ilmaan, revitään kumit pois vanteilta ja kiinnitetään vatupassi jekkulangalla toiseen takavanteeseen täsmälleen pystysuoraan, siten että vatupassin tussilla merkattu putki mittaa pyörän kallistusta. Nyt silmämääräisesti katsotaan että vatupassin ilmakupla on tussilla piirrettyyn viivaan verrattuna tasan Dealerin ilmoittaman arvon mukainen. Jos ei ole, niin kallistetaan autoa sopivaan suuntaan, kunnes kulma on kohdallaan. Toiselle puolelle sama juttu.
Seuraavaksi etupään kampperi ja kasteri. Aloitetaan kampperista. Vatupassi kiinnitetään kuten takapään kampperia mitatessa. Jos etupään kampperi on liika pieni (rengas ei lenkota tarpeeks) niin laitetaan kahden alimmaisen pyöränpultin alle sopivan paksuinen prikka. Jos taas rengas lenkottaa liikaa, laitetaan prikat kahden ylimmän pyöränpultin alle. Kun kampperi on kohdallaan niin käännetään renkaat linkkuun (oikeaa rengasta säätäessä käännetään vasemmalle ja päinvastoin), ja mitataan renkaan kallistuma, josta vähennetään kampperin verran asteita. Jos laskutoimituksen tuloksena on Dealerin ilmoittama kasteri, niin homma on ok. Jos taas ei ole, niin kuuluu iskarin yläpäätä pajoittaa joko eteen tai taakse. Jos pajoituksen tuloksena mitta-arvo meni ensimmäistä mittausta kauemmaksi Dealerin ilmoittamasta arvosta, niin pajoitetaan sopivasti toiseen suuntaan.
Aurauskulmia varten pitää etuvanteisiin kiinnittää jekkulangalla viisimetriset kakkosnelosenpätkät, siten että niistä jää 30cm vanteen taakse ja loput lankusta sojottaa eteenpäin. Otetaan mitta kakkosnelosten välistä ensin takareunasta ja sitten etureunasta. Näiden kahden suhdeluvusta voi laskea aurauskulman soveltamalla hyptakornan lausetta ja maalaisjärkeä. Jos aurausta on liian vähän, pitää kakkosnelosien etupäitä vängätä lähemmäksi toisiaan esim. kuormaliinalla. Jos aurausta on liian paljon, pitää lankkujen etupäitä vängätä tietysti poispäin toisistaan, eli koritunkki sopii tarkoitukseen mahtavasti.
Takarenkaiden aurauksia ei tarvitse säätää, sillä ne ei käänny.
Taas säästit useita euroja kun teit itse. Onnea katsastukseen.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Heh, periaatteessa homma varmasti menee kotikonstein juuri tuolla viisiin, sillä viimeksi nelipyöräsuuntausta tehdessä katselin vierestä ja samantyyppiset olivat kaverin metodit. Mutta kun tarinan lukee läpi, niin sittenkin mieluummin maksan asianmukaisilla vermeillä varustetulle ammattilaiselle sen 40 € tuosta savotasta
Ja kun HVM:n projektia on tullut tässä sivallettua kovalla kädellä , niin Tärviöltä annetaan säälistä lupa laittaa ykkösen kumit sinne eteen, niin ei tarvi puljata alustan kanssa.
Itselläkin on, ja kokonaisuus tuntuu hyvältä. Vajaa kaksi sormenleveyttä mahtuu renkaan ja lokarinkaaren väliin ja jos enemmän laskee, niin sitten jää jo pakoputki tallinramppiin.
Sitäpaitsi rankasti tontitettu pitkä-Ässä ei muistuta enää edes mäyräkoiraa, vaan lähinnä 5-kiloista juuri kutenutta keväthaukea. Not a sportscar
Ja kun HVM:n projektia on tullut tässä sivallettua kovalla kädellä , niin Tärviöltä annetaan säälistä lupa laittaa ykkösen kumit sinne eteen, niin ei tarvi puljata alustan kanssa.
Itselläkin on, ja kokonaisuus tuntuu hyvältä. Vajaa kaksi sormenleveyttä mahtuu renkaan ja lokarinkaaren väliin ja jos enemmän laskee, niin sitten jää jo pakoputki tallinramppiin.
Sitäpaitsi rankasti tontitettu pitkä-Ässä ei muistuta enää edes mäyräkoiraa, vaan lähinnä 5-kiloista juuri kutenutta keväthaukea. Not a sportscar
Meinaatko Kaapo pärstä peruslukemilla että keuliminen loppuu ykköskumit vaihtamalla? Ei ihan joka päivä viitsisi käyttää vietereitä pois paikaltaan. Vai edellyttääkö tämä sitä että taakse laitetaan ysikumit?Kaapo kirjoitti:Heh, periaatteessa homma varmasti menee kotikonstein juuri tuolla viisiin, sillä viimeksi nelipyöräsuuntausta tehdessä katselin vierestä ja samantyyppiset olivat kaverin metodit. Mutta kun tarinan lukee läpi, niin sittenkin mieluummin maksan asianmukaisilla vermeillä varustetulle ammattilaiselle sen 40 € tuosta savotasta
Ja kun HVM:n projektia on tullut tässä sivallettua kovalla kädellä , niin Tärviöltä annetaan säälistä lupa laittaa ykkösen kumit sinne eteen, niin ei tarvi puljata alustan kanssa.
Itselläkin on, ja kokonaisuus tuntuu hyvältä. Vajaa kaksi sormenleveyttä mahtuu renkaan ja lokarinkaaren väliin ja jos enemmän laskee, niin sitten jää jo pakoputki tallinramppiin.
Sitäpaitsi rankasti tontitettu pitkä-Ässä ei muistuta enää edes mäyräkoiraa, vaan lähinnä 5-kiloista juuri kutenutta keväthaukea. Not a sportscar
En minä sitä nyt ihan kiinni tantereeseen meinannut laskea, uneksin neljästä-viidestä sentistä, siihen se on eukonkin tyytyminen.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
No melkein peruslukemilla. Täytyy katsoa omasta oikein "sillä silmällä" omasta lotjasta, notta kuinka se makaa tasaisella noilla 1-kumeilla. Mutta kyllä kumien kanssa pelataan kuitenkin millikategoriassa. Ja tietty jousien mallillakin on vaikutusta - jos 6-koneisen vieterit lyöt eteen, sentit laskevat varmastikin, mutta maavaran lisäksi saattaa kadota myös ajettavuusHVM kirjoitti: Meinaatko Kaapo pärstä peruslukemilla että keuliminen loppuu ykköskumit vaihtamalla? Ei ihan joka päivä viitsisi käyttää vietereitä pois paikaltaan. Vai edellyttääkö tämä sitä että taakse laitetaan ysikumit?
Kyllä tantereeseen laskeminen on täysin luvallista, mutta siinä tapauksessa tulee hankkia ns. ukkomiehen jatke eli SL (= sehr lang) - eukolle tiedoksiHVM kirjoitti:En minä sitä nyt ihan kiinni tantereeseen meinannut laskea, uneksin neljästä-viidestä sentistä, siihen se on eukonkin tyytyminen.
Mitenhän tuo on,itekkin luulin,että kumit vaikuttaa vaan millejä.
Mutta joku viksumpi oikaisi asiaa,että kun ne vieterit ei oo tukivarsien päissä,niin vaikuttaa enemmän.
En tiiä ässästä,mutta pikkumeseen motonetti myi niitä 1",2",3"ja 4" kumeina,ja milleissähän ne meni jotenkin 8,13,18,23,vissiin?
Mutta joku viksumpi oikaisi asiaa,että kun ne vieterit ei oo tukivarsien päissä,niin vaikuttaa enemmän.
En tiiä ässästä,mutta pikkumeseen motonetti myi niitä 1",2",3"ja 4" kumeina,ja milleissähän ne meni jotenkin 8,13,18,23,vissiin?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----