Foorumia on vuoden päivät jo seurailtu aktiivisesti ja tähän asti olen neuvot onnistunut foorumilta löytämään, kunnes närhenmunat alkoivat kiukuttelemaan.
Pirssihän on Saksan tuonti, E 300TDT vm. -94 (S124).
Onkelma ilmeni kun lähdin perjantaina töistä kohti biltemaa, tuota työmiehen taivasta

Ensimmäisenä eteen tuli 7 sulake, no tarkastin sen hapettunut pahoin... vaihdoin uuteen. Ei auttanut, mutta huomasin että repsikan paikalle tulee kylmää? WTF? no muut hommat painoi niskaan joten mese sai olla.
Lauantai iltana lueskelin foorumia uudestaan, ja perskeles viat viittaa kovasti närhenmuniin... sunnuntai aamuna munat käteen (ei omat), venttiilit näytti puhtailta? wtf, again? no ajattelin että kansi kiinni ja uusi diagnoosi... no ekaa ruuvia kun kiristin niin naps poikki... voi vit%¤&! no koko saakelin lämmönsäädin hässäkkä käteen ja pappa apuun. Saatiin kuin saatiinkin kikkare irti, pienen tutkiskelin ja aherruksen jälkeen saatiin porattua tuo katkennut ruuvi pois. Kaikissa reijissä oli jotain ihme liiman tapaista? ne pois putsilla ja mekaanisesti hinkkaamalla.
No itse asiaan, närhenmunat mitattiin yleismittarilla ja saatiin seuraavat lukamat: oletettu repsikan puoli 13 Ohm ja kuskin puoli 3 Ohm. Kuskin puoli ottaa siis I = U/R -> 4A. Tehtiin myös käytännön testi, eli akkulaturilla ehjä toimii hienosti, mutta "rikkinäinen" repäisee sen 8A sysäysvirran ja vaatii n. 6A pitovirtaa. Ei hyvä!
Mistäs näitä munia voisi tiedustella? ei siis tarvita kuin munat, tai toinen muna jossa vastusarvo n. 13 Ohm. Nuohan tekijä mies tinaa tuohon erikseenkin. Saako näitä KL:stä vai myydäänkö siellä vain koko lämmönsäädintä kerralla? Entä saako Tampereen lähistöltä mistään purkaamolta? AVK:n sivuja en ole vielä tutkinut...
Jos nyt jaksoitte kaiken lukea niin kommentoikaa!
-Hämis