W123 280E simpukan kiristys... Ei sinne käsi mahdu.
W123 280E simpukan kiristys... Ei sinne käsi mahdu.
Tai oikeastaan löysäys, mutta tuolla otsikolla varmaan haku pelittää paremmin...
Ostin sjtv:ltä kesällä simpukan ja laitoin sen autoon kiinni. Eihän sitä voinut tietenkään uskoa että se ei ole väljä, piti vähän kiristää. No nyt se on tietenkin liian kireällä, ja imusarja on sopivasti sen päällä, eli eihän sinne mahdu säätelemään.
Jollain foorumilla joku (Jani?) kirjoitteli että kyllä sinne mahtuu sormineen, kun katkaisee kuusiokoloavaimesta "sen lyhyemmän suoran pätkän" vielä lyhyemmäksi. Pitikö lenkkiavainkin teurastaa? Sorkitaanko sitä simpukkaa ala- vai yläkautta?
Minkä kokoisia ne avaimet olikaan? 6-millinen kuusiokolo ja 19mm kiintoavain?
Tarkempia ohjeita?
Simpukan säädön kyllä osaan, kirjoitellaan sekin nyt tähän (laitan nuo avaimien koot kun joku kertoo, ja naputtelen tämän sitten mekkaankin):
Ohje pätee ainakin tehostettuun simpukkaan (entä tehostamattomaan ja mihin korimalleihin?)
Simpukan päällä on ??mm mutterilla lukittu 6-millinen kuusiokolopultti. Jos ohjauksessa on väljää, pystyy simpukkaa kiristämään avaamalla lukitusmutteria ja pyörittämällä kuusiokolopulttia. Simpukka kiristyy kun kuusiokoloa kääntää vastapäivään ja löystyy kun sitä kääntää myötäpäivään. Eli kiristys toimii maalaisjärkeä käyttäen väärinpäin.
Kiristä simpukkaa vähän kerrallaan (noin puoli kierrosta). Laita auto käyntiin ja käännä rattia todetaksesi välyksen. Jos mahdollista, niin aja pieni testilenkki. Jos ratti ei palauta kunnolla ja on hieman "tahmea" liikkeissään, on simpukka liian kireällä. Löysää vähän ja kokeile uudestaan. Kun auton käynnistää niin osa välyksestä hukkuu (ohjaustehostimella varustettu auto).
Jätä mielummin hieman väljäksi kuin liian kireälle. Liian kireälle säädetty simpukka kuluu nopeasti ja autosta tulee huono ajettava.
Ostin sjtv:ltä kesällä simpukan ja laitoin sen autoon kiinni. Eihän sitä voinut tietenkään uskoa että se ei ole väljä, piti vähän kiristää. No nyt se on tietenkin liian kireällä, ja imusarja on sopivasti sen päällä, eli eihän sinne mahdu säätelemään.
Jollain foorumilla joku (Jani?) kirjoitteli että kyllä sinne mahtuu sormineen, kun katkaisee kuusiokoloavaimesta "sen lyhyemmän suoran pätkän" vielä lyhyemmäksi. Pitikö lenkkiavainkin teurastaa? Sorkitaanko sitä simpukkaa ala- vai yläkautta?
Minkä kokoisia ne avaimet olikaan? 6-millinen kuusiokolo ja 19mm kiintoavain?
Tarkempia ohjeita?
Simpukan säädön kyllä osaan, kirjoitellaan sekin nyt tähän (laitan nuo avaimien koot kun joku kertoo, ja naputtelen tämän sitten mekkaankin):
Ohje pätee ainakin tehostettuun simpukkaan (entä tehostamattomaan ja mihin korimalleihin?)
Simpukan päällä on ??mm mutterilla lukittu 6-millinen kuusiokolopultti. Jos ohjauksessa on väljää, pystyy simpukkaa kiristämään avaamalla lukitusmutteria ja pyörittämällä kuusiokolopulttia. Simpukka kiristyy kun kuusiokoloa kääntää vastapäivään ja löystyy kun sitä kääntää myötäpäivään. Eli kiristys toimii maalaisjärkeä käyttäen väärinpäin.
Kiristä simpukkaa vähän kerrallaan (noin puoli kierrosta). Laita auto käyntiin ja käännä rattia todetaksesi välyksen. Jos mahdollista, niin aja pieni testilenkki. Jos ratti ei palauta kunnolla ja on hieman "tahmea" liikkeissään, on simpukka liian kireällä. Löysää vähän ja kokeile uudestaan. Kun auton käynnistää niin osa välyksestä hukkuu (ohjaustehostimella varustettu auto).
Jätä mielummin hieman väljäksi kuin liian kireälle. Liian kireälle säädetty simpukka kuluu nopeasti ja autosta tulee huono ajettava.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Re: W123 280E simpukan kiristys... Ei sinne käsi mahdu.
Ainakin multa tuo on onnistunut yläkautta. Ensimmäisen kerran tosin säätelin alhaaltapäin, kun lukitusmutteri oli niin juuttaan tiukassa. Tuolloin oli kyllä kallistuksenvakaaja irti, niin oli enemmän tilaa pelleillä. Liikaa tilaa ei ole M102:ssakaan – imusarjan ja simpukan välissä on varmaan se reilun tuuman rako. Homma hankaloituu huomattavasti, jos käsi on kuin nippu m*lukkuja.Sivonen kirjoitti:Jollain foorumilla joku (Jani?) kirjoitteli että kyllä sinne mahtuu sormineen, kun katkaisee kuusiokoloavaimesta "sen lyhyemmän suoran pätkän" vielä lyhyemmäksi. Pitikö lenkkiavainkin teurastaa? Sorkitaanko sitä simpukkaa ala- vai yläkautta?
Minkä kokoisia ne avaimet olikaan? 6-millinen kuusiokolo ja 19mm kiintoavain?
Tämmöset avaimet minulla on ollut käytössä:
Tosiaankin 19 mm:n kiintoavain ja 6 mm:n kuusiokolo. Lisäksi tuohon kuusiokoloon on tuommoinen "jatkovarsi" Escrotin tehostimen jäähdyttimestä. Pitemmällä kiinteällä varrella oleva kuusiokolo on hankala saada paikoilleen käsikopelolla. Kun avain on kolossaan laitetaan jatkovarsi paikoilleen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Olen säätänyt omasta 123:sta siten että ensin vähän kääntänyt ruuvia aukipäin ja samalla suoraan rattiakselin rättinivelestä kokeillut että välys juuri poistuu sitten vaan lukkomutteri kiinni ja koe ajolle.Voi olla että m110 koneisessa ei pysty noin tekemään mutta jos pystyy niin kannattaa kokeilla.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan