Nelimäntä jarrut
Nelimäntä jarrut
Mahtaisko joku pystyä mittaamaan mitä noilla etusatuloilla on painoa? Eli 320 tai 300 24v vastaavista kyse. En nyt muista missä muissa ollut.
ei noi kauheen kevyet tosin ole mut kerro ihmeessä mullekkin että mistä meinaat löytää lompakolle sopivat wilwoodit
ja tuota.. millasta kilpaa ajat jos jarrujen painokin jo vaikuttaa
nämähän on todella kevyet jarrut jos vertaa e500 jarruihin jotka on vähän vahvemmalla levyllä ja 5mm isommalla jarrulevy kehällä


nämähän on todella kevyet jarrut jos vertaa e500 jarruihin jotka on vähän vahvemmalla levyllä ja 5mm isommalla jarrulevy kehällä

Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Saksasta noi mesen satulat on 150e kipale ja wilwoodit jenkeistä aikalailla saman verran(On otettu dollari ja verot huomioon). Suomestakin vain 200e. Kalliimmaksi tekee sovitteiden teko.
Endurance sarjan auto toi on. Levyn painossa ja koossa ei voi säästää, koska ne vaikuttavat eniten palojen kitkakertoimen kanssa jarrujen lämpötiloihin ja estävät häipymistä(poikkeuksena uudet hiilikuitu laikat=kevyet). Satula kuitenkin on ihan turhaa painoa. Niin ja ennen kaikkea se on JOUSITTAMATONTA painoa. Toisin sanoen auto pysyy paremmin tiessä kun jousittamatonta massaa ei ole hidastamassa jousituksen liikkeitä. Ihan fysiikan juttujahan noi on. Eli auton kokonaispainoa tässä ei pelätä.
Endurance sarjan auto toi on. Levyn painossa ja koossa ei voi säästää, koska ne vaikuttavat eniten palojen kitkakertoimen kanssa jarrujen lämpötiloihin ja estävät häipymistä(poikkeuksena uudet hiilikuitu laikat=kevyet). Satula kuitenkin on ihan turhaa painoa. Niin ja ennen kaikkea se on JOUSITTAMATONTA painoa. Toisin sanoen auto pysyy paremmin tiessä kun jousittamatonta massaa ei ole hidastamassa jousituksen liikkeitä. Ihan fysiikan juttujahan noi on. Eli auton kokonaispainoa tässä ei pelätä.
tuohon viitaten olin ihan sitten varma että auto on ihan katukäyttönen ja sitämukaa oli vastauskinTerho P kirjoitti:ei noi kauheen kevyet tosin ole mut kerro ihmeessä mullekkin että mistä meinaat löytää lompakolle sopivat wilwooditja tuota.. millasta kilpaa ajat jos jarrujen painokin jo vaikuttaa
![]()
nämähän on todella kevyet jarrut jos vertaa e500 jarruihin jotka on vähän vahvemmalla levyllä ja 5mm isommalla jarrulevy kehällä




Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Eihän niitä sovitteita sovi mistään raudasta tehdä. Tulee jousittamatonta painoa taas
Köykämiinistä ne tehdään kun tehdään. Noi satulat on kyllä sitten ihan perus mallit eli vaativat sen asennuspalan. Sellaiset mallikohtaiset maksavatkin varmasti jotain ihan muuta. Hintoja on esin Lautamäki motorsportin sivuilla. Jenkki hinnat oli summitilta.
Liikenteessä on tosiaan paha erottaa asentaja ja "asentaja".

Liikenteessä on tosiaan paha erottaa asentaja ja "asentaja".
Oli sitten laiton endurance auto. Maksimi jarrulaikka koko on 305mm ja ennen tulevaa kautta ei ole saanut käyttää yli 15" vannetta(vs 320mm jarrut?). Tulevallakaan kaudella ei sitä voi käyttää, koska ainoaa sallittua rengasta ei ole tulossa maahan ollenkaan 16" koossa.
Nuo koskevat saloon luokkaa ja jos racingissa saisikin käyttää erilaisia jarruja niin ei niitä kukaan asentaisi, koska auto pitää myydä kisan jälkeen tiettyyn summaan.
Nuo koskevat saloon luokkaa ja jos racingissa saisikin käyttää erilaisia jarruja niin ei niitä kukaan asentaisi, koska auto pitää myydä kisan jälkeen tiettyyn summaan.
toista se oli kun tuo harrastus alkoi
oli huonekaluputki pystyssä auton sisällä esittämässä turvakaarta, maantie näkyi samalla tapaa kuin kiviset& soraset autossa, autoa tankattiin napolla siinä kun jarrulevyt hohkasi punasena ja kuskitkaan ei ihan välttämättä olleet ihan alle 1 promillen
sillähän tuokin harraste loppui monelta lyhyeen kun alettiin tivaamaan melkosia sääntöjä ja osan niistä kyllä ymmärränkin kuten tuo tankkaus sääntö on nykyään jonkinlainen 



Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Se on totta että kun alusta ja jarrut on isommassa osassa usein kuin itse moottori. Alusta on meillä hyvä, mutta jarrut melko huonot.
Ymmärsin tosiaan väärin että oli nuo jarrut. Jos auto voi lähteä alta oli luokka racing ja senpä vuoksi sinne ei hirveästi rakennella kun voittoisa auto on aina tulilinjalla. Ainakin jos siihen olisi rahaa pistetty kiinni.
Kyllä noi wilwood superlitet on varmasti todella pätevät tuohon peliin, että eiköhän me jotain jarruja löydetä.
Endurancen säännöt muuten ainakin paperilla ihan jees, mutta uusien aloittamista vaikeutettu hirmuisesti viime vuosina. Kertalisenssi poistettiin, ajokamat oltava nykyään kenkiä myöten FIA hyväksyttyjä ja viimeisempänä meinasivät pistää porukan ostamaan hans:sin. Siihen olisi loppunut monen harrastus. Onneksi hirmuinen älämölö sai akk:n järkiinsä ja edes se poistettiin.
Ymmärsin tosiaan väärin että oli nuo jarrut. Jos auto voi lähteä alta oli luokka racing ja senpä vuoksi sinne ei hirveästi rakennella kun voittoisa auto on aina tulilinjalla. Ainakin jos siihen olisi rahaa pistetty kiinni.
Kyllä noi wilwood superlitet on varmasti todella pätevät tuohon peliin, että eiköhän me jotain jarruja löydetä.
Endurancen säännöt muuten ainakin paperilla ihan jees, mutta uusien aloittamista vaikeutettu hirmuisesti viime vuosina. Kertalisenssi poistettiin, ajokamat oltava nykyään kenkiä myöten FIA hyväksyttyjä ja viimeisempänä meinasivät pistää porukan ostamaan hans:sin. Siihen olisi loppunut monen harrastus. Onneksi hirmuinen älämölö sai akk:n järkiinsä ja edes se poistettiin.
Ihmettelen suuresti mitä teen tähän aikaan edelleen koneella, mutta vastataan silti. Hans on juurikin "the" niskatuki. Ovat ilmeisesti siellä 500e haminoissa ja kypärään täytyy teettää niitit.
Ei ole henk. koht. kamaa, mutta miksi suomen endurance sarjassa, jossa virittäminen ja monet muutkin asiat ovat tarkasti rajattu nopeuksien alentamiseksi, olisi samat varusteet kuin formula 1 kuskeilla.
Ei ole henk. koht. kamaa, mutta miksi suomen endurance sarjassa, jossa virittäminen ja monet muutkin asiat ovat tarkasti rajattu nopeuksien alentamiseksi, olisi samat varusteet kuin formula 1 kuskeilla.
Jotkut amg:n osat turhan tuskaisia, kun levyt ja palat yleensä maksaa maltaita tai ei edes saa. Palat tietty pitäisi olla jotkut kisa vehkeet ja niitä ei ikinä olisi hädässä missään hyllyssä toisin kuin noihin wilwodeihin. Nyt levyiksikin saatiin w203 melko normi levyt. Saa heti vaikka motonetin tiskiltä.
Kyllä sitten jos ei ole bolt on setti, kuten amg satula jollain toisella levyllä, kannattaa enemmin pistää jotkin kilpailuun tarkoitetut satulat. Vaatisivat siis joka tapauksessa satuloille adapterit. Siksi nuo wilwoodit ja painavatkin vain 2kg + todettu toimiviksi edurancessa. Ja onhan uusi aina uusi, olisi varmaan amg:n satulat aika kipakan hintaisia.
Meille on nyt levyksi tulossa w203 levy 300mm x 28mm. Halkaisijaa saisi olla vain 5mm enemmän ja paksuutta tuskin kannattaa olla enempää(toki ohkaisempi aina häviää nopeammin). Nämä siksi että autoracingillä oli taroxin uritetut/rejitetyt vastaavat tarjouksessa vain 80e pari. Lisäksi näitä saa suoraan motonetistä alle 100e pari. Wilwoodeissa myöskin hyvää se että niihin on paloja jemmassa monella motorsport putkalla.
Meille on nyt levyksi tulossa w203 levy 300mm x 28mm. Halkaisijaa saisi olla vain 5mm enemmän ja paksuutta tuskin kannattaa olla enempää(toki ohkaisempi aina häviää nopeammin). Nämä siksi että autoracingillä oli taroxin uritetut/rejitetyt vastaavat tarjouksessa vain 80e pari. Lisäksi näitä saa suoraan motonetistä alle 100e pari. Wilwoodeissa myöskin hyvää se että niihin on paloja jemmassa monella motorsport putkalla.
Ennen illan rientoihin ryntäämistä vielä sellaista kysymystä jarru asioihin littyen että mitkä ovat isoimmat jarrut jotka löytyy 190E/w124 taakse? 278 on ainakin normaali. Näiden ei ole pakko olla hirveän isot joten jos osien saatavuus vaikeutuu ja hinta nousee (esim.500E) ei kannata ehdottaa. Lähinnä jos jostain uudemmasta on bolt on tai lähelle.
278 x 9 on tosiaan normaalifarkussa ja 190 2,3-16:ssa. Sedanissa ja muissa 201:ssä on vielä pienemmät: 258 x 9.
Uudemmissa 500:ssa on tosiaan isoimmat 300 x 22 mm. Sitten on 400 / vanhempi 500: 278 x 24 mm. Seuraavaksi isoimmat on 300-24 TE / vanhempi 320 farkku: 278 x 20 mm. Nuokaan tuskin ovat yhtään helpommat löytää / halvemmat kuin 500:n osat. Itse vaihdoin uudemman 320-farkun jarruihin, koska kaikki hilut sai yhden vanhan mallin satulan hinnalla. Näiden koko on 290 x 10 mm eli eivät ole jäähdytetyt. Samoja levyjä käytetään mm. Väykyissä.
t.
Risto
Uudemmissa 500:ssa on tosiaan isoimmat 300 x 22 mm. Sitten on 400 / vanhempi 500: 278 x 24 mm. Seuraavaksi isoimmat on 300-24 TE / vanhempi 320 farkku: 278 x 20 mm. Nuokaan tuskin ovat yhtään helpommat löytää / halvemmat kuin 500:n osat. Itse vaihdoin uudemman 320-farkun jarruihin, koska kaikki hilut sai yhden vanhan mallin satulan hinnalla. Näiden koko on 290 x 10 mm eli eivät ole jäähdytetyt. Samoja levyjä käytetään mm. Väykyissä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
eikö farkussa ole aina tuon kokoset? eli jopa 2.0Bensa farkussa?? vai onko ne hitusen pienemmät? se jarrukilpihän siellä vähän kiusaa tekee asennuksissa.jezze rs kirjoitti:Eli mistä nämä 290x10 jarrut sopivat? Onko muita kuin w124 farkku e320? W203?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Eipä taida olla muissa. Ainakaan samoja satuloita.jezze rs kirjoitti:Eli mistä nämä 290x10 jarrut sopivat? Onko muita kuin w124 farkku e320?
Toisaalta täältä näyttäisi löytyvän niihin vanhempiin E 320 T:n jäähdytettyihin jarruihin satulat 170 eurolla puoli. Oisipa silloinkin tullut surffattua netti läpi, kun omaani etsin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)