W204 etujarrut (jarrukilven tyyppivika)
W204 etujarrut (jarrukilven tyyppivika)
Vaihdoin alarajalle kuluneet etulevyt uusiin, ja ihan hyvä olikin, koska yksi neljästä liukutapista oli jo niin jumissa, ettei lähtenyt lämmittämättä. Minusta alle 5 vuotta on lyhyt aika nähdä tällaisia jarruosia, mutta niin se vain menee, kun ei enää osata tehdä vanhan hyvän ajan jarrusatuloita, joissa on kaksi mäntää kummallekin puolelle levyä:
Onneksi tuo tappi ei sentään ole satulassa kiinni ja onneksi vielä lähti kaasutohon turvin liikkeelle. Outo homma, kun muut kolme liikkuivat sormivoimin ja tuon jumittuneenkin suojakumi oli ihan ehjä?
Samalla löytyi W204:n tunnettu tyyppivika, jarrukilpi murtuu pyörännavan alapuolelta. Molemmat ovat samalla tavalla halki:
Onko kukaan ehtinyt jo selvittää, onko jarrukilvestä vaihtokampanjaa menossa?
Omassa on huolto runsaan 1000 km päässä ja ajattelin silloin viimeistään selvittää asian. Jos vaihtuu tehtaan tai maahantuojan laskuun, saa vaihtaa.
Itse en aio noiden vaihtoa kustantaa, vaan jos menee omaan piikkiin, niin sitten etsin jonkun sopivan tahon, joka käyttää levyt vielä kerran irti ja harsii alkuperäiset MIGillä nippuun.
Onneksi tuo tappi ei sentään ole satulassa kiinni ja onneksi vielä lähti kaasutohon turvin liikkeelle. Outo homma, kun muut kolme liikkuivat sormivoimin ja tuon jumittuneenkin suojakumi oli ihan ehjä?
Samalla löytyi W204:n tunnettu tyyppivika, jarrukilpi murtuu pyörännavan alapuolelta. Molemmat ovat samalla tavalla halki:
Onko kukaan ehtinyt jo selvittää, onko jarrukilvestä vaihtokampanjaa menossa?
Omassa on huolto runsaan 1000 km päässä ja ajattelin silloin viimeistään selvittää asian. Jos vaihtuu tehtaan tai maahantuojan laskuun, saa vaihtaa.
Itse en aio noiden vaihtoa kustantaa, vaan jos menee omaan piikkiin, niin sitten etsin jonkun sopivan tahon, joka käyttää levyt vielä kerran irti ja harsii alkuperäiset MIGillä nippuun.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Liukutappien rasvaus/voitelu jäänyt puutteelliseksi?
Itselläni suurella todennäköisyydellä alkuperäiset etujarrusatulat ja liukutapit, ja erittäin herkästi liikkuivat 645 tkm jäljiltä. Takapäässä sen sijaan molemmat satulat olleet jumissa useaan otteeseen, vaikka männät ovatkin kahta puolta. (Syy tosin johtunee liian kevyestä jarruttelusta, jolloin takapään jarrut eivät pahemmin liiku. Ei niinkään jarrulevyjen rakeenteesta johtuvaa). Tosin W124 kyseessä, mutta sama rakenne jarrusatuloissa.
En siis suoraan syyttäisi rakennetta vialliseksi, mutta itse ehdottaisin voitelun puutetta/suojakumin löysyyttä.
Itselläni suurella todennäköisyydellä alkuperäiset etujarrusatulat ja liukutapit, ja erittäin herkästi liikkuivat 645 tkm jäljiltä. Takapäässä sen sijaan molemmat satulat olleet jumissa useaan otteeseen, vaikka männät ovatkin kahta puolta. (Syy tosin johtunee liian kevyestä jarruttelusta, jolloin takapään jarrut eivät pahemmin liiku. Ei niinkään jarrulevyjen rakeenteesta johtuvaa). Tosin W124 kyseessä, mutta sama rakenne jarrusatuloissa.
En siis suoraan syyttäisi rakennetta vialliseksi, mutta itse ehdottaisin voitelun puutetta/suojakumin löysyyttä.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: W204 etujarrut (jarrukilven tyyppivika)
Ei tuosta näytä olevan edes mitään teknistä tiedotetta. Mistä päättelit että kyse on tyyppiviasta, siitäkö että molemmilla puolilla samanlainen ongelma?740 GLE kirjoitti:
Onko kukaan ehtinyt jo selvittää, onko jarrukilvestä vaihtokampanjaa menossa?
Omassa on huolto runsaan 1000 km päässä ja ajattelin silloin viimeistään selvittää asian. Jos vaihtuu tehtaan tai maahantuojan laskuun, saa vaihtaa.
Ei kai autoa ole korjailtu huolimattomasti vahingon jäljiltä (edellisen omistajan aikana)?
Tiesin tarkistaa nuo toista vuotta sitten autoa ostaessani ja silloin olivat vielä ehjät. Auto Bildin testiautoon on jarrukilvet vaihdettu jo kahdesti 200.000 km matkalle, joten en osannut hämmästyä löydettyäni murtumat molemmilta puolilta 173.000 km kohdalla.
Ei nuo ainakaan päällisin puolin näytä siltä kuin olisi osunut mihinkään. Jos auton pudottaisi tunkilta jonkun lattialla olevan värkin päälle tai ajaisi pellolle niin että tuo osa vääntyy, niin alareunassa voisi kuvitella olevan jotain jälkeä osumasta?
Thabandit: muistelenkin vanhojen Volvojen kaksi- ja nelimäntäisiä satuloita, joilla olen ajanut 15 vuotta kerrallaan ilman remontteja. 740 GLE:n jarrusylinterien männät olen nähnyt kertaalleen, vanha rakenne.
6 vuotta sitten kun hommasin Seiskan talvehtimisen ajaksi sitä uudemman 940:n, jossa oli uudemmat liukuvat satulat, aloitin 940 ajelut liekittämällä liukutapit ulos satuloista. Se olikin paljon kriittisempi homma, kun piti varoa, ettei paista mäntien tiivisteitä samalla
Rouvan S80:n takajarruihin olen tehnyt saman rempan jo pari vuotta sitten.
Näytteitä on itsellä silti kovin vähän, mutta oma kokemus sattuu olemaan sellainen, että levyn kahta puolta männät näyttävät toimivat ainakin vuosikymmenen ihan kyselemättä, mutta liukuvat satulat eivät.
Tässä tapauksessa tosin on saattanut käydä niin, että tuo yksi on koottu hieman kuivana, koska kolme muuta olivat oikein hyvässä kunnossa.
Ei nuo ainakaan päällisin puolin näytä siltä kuin olisi osunut mihinkään. Jos auton pudottaisi tunkilta jonkun lattialla olevan värkin päälle tai ajaisi pellolle niin että tuo osa vääntyy, niin alareunassa voisi kuvitella olevan jotain jälkeä osumasta?
Thabandit: muistelenkin vanhojen Volvojen kaksi- ja nelimäntäisiä satuloita, joilla olen ajanut 15 vuotta kerrallaan ilman remontteja. 740 GLE:n jarrusylinterien männät olen nähnyt kertaalleen, vanha rakenne.
6 vuotta sitten kun hommasin Seiskan talvehtimisen ajaksi sitä uudemman 940:n, jossa oli uudemmat liukuvat satulat, aloitin 940 ajelut liekittämällä liukutapit ulos satuloista. Se olikin paljon kriittisempi homma, kun piti varoa, ettei paista mäntien tiivisteitä samalla
Rouvan S80:n takajarruihin olen tehnyt saman rempan jo pari vuotta sitten.
Näytteitä on itsellä silti kovin vähän, mutta oma kokemus sattuu olemaan sellainen, että levyn kahta puolta männät näyttävät toimivat ainakin vuosikymmenen ihan kyselemättä, mutta liukuvat satulat eivät.
Tässä tapauksessa tosin on saattanut käydä niin, että tuo yksi on koottu hieman kuivana, koska kolme muuta olivat oikein hyvässä kunnossa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Mulla muuten samoja kokemuksia, ne kummallaki puolen olevat jarrut toimi vaikka yks mäntä ois kanittanutkin pikkasen, mutta niiden liukutappien kanssa sai aina keväisin hetken aikaa taistella jotta alkoivat toimia kuten pitääkin, sitte tuli tunnit täyteen jylliksellä leikkimisiä, eihä siinäkään menny ku alun 18 vuotta..tai jotaki sinnepäinNäytteitä on itsellä silti kovin vähän, mutta oma kokemus sattuu olemaan sellainen, että levyn kahta puolta männät näyttävät toimivat ainakin vuosikymmenen ihan kyselemättä, mutta liukuvat satulat eivät.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Kunnon putsauksella ja hyvälaatuisella vaseliinilla,ei tartu kiinni.
Voi käydä tapit kuumana, jos kaahaa ja huonot rasvat palaa kiinni/tapit jumissa.
Ne ei tee isoja liikkeitä normi ajossa.
Uudesta passatista VW aikoinaa -98 ,oli jo vuoden jälkeen huoltosuositus ,tekivät takuuuseen muun huollon yhteydessä.
Kyllä siinä uusi auto ihmetytti,vain vuosi ja tuollaisia vikoja.
Kannattaa panostaa juuri tuohon voiteluaineeseen jota laittaa sinne liukutappiin,tietty suojakumi pitää varmasti olla ehjä.
Voi käydä tapit kuumana, jos kaahaa ja huonot rasvat palaa kiinni/tapit jumissa.
Ne ei tee isoja liikkeitä normi ajossa.
Uudesta passatista VW aikoinaa -98 ,oli jo vuoden jälkeen huoltosuositus ,tekivät takuuuseen muun huollon yhteydessä.
Kyllä siinä uusi auto ihmetytti,vain vuosi ja tuollaisia vikoja.
Kannattaa panostaa juuri tuohon voiteluaineeseen jota laittaa sinne liukutappiin,tietty suojakumi pitää varmasti olla ehjä.
Viimeksi muokannut 204, 24.9.2012 9:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Diileri hei, olettekos kokeilleet vetää MIGillä tuota murtumakohtaa kiinni?
Saattaahan se murtua muutaman vuoden kuluttua sauman vierestä, mutta tekisi mieleni kokeilla, kun uusien alkuperäisten vaihtaminen ei taida olla "lopullinen ratkaisu" sekään?
Saattaahan se murtua muutaman vuoden kuluttua sauman vierestä, mutta tekisi mieleni kokeilla, kun uusien alkuperäisten vaihtaminen ei taida olla "lopullinen ratkaisu" sekään?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Rakenne tosiaan näyttää hyvin ylläpidettävältä modulaarisuutensa vuoksi.dealer kirjoitti:Taitaa olla jo 124:ssä vastaavanlaiset liukutapit eikä käytännössä koskaan mitään ongelmia, hyvin toteutettu rakenne.
Liukutapit samoin kuin niiden suojakumit ovat aiemmin näkemiäni jykevämmät ja totaalikieltäytyjäksi heittäytyväkään liukutappi(pari) ei vedä satulaa hylkyyn, vaan ainoastaan kiinnityssangan.
Ja sen sangan saa sentää irti muualla työstettäväksi, toisin kuin niissä rakenteissa, mistä jumittunut liukutappi tekee suljetun pirunnyrkin, joka ei aukea kuin koko satulan hylkyyn tai ainakin huoltoon johtavalla väkivallalla (=kuumentamisella).
Ois pitäny ostaa aito Suomi-auto, niissä ei varmalla olisi tämmöisiä
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Kilpi irti purettuna vai uskaltaako näissä pyörillä rullaavissa paikallisverkoissa kiinni olevia osia hitsata?dealer kirjoitti:Uusia on laitettu mutta muistaakseni ainakin yhdestä hitsasin.
Jos sen voi hitsata paikallaan, tuntuu napojen purkamisen verran houkuttelevammalta kuin uuden osan vaihto.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Päivitys jarrukilpiin
Eipäs hitsattukaan.
Jarrut oli jo purettu pois edestä, kun pajalta soitettiin että materiaali on jotain sellaista, mitä ei heidän vehkeillään voi hitsata. Sen sijaan nyt on Veholta saatavissa korvaava osa hintaan 37 € / puoli.
En itse nähnyt uusia jarrukilpiä, mutta asentaja kertoi niiden olevan eri näköiset kuin alkuperäiset ja ne vaikuttivat selvästi tukevammilta.
En tiedä missä vaiheessa osa on vaihtunut tuotantoon, mutta minusta tuo on kohtuuhintainen tapa hoitaa mallisarjan alkupään autoistakin homma pysyvästi kuntoon.
Jarrut oli jo purettu pois edestä, kun pajalta soitettiin että materiaali on jotain sellaista, mitä ei heidän vehkeillään voi hitsata. Sen sijaan nyt on Veholta saatavissa korvaava osa hintaan 37 € / puoli.
En itse nähnyt uusia jarrukilpiä, mutta asentaja kertoi niiden olevan eri näköiset kuin alkuperäiset ja ne vaikuttivat selvästi tukevammilta.
En tiedä missä vaiheessa osa on vaihtunut tuotantoon, mutta minusta tuo on kohtuuhintainen tapa hoitaa mallisarjan alkupään autoistakin homma pysyvästi kuntoon.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Tänään vaihdettu talvirenkaat ja samalla herkistelty jarrusatulat osana normaalia renkaanvaihtoa. Tai siis yritetty.
Tuo ensimmäisen kuvan reilu vuosi sitten putsailtu ja rasvattu liukutappi on nyt niin jumissa, ettei tottele enää edes kohtuullista väkivaltaa (liekkiä, kiintoavainta niskan taakse ja vasaraa). Pyörähtää kyllä, mutta ei tule ulos. Kolme muuta liukutappia toimivat kevyesti ihan sormivoimin, joten joku yksittäinen hämminki tuon jumittuneen kanssa on käynyt (taas). Hassua vaan, kun ei päälle päin näy vikaa.
Eli satulan kiinnityssanka, liukutapit ja suojakumit uusiksi. KL-varaosiltako tuommoisia järkevimmin hankitaan, vai mistä?
Tuo ensimmäisen kuvan reilu vuosi sitten putsailtu ja rasvattu liukutappi on nyt niin jumissa, ettei tottele enää edes kohtuullista väkivaltaa (liekkiä, kiintoavainta niskan taakse ja vasaraa). Pyörähtää kyllä, mutta ei tule ulos. Kolme muuta liukutappia toimivat kevyesti ihan sormivoimin, joten joku yksittäinen hämminki tuon jumittuneen kanssa on käynyt (taas). Hassua vaan, kun ei päälle päin näy vikaa.
Eli satulan kiinnityssanka, liukutapit ja suojakumit uusiksi. KL-varaosiltako tuommoisia järkevimmin hankitaan, vai mistä?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Jarrusatulan kiinnitysankkuri liukutappeineen uusittu, postikuluineen n. 180 € KL-Varaosilta.
Tuli kallis juttu pikku nippelistä, kun en aikanaan kunnolla siistinyt jumittavaa liukutappia, tai oikeastaan holkkia jossa sen pitäisi liukua. Taas hyvä esimerkki remontin korjauksesta
Pääasia silti, että polkimen liikevara puolittui ja sienimäisyys poistui, joten nyt Cee toimii taas kuten pitääkin
Nyt ensin katsastukseen ja sitten valot kuntoon talveksi
Tuli kallis juttu pikku nippelistä, kun en aikanaan kunnolla siistinyt jumittavaa liukutappia, tai oikeastaan holkkia jossa sen pitäisi liukua. Taas hyvä esimerkki remontin korjauksesta
Pääasia silti, että polkimen liikevara puolittui ja sienimäisyys poistui, joten nyt Cee toimii taas kuten pitääkin
Nyt ensin katsastukseen ja sitten valot kuntoon talveksi
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.