Laitettuamme koneen kasaan ja ei vika ollut poistunut, vaan sininen savu pössysi ja käynti oli todella karkeaa ja rykivää. Kertokaa nyt hyvät ihmiset mikä siinä voi olla? Syöttöpumpussako nyt on se vika? Öljyrenkaiden viaksi en usko, kun se oli pirun hyvässä kunnossa pytyilleen ja ei huohota.
300 D ongelmat
300 D ongelmat
Mersu alkoi ryppyillä. Käynti oli todella karkeaa ja sininen savu pössysi. Kaikki olettivat kannen tiivisteen palaneenn ja ruikkivan öljyä ykkös pyttyyn. Vaihdoimme kannen tiivisteen (ei ollut palanut). Samalla vaihdoimme suuttimien kärjet ja syöttöpumpun O- renkaat.
Laitettuamme koneen kasaan ja ei vika ollut poistunut, vaan sininen savu pössysi ja käynti oli todella karkeaa ja rykivää. Kertokaa nyt hyvät ihmiset mikä siinä voi olla? Syöttöpumpussako nyt on se vika? Öljyrenkaiden viaksi en usko, kun se oli pirun hyvässä kunnossa pytyilleen ja ei huohota.
			
			
									
									
						Laitettuamme koneen kasaan ja ei vika ollut poistunut, vaan sininen savu pössysi ja käynti oli todella karkeaa ja rykivää. Kertokaa nyt hyvät ihmiset mikä siinä voi olla? Syöttöpumpussako nyt on se vika? Öljyrenkaiden viaksi en usko, kun se oli pirun hyvässä kunnossa pytyilleen ja ei huohota.
Alipainepumppu tsekattu? Jos laakeri hajonnut ja kuula menny jakoketjun ja pumpun rattaan väliin niin voi olla ajoitukset pielessä eli nokan ja pumpun ajoitukset aluksi kuntoon. Tietenkin olettaen että kaikki suodattimet on vaihdettu jne. 
Haiseeko sininen savu palamattomalle diisselille vai öljylle? Pumpun päätylaakeri väjistyessään heittää tyhjäkäynnillä viimeisille pytyille polttoainetta vähemmän tai lopettaa sen kokonaan. Myös pumpun paineventtiilien tiivisteet hajotessaan saattaa aiheuttaa rykimistä ja huojuntaa tyhjäkäynnillä mutta ei varmaankaan niin suuressa mittakaavassa kuin tässä. Lähteekös miten hyvin käyntiin? Laitas vaikka video että miten se käy niin arvuutellaan lisää
			
			
									
									Haiseeko sininen savu palamattomalle diisselille vai öljylle? Pumpun päätylaakeri väjistyessään heittää tyhjäkäynnillä viimeisille pytyille polttoainetta vähemmän tai lopettaa sen kokonaan. Myös pumpun paineventtiilien tiivisteet hajotessaan saattaa aiheuttaa rykimistä ja huojuntaa tyhjäkäynnillä mutta ei varmaankaan niin suuressa mittakaavassa kuin tässä. Lähteekös miten hyvin käyntiin? Laitas vaikka video että miten se käy niin arvuutellaan lisää
C250TDT -98
						Youtubeenkin pitää näemmä kirjautua käyttäjäksi. Yritän ladata sitä facebookiin. Käynti on niin karkeaa, että en tiedä uskaltaako sillä edes ajaa minnekkään. Parin suuttimen juuresta pikkuisen tihkuaa ilmaa/polttoainetta voiko kyseinen vuoto aiheuttaa niin suuria häiriöitä? Täytyy tehdä avain jolla saa ne kunnolla kiristettyä. Katkaista 27 mm:n hylsy ja hitsata putken pätkä siihen väliin.
			
			
									
									
						Mese
Nyt sain laitettua videon youtuben ihmeelliseen maailmaan. http://www.youtube.com/watch?v=TN21P9q9 ... e=youtu.be
			
			
									
									
						- Karvanaama
 - Viestit: 864
 - Liittynyt: 10.9.2011 14:20
 - Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
 
Minusta tuo ei öljysavulta vaikuta.
Huonosti palavaa polttoainetta?
Oma 124 teki joskus tuolla tavalla kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Vaikka ajoi pari kilsaa ja jätti tyhjäkäynnille, aluksi kävi normaalisti, mutta sitten alkoi rouskuttamaan ja savuamaan.
Ajo lämpimäksi niin parani.
Tosin tässähän se ei auttanut.
			
			
									
									Huonosti palavaa polttoainetta?
Oma 124 teki joskus tuolla tavalla kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Vaikka ajoi pari kilsaa ja jätti tyhjäkäynnille, aluksi kävi normaalisti, mutta sitten alkoi rouskuttamaan ja savuamaan.
Ajo lämpimäksi niin parani.
Tosin tässähän se ei auttanut.
WJ 4,7 -99
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96 -muutti Poriin
						FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
850 T5 -96 -muutti Poriin
Ennakko tarkastukseen.. Suutinkärjet asennettu huolella eikä ole roskia päässyt? Vähä samanlaista käyntiä on jos yks tai usiampi suutin kuseskelee
			
			
									
									www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
						CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Merkki OT on kohdallaan kun nokan rattaan merkit on kohdakkain Syöttöpumpun ajoitusta ei osaa sanoan. Alipainepumppu tutkitaan tänään, kun herkesi sammumasta avaimesta. Suutikärjet uusittiin kaikki ja ne laitettiin hiomo Kantasella.
			
			
													
					Viimeksi muokannut W124 300D, 05.11.2012 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
									
			
									
						Nyt oli alipainepumppu kourassa ja se on kuin uusi. Todella siisti ja hyväkuntoinen...Siis vikaa ei ollut siellä.
Nyt on alettava uskoa, että meikeläisen järki ei vaan riitä...
 Syöttöpumpun ajoitus on tarkastettava. Jotenkin on sellainen tuntuma, että se ruikkii aineet väärään aikaan ... 
 Soittelin muutamaan Diesel korjaamoon ja kyllä kaikki oli sitä mieltä, että syöttöpumpun ajoitus on hypännyt hiukan liian aikaiselleen. Ajaa sitä ei saa, koska se voi nyt särkeä paikkoja pahemminkin. Onko pumpun ajoitus mahdollista laittaa "kenttäoloissa" itse kohdalleen?
			
			
									
									
						Nyt on alettava uskoa, että meikeläisen järki ei vaan riitä...
Mersutiedon Mekka ohjeistaa ajoittamaan syöttöpumpun ajoittamisessa näin: 
Ohjeet on kirjoittanut 18.12.2005 Dealer.
W124-201 200 / 250 / 300 D pumpun ajoitus kannattaa säätää ohjearvoa aikaisemmalle; moottorin teho ja vääntö paranee hieman ja polttoaineenkulutus pienenee.
Sopiva arvo on 13 astetta jykk, riippumatta siitä onko syöttöä säädetty vai ei.
Ajoitusasteikko löytyy kampiakselin hihnapyörältä, ja pumpun lukitustapin paikka pumpun kyljestä suojapropun alta.
Aloita pyörittämällä kampiakselin (27 mm hylsy + räikkä) merkki 15 astetta jykk kohdalle ja irrota pumpusta suojaproppu.

Pumpun reikä urineen
Pienellä lampulla ja peilillä voit katsoa onko pumpun merkki kohdallaan - ellei sitä näy pyöritä kampiakselia yksi kierros ja katso uudelleen.
Kun löydät pumpun merkin - miksi sitä nyt sanoisi ? "Koroke ?" - laita ajoitustappi pumpun reiästä niin että pumppu lukittuu.
Tapiksi käy esim. 11 mm poranterä johon on hiottu keskelle päätä kantikas ehkä parin millin levyinen ura.
Kun tappi on lukinnut pumpun, käännä kampiakselilta pyörimissuuntaan niin että ketjusta on "löysät pois".
Nyt näet kampiakselin asteikolta pumpun tämänhetkisen ajoituksen.
Säätäminen
Säätääksesi ajoitusta löysää alipainepumpun ympärillä olevat 3 kpl 13mm kantaista ruiskutuspumpun kiinnitysruuvia ja yksi niinikään 13mm ruuvi pumpun takapäästä.
Myös suihkuputket (14 mm lista-avain) kannattaa löysätä etteivät ne jää jännitykseen pumpun asennon muuttuessa.
Ota ajoitustappi pois.
Nyt voit kääntää pumppua 8mm hylsyn, jatkovarren ja pikkuräikän avulla - säätöruuvi on pumpun ketjupyörän puoleisessa päässä yläpuolella.
Kun käännät pumppua niin että suihkuputkien kiinnityskohta siirtyy lähemmäs moottorin kylkeä, ajoitus aikaistuu.
Käännettyäsi mittaaa ajoitus uudelleen kuten edellä kerrottiin.
Muista että käännellessäsi moottoria välillä vasten pyörimissuuntaa ketju löystyy; kiristä aina kampiakselilta löysät pois pyörimissuuntaan.
Lopuksi kiristä kaikki ruuvit, laita suojaproppu paikalleen ja käynnistä; käyntiääni on hieman terävämpi ja ajossa huomaat että vedot paranivat.
			
			
									
									Ohjeet on kirjoittanut 18.12.2005 Dealer.
W124-201 200 / 250 / 300 D pumpun ajoitus kannattaa säätää ohjearvoa aikaisemmalle; moottorin teho ja vääntö paranee hieman ja polttoaineenkulutus pienenee.
Sopiva arvo on 13 astetta jykk, riippumatta siitä onko syöttöä säädetty vai ei.
Ajoitusasteikko löytyy kampiakselin hihnapyörältä, ja pumpun lukitustapin paikka pumpun kyljestä suojapropun alta.
Aloita pyörittämällä kampiakselin (27 mm hylsy + räikkä) merkki 15 astetta jykk kohdalle ja irrota pumpusta suojaproppu.

Pumpun reikä urineen
Pienellä lampulla ja peilillä voit katsoa onko pumpun merkki kohdallaan - ellei sitä näy pyöritä kampiakselia yksi kierros ja katso uudelleen.
Kun löydät pumpun merkin - miksi sitä nyt sanoisi ? "Koroke ?" - laita ajoitustappi pumpun reiästä niin että pumppu lukittuu.
Tapiksi käy esim. 11 mm poranterä johon on hiottu keskelle päätä kantikas ehkä parin millin levyinen ura.
Kun tappi on lukinnut pumpun, käännä kampiakselilta pyörimissuuntaan niin että ketjusta on "löysät pois".
Nyt näet kampiakselin asteikolta pumpun tämänhetkisen ajoituksen.
Säätäminen
Säätääksesi ajoitusta löysää alipainepumpun ympärillä olevat 3 kpl 13mm kantaista ruiskutuspumpun kiinnitysruuvia ja yksi niinikään 13mm ruuvi pumpun takapäästä.
Myös suihkuputket (14 mm lista-avain) kannattaa löysätä etteivät ne jää jännitykseen pumpun asennon muuttuessa.
Ota ajoitustappi pois.
Nyt voit kääntää pumppua 8mm hylsyn, jatkovarren ja pikkuräikän avulla - säätöruuvi on pumpun ketjupyörän puoleisessa päässä yläpuolella.
Kun käännät pumppua niin että suihkuputkien kiinnityskohta siirtyy lähemmäs moottorin kylkeä, ajoitus aikaistuu.
Käännettyäsi mittaaa ajoitus uudelleen kuten edellä kerrottiin.
Muista että käännellessäsi moottoria välillä vasten pyörimissuuntaa ketju löystyy; kiristä aina kampiakselilta löysät pois pyörimissuuntaan.
Lopuksi kiristä kaikki ruuvit, laita suojaproppu paikalleen ja käynnistä; käyntiääni on hieman terävämpi ja ajossa huomaat että vedot paranivat.
Entiset:
E220Cdi -02
E250TD -95
230TE -89
200D -89
200D -89
						E220Cdi -02
E250TD -95
230TE -89
200D -89
200D -89
Aiheeseen ehkä liittyen, olipa kerran 200D ja ajoitukset tosi pielessä>sain dieselkorjaamolta ohjearvot jotka väärät, jotain 20 astetta ennen ykk...jippii ei ollut kai edes vahinko....(loukkaantu ,koska en ostanut asennusta paikalleen 600e ja ilkesin tuota arvoa kysästä?)
Savusti nosti lämpöjä ja vedot ne vähäsetkin kateissa.....
Kävi kuin kolmella pytyllä, hehkut ja suuttimetkin uusittiin...>vein sitten klaukkalan diiseliin ja sainkin ohjearvon 13 jälkeen yläkuolokohdan jolloin muuttui meno orkesterissa täysin.....oireet saman oloiset tässäkin?> eli pumppu tai ajoitus ja toivottavasti ajoitus tällä kertaa.
Toinen liike taas väitti olevan useita ohjearvoja kyseiselle mallille> 200D -88?
Se 11 millin pora johon rälläköitiin noin parin millin "ruuvarin kärki" toimi lukitustyökaluna oikein passelisti
>Nykyisin tuota kusettaja firmaa ei liene olemassa joka ei taas ole ainakaan mulle yllätys sinänsä...
Toivottavast natsaa...tiedän tunteen ,kun kaikki laitettu ja arvoitus ei meinaa ratketa...söi miestä silloinkin> vaan vedot ja kulutus olikin kiva yllätys ajoituksen löytyessä kohdalleen...uusilla suuttimilla,hehkuilla,kunnostetulla pumpulla ja kannella mentiinkin sitten pitkään ja huolettomia kilometrejä....
			
			
									
									
						Savusti nosti lämpöjä ja vedot ne vähäsetkin kateissa.....
Kävi kuin kolmella pytyllä, hehkut ja suuttimetkin uusittiin...>vein sitten klaukkalan diiseliin ja sainkin ohjearvon 13 jälkeen yläkuolokohdan jolloin muuttui meno orkesterissa täysin.....oireet saman oloiset tässäkin?> eli pumppu tai ajoitus ja toivottavasti ajoitus tällä kertaa.
Toinen liike taas väitti olevan useita ohjearvoja kyseiselle mallille> 200D -88?
Se 11 millin pora johon rälläköitiin noin parin millin "ruuvarin kärki" toimi lukitustyökaluna oikein passelisti
>Nykyisin tuota kusettaja firmaa ei liene olemassa joka ei taas ole ainakaan mulle yllätys sinänsä...
Toivottavast natsaa...tiedän tunteen ,kun kaikki laitettu ja arvoitus ei meinaa ratketa...söi miestä silloinkin> vaan vedot ja kulutus olikin kiva yllätys ajoituksen löytyessä kohdalleen...uusilla suuttimilla,hehkuilla,kunnostetulla pumpulla ja kannella mentiinkin sitten pitkään ja huolettomia kilometrejä....
No joopa joo... Soittelin yhdelle kaverille, joka kuulema tietää paljon syöttöpumppujen päälle. Hän sanoi, että toden näköisesti syöttöpumpun takapään laakeri on mennyt väljäksi ja ajoitus heittelehtii missä sattuu.
Voisikohan sen itse korjata vai meneekö koko pumppu (450€) vaihtoon?
Luulisihan noita laakereita saavan ja pystyvän vaihtaa...
			
			
									
									
						Voisikohan sen itse korjata vai meneekö koko pumppu (450€) vaihtoon?
Luulisihan noita laakereita saavan ja pystyvän vaihtaa...
Voihan se siinäkin olla vika. Tarkasta se ajoitus ensin, jos pumpussa vika loytyy täältä oulusta halvempiakin pumppuja 
			
			
									
									www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
						CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Jes oikein hyvä homma!! Huomenissa katsotaan mikä on ajoitus. Ja varmaankin sitten hommataan uusi pumppu. (jos siinä on vika). Kävin illan hämyssä tutkimassa sitä ajoitusta. Ja jotenkin uskoisin löytäneeni sen hahlon (13 astetta jälkeen ykk:n), mutta yksi asia ihmetyttää. Miten se tulee JÄLKEEN yläkuolokohdan?
Nythän se sitten sulkisi pumpun vian pois... Mitä sitten jää jäljelle...
			
			
									
									
						Nythän se sitten sulkisi pumpun vian pois... Mitä sitten jää jäljelle...
Oliskos se laakeri siinä pumpussa sittenkin vielä jäljellä syyksi?, hahlothan saa olla sinänsä kohillaan vaan laakerin antaessa periksi...se tarkempi syötön ajankohta muuttuu pumpun omassa mekanismissa jos kaverisi vinkin oikein ajattelin..?? Kempä tietää kertokoon tarkemmin, en tunne taas sitä pumpun sisäpuolta ...jos näin olisi toivo pumpunvaihdon jälkeen vielä elää...W124 300D kirjoitti:Jes oikein hyvä homma!! Huomenissa katsotaan mikä on ajoitus. Ja varmaankin sitten hommataan uusi pumppu. (jos siinä on vika). Kävin illan hämyssä tutkimassa sitä ajoitusta. Ja jotenkin uskoisin löytäneeni sen hahlon (13 astetta jälkeen ykk:n), mutta yksi asia ihmetyttää. Miten se tulee JÄLKEEN yläkuolokohdan?
Nythän se sitten sulkisi pumpun vian pois... Mitä sitten jää jäljelle...
Jokatapauksessa mulla oli valtava ero 35 astetta enakkoa liikaa huh,huh,miksi silti lähti yleensä käyntiin ihmettelin...joutu muistaakseni käyttämään pumpun irti ennen kuin sai kohilleen...kävi raakasti kuten tässäkin ääninäytteessä ja samoin kierrosherkkyys selvästi väkinäistä kuten kuulosti myös videolla olevan...vrt. nykyiseen vaikkakin ahtimella olevaan 300D>..joutokäynniltä 750 rpm nousee huomattavasti helpommin kierrokset tuonne 1500 paikkeille pintakaasulla?
Kosketelkaahan toisianne, siitäpä se suhde kehittyy
Ite lukenu jostain että kun tuo laakeri menee viimeisimmät sylinterit "elottomaksi" . Jättää siis syöttämättä niille. Loysää Suutinputkea kutoseltaa, jos käynti merkittävästi ei muutu nii vois vika tuonne puolelle mennä. Diisselispesialisti ppD vois kertoo tarkemmin kun tuntee nämä pumput paremmin kuin omat taskunsa 
			
			
									
									www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
						CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Multiviri kirjoitti:Ite lukenu jostain että kun tuo laakeri menee viimeisimmät sylinterit "elottomaksi" . Jättää siis syöttämättä niille. Loysää Suutinputkea kutoseltaa, jos käynti merkittävästi ei muutu nii vois vika tuonne puolelle mennä. Diisselispesialisti ppD vois kertoo tarkemmin kun tuntee nämä pumput paremmin kuin omat taskunsa
Siis, kampiakselin merkki kohdallaan,ykkösen venttiilit kiinni,nokan merkit kohdallaan ja pumpun ajoitustappi paikallaan se 13 jykk. kampiakselin merkki se piikkikärkinen tappi siinä kampiakselin yläpuolella... ei semmonen" terottamaton" peltiläpyskässä kiinni oleva tappi noin kello kolmessa hihnapyörää edestäpäin katsottaessa.... jota joskus itsekkin ihmettelin.....>>pitäs kyllä vähemmän sauhuta ja tasaisemmin käydä noilla kujeilla vaikka ei syöttäiskään viimesille enää ??
Jos taas ajoitusta muuttaa radikaalisti tuo laakerivika niin veikkaisin sitä rastia tähän hätään.
Nythän tuo paukuttaa vasten ,jotta kolina käy ja tuntus sytyttävän täsmälleen miten sattuu laukka kohilleen?
Tämä ei ilmeisesti koske 123:n konetta joka on kai jotenkin erilainen. Nimittäin joskus muinoin 240TD:ni poltti hehkuja lähes sarjana ja siihenpä erän ikämies sanoi että kääntää pumppua vähän myöhäsemmälle ettei "liian terävä käynti" ravista hehkuja rikki. Käänsin myöhäisemmälle ja ensimmäistäkään kynttilää ei sen koommin tarvinnu vaihtaa.Lestrange kirjoitti: Ohjeet on kirjoittanut 18.12.2005 Dealer.
W124-201 200 / 250 / 300 D pumpun ajoitus kannattaa säätää ohjearvoa aikaisemmalle
Niin, ohjearvohan lienee 124 mallissakin se 15 astetta jäkeen ykk.....vaan kevyemmin tuntuu liikkuvan eikä hehkuja ainakaan tuo 200 vapari malli sen kummemmin poltellut...vaikka 13 asteen säädöillä menikin...kylmäkäynnistyksessä hiukan terävähkösti kävi myös tämä 124 malli?...mielenkiintoista sinänsä ja hyvä tietää tuokin pointtiJuhanit kirjoitti:Tämä ei ilmeisesti koske 123:n konetta joka on kai jotenkin erilainen. Nimittäin joskus muinoin 240TD:ni poltti hehkuja lähes sarjana ja siihenpä erän ikämies sanoi että kääntää pumppua vähän myöhäsemmälle ettei "liian terävä käynti" ravista hehkuja rikki. Käänsin myöhäisemmälle ja ensimmäistäkään kynttilää ei sen koommin tarvinnu vaihtaa.Lestrange kirjoitti: Ohjeet on kirjoittanut 18.12.2005 Dealer.
W124-201 200 / 250 / 300 D pumpun ajoitus kannattaa säätää ohjearvoa aikaisemmalle