Auton maalaus edullisesti! Kokemuksia kaivataan
Auton maalaus edullisesti! Kokemuksia kaivataan
Elikkäs olisi tarkoitus maalata auto pienellä budjetilla. Maalaus tapahtuisi ruiskulla totta kai, mutta ei millään varsinaisella automaalilla ja hankkimatta mitään automaali kaupasta Nyt vähän kiinnostaisi jos joku muukin on tehny näin ja miten on onnistunut.
Mielessä ajatellu homma menevän tämän auton kohdalla näin,1. takakaarien vaihto, 2. Lommojen oijonta ja kittaus, 3. listojen ja muiden irrotus, 4. vanhan maalin mattaus (millä paperilla kannattas tehä?), 5. pölyn ja rasvan poisto, 6. suojaus ja maalaus.
Maalina jostain keskustelusta bongattu Temadur 20 http://www.tikkurila.fi/teollinen_maala ... 3198.shtml saapi ehdottaa jotain muutakin, mutta miranooli ei tähän ei kyllä sotketa Tarviikohan toi temadur jotain pohjamaalia? Ja mitäköhän lakkaa tähän sitten viimotteks vetäsis, jostain luin että joku oli laittanu venelakkaa?!
Mielessä ajatellu homma menevän tämän auton kohdalla näin,1. takakaarien vaihto, 2. Lommojen oijonta ja kittaus, 3. listojen ja muiden irrotus, 4. vanhan maalin mattaus (millä paperilla kannattas tehä?), 5. pölyn ja rasvan poisto, 6. suojaus ja maalaus.
Maalina jostain keskustelusta bongattu Temadur 20 http://www.tikkurila.fi/teollinen_maala ... 3198.shtml saapi ehdottaa jotain muutakin, mutta miranooli ei tähän ei kyllä sotketa Tarviikohan toi temadur jotain pohjamaalia? Ja mitäköhän lakkaa tähän sitten viimotteks vetäsis, jostain luin että joku oli laittanu venelakkaa?!
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2568
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Temalle käy ihan tavallinen akryylilakka. Minä oon monta autoa maalannu temalla mutten oo yhtään lakannu. Pohjamaalia on vedetty vaan kitattuihin kohtiin ja pinta hiottu ensin 240 paperilla ja epäkeskolla. Mulla taitaa olla 1.8 suutin ruiskussa, eli vahvaa maalia tartunta harson jälkee pari paksua kerrosta ni tulee hyvä .
Sietää ihan hyvin ainakin käsin kiillotusta ja vahausta. Viitisen vuotta sitte verettii yks kupla alushousun siniseks jota kaveri kiillottelee joka syksy ja kevät .
Sietää ihan hyvin ainakin käsin kiillotusta ja vahausta. Viitisen vuotta sitte verettii yks kupla alushousun siniseks jota kaveri kiillottelee joka syksy ja kevät .
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2568
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Pur on juu niinko laine sanokin polyuretaania, sitä siis on temakin. Numero merkkaa kait kiiltoastetta, ainakin ennen aikaa oli 90 kiiltävä. Tarvii oman kovettajan ja ohentimen. Ruiskun voi pestä tinnerillä, ja periaatteessa sillä voi ohentaakin mutta vie kiiltoa. Pohjamaalina on muistaakseni ollu temacoat, eli ihan teman oma pohjamaali.shrteam kirjoitti:Onks toi pur, jotain happomaalia vai mitä?
Mitä pohjamaalia oot käyttäny noissa kituissa kohissa teman alla? Ja tiiätkö mitä ero on nuilla eri numeroisilla temoilla?
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2568
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
temadur sc "kiiltoaste" ja hb "kiiltoaste" on molemmat ruosteenesto pigmentöityjä ja löytyy ainakin 80 asti ja jos lakka tulee päälle niin ei oo niin väliä kiiltääkö se allaoleva maali sielä vai ei. pohjamaalin laittasin alle edes jonkinlaisen völihionnan kera ettei tulis pimpsankuvia kauheesti pitkin autoa.. tulee kuitenki .. riippu ihan minkälaista maalausta haetaan niin sitten tietääs paremmin neuvoa värkkien kanssa. ite heitin teknoksen teknolacin pintaan koska tiesin ettei kiillä ihan samalla tavalla kuin hlö automaali joten ei pikkuvipatukset näy ihan nin herkästi ja kalvovahvuus huijaa monia jlkiä umpeen (tikkurilalta löytyy varmsti vastaava) kiiltoasteella saa huijattua aikas hienosti maallikko silmää ite sen huomaan heti mutta ei oo oikestaan muut huomannu että on "himmokset" pinnassa
edit: tuosta kun selaa alaspäin niin on ennen ja jälkeen kuvat: viewtopic.php?p=372483#372483
värinä tuos käytettiin "vesivärejä"
edit: tuosta kun selaa alaspäin niin on ennen ja jälkeen kuvat: viewtopic.php?p=372483#372483
värinä tuos käytettiin "vesivärejä"
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
mikä mahtoi Miranolia vaivata sillon aikanaan kun mopoja ja kevareita maalasin niin 98silla ohennetulla tuli muistaakseni paras pinta.. puolet ja puolet sekotus suhteella..Kempakko kirjoitti:heh. Muistan aikoinaan kun jäsen Jiitekin Ralli-Eskortin konehuone oli maalattu tärpätillä ohennetulla valkoisella Miranolilla. Ei kuivunu ei. Vaikka välillä sisätilan lämmitin puhalsi vällyjen alla... Siinä sitä ooteltiin...
Sitten kun sekoan lopullisesti niin hion SL:än pellille ja maalaan ensin Nor-maali Epocoat 21 Primerillä ja siihen päälle tulee ensin Nor-maali Normadur 65 HS ja sitten Normadur Clear(vaimikäsenytoli)
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
joo tuo temadur on melko nopeesti kuivahtavaa maalia eli sais ohennella reilusti ja melko nopeesti kiertää koko katiskan väreihin ja mielummin pikkusen vilposessa kun oikein lämpösessä ja antaa maalin ensin hiukan rauhottua ennenkuin alkaa lämmittämään uunia kovasti ettei vetäse himmeeksi.. tuolla ylhäällä mulla taitaakin olla virhe tuossa teknoksen maalissa .. ei se ollu ainakaan teknolakkaa ..se oli jokin muu mutta en nyt juuri muista edes mikä (tuo teknolack tais olla jopa 1-komponenttinen jne onneki käytitte tikkurilaa)
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Hiot jollain tonnisella vesihiomapaperilla (olettaen ettei pinta oo ohut ku pierun kuori!) ja kova ja SUORA kalikka paperin tukena ja sitte pari tonnisella ja jos sipistellä haluat niin kolmitonnisella. Sitte vain kiillottamaan. Hyvä siitä tulee!
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
ja on sitte niin valtava homma ettei oo tosikaan jos yhtäänkään hyvän meinaa tehdä. mielummin p400 lappu koneeseen ja kierrellä varovasti koko auto yli ja alottaa homma alusta kusisella maalilla välttäen appelsiiniaJaniP kirjoitti:Hiot jollain tonnisella vesihiomapaperilla (olettaen ettei pinta oo ohut ku pierun kuori!) ja kova ja SUORA kalikka paperin tukena ja sitte pari tonnisella ja jos sipistellä haluat niin kolmitonnisella. Sitte vain kiillottamaan. Hyvä siitä tulee!
valuman tms pikkupaikan tuollatyylillä vielä kiillotteleekin mutta koko auto niin ei.. on tuo edes valkonen mut testaa vaikka ensin konepelliin miten onnistut kiillottelemalla saada hyvän niin sen jälkeen ihmettelet jatkoa että miten toimit
konepelli ja takaluukunkansi siinä eniten pikkusyyniin joutuu
edit: se appelsiin pitää sieltä alta saada pois jokatapauksessa ennenkuin uutta pintaa alat vetämään, sen saa pilalle jo ensimmäisellä kierroksella siten että maali on liian jäykkää ja tulee appelsiini ja sen jälkeen yrittää ohentaa ja maalata lisää päälle niin appelsiin siinä on ja pysyy eikä juurikaan rauhoitu.
halvempi maali=kinkkisempi maalattava
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Joo. Ymmärsin pikaluvulla että oli kyse jostain pikkukohdista. Onhan sitte semmonen mahollisuus että epäkeskoon joku tonniviissatanen vesipaperi ja varoo kulmia ku aidsia ja jatkaa kolmitonnisella ja kiillotus
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
Eihän se oo ku jonku 5 tunnin urakka . Noissa hallimaalauksissahan on ongelmana tosiaan se että maalisumu jää pyöriin nurkkiin ja ilmankosteus on kova ja paineilma melkeimpä märkää
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4