W202 etupään pyöräkulmat ja ohjausgeometria
W202 etupään pyöräkulmat ja ohjausgeometria
Sanokaapas että mikä tuossa minun s202 etupäässä mättää.
Kun ohjausta kääntää esim. pienessä vauhdissa niin auto tavallaan loikkii ja pitää pahaa rytinää kun pyörät eivät jotenkin mene niinkuin kuuluisi.
Oire ilmantui madalluksen yhteydessä (autoa madallettu about 3 cm vakiosta).
Pyöräkulmilla ei vaikutusta mainittavasti, tai no aurauksen lisääminen pahentaa tuota ominaisuutta mutta pois en ole sitä saanut kertaakaan.
Rytinän saa aika hyvin pois kun säätää aurauksen lähes nollaan, mutta miksei auto toimi sellaisilla arvoilla kuin sen kuuluisi?
Nurkissa pyörii monta w202 eikä missään autossa ole tuota samaa ominaisuutta etä ohjaus mahdottoman raskas, palauttaa huonosti ja rytisee vastaan kääntäessä.
Kun ohjausta kääntää esim. pienessä vauhdissa niin auto tavallaan loikkii ja pitää pahaa rytinää kun pyörät eivät jotenkin mene niinkuin kuuluisi.
Oire ilmantui madalluksen yhteydessä (autoa madallettu about 3 cm vakiosta).
Pyöräkulmilla ei vaikutusta mainittavasti, tai no aurauksen lisääminen pahentaa tuota ominaisuutta mutta pois en ole sitä saanut kertaakaan.
Rytinän saa aika hyvin pois kun säätää aurauksen lähes nollaan, mutta miksei auto toimi sellaisilla arvoilla kuin sen kuuluisi?
Nurkissa pyörii monta w202 eikä missään autossa ole tuota samaa ominaisuutta etä ohjaus mahdottoman raskas, palauttaa huonosti ja rytisee vastaan kääntäessä.
Tänään vaihtelin takapäähän loputkin tukivarret ja vähensin edestä aurauksen lähelle nollaa, ohjauksesta tuli kevyt ja uraohjuksen luonne on kokonaan poissa.
Hiljaisessa nopeudessa kääntämällä noin puolet maksimista saa edelleenkin tuon rytinän aikaan...
Katselin Wis:iä ja siellä oli tuolle apusimpukan korkeudelle annettu tarkka arvo, mihinkäs se vaikuttaa jos sitä "kiinnitystä" muuttaa ylös tai alas?
Hiljaisessa nopeudessa kääntämällä noin puolet maksimista saa edelleenkin tuon rytinän aikaan...
Katselin Wis:iä ja siellä oli tuolle apusimpukan korkeudelle annettu tarkka arvo, mihinkäs se vaikuttaa jos sitä "kiinnitystä" muuttaa ylös tai alas?
Ei ole vikaa siellä suunnalla. Tietyn verran kääntäessä etupyörät menevät sellaiseen asentoon johon niiden ei kuuluisi mennä.dealer kirjoitti:Lähinnä kuulostaa siltä että moniurahihna / tehostin vikoo, mutta eipä siihen auraus vaikuttaisi.
Ajelin tuossa hiekkapihalla vähän ympyrää ja näyttäisi että käännöksessä ulompi rengas ei jätä selvää renkaanjälkeä vaan auraa jollain tavalla?
Mikäs mun w202 etupäässä mättää?
Raidetankopäästä päähän vaihdettu, ohjausiskari ja alatukivarret. Käytetty nelipyöräsuuntauksessa.
Silti vielä tuntuu kauheata klapia ohjauksessa keskivaihella? Todella levoton ajaa motarilla ja maantiellä. Hakee aivan koko ajan ei tiedä että minne se on oikein menossa
Raidetankopäästä päähän vaihdettu, ohjausiskari ja alatukivarret. Käytetty nelipyöräsuuntauksessa.
Silti vielä tuntuu kauheata klapia ohjauksessa keskivaihella? Todella levoton ajaa motarilla ja maantiellä. Hakee aivan koko ajan ei tiedä että minne se on oikein menossa

Apusimpukka tarkistettu / vaihdettu?t.p.k kirjoitti:Mikäs mun w202 etupäässä mättää?
Raidetankopäästä päähän vaihdettu, ohjausiskari ja alatukivarret. Käytetty nelipyöräsuuntauksessa.
Silti vielä tuntuu kauheata klapia ohjauksessa keskivaihella? Todella levoton ajaa motarilla ja maantiellä. Hakee aivan koko ajan ei tiedä että minne se on oikein menossa
Samanlainen vikuri tuo omakin auto on, ei uskalla antaa emännän ajaa sillä ollenkaan kun ei tahdo oma kaista millään riittää

Jos tie on suora, kallistamaton ja uraton niin menee nätisti suoraan. Jos ajaa normaalilla ajokaistalla niin vetää ojaan päin, jos taas ajaa liian keskellä niin silloin vetää keskelle päin.
Stten jokaisen uran ja tien kallistuksen tuntee ohjauksessa kun auto ampuu justiinsa sinne mihin tie kallistuu, mulla tosin tuntuisi ohjaavan takapää.

Ei kannata koskea simpukkaan ennen kun on muut paikat tarkistettu.t.p.k kirjoitti:Voiko ohjaussimpukkaa kiristää että saa väljän pois jos sitä on?![]()
Mulla on juuri saman laiset oireet kuin jollella
Apusimpukkaa ei ole tarkistettu / vaihdettu. Motonetistä näytti tuota apusimpukan korjaussarjaa 17e. Pitänee se käydä hakemassa.
Simpukasta puheenollen, onko jotain keinoa selvittää että että onko ohjaussimpukkaa kiristetty?
W124 oli mainittu että ohjauksesta tulee tahmea eikä se palauta.
Mun autossani ohjaus on aina ollut sellainen että sen saa itse palauttaa keskiasentoon, ohjaus joko palautuu pikkuhiljaa keskiasentoon tai sitten se kääntyy ääriasentoon riippuen siitä miten paljon rattia on käännetty.
Mikäs tuossa on nyt se arvo mihin pitäisi säätää? ja mikä etäisyys mitataan?jolle kirjoitti:Tänään öljynvaihdon yhteydesssä säädin apusimpukan kiinnityksen tehtaan suosituksen mukaiseksi. Mittasin siis mouserilla 19-20 mm kiinnityspinnan ja apusimpukan väliseksi etäisyydeksi. Noin 10 milliä se oli pielessä, Wis sanoo että 5mm tarkkuudella pitäisi osua.
Muistelen että rassuumiiteissä kävi joku jonka autoon vaihdettiin alustaan suunnilleen kaikki mutta ajo-ongelmat hävisi vasta säätämällä ohjaussimpukkaa vähäsen.jolle kirjoitti: Ei kannata koskea simpukkaan ennen kun on muut paikat tarkistettu.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
jolle kirjoitti:Ei ole vikaa siellä suunnalla. Tietyn verran kääntäessä etupyörät menevät sellaiseen asentoon johon niiden ei kuuluisi mennä.dealer kirjoitti:Lähinnä kuulostaa siltä että moniurahihna / tehostin vikoo, mutta eipä siihen auraus vaikuttaisi.
Ajelin tuossa hiekkapihalla vähän ympyrää ja näyttäisi että käännöksessä ulompi rengas ei jätä selvää renkaanjälkeä vaan auraa jollain tavalla?
Kesärenkailla tämä oire taas tuli pahemmaksi, nyt olen ajellut reilummalla etupään aurauksella .

Mikäs tuon eron classicin ja sport/esprit alustaisen välillä tekee? Camber ei ainakaan koska amg on matalimpi kuin sport.
Kiitän ohjeesta!
Onkos tuossa ohjaussimpukan puolella tuollainen samantyylinen säätö, kuin apusimpukan puolella? Muistaakseni raidetankoa liikuttava vipu on pooreilla simpukan akselissa, mutta pystyikö sitä asemoimaan poorien pituussuunnassa... ?
Eikös caster-kulma vaikuta juuri tuohon pyörän kääntyvyyteen, eli olisiko heittoa etupyörien caster-kulmissa, siis suhteessa toisiinsa? Tuo caster-kulma muuttuu aika paljon jo vakioalusta vs sport-alusta ohjearvoissa. Se voisi selittaa tuon käännettäessä muuttuvan aurauseron. Olisko amg-alustassa sitten jo pyörän tuennan geometriassa eroa noihin "arkisempiin" malleihin?
Onkos tuossa ohjaussimpukan puolella tuollainen samantyylinen säätö, kuin apusimpukan puolella? Muistaakseni raidetankoa liikuttava vipu on pooreilla simpukan akselissa, mutta pystyikö sitä asemoimaan poorien pituussuunnassa... ?
Eikös caster-kulma vaikuta juuri tuohon pyörän kääntyvyyteen, eli olisiko heittoa etupyörien caster-kulmissa, siis suhteessa toisiinsa? Tuo caster-kulma muuttuu aika paljon jo vakioalusta vs sport-alusta ohjearvoissa. Se voisi selittaa tuon käännettäessä muuttuvan aurauseron. Olisko amg-alustassa sitten jo pyörän tuennan geometriassa eroa noihin "arkisempiin" malleihin?

salsal kirjoitti:Kiitän ohjeesta!
Onkos tuossa ohjaussimpukan puolella tuollainen samantyylinen säätö, kuin apusimpukan puolella? Muistaakseni raidetankoa liikuttava vipu on pooreilla simpukan akselissa, mutta pystyikö sitä asemoimaan poorien pituussuunnassa... ?
Eikös caster-kulma vaikuta juuri tuohon pyörän kääntyvyyteen, eli olisiko heittoa etupyörien caster-kulmissa, siis suhteessa toisiinsa? Tuo caster-kulma muuttuu aika paljon jo vakioalusta vs sport-alusta ohjearvoissa. Se voisi selittaa tuon käännettäessä muuttuvan aurauseron. Olisko amg-alustassa sitten jo pyörän tuennan geometriassa eroa noihin "arkisempiin" malleihin?
Tuota simpukan puolta en ole tutkinut, muistelisin että sitäkin on mahdollisuus säätää korkeussuunnassa, ei kylläkään niin paljon kun apusimpukassa?
Caster arvo kasvaa kun auto laskee.
Esprit sport alustaisen caster pitäisi olla luokkaa + 5 03 +- 0 30
Classic alustaisessa + 4 28 +- 0 30
Mulla on ennen ollut alatukivarsissa säätöpultit niin että casterissa on ollut reilun asteen ero, nyt viimeiseen suuntaukseen otin säätöpultitkin pois ettei rytinä johdu sitten niistäkään.
Nyt viimeksi casteri oli kuskin puolella 4 00 ja hantin puolella 4 30
Etupään camber oli kuskin puolella 1 ja hantin puolella 2,
Camberit on aina ollut aina noin päin tässä autossa, ei vaikuta jouset eikä mitkään muutkaan

Hmm wis sanoo että:
Sisemmän renkaan max kääntökulma 43 00
Ulomman 34 35
Mitenkäs nuo mitataan kotioloissa? Ei viitsisi taas käydä pyöräsuuntauksessa sen takia

ohjaussimpukkaa löysätty reilusti -> ohjaus palauttaa hiukan terävämmin mutta hitaassa nopeudessa edelleen vääntää ohjauksen tappiin jossei sitä itse suorista kääntämisen jälkeen.
Rytinää sain vähennettyä lisäämällä aurausta , en ole mitannut mitä siellä nyt on mutta ohjaustuntumasta päätellen enemmän mitä ohjearvo.
Takakelkan puslien vaihdon jälkeen sitten pyöräsuuntaukseen, minkälaisia arvoja sinne pitäisi laittaa?
Pyöräsuuntauksen osaajat saavat myöskin ilmoitella itsestään, tänä kesänä tuo laitetaan menemään suoraan tai jollei niin lyön paaliin koko keksinnön..
Rytinää sain vähennettyä lisäämällä aurausta , en ole mitannut mitä siellä nyt on mutta ohjaustuntumasta päätellen enemmän mitä ohjearvo.
Takakelkan puslien vaihdon jälkeen sitten pyöräsuuntaukseen, minkälaisia arvoja sinne pitäisi laittaa?
Pyöräsuuntauksen osaajat saavat myöskin ilmoitella itsestään, tänä kesänä tuo laitetaan menemään suoraan tai jollei niin lyön paaliin koko keksinnön..
oli just tuolla mun rojektitopiccissa linkkaus wikin tietopläjäykseen ackermann eista, onks tuttu terminä ??
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ackermann-ehto
se haritus muuttuu jousituksen korkeuden myötä ymmärtääkseni siks, kun simpukka / apusimpukka pysyy paikallaan mutta raidetangon päät "taipuu" viistoon kun alustan korkeus muuttuu
tällöin myös etäisyysmitta muuttuu, mutta tankojen mitta ei = vaikuttaa haritukseen (auraukseen)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ackermann-ehto
se haritus muuttuu jousituksen korkeuden myötä ymmärtääkseni siks, kun simpukka / apusimpukka pysyy paikallaan mutta raidetangon päät "taipuu" viistoon kun alustan korkeus muuttuu
tällöin myös etäisyysmitta muuttuu, mutta tankojen mitta ei = vaikuttaa haritukseen (auraukseen)
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Tämäkin saatiin päätökseen. Ajelin keväästä saakka tuolla reilummalla aurauksella ja ajettavuus oli ihan ok.jolle kirjoitti:ohjaussimpukkaa löysätty reilusti -> ohjaus palauttaa hiukan terävämmin mutta hitaassa nopeudessa edelleen vääntää ohjauksen tappiin jossei sitä itse suorista kääntämisen jälkeen.
Rytinää sain vähennettyä lisäämällä aurausta , en ole mitannut mitä siellä nyt on mutta ohjaustuntumasta päätellen enemmän mitä ohjearvo.
Takakelkan puslien vaihdon jälkeen sitten pyöräsuuntaukseen, minkälaisia arvoja sinne pitäisi laittaa?
Pyöräsuuntauksen osaajat saavat myöskin ilmoitella itsestään, tänä kesänä tuo laitetaan menemään suoraan tai jollei niin lyön paaliin koko keksinnön..
Nyt kävin suuntauksessa kun takakelkan puslatkin vaihdettu ja simpukka löysätty hyväksi. Nyt on hyvä. Tuon rytinän aiheutti vain ja ainoastaan liian pieni auraus edessä.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Just. Madaltamalla saadaan "bump steering" ilmiö kaikenaikaiseksi. Aurauksen säädöllä asia korjautuu ohjauksen keskivaiheilla, mutta ääriasennoissa voi kaartoharitus mennä paljonkin metsikköön, autosta riippuen.pekkovee kirjoitti:oli just tuolla mun rojektitopiccissa linkkaus wikin tietopläjäykseen ackermann eista, onks tuttu terminä ??
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ackermann-ehto
se haritus muuttuu jousituksen korkeuden myötä ymmärtääkseni siks, kun simpukka / apusimpukka pysyy paikallaan mutta raidetangon päät "taipuu" viistoon kun alustan korkeus muuttuu
tällöin myös etäisyysmitta muuttuu, mutta tankojen mitta ei = vaikuttaa haritukseen (auraukseen)
Madalluksien kanssa muuten nyrkkisääntönä: Mitä matalampi alusta (eli pienempi joustomatka), matalampi rengasprofiili ja leveämpi rengas, sitä miedommaksi säädä kulmat ohjearvoista.
Pyörän halkaisijan radikaalisesti muuttuessakin kulmat, etenkin KPI, eivät toki muutu, mutta menevät helposti hiukan pieleen.


Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Jep jep. Kiitoksia muuten vinkistä tuon aurauksen suhteen.
Tästä päästäänkin uuteen asiaan.
Viime pyöräsuuntaus tehtiin sellaisella koneella jossa oli käytössä asteet eikä millit joten käskin vaan säätää puoleen väliin kun en niistä asteista mtn tajua.
Nyt aloin tutkia lappua ja jos ohjearvot ovat vertaikelpoisia mm arvojen kanssa niin mulla on nyt edesä 3mm auraus ja takana 5 mm .
Tästä päästäänkin uuteen asiaan.
Viime pyöräsuuntaus tehtiin sellaisella koneella jossa oli käytössä asteet eikä millit joten käskin vaan säätää puoleen väliin kun en niistä asteista mtn tajua.
Nyt aloin tutkia lappua ja jos ohjearvot ovat vertaikelpoisia mm arvojen kanssa niin mulla on nyt edesä 3mm auraus ja takana 5 mm .
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tässä mä oon nöösipoika, kun en älyä näistä milleistä ensinkään. Mittauskohta ensinnäkin. Mitataanko renkaan pinnan reunasta vai vanteen reunasta. Minkä kokoisen renkaan tai vanteen reunasta? Samalla millimitalla astekulma on aivan eri suuruinen riippuen mittauskohdasta.
Asteet ja minuutit kertoo napa-akselin asennon, ei jotain mittaa pisteestä Ä pisteeseen Ö, arvolla Å.
Millimittaus onkin se "kansantajuinen" mittaustapa, jota kotitallissa ja EK:n varressa käytetään kokemuksen perusteella, alkeellisin mittavälinein.
Asteet ja minuutit kertoo napa-akselin asennon, ei jotain mittaa pisteestä Ä pisteeseen Ö, arvolla Å.

Millimittaus onkin se "kansantajuinen" mittaustapa, jota kotitallissa ja EK:n varressa käytetään kokemuksen perusteella, alkeellisin mittavälinein.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tarkoitatko löysäämisellä sen säätöruuvin kääntämistä vastapäivään vaiko myötäpäivään? Simpukkahan kiristyy kun ruuvia otetaan ylöspäin eli avataan.jolle kirjoitti:ohjaussimpukkaa löysätty reilusti -> ohjaus palauttaa hiukan terävämmin mutta hitaassa nopeudessa edelleen vääntää ohjauksen tappiin jossei sitä itse suorista kääntämisen jälkeen.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Juurikin näin eli simpukkaa löysätty ruuvia kiristämälläMou kirjoitti:Tarkoitatko löysäämisellä sen säätöruuvin kääntämistä vastapäivään vaiko myötäpäivään? Simpukkahan kiristyy kun ruuvia otetaan ylöspäin eli avataan.jolle kirjoitti:ohjaussimpukkaa löysätty reilusti -> ohjaus palauttaa hiukan terävämmin mutta hitaassa nopeudessa edelleen vääntää ohjauksen tappiin jossei sitä itse suorista kääntämisen jälkeen.

Kuinka paljon otit auki päin?
Itsellä tuossa CLK:ssa on talvella varmaan sama homma edessä kun laidoilla on hiukan väljää, mutta keskellä on tiukka. Ja jostain tulee hiukan epämääräistä kolahtelua epätasaisella pinnalla ajettaessa.
Itsellä tuossa CLK:ssa on talvella varmaan sama homma edessä kun laidoilla on hiukan väljää, mutta keskellä on tiukka. Ja jostain tulee hiukan epämääräistä kolahtelua epätasaisella pinnalla ajettaessa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i