Vito Käynnistysonkelma

Vastaa Viestiin
Hapatsu
Viestit: 4
Liittynyt: 28.2.2013 12:47
Paikkakunta: Mynämäki

Vito Käynnistysonkelma

Viesti Kirjoittaja Hapatsu »

Terve!

Uusin hankintani Vito 110D -96 mallia bussi.

Kiusanteko alkoi heti..

Välillä käynnistyy niinkuin kuuluukin, välillä taas täytyy autoa startatessa nytkäistä pikkuisen, siis vaihde päällä ja kytkinpoljin ylhäällä.

Sen jälkeen lähtee käyntiin, yleensä on ihan normaalikäyntinen, joskus taas tyhjäkäynti on ok, mutta kun antaa lapikasta, kierrokset nousee vaivoin.

Tämän jälkeen kun käynnistää, on käynti normaalia ja kierrokset nousee normaalisti.

Jos auto lähtee ilman nytkäytystä käyntiin, on käynti normaalia.

Silloin kun auto ei tulille lähde, startti kuitenkin pyörii normaalisti.

Mikä avuksi?

Tässä yksilössä asennettuna joku ikivanha varashälytin, en tiedä onko ajonestoa ja voiko tuollatavalla vaikuttaa..
Varashälytin ei ole toiminnassa.

Onko kokemuksia?
Itsellä ajatukset solmussa, antakaas uusia näkökulmia ongelmaan..

KIITOS! =)
Hapatsu
Viestit: 4
Liittynyt: 28.2.2013 12:47
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Hapatsu »

Yksi vika eliminoitu, eli varashäly irti.

Sama ongelma jatkuu..

Pumppuvika?

Ei ainakaan ulospäin näkyvää vuotoa pumpusta, suuttimista, putkista eikä letkuista.. Niin, eikä suodattimesta..

Suodatintukos?
Polttoaine pääsee lirumaan takaisin tankkiin?

Täytynee jatkaa suodattimen vaihdolla, kun sellainen tossa hyllyllä on.
Ja sitten tutkia tuleeko suuttimille löpöä, kun vika päällänsä.

Oliko se niinpäin, että kun sammutuskellolle tulee alipainetta, auto ei käynnisty?

Kiitokset runsaslukuiselle ajatustenvaihtomeseilijöille, jatkan taas yksipuolista päiväkirjan pitoa kun jotain uutta ja outoa ilmenee..
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alipaine vetää sammutinvivun stop asentoon. Ajoneston solenoidi pitäisi löytyä pumpun kyljestä, siitä mistä menee dieseli sisään. Tietokone sen jotenkin avaa juteltuaan ensin avaimen kanssa. Tarkista että se stopvipu on ja pysyy oikeassa asennossa kun startataan.

"Välillä käynnistyy niinkuin kuuluukin, välillä taas täytyy autoa startatessa nytkäistä pikkuisen, siis vaihde päällä ja kytkinpoljin ylhäällä."

Tuo kuulostaa aika oudolta jos nyt ymmärrän ollenkaan ?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2948
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Hmm... voisko se ajoneston solenoidin jumia? sittenkun autoa pikkuisen liikauttaa se avautuu... saatko jonkun starttaamaan ja meet itte kopauttamaan sitä solenoidia?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Hapatsu
Viestit: 4
Liittynyt: 28.2.2013 12:47
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Hapatsu »

Tosta avaimesta ei ainakaan mitään sirua löydy, on semmonen vanhanaikainen avain..
Eli ei varmaan mitään ajoneston mokkulaakaan pitäis löytyy pumpun kyljestä?

Tota ongelmaa on hiukan hankala selittää, mut koitetaas..

Eli kun autoa käynnistää, se ei lähde käymään. Startti pyörii kuitenkin.
-> vaihde päälle ja kytkin ylhäällä startataan autoa hiukan, niin että se nytkäiseen pikkusen. Sen jälkeen lähtee käymään.

Nyt kun on saatu auto käymään, se yleensä käy "normaalisti", lue hyvin.
Joskus taasen käy huonosti, tukkoisesti, ei ota kierroksia. Pääsee liikkeelle, mutta ei käy tyhjäkäyntiä..

Koitanpa kattoo sen sammutinvipun liikehdintää..

Kiitos!
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hapatsu kirjoitti:Eli kun autoa käynnistää, se ei lähde käymään. Startti pyörii kuitenkin.
Tuo tarkoittaa siis että startti ja moottori pyörivät molemmat, mutta ei vain käynnisty, vai pyöriikö startti tyhjää ja kun vauhtipyörään saadaan pieni liike niin startti saa kiinni vauhtipyörän hampaista ?

Eihän se moottorin eteenpäin nytkäytys muutoin voi mitenkään vaikuttaa asiaan kun pyöriihän se moottori eteenpäin kun startataan ??? :shock:

Avain ei siis ole linkkumallia ? Jotenkin kuvittelin että ihan kaikissa vitoissa olisi ajonesto vakiona. No se selviää kun kurkkaa onko siellä se solenoidi vai ei, eli meneekö pumpun kylkeen sähköjohto. Tosin:
"Luin manuaalia (saksankielinen), sieltä paljastu että ajoneston merkkinä hehkun merkkivalo palaa. Tosissaan auto hehkuttaa normaalit n. 6 sek ja katkaisee hehkuilta virrat, mutta valo ei sammu, hehkutuksen jälkeen valo hieman muuttaa kirkkautta mutta palaa kokonaan. "


Pumpun sammuttimen alipaineletku kannattaa irroittaa kokeilujen ajaksi niin ainakaan se ei sotke asiaa, eli jos ajatellaan että alipaine jotenkin pääsisi vuotamaan käynnistysasennossa sammuttimen kellolle. Auto sitten pitää sammuttaa stop vivusta, eli ei paniikkia kun se ei sammu avaimesta.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hapatsu
Viestit: 4
Liittynyt: 28.2.2013 12:47
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Hapatsu »

Juu, eipä ole siru-mallinen avain.

Tää on nyt toinen Vito mikä mulla on, eikä kummassakaan ole sirua.

Startatessa startti pyörittää siis moottoria, muttei käynnisty.

Nyt kyllä vikakin löytyi..

Otin letkun irti alipainekellolta, siis siitä mikä hoitelee sammutusta.
Nyt käynnistyy niinkuin kuuluukin ja sammutus toimii jalka jarrulla ja vaihde silmässä-periaatteella.

Tiedän kyllä kummonen se sammutusvipu on, mutta tässä ei näytä sitä olevan ollenkaan.

Nyt kun se letku on irti, alkoi keskuslukkokin toimimaan =)

Mikäs tota alipainetta oikein ohjaa tonne pumpulle?
Onkohan virtalukossa jotain häikkää..
Avatar
klonksvaagen
Viestit: 212
Liittynyt: 27.12.2011 21:28
Paikkakunta: Punaraja

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Katsele ne alipaineletkut läpensä, täällä kummitteli tuo sammatus, kun oli letku karussa ajovalon takaa.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alipaineletkut käyvät siellä virtalukon takana, eli sieltä letkut irroittamalla voi lähteä haarukoimaan vikaa. Alipaineen pitäisi hävitä siitä pumpulle tulevasta letkusta kun ollaan käyntiasennossa. Pneumatiikkakaupan mittari auttaisi kovasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”