vm. -90 w124 300d vapari ja hehkutuspropleema

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mattiw124
Viestit: 139
Liittynyt: 17.10.2007 20:52
Paikkakunta: Oulu Uleaborg

vm. -90 w124 300d vapari ja hehkutuspropleema

Viesti Kirjoittaja Mattiw124 »

Elikkäs yhtä äkkiä rupesi käyntiinlähtö oireilemaan kylmällä koneella. Lauantaina pesin auton ja jätin kuivamaan lämpimään halliin. Su kun olin lähtöä tekemässä niin kone käynnistyi vähän rykien, Kaikki 6 ei lähtenyt heti matkaan. Ajattelin että jossain vähän kosteutta ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Nyt tänä aamuna oli lähtö taas vaikeaa eli tuntuu että hehkuissa on häikkää. Onko olemassa millaisia tapoja mitata että onko rele pimeänä/hehkuja mykkänä? Kun tuo ongelma tuli ihan puun takaa :? [/list][/b]
Linjuri auto on maantien ässä...
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

aluksi voi mitata hehkut hehkureleeltä tai hehkun päästä vastusmittauksella, jos joku on mykkä :arrow: aika selvä peli
Vastusmittaus ei kerro aina totuutta kunnosta.
Kohta parempi konsti on kokeilla samaan paikkaan räpsäyttämällä virtajohdolla. Jos kipinöi :arrow: OK
Tässä systeemissä on omat vaaransa 8)
autodidakti
Avatar
Mattiw124
Viestit: 139
Liittynyt: 17.10.2007 20:52
Paikkakunta: Oulu Uleaborg

Viesti Kirjoittaja Mattiw124 »

Vähän mittailua ja aha :idea: 3 on joukosta poissa. Samalla uusin kaikki 6. Tai siis Nyt olen jo laasosella ja poijjaat on hommissa...
Linjuri auto on maantien ässä...
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2946
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Paljonkos tuli hintaa kaikkien hehkujen vaihdolle? Osat on vissiin n.75e, kauanko menee aikaa vaihtoon
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Mattiw124
Viestit: 139
Liittynyt: 17.10.2007 20:52
Paikkakunta: Oulu Uleaborg

Viesti Kirjoittaja Mattiw124 »

Multiviri kirjoitti:Paljonkos tuli hintaa kaikkien hehkujen vaihdolle? Osat on vissiin n.75e, kauanko menee aikaa vaihtoon
Hehkujen hinta oli tuo 75€. Lopulliseksi hinnaksi tuli noin 160€. työtä 1 tunti + osat (hehkut, muutama pätkä huohotinputkea ja polttoaineen palluuputket vaihettiin samalla kun huomattiin niiden olevan kohta kaput.)

Imusarjaa piti käyttää pois edestä, helpotti hommaa huomattavasti. Kuulemma joku kirurgin taidot osaava vaihtaa hehkut iliman mitään irroittamista

:lol:

Mutta taas on turvallisia talviaamuja mersulla edessä :arrow:
Linjuri auto on maantien ässä...
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2946
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Eikait siinä kovin kirurki tarvihe olla, minunki pienet hennot kädet mahtu esim. 200D:n hehkun piuhan paikalleen laittoon :D Ja orsii- tais vaihella imusarja paikoillaan hehkut kolmisataseen...
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Mattiw124
Viestit: 139
Liittynyt: 17.10.2007 20:52
Paikkakunta: Oulu Uleaborg

Viesti Kirjoittaja Mattiw124 »

:ei_tajuu:

Toiset tekee mitä osaa, toiset mitä haluaa

:boing_boing:
Linjuri auto on maantien ässä...
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Nuo on mukavia remontteja nuo kun samalla laitetaan vähän sitä sun tätä sieltä ja täältä.
Vähentää kummasti pitkässä juoksussa korjaamokäyntejä ja parantaa toimintavarmuutta. Toisaalta olen kyllä kuullut että jotkut ajattelevat sen näinkin :lol:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Wq3aUQLr ... re=related[/youtube]
® Mesen linttaklubi
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Eipä sitä turhaa oo viittiny imusarjaa purkaa poies :D 200reehen on muuten kaikkein tympein vaihtaa imusarja paikallaan :roll: olihan mulla ihan asiaakin, paloko sulla ajossa missään välissä hehkun merkkivalo? mulla oli omasta kolme hehkua pimeänä eikä syttyny valo käynnissä ollessa kertaakaan...
C250TDT -98
Avatar
Mattiw124
Viestit: 139
Liittynyt: 17.10.2007 20:52
Paikkakunta: Oulu Uleaborg

Viesti Kirjoittaja Mattiw124 »

Ei, ei hehkuvalo tehenyt mitään normaalista poikkeavaa. Tallista käynnistäessä (+22c) ryki jonkun verran ja seuraavana aamuna kartanolta lähtiessä (-5c) ryki huomattavasti pahemmin. Koulussa sitten mittailin noitahehkuja...ja palaneita löyty.

Nyt ollaan muuten jännän lähteillä kun ei aikaisemmin ollut tuommoisia rykimä :wink: startteja. Vaikka ulkoa olen pistänyt tuonkin tulille, pakkastakin on ollut. Olen kyllä ollut semmoisessa käsityksissä että nuo hehkut ei paljoa varottele ennen hajoamistaan :?:

:arrow:
Linjuri auto on maantien ässä...
Avatar
Mattiw124
Viestit: 139
Liittynyt: 17.10.2007 20:52
Paikkakunta: Oulu Uleaborg

Viesti Kirjoittaja Mattiw124 »

Arto N kirjoitti:Nuo on mukavia remontteja nuo kun samalla laitetaan vähän sitä sun tätä sieltä ja täältä.
Vähentää kummasti pitkässä juoksussa korjaamokäyntejä ja parantaa toimintavarmuutta.
Joo ja kun asentajan kanssa jutustelee koko ajan ja kaikki tapahtuu yya hengessä niin homma toimii ja ei tule yllätyksiä :D
Linjuri auto on maantien ässä...
Avatar
Siekkinen
Viestit: 205
Liittynyt: 13.12.2010 16:53
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Lainaan tätä topiccia kun ei viihti uutta tämän takia perustaa. Aiheena siis huono käyntiinlähtö ja autona 300dt. Eli aina kun kylmänä laittaa käyntiin niin pitää hehkuttaa kahesti ja siltikin rykii ja yrittää sammua (sammuukin jos ei pidä kaasua). Lohkolämmitin auttaa tähän ongelmaan mutta ei kai sitä plussa kelillä pitäis tarvita. Hehkut on kuukaus-pari sitten vaihettu ja kaikki näytti 1.3 luokkaa vastusta. Ilmaa polttoaineputkissa menee pari kuplaa heti kun auton laittaa käyntiin mutta kun on pitäny lämmityksessä niin ei tuo juurikaan vaikuta. Ilman hehkutusta ei viitti etes yrittää käynnistää vaikka olis vajaan puoli tuntia ollu parkissa kun sillon se lähtö on mitä on.
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Mittaa vielä kertaalleen ne hehkut ja varmista että kaikille tulee myöskin virta.Yks osasyy voi olla huonot suutnkärjet,väljä kone taikka ajotus pumpulta pielessä. Savuaako pahasti kun lähtee käymään ja minkä väristä? Kerran oli samaa ongelmaa yhessä 200reessä ja siinä kanto venttiilit hivenen olikohan seetit jo niin kuluneet... :D
C250TDT -98
Avatar
Siekkinen
Viestit: 205
Liittynyt: 13.12.2010 16:53
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

orsii- kirjoitti:Mittaa vielä kertaalleen ne hehkut ja varmista että kaikille tulee myöskin virta.Yks osasyy voi olla huonot suutnkärjet,väljä kone taikka ajotus pumpulta pielessä. Savuaako pahasti kun lähtee käymään ja minkä väristä? Kerran oli samaa ongelmaa yhessä 200reessä ja siinä kanto venttiilit hivenen olikohan seetit jo niin kuluneet... :D
Kansi on pari vuotta sitten vaihettu uuteen ja samalla myös nokka ja kaikki muu kuluva. Venttiileistä en oo varma onko niitä vaihettu. Suuttimet vois melkein käyttää penkissä. Kone ei oo kovin väljä ku ei huohota ainakaan tyhjäkäynnillä ollenkaan. Ajotus on 22 Jykk (pumppu on ppd 7mm elementeillä). Savuaa se sitten jonkun verran harmaata kun lähtee käyntiin. Ei kovin hirveesti kuitenkaan. Paljonko hehkuille muuten piti tulla virtaa? 15-20A?
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hehkuille tulee virtaa sen verran kuin ne ottavat eli hehkutuksen loppuvaiheessa taitaa olla 50-60A kuutoskoneessa. Alussa enemmän.
Avatar
Siekkinen
Viestit: 205
Liittynyt: 13.12.2010 16:53
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Eli siis vähän yli 15A yhelle. Eli jos yhteensä tulee 45A luokkaa niin yks pimeenä?
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eli jos yhteensä tulee 45A luokkaa niin yks pimeenä?
Jjjoo, jos tuo on hehkutuksen loppuvaiheessa mitattu.
Aluksi saattaa tuon verran mennä kolmellekin hehkulle.
Olisikohan vika releessä kun hehkut on noin vasta vaihdettu.
Avatar
Siekkinen
Viestit: 205
Liittynyt: 13.12.2010 16:53
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

dealer kirjoitti:
Eli jos yhteensä tulee 45A luokkaa niin yks pimeenä?
Jjjoo, jos tuo on hehkutuksen loppuvaiheessa mitattu.
Aluksi saattaa tuon verran mennä kolmellekin hehkulle.
Olisikohan vika releessä kun hehkut on noin vasta vaihdettu.
En kyllä ite ekana menis hehkuja epäilemään. Boschin hehkut vieläpä. Relehän maksaa uutena melko paljon mutta voisin jostakin varaosaautosta kokeilla. En haluais ihan heti uskoa että vika olis venttiileissä/seeteissä. Ennakkoa ei ainakaan ole liikaa. Ei käy niin karkeasti. Suuttimet olis kyllä melko helppo kokeilla penkissä. Mutta lähetään nyt hehkureleestä liikkeelle.

Edit: Niin ja hehkun valo ei pala muuta kun sillon kun pitääkin.
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Jos ennakko on liian myöhäsellä niin sekin vaikuttaapi tuohon käyntiin lähtöön samallain ainakin minun käsityksen mukaan.. :shock:
C250TDT -98
Avatar
Siekkinen
Viestit: 205
Liittynyt: 13.12.2010 16:53
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

En usko että se liian myöhäselläkään olis. Ainakaan niin paljoa että noin huonosti lähtis. En oo pystynyt hehkujen ottamaa ampeerimäärää mittaamaan kun ei tuo halppismittari riitä kun 10A asti :shock: Eihän lohkolämmityksen pitäis vaikuttaa jos tuo kaikki ilmavuodosta vaan johtuis? Tosin ei sitä ilmaa paljoa mene..
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

kannattaishan se ilmavuotokin korjata niin sais suljettua sen pois. Mittaa yleismittarilla etes että tuleehan jännite kaikille asti ja suunnilleen sama sekin jokaiselle :D
C250TDT -98
Avatar
Siekkinen
Viestit: 205
Liittynyt: 13.12.2010 16:53
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ei oo vielä innostanut mennä auton alle räpeltämään polttoaineputkia. Hehkujen jännitteet mittailin ja kaikille tuli 10.5 volttia. Vähälle kuulostaa. Laitoin auton käyntiin ja pidin vähän aikaa. Sammutin ja mittasin hehkureleelle tulevasta päävirtakaapelista niin se näytti yli 13V. Ja sitten samantien mittasin hehkut niin näytti 11V. Ja mittauspaikka oli sitten hehkun päästä. Olis vaan riittävä virtamittari..
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Kyllähän tuo aika vähältä kuulostaa..samat ssinne aika lähelle pitäs tulla kun mitä akun navoista hehkutuksen aikana :roll:
C250TDT -98
Avatar
Siekkinen
Viestit: 205
Liittynyt: 13.12.2010 16:53
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Pittää putsailla liittimet ja suihkutella kontaktisprayta jos auttais. Suuttimetkin testailen kun tulee kärkitiivisteet.
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Voishan se hehkurele olla tiensä päässä..kokkeileppa ekaksi uuella semmosella että auttasko? :D
C250TDT -98
Avatar
Siekkinen
Viestit: 205
Liittynyt: 13.12.2010 16:53
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Passaa varmaan om606 koneesta?
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Empä ossaa sanoa :D voi sopia jos vaan johdot passaa..
C250TDT -98
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”