Sellasta tällä kertaa, tuli hankittua 730tkm ajettu 1988 vuoden w124 250D sedan mersu. Vanhan omistajan mukaan automaattilaatikko vaihdettu 650tkm kohdalla. Auto kulkee kuin juna, mitä nyt vähän tyhjäkäynnillä tärisee paikallaan. Muutaman päivän ajelin sillä asiallisesti, ja totesin muutamat puutteet joista nyt yritän täällä foorumilla kysellä. Samalla kysyn myös muutakin autoon liittyvää, elkää tuomitko jos meni väärälle alueelle tai väärään osioon.
Ongelmat ovat seuraavat:
- auto tärisee tyhjäkäynnillä aivan helvetin kovaa, hieman kaasua ja tärinä lakkaa, nostanko tyhjäkäyntiä ja unohdan asian vai...?

- automaatti on tavallinen mersun automaatti P-R-N-D-3-2, ja kaikki vaihteet toimii, eikä luista N:llä. Ongelmana on kuitenkin se että D:llä lähtiessä liikkeelle, tuntuisi kuin auto lähtisi suoraan nelosvaihteella liikkeelle.
Pakko 2 se lähtee ekana ykkösvaihteella, noin 1500rpm kierroksia ja vaihtaa samantien kakkoselle. Sama juttu jos heittää kakkoselta kolmoselle, 1500rpm kohdalla vaihtaa samantien kolmoselle, ja jos D:lle laittaa niin samantien neloselle... Tämä ärsyttää sen takia että potkua tuntuisi edes vähän olevan, mutta kun ei edes kierrätä yhtään, niin lähdöt on kuten skootterilla ja aina tien tukkona. Vaihdot itsessään ovat todella pehmeitä, joten oletan että niitä jotakin laatikon paineita ei tarvitse nostaa vaan kysymys on jostain muusta?
Konepellin alla, venttiilinkopan päällä menee tälläinen viritys: http://cs616716.vk.me/v616716780/bc43/XSZOWRC3h_s.jpg ja tuota olen ihmetellyt viimeiset kaksi päivää. Ei tuntuisi olevan mitään vaikutusta, yritettiin pienemmällä rautalangalla, mutta silloin kaasu ei mene pohjaan. Paljon pidemmällä rautalangalla ei vaikutusta, sama kuin se että jätti koko rautalangan pois, ja tuo vaihdelaatikolle menevä vaijeri oli kokonaan irti kaasuvaijerista, ei mitään vaikutusta vaihtoihin kun vaihtaa edelleen samallatavalla 1500rpm kohdalla kokoajan.
Mitä teen väärin?

Ideana ylläolevassa probleemassa on siis se että jos saisi nuo vaihteet vaihtumaan vaikka 4000rpm kohdalla ja ykkösvaihde pysyisi päällä edes sinne 30-40km rajoille, voisi pysytellä muun liikenteen seassa...

Sitten ongelmien jälkeen, on aika siirtyä tekniikka kysymyksiin:
- minulla on tallessa yhdestä vanhasta diesel autosta rusina Garretti. Katsoin että näitä on vissiin turbotettu joskus. Keneltä löytyisi pakosarjaa mahdollisesti suoraan bolt-on meiningillä tälläiseen

Haluaisin laittaa autoon turbon kiinni, onko tässä mitään isompaa ongelmaa liittyen polttoaineensyöttöön yms? Meinaan vaan että pakosarja modattuna turboon, turbolta öljynkierto koneen öljynkiertoon ja hukkaportista säätö koppiin, ahtoilma kiinni suoraan mustaan "ilmansuodatinrasiaan" ja helvetisti syöttöä enemmän? Tässä mitään ihmeellisempää?
- kuinka autossa nostetaan syöttöä? 4 vaihteisen automaatin väännön ja tehon kesto, onko kukaan kokeillut?
- onko automaattiin mahdollista saada ASD perä kiinni, ja jos on, niin voiko tähän perään kytkeä ON/OFF napin jolla pystyisi säätämään milloin perä on lukossa ja millon ei?
Siinäpä suurimmat, jotain varmasti tulee vielä aamulla mieleen kunhan kerkeää herätä. Kiitos vastanneille, ja mahdollisesti jos Helsinki-Tuusulan alueelta löytyy joku w124 welho joka haluaisi touhuta projektin parissa tai auttaa automaatin kanssa niin voi laittaa YV:tä privaan

Malinen