Olen vakaasti harkitsemassa 2000-luvun alkupuoliskon Ässän hankkimista. Laskeskelin tuossa että vuodessa istun autoni penkissä vähintään 1,5kk ja siitähän se ajatus sitten lähti...
Voisin kuvitella Ässän ilmajousituksen antavan tasaisen kyydin. Nyt mietityttää lähinnä se, että millä sitä penkkiä kanattaisi liikuttaa.
Näillä polttoaineen hinnoilla täytyy jo valitettavasti vähän miettiä kulutustakin. Olisiko kellään käytännön kokemusta cdi-kutvosen ja kasin kulutuksen eroista?
320 vai 400 cdi?
320 vai 400 cdi?
Make
S211 E280 cdi -07 automat
W903 316 pitkä&korkea -06 automat
Entiset:
S210 E320 cdi -01 automat
W202 220 D -97 automat
W220 S320 cdi -01 automat
W210 E220 cdi -01 automat
W124 300D -87 man -> automat
W123 200D -79 man
S211 E280 cdi -07 automat
W903 316 pitkä&korkea -06 automat
Entiset:
S210 E320 cdi -01 automat
W202 220 D -97 automat
W220 S320 cdi -01 automat
W210 E220 cdi -01 automat
W124 300D -87 man -> automat
W123 200D -79 man
Pitänee käydä koeajolla jossain, jotta tietäis mikä autuus niissä ilmajousissa on...
Mulla toi -01 väykky väittää kuluttavansa reilua viittä, mutta kuuden päälle se on oikeasti, kun laskee täysistä tankeista.
Jotenkin tuntuu että kaikissa 2000-luvun mersuissa on sähkövikoja. Voitko heittää jotain esimerkkejä, mitä Ässä on sähköillään kiukutellut?
Mulla toi -01 väykky väittää kuluttavansa reilua viittä, mutta kuuden päälle se on oikeasti, kun laskee täysistä tankeista.
Jotenkin tuntuu että kaikissa 2000-luvun mersuissa on sähkövikoja. Voitko heittää jotain esimerkkejä, mitä Ässä on sähköillään kiukutellut?
Make
S211 E280 cdi -07 automat
W903 316 pitkä&korkea -06 automat
Entiset:
S210 E320 cdi -01 automat
W202 220 D -97 automat
W220 S320 cdi -01 automat
W210 E220 cdi -01 automat
W124 300D -87 man -> automat
W123 200D -79 man
S211 E280 cdi -07 automat
W903 316 pitkä&korkea -06 automat
Entiset:
S210 E320 cdi -01 automat
W202 220 D -97 automat
W220 S320 cdi -01 automat
W210 E220 cdi -01 automat
W124 300D -87 man -> automat
W123 200D -79 man
Joo ei oo tietoa 320:n ja 400:n välisestä polttoaineen kulutuksen erosta, mutta yllättävän pieni on tuon 320cdi:n kulutus. Kesäkuusta lähtien olen ajanut 320cdi:llä vaihtelevaa ajoa (- ehkä heinäkuussa matka-ajoa hyvällä tiellä enempi -) ja kulutus on ollut itse laskettuna ja mersun oman mittauksen mukaan noin 6,5 l/100km. Se on minusta aika vähän, kun vertaa sitä 70 ja 80-luvun 200 ja 220 ja 300 d mersuihin, jotka kulutti 8 - 10 l/100 km. Että silleen. Tuo edellinen 220cdi (w203), automaatti, kulutti keskimäärin vain puoli litraa (n 6 l/100 km) vähemmän. Normaalissa matka-ajossa mersun (w220 320cdi) oma mittaus näyttää ajoittain noin 5 l/100 km kulutuslukemia ilman mitään erityistemppuja.
Nopeusmittari näyttää tuossa W220 320cdi:ssä noin 3- 4 km/h liikaa (renkaat 225/60R16) verrattuna erillisen gps:n nopeuksiin. Vaikuttaako tuo nopeusmittausvirhe tuohon mersun omaan kulutuslaskentaan jotenkin? Omat laskelmat kylläkin ovat samaa.
Pystyykö muuten tuota nopeusmittausta kalibroimaan starilla ja miten?
yst tv Josaa
Nopeusmittari näyttää tuossa W220 320cdi:ssä noin 3- 4 km/h liikaa (renkaat 225/60R16) verrattuna erillisen gps:n nopeuksiin. Vaikuttaako tuo nopeusmittausvirhe tuohon mersun omaan kulutuslaskentaan jotenkin? Omat laskelmat kylläkin ovat samaa.
Pystyykö muuten tuota nopeusmittausta kalibroimaan starilla ja miten?
yst tv Josaa
Niin no noista ilmajousista:Make_1 kirjoitti:Pitänee käydä koeajolla jossain, jotta tietäis mikä autuus niissä ilmajousissa on...
Mulla toi -01 väykky väittää kuluttavansa reilua viittä, mutta kuuden päälle se on oikeasti, kun laskee täysistä tankeista.
Jotenkin tuntuu että kaikissa 2000-luvun mersuissa on sähkövikoja. Voitko heittää jotain esimerkkejä, mitä Ässä on sähköillään kiukutellut?
Olen nyt ajellut tuollaisella ilmajousisella kaksi kuukautta. PP D on varmaankin oikeassa, että ei ne sen kummemmat ole kuin ilmajousetkaan, mutta on niissä varmaankin sellaisiakin ominaisuuksia, joita ei rautajoussissa ole:
- alustan korkeutta voi tarvittaessa nostaa huonolla tiellä hieman ylöspäin
- jousien jäykkyyttä voi säätää kolmiportaisesti ajo-olosuhteiden mukaan
- jouset säätyvät automaattisesti olosuhteiden mukaan, jopa pyöräkohtaisesti
>> summa summaarum: vikamahdollisuuksiakin on enemmän kuin rautajousisilla
Minun kokemukseni ovat kyllä tähän saakka myönteisiä (ei ole ollut vielä ainakaan vikoja). Ilman jousien jäykistyssäätöä ajo on kuin tuolla viereisen kuvan ensimmäisellä mersullani (W110 190 d vm. 1963), siis amerikkalaisen auton lullamainen. Tuossa mersussa taka-akseli oli toiselta puolelta katkaistu linkkuakseli. Se oli ikäänkuin nykyisten mersujen taka-akselin esiaste. Oli siihen aikaan hyvä kun vain muisti rasvata pronssiholkit (nimim. kerran kentällä pronssiholkit vaihtanut - ei mitään lastenleikkiä - akseli kokonaan irti ja piti olla iso leka ja isot muutkin työkalut)
PS. ilmajousia ja muita osia näkyy olevan edullisesti Toppart:silla Virossa.
yst.tv Josaa