Nykivä volkkari

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Nykivä volkkari

Viesti Kirjoittaja Jani »

Täällä kun on kansanvaunuistakin tietoa, niin seuraavanlainen potilas on perheessä.
Eli VW Vento -96 1.8l 55kw AAM- koneella.

Nykii ja pätkii joutokäynnillä ja pienillä kierroksilla, isommilla tuntuisi pelaavan melko normaalisti.
Autoon on nyt vaihdettu tulpat ja johdot, jakajan kansi, pyörijä ja "kaasarin" kumilaippa sekä pa-suodatin.
Imuvuotoja ei ole löytynyt, ja ohivuotomittauksen mukaan venttiilitkään ei vuoda.
Boschin testerissä ei löytynyt mitään vikaa, ja muistissakaan ei kuulemma vikoja ollut :roll:

Mitä muuta tuolle voisi tehdä, kuin vaihtaa mersuun :lol:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Tarkistaisin virranjakajan akselin onko klappia/ylensä vuotaa silloin öljyäkin.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Alkoiko tuo yhtäkkiä, vai onko aina temppuillut?
Onko seoksia katsottu päästömittarilla?
Saattaa olla laihaa seosta joka mahdollisesti johtuu räkivästä suuttimesta taikka lambda-anturista, joka muutenkin alkaa olla 10v iässä vaihtorajoilla luonnostaan. Fortea yms. vois koittaa tuohon suuttimeen.
Tuossahan on mono-motronic, joka tunnistaa pelkästään kaasuläpän asentoa+ilman ja veden lämpötilaa(jonka anturi muuten saattaa tehä tuota myöskin, jos kertoo omiaan).
Systeemi ei kuitenkaan ole mikään kovin optimaalinen oikein miltään kantilta(paitsi halpa tehdä) ja kuluneen moottorin seokset siksi vähän sinnepäin.. :roll:
nimim. -92 vento 1.8 90hv abs ja hieman nykii sekin alta 3000rpm, tosin tyhjäkäynti on tasainen
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Onko varma, ettei tehostimen letku vuoda? Tosiaan päästömittaus auttas aika paljon. Saattaa olla lambdavika. Niin ja jos tosiaan on mahollista testerillä zuumailla niin kannattaa katsoa, että lämpöanturi näyttää suunnilleen oikein. Volkkareissa kun nuo anturit on kulutustavaraa siinä missä pyyhkijän sulat. Ei se kyllä kallis ole jos vaikka ihan koemielessä vaihtais.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Seokset oli ok, ja lambdakin kuulemma toimii.
Puhdistusmömmöjä on pari kertaa ajettu läpi.

Itse en ollut paikalla kun kävi testerissä, mutta kuulemma kaikki käytiin läpi.
Tehostimen letku oli rikki, kun vika ilmeni.
Sen vaihdoin, mutta vika säilyi.

Onkos tuossa joku oppiva säätösysteemi, vai luinko tuota autodataa oikein :roll:
Pitänee koittaa nollata lambdan ohajus.
Ei vaan oikeen saa tolkkua, vaatiiko se testerin, vai meneekö akun irroituksella tuossa :roll:

Noita antureita kyllä voisi varmuuden vuoksi vaihdella.
Jakajan akselin väljyyteen en tuon ikäisessä jaksaisi uskoa, mutta pitää tarkistetaa sekin.

On vaan hankalaa tutkiminen, kun auto on viikot 70km päässä ja viikonloppuisin tuntuu olevan muuta tekemistä :jook:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Salmi
Kokkolan kuiskaaja
Viestit: 666
Liittynyt: 30.9.2005 20:36
Paikkakunta: Häppämäki

Re: Nykivä volkkari

Viesti Kirjoittaja Salmi »

Jani kirjoitti:
Mitä muuta tuolle voisi tehdä, kuin vaihtaa mersuun :lol:
Dieselöikää se 8)

Ne joko käy, tai ei, mutta ei pätki eikä päpätä :twisted:
Länsi-Suomen lääninhäirikkö


W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen

Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
Avatar
Mika.U
Tolokun mies
Viestit: 167
Liittynyt: 03.10.2005 14:16
Paikkakunta: Riihimäki, tuo radanvarren helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

ööh tota ja noin, voiskohan hall-anturi saada aikaan moista?

meinasin jo veikata pierpurkin 2e2kaasaria viaksi enneku huomasin että puhumme tuosta yksipisteräkijällä varustetusta koneesta ;)
turha supistella kun on jo paskat housussa
c202 250tdt elegance

Jeep XJ, tuleva safarilaite
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

On se semmonen oppiva. Pitäis kyllä oppia aika pian uudet seokset imuvuotojen korjauksen jälkeen. Jos ei, niin testerissä opittujen arvojen nollaus. Tuntus että nollautus ku pitäs akkua irti jonkin aikaa. Varmuutta ei kuitenkaan ole.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ville S. kirjoitti:On se semmonen oppiva. Pitäis kyllä oppia aika pian uudet seokset imuvuotojen korjauksen jälkeen. Jos ei, niin testerissä opittujen arvojen nollaus. Tuntus että nollautus ku pitäs akkua irti jonkin aikaa. Varmuutta ei kuitenkaan ole.
Pitää tuo nollaus kokeilla ensimmäiseksi, kunhan saa taas auton likemmäksi.
toivottavasti paikallisen pajan testerillä saa nollattua, ettei laakkoselle tarvii lähteä :?
Autodatassa oli vähän sekavaa tietoa tuosta nollauksesta.
Huomenna kuulee auttoiko akun irroitus vaivaan...
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jaha, lakkasi tämäkin potilas nykimästä.
Laakkoselta löytyi lääke vaivoihin.

Oli vain nollausta vailla imuvuodon korjauksen jälkeen.
Patterin irroitus ei nollannut aivoja.
Oli sytytysennakko ainakin metsässä 20°.
Pitänee hommata itsellekin uusi ajoituslamppu, kun vanha ei kestänyt ajaa Saabilla yli :oops:

Mielenkiintoisia nuo oppivat järjestelmät, kun ne ei opi ennen nollausta uusia arvoja :roll:

Työn hinta oli pienoinen yllätys kun oli käyttäneet 2.5 tuntia aikaa vian etsintään ja korjauksiin.
Veloitus oli 102€.
Oli varauduttu paljon isompaan laskuun :contract:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Kuinka kauan pidit virrattomana?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

eki kirjoitti:Kuinka kauan pidit virrattomana?
Olisko ollu 7-8 tuntia irti :roll:
Testerillä kai nollasivat muistin.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Tämä piti nostaa kun itellä tällä kertaa otsikon mukainenromu, eli 92 1.8 vento, johon vaihdoin vent. kumit(käytin kannen irti).
Siinä huomasin öljyä vuotavan imusarjan(vain vageissa kiertää imukanavissa öljy), eli se varmaan vuoti ilmaakin.
Noh uudet tiivisteet ja nippuun, mutta nyt se alko nykimään kaasua painaessa, tasakaasulla menee ok ja paikallaan käy hyvin.
Mikä meni persiilleen vai oisko tässäkin opetettava tuo mehumaija uudelleen?
Minkä takia ^tuossa oli syttyennakko päin persittä? eikai se sentään mukaudu näissä? :shock:
vikakoodeja ei ollu(no eipä ihme).
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jarno.V kirjoitti: Minkä takia ^tuossa oli syttyennakko päin persittä? eikai se sentään mukaudu näissä? :shock:
vikakoodeja ei ollu(no eipä ihme).
On se kai mukautuva (AAM-kone tuossa), ja sen takia oli persiillään.
Ei vaan osannu oppia uusia arvoja ennen nollausta.
Vikakoodia ei möskään antanut ainakaan Boschin testerillä :roll:

Ja rikkinäinen "kaasarin"kumilaippa ja tehostajan letku sai kaiken vaivan aikaiseksi.

Nyt se on pelannut VAG-huollon nollauksen jälkeen niin hyvin kuin tuollainen mehumaija voi käydä.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Tähän sen verran jatkoa, että ennakko oli tuossakin ~20ast myöhällä, vaikka siis jakaja justiin merkissään :shock:
Elikkä todellakin siinä jonkinlainen ennakkomukautuvuus on, esim. autodatan mukaan pitää ennakkoa säädettäessä boxi laittaa testerillä "basic settings" moodiin, jolloin sytty on perus-arvossaan.
Eli juurikin kuin tdi:n pumpun ajoitus.
Vielä kun tietäisi miten tuo nollataan..
Tällä hetkellä kääntelin jakajasta korvakuulolla ennakon kohilleen, ja voi että vetää hienosti. 8)
Jos ei kulje niin kromaa se.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”