Perä rahisee kylmällä

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
LateS
Viestit: 7
Liittynyt: 27.3.2013 17:19
Paikkakunta: Kangasala

Perä rahisee kylmällä

Viesti Kirjoittaja LateS »

Tervehdys vaan kaikille foorumilaisille uudelta jäseneltä. Lueskellut olen palstaa pitkään ja apuakin jo moneen kertaan löytänyt. Nyt piti sitten ruveta kirjoittelemaan kun loppuu oma ymmärrys.

Vaivana -90 250D:n taka-akseliston suunnalta kuuluva ilkeä metallinen rahina, jonka sävy vaihtelee vedon mukaan. Kummallista asiassa vain se, että ääni kuuluu voimakkaana ainoastaan kovemmalla pakkasella. Nollakelillä tai lämpimämmällä voisi sanoa äänen lähestulkoon häviävän. Öljy on vaihdettu ajallaan ja sitä on tarpeeksi. Kaikki merkit viittaa perän antautumiseen (pyöränlaakeri on vaihdettu), mutta aikaisemmat kokemukset perävaivaisista autoista eivät ole meteliä juuri muuttaneet lämpötilan mukaan. Onko tuolla 124:n akselistossa jotain muuta mikä saattaisi ääntelehtiä? Pahaa klappia ei tunnu missään olevan ja nivelien suojakumit on ehjiä.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Mulla tekee 202 samaa. Jos on yli 20 astetta pakkasta, kuuluu takaa todella ilkeä rohina. Lämpimämmillä keleillä ei ongelmaa.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Mites kardaanin tukilaakeri/kumi mulla kylmillä tukilaakeri rahis ja jonku ajan kuluttua mosahti koko laakeri kappaleiks.... olettasin ett rasvat on laakerissa niin kovettunutta pakkasilla ett rutisee sen takee
LateS
Viestit: 7
Liittynyt: 27.3.2013 17:19
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja LateS »

Mitenkäs onre oletko kauankin ajellut tuon äänivaivan kanssa? Itseäni kun on kylmimpinä aamuina jännittänyt päsenkö kotikylää kauemmaksi vai koska jotain hajoaa... Toistaiseksi mitään ei ole hajonnut ja kolme-neljä tuhatta kilsaa ajettukin. Ei oikein oma luonne vaan salli laittaa stereoita kovemmalle ja päästää menemään. Kai sille jotain tarttis tehdä :roll:

Jospa tuon tukilaakerin vaihtaisi, kun ei ole taloudellisesti eikä vissin työmääräsestikään kovin kummoinen homma.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

LateS kirjoitti:Mitenkäs onre oletko kauankin ajellut tuon äänivaivan kanssa? Itseäni kun on kylmimpinä aamuina jännittänyt päsenkö kotikylää kauemmaksi vai koska jotain hajoaa... Toistaiseksi mitään ei ole hajonnut ja kolme-neljä tuhatta kilsaa ajettukin. Ei oikein oma luonne vaan salli laittaa stereoita kovemmalle ja päästää menemään. Kai sille jotain tarttis tehdä :roll:

Jospa tuon tukilaakerin vaihtaisi, kun ei ole taloudellisesti eikä vissin työmääräsestikään kovin kummoinen homma.
Täällä etelässä on riittävän kylmiä kelejä vian esilletuloon ollut vain parina kolmena aamuna - ekana aamuna ajoin n. kilometrin, sitten alkoi hirvittää liiaksi. Ajoin takaisin kotipihaan ja vaihdoin ikiluotettavaan OPEL ASTRAAN... :oops: Eli en tiedä kuinka hyvin tuo kestää ajaa "vika päällä".

Jos ehdit vaihtaa tuon laakerin niin kerro toki hävisikö ääni, voisin vaihtaa itsekin.
LateS
Viestit: 7
Liittynyt: 27.3.2013 17:19
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja LateS »

Vaihdoin kannatinlaakerin eilen ja ääni hävisi kun aamun pikkupakkasessa kokeilin. Jo budjetoitu 400 euron peräremontti vaihtui 15 euron laakerirempaksi. Voipa senkin rahan laittaa harrasteautoon :P :P Tosin lievä kimeä vihellys uudesta laakerista tuli kylmässä tilalle, mikälie, toivottavasti häviää kun saa vähän kilometrejä.

Oli vanha laakeri lähes irti kumista ja vastusteli selvästi pyöritellessä. On tuo auton alustaäänien diagnosointi näköjään hankalaa. Omasta mielestäni kun tämäkin ääni kuului selkeästi taka-akselin tienoilta ja oikealta puolelta, mutta niin vaan se aiheuttaja oli lähestulkoon oman takapuolen vieressä...

Kiitos vinkeistä, ei olisi omaan mieleen tullut! 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”