Akun vaihto W203
Akun vaihto W203
W203 pre-facelift on sähkölaitteiltaan poikkeuksellisen herkkä vioittumaan, lähinnä takaohjainlaite (taka-sam) eli se boksi jossa on tavaratilassa sulakkeet ja releitä.
Takaohjainlaite saattaa hajota kun käytetään akunkenkää irti tai annetaan lisävirtaa akun tyhjennyttyä.
Hajoamisen huomaa omien kokemusteni mukaan useimmiten siitä että mittariston näytössä lukee "DISPLAY FAULTY".
Vilkut, keskuslukitus ym. ei toimi.
Tässä yhteydessä jälleen muistutus:
Akunkengän irrottaminen EI poista vikakoodeja muistista EIKÄ sillä saada mitään mystistä vikaa korjattua W203:ssa.
Akkua vaihtaessa olisi hyvä syöttää apuakusta virtaa konetilan virtaliittimen + maadoituksen kautta.
Jos akku on tyhjentynyt lisävirran antaminen on riski, paras vaihtoehto olisi ladata akkua erillisellä laturilla.
Jos kuitenkin joudut irrottamaan akunkengän etkä voi samalla syöttää järjestelmään virtaa toisaalta:
- Varmista ettei virrankuluttajia ole päällä (valot)
- Ota avaimet pois virtalukosta
- Laita ovet ja takaluukku kiinni
- Odota että ohjainlaitteet ja väylät nukahtavat; hörppää vaikka kahvit, parikymmentä minuuttia
- Irrota maakenkä ensin, määrätietoisesti kertavedolla
- Asenna se viimeiseksi, samaan tapaan eli älä kokeile kipinöikö...
Lopuksi perusaseta ESP kääntökulman tunnistin; kääntele auton käydessä ohjauspyörää laidasta laitaan ---> ESP varoitus poistuu näytöstä.
Aja sähköikkunoille rajat eli avaa hieman ja laita kiinni niin että pidät nappia pohjassa vielä hetki kun lasi on jo ylhäällä.
Samaten kattoikkunalle, jos sellainen autossa on.
----------
Saa ja pitää huomauttaa mitä unohtui tai meni pieleen, saa kyseenalaistaa, täsmennän ohjeita sen mukaan, kiitos
Takaohjainlaite saattaa hajota kun käytetään akunkenkää irti tai annetaan lisävirtaa akun tyhjennyttyä.
Hajoamisen huomaa omien kokemusteni mukaan useimmiten siitä että mittariston näytössä lukee "DISPLAY FAULTY".
Vilkut, keskuslukitus ym. ei toimi.
Tässä yhteydessä jälleen muistutus:
Akunkengän irrottaminen EI poista vikakoodeja muistista EIKÄ sillä saada mitään mystistä vikaa korjattua W203:ssa.
Akkua vaihtaessa olisi hyvä syöttää apuakusta virtaa konetilan virtaliittimen + maadoituksen kautta.
Jos akku on tyhjentynyt lisävirran antaminen on riski, paras vaihtoehto olisi ladata akkua erillisellä laturilla.
Jos kuitenkin joudut irrottamaan akunkengän etkä voi samalla syöttää järjestelmään virtaa toisaalta:
- Varmista ettei virrankuluttajia ole päällä (valot)
- Ota avaimet pois virtalukosta
- Laita ovet ja takaluukku kiinni
- Odota että ohjainlaitteet ja väylät nukahtavat; hörppää vaikka kahvit, parikymmentä minuuttia
- Irrota maakenkä ensin, määrätietoisesti kertavedolla
- Asenna se viimeiseksi, samaan tapaan eli älä kokeile kipinöikö...
Lopuksi perusaseta ESP kääntökulman tunnistin; kääntele auton käydessä ohjauspyörää laidasta laitaan ---> ESP varoitus poistuu näytöstä.
Aja sähköikkunoille rajat eli avaa hieman ja laita kiinni niin että pidät nappia pohjassa vielä hetki kun lasi on jo ylhäällä.
Samaten kattoikkunalle, jos sellainen autossa on.
----------
Saa ja pitää huomauttaa mitä unohtui tai meni pieleen, saa kyseenalaistaa, täsmennän ohjeita sen mukaan, kiitos
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Tuli huomattua tuo ettei akunkengän irroitus poista mystisiä vikoja, no mulla osu kerran kohdalle semmonen homma että muijan auto c180 kompura rikko hihnan ym sytty lataus valo + muut. Auto remontaasiin ja kåymään, mittari edellee punasena ettei lataa---> latauksen mittaus, lataa normisti. Testeri kiinni, ei löydä moottorin + joitakin muita ohjainlaitteita. Koitin useemman kerran tuloksitta, sit käytin akunkengän irti ja johan löyty ohjainlaitteet. Muita kertoja tämmöstä ei ole eteen tullut, mistä sitten johtu tuo??
Ilmeisesti S202 -00 ei ole herkkä. Tästä vanhasta autostani loppui viime syksynä akku, haimme uuden Motonetistä ja vaihdoimme akut ilman mitään seremoniallisia toimia. Siitä vain pois ja uusi tilalle. Jos olisimme tienneet enemmän, niin olisimme uhranneet germaanisille muinaisjumalille ennen hommaan ryhtymistä. Jos se ei olisi auttanut, niin sitten jälkeenpäin apua olisi varmasti haettu muinaiselta balttilais-suomalaiselta p-alkuiselta jumalalta. Lisään nämä työtapaehdotukset edellisiin ohjeisiin.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Useimmiten jotain on hajoillut, kuin korjaantunut tuolla "akkuresestoinnilla".
Ei ole ihan yks eikä kaks kertaa ku on soitettu; "..otettiin akun kekengä irti niinku ohjeessa oli ja..."...minä sitte tarinaa jatkoon.
"Mistä sä tuon tiesit?"....oli seuraava kysymys
Ei ole ihan yks eikä kaks kertaa ku on soitettu; "..otettiin akun kekengä irti niinku ohjeessa oli ja..."...minä sitte tarinaa jatkoon.
"Mistä sä tuon tiesit?"....oli seuraava kysymys
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Eikö näissä pokseissa ole resetointikytkintä? Sellainenhan löytyy kaikista kiinalaisistakin laatulaitteista. Hiuspinni työnnetään reikään ja kaikki alkaa alusta.CDI203 kirjoitti:Varsinkin jos autossa on joku vika niin
Riski on vielä isompi
(vika voi tehdä sen että joku boxsi ei mene ollenkaan lepotilaan)
E: ja virtaa ei voi antaa sytkärin kautta...
Kävin vaihdattamassa kyseisenlaiseen autoon akun paikallisella ammattitaitoisella akkuliikkeellä eli ei ammattilaisellakaan aina kaikki putkeen mene, itse isäntä tuli vaihtamaan akkua, seurasin erittäin jännittyneenä viereltä ihan tuntumassa kuitenkin.
Apuvirtaa annettiin ihan pienellä akulla auton apuvirtapisteistä mutta arvasin jo ennalta mitä tapahtuman pitää kun paikat on niin ahtaat varsinkin kun akkua nostetaan paikaltaan ja lasketaan paikalleen, eli apuvirrasta pääsi plus napa irti siitä apuvirtapaikan liukkaasta liuskasta punasen kannen alta kun asentaja nosti akkua pois, salaman nopeasti siitä "sivusta" iskin pistokkeen hätäpäissäni parin sekunnin viiveellä takas plus liuskaan pienen räpsäyksen säestämänä ja lausuin muutaman säkeistön ilmoille.
Asentaja oli aivan hiljaa, mutta sanoi hetken kuluttua että ahtaat on paikat työskennellä ja kohtahan se nähdään toimmiko kaikki, oli pitkät minuutit odottaa että pääs kokeilemaan
Kaikki kuitenkin toimi onnekseen normaalisti, eli hetihän se sen näyttää jos ei toimi, eihän se tuommonen mitään piileviä vaurioita voi sinne tehdä eihän
Apuvirtaa annettiin ihan pienellä akulla auton apuvirtapisteistä mutta arvasin jo ennalta mitä tapahtuman pitää kun paikat on niin ahtaat varsinkin kun akkua nostetaan paikaltaan ja lasketaan paikalleen, eli apuvirrasta pääsi plus napa irti siitä apuvirtapaikan liukkaasta liuskasta punasen kannen alta kun asentaja nosti akkua pois, salaman nopeasti siitä "sivusta" iskin pistokkeen hätäpäissäni parin sekunnin viiveellä takas plus liuskaan pienen räpsäyksen säestämänä ja lausuin muutaman säkeistön ilmoille.
Asentaja oli aivan hiljaa, mutta sanoi hetken kuluttua että ahtaat on paikat työskennellä ja kohtahan se nähdään toimmiko kaikki, oli pitkät minuutit odottaa että pääs kokeilemaan
Kaikki kuitenkin toimi onnekseen normaalisti, eli hetihän se sen näyttää jos ei toimi, eihän se tuommonen mitään piileviä vaurioita voi sinne tehdä eihän
Mersuja
Jos tuo oliskin hajonnu tuossa hötäkässä niin mitenkähän lie sitten saatu sovittua tuon firman kanssa että saisko vakutusyhtiötä maksajan paikalle? vai maksaasko yhtiö tuollasta vahinko ihan ihan vapaaehtoisesti kun asiakas tekee sen mokan työntekijän valvovan silmän alla jne..
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Mun mielestä se mokan tekijä alunperin oli kyllä tuo akkuliike ja asentaja kun se nosti sitä akkua pois niin se heilautti apuvirran irti, sovittiin alunperin asentajan kanssa että minä taivutan akun napojen johtoja pois tieltä että asentaja saa helpommin akun nostettua paikaltaan. Eli en ihan omin päin mennyt siihen iholle sähläämään. Tuo asentaja kirjotti kuittiin että akkua vaihtaessa apuvirta katennut hetkeksi.Terho P kirjoitti:Jos tuo oliskin hajonnu tuossa hötäkässä niin mitenkähän lie sitten saatu sovittua tuon firman kanssa että saisko vakutusyhtiötä maksajan paikalle? vai maksaasko yhtiö tuollasta vahinko ihan ihan vapaaehtoisesti kun asiakas tekee sen mokan työntekijän valvovan silmän alla jne..
Mersuja
Ei, vauriot näkyy heti.eihän se tuommonen mitään piileviä vaurioita voi sinne tehdä eihän
Minä en noista irrottele akunkenkää ennen kuin olen ensin varmistanut auton omistajan ymmärtävän että mikäli kaikista varotoimenpiteistä huolimatta ohjainlaite hajoaa korjaamo ei vastaa siitä.
Siis niissä tapauksissa kun apuvirtaa ei voi antaa.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Laturin jänitteensäätimen vaihdon yhteydessä otin akun miinuksen irti. Takaisin kytkiessä ei mitään vikaa. Kello haki itse aikansa, asemat säily radiossa. Vain ikkunat ja kattoluukku piti opettaa. Auto '05 CLK.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i