
Ja kaiken kivan lisäks puhaltimen moottori työnsi toimintasavut pihalle ja meni mykäks.


Asia ei ole nuan yksiselitteinen. Ottakaamme huomioon parikin seikkaa: Nasta kantaa siellä miissä niitä on, eli renkaan olkapääalueilla*. Kumin kuluminen on siis vähäisempää siellä. Kun siis leveän renkaan nastaton keskiosa on alttiimpi kulumiselle, niin se kuluu. Kuluneella, pienemiläpimittaisella keskiosalla on pienempi kehänopeus, kuin olkapääalueilla. Olkapääalueen suurempi läpimitta kantaa kuorman ja määrää tahdin, jolloin keskiosa "sutii" koko ajan ja keskiosan kuluminen vain kasvaa. Paineilla ei ole paljoa sanottavaa. Asia on helposti huomattavissa raskaan kaluston pariasennuksien kanssa. Jos paripyöräakselilta yksi kulunut paukahtaa ja laitetaan vain yksi uusi täyspintainen, on viereinen kohtapian täysin sileä.Meissenkeri kirjoitti:Kuvasta tuon kuitenkin näkee aivan selvästi. Minulla kävi pari talvea sitten Nokian seiskojen kanssa niin, että aloin ihmettelemään puolessa välissä talvea kun renkaat kuluu keskeltä. Kävin tarkastaan paineet ja siellä oli 2,6 vaikka olen pitänyt normaalisti 2,3. Jossakin oli mittarin kalibroinnit pielessä kun olin syksyllä renkaat vaihtanut..
Kesärenkaan veroisia ei talvirenkaista tule paineita korottamalla.
Ei, eikä matalaprofiileista korkeampiprofiilisia paineita laskemalla.Kesärenkaan veroisia ei talvirenkaista tule paineita korottamalla.
En ole aivan varma ymmärsinkö oikein.Easy Rider kirjoitti:Asia ei ole nuan yksiselitteinen. Nykyisillä matalanleveillä teräsvyörenkailla asia voi olla vastoinpäin. Paine pitää renkaan ryhdissään eikä teräsvyöt veny juurikaan**. Liian matala paine matalaprofiililäskissä aiheuttaa sen ryhdin menetyksen, jolloin kulutuspinnan keskialue laahaa "pussina" edessä ja kuluu nopeammin, kuin olka-alueet.Meissenkeri kirjoitti:Kuvasta tuon kuitenkin näkee aivan selvästi. Minulla kävi pari talvea sitten Nokian seiskojen kanssa niin, että aloin ihmettelemään puolessa välissä talvea kun renkaat kuluu keskeltä. Kävin tarkastaan paineet ja siellä oli 2,6 vaikka olen pitänyt normaalisti 2,3. Jossakin oli mittarin kalibroinnit pielessä kun olin syksyllä renkaat vaihtanut..
Kesärenkaan veroisia ei talvirenkaista tule paineita korottamalla.
Tottakai. Fiat regata meni saman kurvan ihan kaistaa myöten 13" vakiorenkaat sortaen 110, missä matalanleveillä läskeillä madallettu Civic läks leijaamaan ysikympissä.Meissenkeri kirjoitti:Tuo rengaspaineiden korottaminen tuli muotiin siinä vaiheessa, kun markkinoille tuli halpoja "höpömerkkisiä" leveitä renkaita veltolla rungolla. Korottamalla paineet tolkuttomaksi saatiin renkaasta jollakin lailla tanakan tuntuinen ajettava suoralla tiellä.
Paineen korottaminen, silloin kun halutaan pitoa, on järjetöntä. Yleensä autonvalmistaja ilmoittaa autolle ja siinä käytetyille rengaskokoille oikeat, ja parhaat rengaspaineet jolloin on otettu huomioon auton käyttötarkoitus, mukavuus ja tarvittava pito.
Korotettu paine heikentää pitoa. Esimerkiksi maailman nopeimmassa autourheiluluokassa F1, käytetään tyypillisesti renkaspaineita 1,0-1,5 bar ja pyritään aina mahdollisimman mataliin paineisiin juuri pidon maksimoinnin takia. Sama homma maastoautoissa, traktoreissa ym.
En suoranaisesti. Renkaan keskiosan kuluminen on alkanut jo silloin kun sitä on ajettu nastoitettuna talvella, em. "sutiminen" hoitaa loput.Meissenkeri kirjoitti:En ole aivan varma ymmärsinkö oikein.
Nyt on ajettu nastoitetulla nastarenkaalla ilman nastoja kesällä. Kirjoittaja sanoo että on käyttänyt renkaissa painetta 2,5 bar.
Väitätkö että liian alhainen paine on syönyt renkaan keskiosan?
Pureksitaan tämä nyt loppuun asti. Minulla kuluu talvirenkaat keskeltä paineella 2,6 bar ja kirjoittajalla on kulunut talvirenkaat keskeltä kesällä ajaettaessa paineella 2,5 bar.Easy Rider kirjoitti:En suoranaisesti. Renkaan keskiosan kuluminen on alkanut jo silloin kun sitä on ajettu nastoitettuna talvella, em. "sutiminen" hoitaa loput.Meissenkeri kirjoitti:En ole aivan varma ymmärsinkö oikein.
Nyt on ajettu nastoitetulla nastarenkaalla ilman nastoja kesällä. Kirjoittaja sanoo että on käyttänyt renkaissa painetta 2,5 bar.
Väitätkö että liian alhainen paine on syönyt renkaan keskiosan?
Lisäksikin. Kuviota ei ole suunniteltu kulumista, vaan pitoa ajatellen - uudessa renkaassa.Nasta kantaa siellä miissä niitä on, eli renkaan olkapääalueilla. Kumin kuluminen on siis vähäisempää siellä. Kun siis leveän renkaan nastaton keskiosa on alttiimpi kulumiselle, niin se kuluu. Kuluneella, pienempiläpimittaisella keskiosalla on pienempi kehänopeus, kuin olkapääalueilla. Olkapääalueen suurempi läpimitta kantaa kuorman ja määrää tahdin, jolloin keskiosa "sutii" koko ajan ja keskiosan kuluminen vain kasvaa. Paineilla ei ole paljoa sanottavaa.