Marinoitu MB 300 TD kone, turbo hakusessa

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
nilz
Viestit: 5
Liittynyt: 30.4.2014 11:56

Marinoitu MB 300 TD kone, turbo hakusessa

Viesti Kirjoittaja nilz »

Tervehdys,

Ostin moottoriveneen, jossa on marinoitu MB 300 TD kone, jossa ei ole turboa.

Osaisiko joku tunnistaa ulkonäön perusteella mikä kone tarkalleen on kyseessä?

Kuva

Kuva

Edellisen omistajan mukaan hän asensi koneeseen turbon, joka ei ollut kuitenkaan vesijäähdytteinen, eikä sen takia kestänyt kovin pitkään. Kävisikö tähän koneeseen joku vesijäähdyteinen turbo, jos käy niin minkälainen (millä koodilla sitä pystyisi etsimään)?

Onko esim. tollainen sopiva http://www.ebay.com/itm/Turbolader-Merc ... 3f29e5f910

Kiitoksia etukäteen vastauksista.
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Kone näyttäs oleva OM603.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

603 vaparikoneelta tuo tosiaan näyttäisi.
Ahtimeksi pykälää isompi ahdin kuin vakio , jos haluaa vesijäähdytyksen niin ainakin holsettia saa vesijäähdytetyllä keskiöllä.
nilz
Viestit: 5
Liittynyt: 30.4.2014 11:56

Viesti Kirjoittaja nilz »

Kiitoksia, kyllä vesijäähdyteinen se pitäisi olla, ei oikein saa ilmalla sitä veneessä jäähdytettyä.

Kertoisitteko vielä mikä malli / osanumero ahdin tähän sopisi?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

nilz kirjoitti:Kiitoksia, kyllä vesijäähdyteinen se pitäisi olla, ei oikein saa ilmalla sitä veneessä jäähdytettyä.

Kertoisitteko vielä mikä malli / osanumero ahdin tähän sopisi?
hx35 8 pakopesällä? :roll:
nilz
Viestit: 5
Liittynyt: 30.4.2014 11:56

Viesti Kirjoittaja nilz »

Löytysikö noita esim. käytettynä jostain?
Ja onko muita vaihtoehtoja kun Holset?
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

No paljonko tehoa tarttet? Meinaakko syöttöpumppuun vaihattaa isommat elementit jne? Jos et kajoa pumppuun ni joku melkolailla vakio mersun fööni ajaa asian, tai samaa kalibeeria.
E46 330D & E46 328i
nilz
Viestit: 5
Liittynyt: 30.4.2014 11:56

Viesti Kirjoittaja nilz »

joku 200hv varmaan riittää
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

200 heppaan kyllä hommaisin pykälän vakiota isomman ahtimen, syöttöpumppuun kun vielä vaihtaa 6 tai 7 mm elementit niin alkaa olla hyvä paketti kasassa :shock:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eppäilen sitä että turbo ei muka kestäsi ilman vesijäähdytystä, vaikka venneessä vähempi ilma kiertääkin konehuoneessa. Joku muu vika tullu. Ei se turbo tarte vesikiertoa jos sitä siihen ei ole vasiten laitettu, sama se missä se pyörii. Jopa vesiturboja on ajettu hienosti ilman vesiä. Eikäpä se jäähytys toimi ilimallakaan vaikka ois lentokonneessa.

Onko turbon voitelu reilassaan ja kuinka kuumana öljy pyörii? Miten loppuunajettu fööni sinne oli pistetty?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Noin se minustakin on. Rallimiehet pistää vielä ahtimen päälle lämpöeristeen, ettei konehuone kuumu.

Voiteluhäriö sen on tappanut, jos ei ole ollut valmiiksi loppu. Toinen juttu on miten vapari kestää turboa, veneessä on kuitenkin jatkuva vastamäki. Katoppa varmuuden vuoksi sieltä pakosarjan puolelta osoittaako lohkon valussa nuoli kohtaan A vai B. Siitä voisi päätellä onko tuo lohko vaparista niin kuin vähän kuvista näyttäisi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Vaparihan tuo taitaa olla ihan puhtaasti, ei ole morkoolia pumpussa.
Tähdellisen parantola
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Tuo A ja B on todettu aikalailla mitäänsanomattomaksi, ainakin yks om603 oli minkä ois pitäny nuolen mukaan olla öljysuihkuilla vaikka vapari olikin niin eipä näin ollut.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyllähä näitä OM603 itse tehtyjä ja (vakio)turboja on veneissä tusinoittain iha ilman mitää erillistä turbon vesijäähdytystä. Reilu öljynjäähdytin vaan tarvii olla, monella se on merivesijäähdyteinen lämmönvaihdin. Samalla coolerin laittaa vesijäähdyteisen... Bowmanilla on hyviä ja hintavia vaihtoehtoja. Pronssia kun ovat niin ei ees merivedessä mene piloihin kovin nopeesti. Näppärähän tekee sellaisen itte.
Viimeksi muokannut Sergey, 02.5.2014 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7245
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No turbolohkon erottaa parhaiten siitä että pakosarjan alla on turbolle oma öljylähtö.

Noissa vapareissa ei ko. lähtöä ole.

Vaparikone--- turbotus--- vene... ei hyvä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ei sen öljyn tarvihe liian kylmääkään olla, tai ei saa olla parhaan voitelun takaamiseksi. Jos siis suora merivesikenno öljylle laitetaan, se saisi varmaan olla omassa kierrossaan ja termostaatilla. Sitten kun kenno puhkeaa, öljyt on meressä ja meri on öljyssä. Koneen ehkä ehtii sammuttaa kun räikkä soi ja öljyvalo tuikkii, mutta sittenpä alkaa öljypohja täyttyä pikkuhiljaa merivedestä hinausta odotellessa. Ai kun kiva. Tietysti sulkuhanat pitäisi olla joka pohjaläpiviennissä... :lol:

Makeavesikiertoon vaan riittävän suuri vaihdin, pysyy öljyllä tasalämpö ja suht sopiva sellainen, kennokaan ei syövy. Mutta se koko öljynjäähdytyksen parantamisen tarvehan selviää mittarilla, voi olla siltäänkin hyvä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Niin meilläkin veneestä kenno hajosi jo 40 vuoden merikäytön jälkeen :lol: ja se oli messinkiä 8)

Btw perkins 6.4 rivikutosen öljyt oli 80c kun ajoi merivesijäähdytyksellä 17c vedessä eikä ollut termostaattia
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
nilz
Viestit: 5
Liittynyt: 30.4.2014 11:56

Viesti Kirjoittaja nilz »

Kiitoksia kaikille vastauksista!
Löysin vielä tämän turbon pakosarjan: https://www.dropbox.com/sc/llxu8mv2cone ... S0wSwLux9a

Olisiko pk-seudulla osaajia joka voisivat toteuttaa tämän turbotuksen koneelleni järkevällä hinnalla? YV:tä saa laittaa..
JMTN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.7.2013 21:18

Viesti Kirjoittaja JMTN »

Kerran ulkopuolisen pitää kone turpottaa, niin koneen kestävyyden ja varma toimivuuden takia laittaisin alkup. Turpokoneen sinne.

Tulee halvemmaksi ja ei tarvitse merivartiostoa soittaa apuun, kone vian vuoksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”