Jos öljyn luokitus on sama, mutta hinta toisessa tuplat, --&
nuo on kaikki niitä asioita jotka on herran hallussa. Nimittäin öljymogulin...
Mikä takaa sen että joku superhieno öljy todella on sitä mitä siitä väitetään? ei ole montaakaan vuotta kun moottoripyörä lehti teki testin ja analysoivat kaikki öljyt purkista tuoreena ja käytön jälkeen.
Kalleimmat castrol, Amsoil yms. merkkituotteet oli testin häntäpäässä ja kärjestä löyty... yllättäen mm Delvac ja "Malaysian Motor oil Inc." näistä delvac ja malesian litkut oli n. 8x halvempia kuin kalleimmat.
testitulosten skaala oli todella pieni, tosi huonoja tai tosi hyviä ei ollut, kaikki tulokset oli lähes samat kaikissa. muutamissa öljyissä oli hiukan enemmän ongelmaa kytkimen pidon kanssa mutta voiteluominaisuuksissa niissä ei ollut eroja.
Ainoat erot käytännössä oli hinta, toiset maksoi 2e/l ja toiset 40e/l. eli eri summalla sama tulos.
			
			
									
									Mikä takaa sen että joku superhieno öljy todella on sitä mitä siitä väitetään? ei ole montaakaan vuotta kun moottoripyörä lehti teki testin ja analysoivat kaikki öljyt purkista tuoreena ja käytön jälkeen.
Kalleimmat castrol, Amsoil yms. merkkituotteet oli testin häntäpäässä ja kärjestä löyty... yllättäen mm Delvac ja "Malaysian Motor oil Inc." näistä delvac ja malesian litkut oli n. 8x halvempia kuin kalleimmat.
testitulosten skaala oli todella pieni, tosi huonoja tai tosi hyviä ei ollut, kaikki tulokset oli lähes samat kaikissa. muutamissa öljyissä oli hiukan enemmän ongelmaa kytkimen pidon kanssa mutta voiteluominaisuuksissa niissä ei ollut eroja.
Ainoat erot käytännössä oli hinta, toiset maksoi 2e/l ja toiset 40e/l. eli eri summalla sama tulos.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
						S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Saman huomannut kans jo vuosia takaperin, kun noita 500E foorumeita seurailin rapakontakaa....että tosiaan isot pojat todellakin lähettävät öljyjään analysoitavaksi ja saivat siitä tosipaljon faktaa mitä käyttävät seuraavassa öljynvaihdossaram kirjoitti:Semmoista olen huomannut ameriikan foorumeilla harrastettavan, että lähettävät autonsa öljystä näytteitä analysoitavaksi.
Tossa sellanen raportti... Mitäköhän tuokin tarkoittaa... Tai kyllä siitä nyt jotain kohtia tietty tajuan, mutten tiedä, mikä on tärkeää.
Jos tulokset ymmärtäisi, niin tämä olisi ainakin jonkinlainen tapa selvittää asiaa.
ARAL öljyt oli silloin kovassa huudossa...eikä olleet edes kalliita öljyjä ja oli tuolloin ainut Brabuksen kelpuuttama öljymerkki jota sai laittaa noihin "hieman" kiristettyihin koneisiin
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
						W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Tossa threadi, missä käydään asiaa läpi sen SAE raportin pohjalta. Raporttia kun en ole itse päässyt lukemaan, pitää mennä muiden, raportin lukeneiden, käsitysten varassa.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=692436
Eli tuosta saa sellaisen käsityksen, että öljyn kulumista suojaavat ominaisuudet olisivat parhaillaa, kun öljyä on käytetty jonkin aikaa. Kohtaa, jossa kuluminen alkaa kasvaa voidaan sanoa öljynvaihtokohdaksi. Sitä tuo threadin jamppa yrittää testaamalla löytää.
Eli näyttäisi olevan niin, että moottorin kannalta on parempi vaihtaa öljy 15 000 tai 20 000, kuin 10 000 kilometrin välein.... Nyt kun sen alkuperäisen rapsan vaan jostain löytäisi.
Tätä ei havukka-ahon ajattelija ehkä olisi pystynyt päättelemään.
Nyt vaan sitä kunnon tietoa etsimään. Edellinen on siis kolmannen osapuolen kautta pääteltyä.
PS. Sieltä analyysifirman sivuilta löytyy hieman infoa, kuinka noita lukuja pitää lukea.
			
			
									
									http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=692436
Eli tuosta saa sellaisen käsityksen, että öljyn kulumista suojaavat ominaisuudet olisivat parhaillaa, kun öljyä on käytetty jonkin aikaa. Kohtaa, jossa kuluminen alkaa kasvaa voidaan sanoa öljynvaihtokohdaksi. Sitä tuo threadin jamppa yrittää testaamalla löytää.
Eli näyttäisi olevan niin, että moottorin kannalta on parempi vaihtaa öljy 15 000 tai 20 000, kuin 10 000 kilometrin välein.... Nyt kun sen alkuperäisen rapsan vaan jostain löytäisi.
Tätä ei havukka-ahon ajattelija ehkä olisi pystynyt päättelemään.
Nyt vaan sitä kunnon tietoa etsimään. Edellinen on siis kolmannen osapuolen kautta pääteltyä.
PS. Sieltä analyysifirman sivuilta löytyy hieman infoa, kuinka noita lukuja pitää lukea.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
						® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Tuossa olisi nuo Aral:in suositukset S500 koneeseen

Tuossa omassa riisseli ässässä oli kans käytetty Aral öljyjä koko germaanissa olo aikansa ja ihan merkkiliikkeiden toimesta....
			
			
									
									
Tuossa omassa riisseli ässässä oli kans käytetty Aral öljyjä koko germaanissa olo aikansa ja ihan merkkiliikkeiden toimesta....
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
						W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Tuo Sergein pointti oli yksi niistä asioista, jota tässä hieman olen kierrellyt, Mutta tuon SAE rapsan pohjalta voisi päästä ajattelemaan sitä, mikä se oikea öljynvaihtoväli on.
Sillä jos liian aikaisin öljyt vaihtamalla ei olla vielä päästy siihen vaiheeseen, jossa moottorin kuluminen on pienimmillään.
"For the first 3k miles or so, the benefits of the tribochemical films formed (as stated by the article) are not yet present, and the magnitude of wear would be increased."
Siitähän vasta pisnes tulisi, kun alkaisi myymään sisäänajettuja öljyjä
 
Rapsaa lukematta on vielä kiva spekuloida, mutta veikkaan niin, että uutena öljy on parhaimmillaan vaikkapa nokalle, hieman ikäännyttyään parempi sylintereille ja himan myöhemmin vierintälaakereille, tai jotain muuta sellaista... Kultainen keskitie löytyy varmaan sitten kun öljyllä on jonkin aikaa menty.
			
			
									
									Sillä jos liian aikaisin öljyt vaihtamalla ei olla vielä päästy siihen vaiheeseen, jossa moottorin kuluminen on pienimmillään.
"For the first 3k miles or so, the benefits of the tribochemical films formed (as stated by the article) are not yet present, and the magnitude of wear would be increased."
Siitähän vasta pisnes tulisi, kun alkaisi myymään sisäänajettuja öljyjä
Rapsaa lukematta on vielä kiva spekuloida, mutta veikkaan niin, että uutena öljy on parhaimmillaan vaikkapa nokalle, hieman ikäännyttyään parempi sylintereille ja himan myöhemmin vierintälaakereille, tai jotain muuta sellaista... Kultainen keskitie löytyy varmaan sitten kun öljyllä on jonkin aikaa menty.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
						® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Hieman koulun arkistoja katselin, niin sieltä löytyi ainakin perustietoa öljyistä opinnäytetyön muodossa. Siinä on vain lainattua jorinaa eri lähteistä, mutta perustietoa kuitenkin.
Kuinkas tänne saisi pdffän ladattua... kokeillaan...
Ei taida onnistua..
Pääsisitteköhän tuon linkin kautta lukemaan...
http://publications.theseus.fi/handle/10024/16446
Noita SAE (Society of Automotive Engineers) papereita lukisi kyllä mieluummin.
			
			
									
									Kuinkas tänne saisi pdffän ladattua... kokeillaan...
Ei taida onnistua..
Pääsisitteköhän tuon linkin kautta lukemaan...
http://publications.theseus.fi/handle/10024/16446
Noita SAE (Society of Automotive Engineers) papereita lukisi kyllä mieluummin.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
						® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Ensäimmäiseen kysymykseen olikin vastaus
Eli 229.51 hyväksyntä täyttää myös 229.3 hyväksynnän?
Toinen kysymys käykö tuo linkin öljy w203 OM611 koneeseen vai pitäisikö ottaa jotakin muuta?
mopilin new life 0w40 on ollut käytössä, tuo olisi vain hiukan edukkaampaa siis tuo linkin öljy
 
http://www.juingoil.de/PKW-Motoroele/Mo ... ::313.html
			
			
									
									
						Eli 229.51 hyväksyntä täyttää myös 229.3 hyväksynnän?
Toinen kysymys käykö tuo linkin öljy w203 OM611 koneeseen vai pitäisikö ottaa jotakin muuta?
mopilin new life 0w40 on ollut käytössä, tuo olisi vain hiukan edukkaampaa siis tuo linkin öljy
http://www.juingoil.de/PKW-Motoroele/Mo ... ::313.html
Noh, aiheesta hieman poiketen:
Mistä öljyä 722.6-tomaattilaatikkoon? Jostain muistan lukeneeni, että Veholla ois halvinta, reilusti alle kympin litralta
 . Mahtaneekohan pitää paikkansa? Mätänetissä 236.10 maksaa 9,90€/litra. Onkos muilla kokemusta Vehon/MB-Osan/Tarviketorin yms. hinnoista? Ei kerkiäis millään alkaa joka paikkaa soittelemaan läpi, ja tili huutaa tyhjyyttään, joten jokainen euro on kotia päin 
 ...
			
			
									
									
						Mistä öljyä 722.6-tomaattilaatikkoon? Jostain muistan lukeneeni, että Veholla ois halvinta, reilusti alle kympin litralta
No nyt menee jo vähän enempi aiheen ohi, mutta kysytään nyt samaan syssyyn, että tietääkö tapio tai kukaan muu, mistä Oulusta saa öljynjäähdyttimiä kohtuuhinnoin? Motonetin ja IKH:n nettisivuilta ei ainakaan löytynyt. Taidan laittaa öljynnvaihdon yhteydessä erillisen jäähdyttimen laatikolle, kun letkutkin on siinä kunnossa että uudet pitää teetättää, ja sitä glykoliongelmaa on kuitenkin joitakin yksittäistapauksia sattunu muillekin kuin niille huonompisyylärisille...
			
			
									
									
						Noita testejä pystyn tekemään noin 65 euron hintaan.
Amerikassa testi tehään.
Voisin koittaa laittaa yhestä kalmarin rukista testirulokset 400h ja 800h kohdalta.
Mutta ottaa hetkisen koha saan skannattua ne.
			
			
									
									Amerikassa testi tehään.
Voisin koittaa laittaa yhestä kalmarin rukista testirulokset 400h ja 800h kohdalta.
Mutta ottaa hetkisen koha saan skannattua ne.
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
						Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
Vuodenajoista.AK47 kirjoitti:
Tarkennuksena, mistä se vuosi on keksitty?
Vähällä ajolla olevaan autoon kun vaihdetaan kevätkesällä puhtaat öljyt niin öljyt pysyy pitkään puhtaana kosteudesta sun muista kylmän ilmaston aiheuttamasta "moskasta"
Seuraavan talven pakkaskausi ajetaan samoilla öljyillä ja joka käyntikerralla öljyn sekaan tulee lisää moskaa (kosteutta jnejne) Taas keväällä kun kelit lämpenee ja samalla "kylmäkäynnistykset" loppuu niin vaihdetaan jäleen uudet öljyt.
olipa vanha kirjotus...
Tämmöisiä ovat ainakin meiltä tulevat.
Öljynäyte on moottorissa niin kuin verinäyte ihmisessä. Listaan on lajiteltu kaikki metallityypit mistä moottorin osat ovat rakennettu. Jos joihinkin nähin tulee kulumiä tai jäänteitä erittyy joistakin metallin osista niin niiden perusteella voi päätellä mistä metalli on peräisin, esim männät tai kietokanki laakerit ynm... Kaikessa on värikoodi tunnistamisen helpottamiseksi.
TBN ( Base Number) ja TAN ( Acid Number) ovat lukuja jotka ovat täkeitä seurata. Nämä luvut kertovat öljyn voitelukyvystä ja öljyn happotasosta. Nyrkkisääntö on kun TBN ja TAN luvut likenevät toisiaan niin öljyt on vaihdettava. Tämä tarkoittaa että öljyn lisäaineet ovat kuluneet pois.
TAN numeron saa lisätilauksesta jos sen haluaa mutta TBN luku kertoo aika hyvin totuuden jo itsessää.
API CJ4 Low Asch TBN numero on alustavati 7 mg KOH/g. Kriittinen tila on 2.7 KOH/g. TBN numeroa voi kohottaa erittäin helposti lisäämällä öljyä moottoriin kun moottori kuitenkin öljyä kuluttaa. Sen takia pystyy ajamaan pitkiä vaihtovälejä ennen kunnon isoa öljynvaihtoa. Tämän takia moni iso kuljetusfirma kättää tämän laboratorion palveluja.
Tässä kaksi esimerkkiä öljynäytteistä. Yksi joka on OK Kalmari. Ja yksi ei niin hyvä NH.
Kalmarin koneet ovat sahalla käytettyjä ja muistaakseni öljynäytteet otettiin 500h 800h ja 900h välein. Päivämäärät eivät kyllä täsmää.
Aluperäinen öljynvaihtoväli kalmarissa taisi olla 3-400 tunnin hujakoilla.

Newhollandin testissä moottoriöljyllä on ajettu 250h ja siinä on ilmiselvästi ongelmia moottorissa jo ennen testin ottoa, siksi se otettiin niin aikaisin kuin 250h. Kuten näkyy niin hälyyttävän paljon on rautaa irronnut sylinteristä joka on erittynyt öljyn joukkoon ja sitämukaa myös toisia metalleja kuin kuparia ja chronimiumia.

			
			
									
									Öljynäyte on moottorissa niin kuin verinäyte ihmisessä. Listaan on lajiteltu kaikki metallityypit mistä moottorin osat ovat rakennettu. Jos joihinkin nähin tulee kulumiä tai jäänteitä erittyy joistakin metallin osista niin niiden perusteella voi päätellä mistä metalli on peräisin, esim männät tai kietokanki laakerit ynm... Kaikessa on värikoodi tunnistamisen helpottamiseksi.
TBN ( Base Number) ja TAN ( Acid Number) ovat lukuja jotka ovat täkeitä seurata. Nämä luvut kertovat öljyn voitelukyvystä ja öljyn happotasosta. Nyrkkisääntö on kun TBN ja TAN luvut likenevät toisiaan niin öljyt on vaihdettava. Tämä tarkoittaa että öljyn lisäaineet ovat kuluneet pois.
TAN numeron saa lisätilauksesta jos sen haluaa mutta TBN luku kertoo aika hyvin totuuden jo itsessää.
API CJ4 Low Asch TBN numero on alustavati 7 mg KOH/g. Kriittinen tila on 2.7 KOH/g. TBN numeroa voi kohottaa erittäin helposti lisäämällä öljyä moottoriin kun moottori kuitenkin öljyä kuluttaa. Sen takia pystyy ajamaan pitkiä vaihtovälejä ennen kunnon isoa öljynvaihtoa. Tämän takia moni iso kuljetusfirma kättää tämän laboratorion palveluja.
Tässä kaksi esimerkkiä öljynäytteistä. Yksi joka on OK Kalmari. Ja yksi ei niin hyvä NH.
Kalmarin koneet ovat sahalla käytettyjä ja muistaakseni öljynäytteet otettiin 500h 800h ja 900h välein. Päivämäärät eivät kyllä täsmää.
Aluperäinen öljynvaihtoväli kalmarissa taisi olla 3-400 tunnin hujakoilla.

Newhollandin testissä moottoriöljyllä on ajettu 250h ja siinä on ilmiselvästi ongelmia moottorissa jo ennen testin ottoa, siksi se otettiin niin aikaisin kuin 250h. Kuten näkyy niin hälyyttävän paljon on rautaa irronnut sylinteristä joka on erittynyt öljyn joukkoon ja sitämukaa myös toisia metalleja kuin kuparia ja chronimiumia.

Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
						Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
EIpä oo tullunna katottua. Perskeles pitäsköhän alkaa tutkiin ku 10 sarjan testin sais 450€ ottais parin tonnin välein.. 
			
			
									
									Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
						Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
