Onko kellään kokemusta M113 jakoketjun vaihdosta? Nyt on.

Katso myös W202
antti124
ketjuseppä
Viestit: 85
Liittynyt: 18.10.2010 20:48
Paikkakunta: Nivala

Onko kellään kokemusta M113 jakoketjun vaihdosta? Nyt on.

Viesti Kirjoittaja antti124 »

Elikkäs, E43 -00 ja kilometrejä taulussa 260tkm. Jakopää rallattaa sen verran että häiritsee. Hanskalokerosta löytyneen kuitin mukaan jakoketju ja kiristin on vaihdettu Veholla 2007 mittarilukeman ollessa 130tkm. Onko näitä muut vaihdelleet miten tiuhaan?; aika lapselliselta minusta kuullostaa tuommoselle kaksriviselle ketjulle reilun satkun vaihtoväli vaikka se ketju toki pitkä onkin.

No joka tapauksessa ketju ois tilailtu ja ois tarkotus se jollain konstin vaihtaa, perinteiseen tyyliin meinasin vanhan katkaista ja liittää uuden siihen ja pyöritellä ympäri.

Eli: Onko mahdollista tehdä tähän tyyliin? Kumman venakopan alta ketju katkaistaan? Missä mahtaa kiristin sijaita ja onko se ihan perinteinen öljynpaineella pelaava sylinteri vai joku viimesimpään mittaansa lukittuva jota ei voi käyttää toistamiseen uuden ketjun kanssa?

Siinäpä kysymyksiä noin alkuunsa. Kiitän suuresti jo näin etukäteen asiantuntijoiden vastauksista :)
Viimeksi muokannut antti124, 01.12.2013 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen V8 Klubi
antti124
ketjuseppä
Viestit: 85
Liittynyt: 18.10.2010 20:48
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja antti124 »

Eipä kukaan kertonu vastauksia eli laitetaanpa ne nyt kun homma on ohi. Jos ois joskus jollekin jotakin hyötyä-

Kuva

Eli vänkärinpuolen venakoppa pois...

Kuva

Siellähän se kiristin lymyilee.

Kuva
Ihan perinteistä mallia näyttää olevan. Laturi piti ottaa edestä pois että pääsi käsiksi.

Kuva

Tuommosen hienon häkkyrän tein estämään ketjun hyppäämistä nokkapyörällä. Sitten vain kiristimen puolelta poikki ja uusi ketju jatkoksi liitoslenkillä, toki ilman sitä niitattavaa osasta ja eikun kampuran päästä pyörittämään uutta ympäri.

Vasarallahan näitä on ennenkin niitattu, muttakun ei ollut apumiestä pitämässä vastinetta niin tuntu vaikialle. Sitte soitin kaverille että minkälaisella ne ammattimiehet noita niittaa. No hän kännissä kuvaili laitteen ja itse sain nousuhumalassa sen käsityksen että suunnilleen tämmösellä:
Kuva

Remontin jälkeen auto tuntuu toimivan ja jopa rallatus, jonka takia hommaan aloin, on poissa :shock: .


Mutta, aikasemminkin oon kuunnellut jotain satunnaista tikitystä ja nyt kun ketjurempan jälkeen jostain syystä kuuntelin hieman tarkemmin, niin paikallistin tikityksen tähän:
Kuva

Siis tuohon ABS-mötikän vieressä olevaan mokkulaan mihin menee nuo kaks johtoa ja kaks letkua. Mikä tuo on ja mitä sen pitäisi tehdä?
Nyt se leikkii kierroslukumittaria eli tikitys seuraa suoraan moottorin kierroksia :shock: . Mutta vain satunnaisesti.
® Mesen V8 Klubi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tuo niittaustyökalu :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viimesen päälle työkalut. Tällä päivämäärällä antti124 aateloitu, eikun tittelöity, ketjusepäks :idea:
Avatar
Late S
antero
Viestit: 1067
Liittynyt: 11.4.2008 19:25
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Late S »

Onnea tittelistä :D näyttää ettei oo yhtää vastustanut,vai pitikö kui palijo kirota remontissa?
KÖYHÄN ON HEHKUTETTAVA
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hatunnosto täältäkin. Jos itellä tulee sama tarve, niin empiiristä tietoa on näköjään saatavana. :D

Tikittävä vehke on todennäköisesti bensahuurujen talteenoton regenerointiventtiili. Eli tuon kautta imaistaan höyryt koneeseen. Itelläkin tikittelee samantyyppinen ventiili. Samanlainen oli jo vanhassa (edellisessä 124:ssa).

Hoksitko mitata, paljonko oli tullut lisää pituutta?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Mukava ett en ole ainut joka ei siedä ketjun rallatusta, tosin ääneen tuntus voivan vaikuttaa paljon kun vaihtaa kiristimen
antti124
ketjuseppä
Viestit: 85
Liittynyt: 18.10.2010 20:48
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja antti124 »

jolle kirjoitti:Tuo niittaustyökalu :lol:
Huomionarvoista on myös että työkalussa on käytetty myös Mersun alkuperäisosia :!: Vastinosa on pätkä Om605 alipainepumpun öljysuutinta :lol:
® Mesen V8 Klubi
antti124
ketjuseppä
Viestit: 85
Liittynyt: 18.10.2010 20:48
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja antti124 »

dealer kirjoitti:Viimesen päälle työkalut. Tällä päivämäärällä antti124 aateloitu, eikun tittelöity, ketjusepäks :idea:
Kiitokset :D :D
® Mesen V8 Klubi
antti124
ketjuseppä
Viestit: 85
Liittynyt: 18.10.2010 20:48
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja antti124 »

Late S kirjoitti:Onnea tittelistä :D näyttää ettei oo yhtää vastustanut,vai pitikö kui palijo kirota remontissa?
Tällä kertaa ei isommin vastustanut, kaikkine kaljanjuonteineen ja työkalujen tekemisineen alta viiteen tuntiin kone kävi taas :) Tulppia otin vähemmäksi että sai kevyemmin pyörimään ja ne ois voinu samalla vaivalla vaihtaa uusiin. Ovat nimittäin lievästi ahtaissa paikoissa.
® Mesen V8 Klubi
jaket
Viestit: 11
Liittynyt: 19.8.2011 15:07

Re: Onko kellään kokemusta M113 jakoketjun vaihdosta? Nyt on

Viesti Kirjoittaja jaket »

antti124 kirjoitti: Elikkäs, E43 -00 ja kilometrejä taulussa 260tkm. Jakopää rallattaa sen verran että häiritsee.
Itsellä vastaava peli ja kilometrit ja kone pitää rohinaa / räplätystä tyhjäkäynnillä. Heti kun kierroksia nostaa niin ääni häviää. Apulaitteista ääni ei tule joten ketjua epäilisin. Voitko kuvailla minkälaista ääntä kone piti vai miten päädyit ketjun vaihtoon?

Tai onko muita konsteja saada selville onko ketju venynyt kuin ottaa irti?

Kiitokset myös hyvästä jutusta ja kuvista.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Onko kellään kokemusta M113 jakoketjun vaihdosta? Nyt on

Viesti Kirjoittaja jolle »

jaket kirjoitti:
antti124 kirjoitti: Elikkäs, E43 -00 ja kilometrejä taulussa 260tkm. Jakopää rallattaa sen verran että häiritsee.
Itsellä vastaava peli ja kilometrit ja kone pitää rohinaa / räplätystä tyhjäkäynnillä. Heti kun kierroksia nostaa niin ääni häviää. Apulaitteista ääni ei tule joten ketjua epäilisin. Voitko kuvailla minkälaista ääntä kone piti vai miten päädyit ketjun vaihtoon?

Tai onko muita konsteja saada selville onko ketju venynyt kuin ottaa irti?

Kiitokset myös hyvästä jutusta ja kuvista.
Kun vanha ketju on paikallaan niin nokka-akselin merkki kohdalleen niin kampiakselin Ot-merkki pitäisi olla myös kohdallaan, en tiedä näistä bensa moottoreista mutta työkonemoottoreissa ainakin näin.

Jos heittää yli 4 astetta niin ketju vaihtoon, tehtaan ohjeistuksen mukaan.

Sitten kun ketjun vaihtaa niin laittaa uuden ketjun vaikka seinälle roikkumaan ja merkkaa pituuden ja sitten tekee vanhalla ketjulla saman niin näkee paljonko oli eroa.
antti124
ketjuseppä
Viestit: 85
Liittynyt: 18.10.2010 20:48
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja antti124 »

Mulla se ääni ei loppunut kierroksia nostamalla vaan pikemminkin hukkui muuhun meteliin kun kierroksia lisäsi. Voisko olla, jos se rallatus loppuu kuin seinään kierroksia nostamalla, että vika ois kiristimessä? Sama juttu kuin hydraulisten nostajien kans toisinaan.
® Mesen V8 Klubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5980
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tota, muistitko mitata oliko ketju venynyt minkä verran uuteen verrattuna?
antti124
ketjuseppä
Viestit: 85
Liittynyt: 18.10.2010 20:48
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja antti124 »

Ei tullut mitattua. Myöskään mitään ajoitusmerkkejä en katsellut.
® Mesen V8 Klubi
jaket
Viestit: 11
Liittynyt: 19.8.2011 15:07

Viesti Kirjoittaja jaket »

antti124 kirjoitti:Mulla se ääni ei loppunut kierroksia nostamalla vaan pikemminkin hukkui muuhun meteliin kun kierroksia lisäsi. Voisko olla, jos se rallatus loppuu kuin seinään kierroksia nostamalla, että vika ois kiristimessä? Sama juttu kuin hydraulisten nostajien kans toisinaan.
Hyvä huomio. Onko kiristin sellaista uudelleen käytettävää mallia vai sellainen mitä ei saa puristettua sisään päin eli kertakäyttöinen?

Ajattelin jos vaihtaa ensin vain kiristimen mutta joutuu kuitenkin vaihtamaan myös ketjun niin mennee uusi kiristin taas vaihtoon.
antti124
ketjuseppä
Viestit: 85
Liittynyt: 18.10.2010 20:48
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja antti124 »

Voi tyhjentää ja käyttää uudelleen.
® Mesen V8 Klubi
Avatar
Mou
Viestit: 1659
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Suuri kiitos Antti124:lle työkalusta ja konsultoinnista.
Kuva

Nätit niittausjäljet...
Kuva

...kunnon työkalulla.
Kuva

6mm oli ketju venynyt ja se riitti rapinaan.
Kuva

Ei rapise enää.
Avatar
Mou
Viestit: 1659
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

On ketjun vaihtoja ja sitten on ketjun vaihtoja... Huh'huh.

Tein kaverin autoon, '00 CLK430, ison B huollon ja samaan syssyyn vaihdeltiin venunut 220tkm pyörinyt ketju. Homma ei ihan mennyt niin putkeen kun ajattelin.

Onnistuin tiputtamaan ulostulevan ketjun pään koneeseen. Hetken jo ajattelin että voi vittu kunnes muistin että näissähän on kaksiosainen öljypohja. Pienempi pohja auki ja ongittiin pyykkinarulla ketju takaisin ylös kanteen.

Seuraava ihmetys olikin kun nokka-akseli löi tyhjänä pyöriessään ketjun sykkyrälle koneen sisään sinne "veelaaksoon". Tapahtuma vaan vaikutti apumiehen silmään kuulemma siltä kuin ketju olisi pompannut rattaalla sellaiset viisi hammasta. Aikamme asiaa kirottiin ja pähkäiltiin kunnes ajateltiin että vedetään ketju läpi ja katsotaan onko merkit sinne päinkään ja tökkäälä mäntä venttiileihin. Iloisena huomasimme että merkit oli kohdillaan ja kone pyöri kauniisti ympäri. Se oli vaan se kun nokka pääsi lyömään löysät pois. Itsellä ei tämmöstä efektiä ollut, kun vedin ketjun läpi niin että tulpat oli paikoillaan.

Lopulta kun saatiin uudet kaikki tulpat, suodattimet, venakopan tiivisteet ja öljyt paikolleen hurautettiin pata tulille ja sehän kävi kauniisti. Roplatus loisti poissaolollaan.

On se vaan kumma miten itse vaihdoin omaan autooni ketjun yksin pimeäassa yleisessä kerrotalon parkkihallissa, mutta nyt tämmönen kesälomalla kauniissa säässä tehty pihanurmikko-remppa tökki oikeen huolella.

Kiitos jälleen Antille mainion työkalun valmistuksesta.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Mou
Viestit: 1659
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Roikotin äsken tuon kaverin vanhan ketjun ja 12mm oli venymä. :shock:
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
trotanen
Viestit: 49
Liittynyt: 08.8.2014 17:55
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja trotanen »

Siitähän olis voinu vaan napata yhden lenkin pois ja takas kiinni? :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Tämä vissiin on se M113-jakoketjuketju... :D

Vaihdoin omaankin vempeleeseen ketjun. 225 tkm ajetussa ketjussa oli venymää n. 5 mm. Rallartus / rahina kuului koneen keskivaiheilta, niinkuin se V:n vapaapyörä oisi ääntänyt.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2942
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Pitänee itsellekin vaihdattaa tuo ketju+kiristin. Tyhjäkäynnillä pientä rohinaa. Ja samalla tulee tiivisteltyä vuotava venttiilikoppakin kun tiputtelee jo pakosarjan päälle.

Minkälaista ääntä muilla pitänyt venynyt kettinki? Itellä pientä rohinaa tyhjäkäynnillä joka häviää/sekoittuu muihin ääniin kun hiukan antaa kaasua. N.230tkm ajettu autolla.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ei enää tasan tarkkaan muista sitä ääntä mutta jonkinmoinen rahina se oli.

Rahina ei tosin kokonaan loppunut. Jostain olen lukenut, että näissä voi löystyä pumpun ketjun kiristin ja sen tähden esim. tyhjäkäynnillä ketju saattaa hangata koppaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2942
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Okei. Tuo kuulostaa tulevan enemmän ylhäältäpäin moottoria, voihan se toki alhaaltakin ääntää lisäksi. Yks päivä kävi tämmöinen alle 150tkm ajettu hallissa ja piti oikein kuunnella onko edes käynnissä kun niin hiljaa kävi
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
rocroc
Viestit: 107
Liittynyt: 18.12.2006 18:42
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rocroc »

Koneesta kuului pieni ääni kylmänä, koppa pois ja hyvin lähellä on jo oltu täystuhoa, tuo ketjun keskitappi oli täysin irti ja oli osunut tasapainoakselin limppuun, josta tuli se ääni.

M112 -03 ja 265tkm, ketju ei ollut sinänsä venynyt kuin muutaman millin

Kuva

Kuva
Ford Mondeo STW -09
MB E50 AMG -97
MB E500 -03
MB 300CE -88
Opel Frontera Sport -94
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hui hitto. :shock:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onkhan tuo jääny edellisellä sepällä kunnolla niittaamatta?

Melkein väitän että alkuperänen ketju ei ihan vähällä kummalla noin purkaannu.
Avatar
rocroc
Viestit: 107
Liittynyt: 18.12.2006 18:42
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rocroc »

Vaikea sanoa, melko varmasti juuri näin on käynyt, tosin koskemattoman näköistä oli kyllä. tasapainoakselin limppuun oli kaivanut n.3mm uran tuo irtioleva tappi
Ford Mondeo STW -09
MB E50 AMG -97
MB E500 -03
MB 300CE -88
Opel Frontera Sport -94
Avatar
Mou
Viestit: 1659
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Mika.T kirjoitti:Melkein väitän että alkuperänen ketju ei ihan vähällä kummalla noin purkaannu.
Ja sekin että venymä oli vain milli ja kilometrejä 265, niin sekään yhtälö ei oikeen täsmää.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”