W212 ajovalojen parantaminen?

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jackpot kirjoitti:Veljet.
Autoihin joissa on kys. ILS valo järjestelmä ja auto on 2012 tai uudempi niin lisävaloja ei saa toimimaan kuin rakentamalla oma katkaisija. Eli on-off katkaisija kabiinin josta ohjataan lisävaloja. Näin kertoi Niemelän auto Keminmaa. Olivat olleet yhteydessä tehtaalle asti asian tiimoilta. Luulajasta asti olivat kyselleet että mistä ja miten mutta ei onnistu.
Vastaakohan enää tarkoitusta että erillisestä napista katkoo lisävaloja ?? En tiiä.
Saman vastauksen olen kuullut itsekin. Haastatteluni perusteella jotkut katsurit hyväksyisivät tuollaisen kytkennän, mutta suurin osa ei.

Kaukovalot saa sammumaan valonvaihtoviiksestä, kun tunnistaa sen viiksen liikkeen mikrokytkimellä. Tämä on yhä Plan B, ellei hienompaa Plan A:ta löydy. Plan C voisi sitten olla vaikka Volvo V70 AWD.

Kiitos Jackpotille tarkistuksesta silti!

Viimeisin väliaikatieto Vekatronicsilta Vaasasta on, että jos hommaisi vaikkapa samanlaisen auton kilautetusta umpiosta alkuperäisen valon kontrollerin, niin sehän kyllä tuntisi tarvittavat väyläkomennot jo valmiiksi. Se pitäisi vain "jotenkin" opettaa mekaniikan sijasta ohjaamaan relettä. "Jotenkin" on vielä tarkemmin dokumentoimatta.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Kyllä se onnistuu ilman lisävalo katkaisintakin.
Tapahtuuhan jotakin kun kytkee pitkätvalot päälle.
Täytyy vaan saada se singaali haltuun ja siihen oikeanlainen elekroninenohjaus jotakautta ohjaa relettä.
Tää on sitä nykyaikaa.
Ei ikinä mitään lisäkatkaisimia :shout:
Ne ajat oli silloin kun oli 124 näki päivän VALON


204 valot on samanlaisella ohjauksella.(ils)
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1936
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

204 kirjoitti:Kyllä se onnistuu ilman lisävalo katkaisintakin.
Tapahtuuhan jotakin kun kytkee pitkätvalot päälle.
Täytyy vaan saada se singaali haltuun ja siihen oikeanlainen elekroninenohjaus jotakautta ohjaa relettä.
Tää on sitä nykyaikaa.
Ei ikinä mitään lisäkatkaisimia :shout:
Ne ajat oli silloin kun oli 124 näki päivän VALON


204 valot on samanlaisella ohjauksella.(ils)
Siis tarkoitatko että auton saa tuoda sinne autotallillesi (korjaamollesi?) ja siellä otat sen signaalin haltuun?

Oletan että tarkoitat jotakin muuta kuin tässä threadissa aiemmin keskusteltua, pieni tekninen tarkennus ratkaisustasi olisi kiinnostavaa tietää.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

No en ole yhtään perillä noin hienosta elektroniikasta.
On varmaankin aika haastava rasti.
Kyllä se joku nörtti ratkaisee tämänkin rastin.
Onhan joku kehitellyt koko ils systeemin.
Siihen heppuun tarvis saada yhteys!!
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Siis tarkoitatko että auton saa tuoda sinne autotallillesi (korjaamollesi?) ja siellä otat sen signaalin haltuun?

Oletan että tarkoitat jotakin muuta kuin tässä threadissa aiemmin keskusteltua, pieni tekninen tarkennus ratkaisustasi olisi kiinnostavaa tietää.
Tähtikuljettaja on nyt hyvin negatiivinen :roll: Kuten jo edellä todettu homma ei ole mitenkään vaativa ja aika moni vähänkin signaalitekniikka ymmärtävä sen varmasti osaisi ratkaista. Voihan tuon ratkaista normi kytkimilläkin, sekun lauttaa niihin moottoreihin liikeanturit. Fakta on vaan se että ei taida olla kauheasti kysyntää, joten ei kannata kauheasti laittaa tunteja sisään. Ne normi xenonit on monelle(mukaan lukien itseni) ihan nokko hyvät. :pappa:
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

mahtaisko se automatiikka enää toimia kun valoa tulee lisää
ja ehkä jopa hajanaisempaa ylä suuntaan
alkaa kaikki liikenne merkit ja auraus kepitkin peilaamaan takaisin
kannattais ainakin testata ennen kuin oikein suuria hommia aloittaa
jossain rauhallisella tie osuudella hyvävaloinen auto rinnalle ajamaan
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

hä?
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
338LM
Viestit: 39
Liittynyt: 26.4.2014 21:32

Viesti Kirjoittaja 338LM »

Jackpot kirjoitti:Veljet.
Autoihin joissa on kys. ILS valo järjestelmä ja auto on 2012 tai uudempi niin lisävaloja ei saa toimimaan kuin rakentamalla oma katkaisija. Eli on-off katkaisija kabiinin josta ohjataan lisävaloja. Näin kertoi Niemelän auto Keminmaa. Olivat olleet yhteydessä tehtaalle asti asian tiimoilta. Luulajasta asti olivat kyselleet että mistä ja miten mutta ei onnistu.
Vastaakohan enää tarkoitusta että erillisestä napista katkoo lisävaloja ?? En tiiä.
Eli mistä apu ja CAN älyrele kun tarve on 2011 W212 lisävaloille?
ihmettelen tuota kyllä vähän, sama väylä ja samat ILS valothan ne ovat esmes 2011 mallissakin??
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1936
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

cmeli kirjoitti: Tähtikuljettaja on nyt hyvin negatiivinen :roll: Kuten jo edellä todettu homma ei ole mitenkään vaativa ja aika moni vähänkin signaalitekniikka ymmärtävä sen varmasti osaisi ratkaista. Voihan tuon ratkaista normi kytkimilläkin, sekun lauttaa niihin moottoreihin liikeanturit. Fakta on vaan se että ei taida olla kauheasti kysyntää, joten ei kannata kauheasti laittaa tunteja sisään. Ne normi xenonit on monelle(mukaan lukien itseni) ihan nokko hyvät. :pappa:
Juu oli se kommentti varmaan nenäkäs (kai tarkoitit negatiivisuutta siinä mielessä eikä teknisesti, molemmissa suhteissa olin negatiivinen) mutta ainakin itse tulkitsin että ehdotettiin fyysistä signaalia autosta ja kun sen puute on jo täällä todettu niin ei oikein nappaa arvaukset. Ei ne oikein tuo lisäarvoa jos ei niitä arvauksia tehdessä ole edes luettu valojen kytkentäkaavioita ja toimintakuvauksia. Tämäntyyppisissä thredeissa ei oikein edes small talk miellytä vaikka rennommasta foorumista onkin kyse.

En ihan ymmärtänyt tuota ratkaisuasi normikytkimillä, käytät kuitenkin liikeantureita valaisimen sisältä? Tämäkin esitetty mutta ei kai kukaan pidä lamppujen purkamista realistisena vaihtoehtona lisäpitkiä varten?

Eikä tässä tarvita ILS-valojen kehittäjää, niitä CAN-sniffereitä ja niiden tekijöitä on maailma pullollaan. Toistaiseksi ovat katsoneet markkinat sillekin liian pieniksi.

Toiminta yhdessä automatiikan kanssa olisi plussaa mutta ymmärtääkseni tässä hyväksyttiin ihan "manuaalinenkin" toiminta. Pitkillä pimeillä korpitaipaleilla joilla niitä lisävaloja erityisesti kaivattaisiin, riittäisi hyvin sekin että lisäpitkät seuraa viiksestä ohjattua manuaalivaihtoa (oma on/off kytkin mahdollistaa automaatilla ajon haluttaessa).
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

Lisä pitkiä ohjaa 0.4v jännite joka on impulssi. Missä on semmonen rele mikä reagoi tuomoseen jännitteeseen? Saati että siihen rakentaa pito,seki vielä että mistä käsky kun laitetaan puolivaloille ?
338 lm,ruotsissa on tuon ikäisiä autoja joissa on valopatterit keulalla,kävin yhtä itse kattomassakin mutta ei tullu kytkentöjä katottua kun ajattelin että valot onnistuu laittaa.
Mersu.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1936
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Jackpot kirjoitti:Lisä pitkiä ohjaa 0.4v jännite joka on impulssi. Missä on semmonen rele mikä reagoi tuomoseen jännitteeseen? Saati että siihen rakentaa pito,seki vielä että mistä käsky kun laitetaan puolivaloille ?
338 lm,ruotsissa on tuon ikäisiä autoja joissa on valopatterit keulalla,kävin yhtä itse kattomassakin mutta ei tullu kytkentöjä katottua kun ajattelin että valot onnistuu laittaa.
Mitenkähän tähän pitäisi kirjoitella että Veholla eivät ottaisi nokkiinsa, eikös tuo impulssi sieltä Veholta tullut aiemman kertomasi mukaan?

Eihän tuossa voi olla muusta kyse kuin Vehon mekaanikko on valoliittimestä mittaillut muutoksia valoja vaihdettaessa ja löytänyt CAN-piuhan jossa tapahtuu jotain kun pitkät laitetaan päälle. Ihan oikeasti, voisitko kysyä siltä Vehon kaverilta mikä piuha se oli mihin se impulssi tuli. Johdon väri tai liittimen numero ja pinnin numero riittäisivät.

"Impulssista" on helppo ottaa kiinni pienellä elektroniikkapiirillä ja sillä ohjaa relettä, saa sen impulssista sammumaankin mutta mitäs sitten kun CAN-väylälle menee joku ihan muuviesti, vaikka cornering illumination aktivointi?

Niistä ruotsalaisista autoista olisi toki mielenkiintoista saada lisää tietoa. Ensin voisi aloittaa siitä oliko niissä ILS xenonit vai vakiovalot ja toimiko ne lisävalopatterit automaattisesti tai ainakin samaa tahtia auton omien lisäpitkien kanssa?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Laitan tähän toimintaselostuksen automaattisesti säätyvistä pitkistä valoista helpottamaan kytkennän suunnittelua.

Kuva

Kuva
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Onnistuisikohan lyhyellä ohjelman pätkällä ja Raspberryllä ?

.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Miksipä se ei onnistuisi.

Pitäisi saada sieltä CAN E-väylästä ongittua se bitti kun pitkät valot ovat "täysillä" tai se bitti joka sytyttää pitkien valojen merkkivalon. Se bitti pitäisi saada muodossa tai toisesa käsiteltäväksi Raspberrylle.

Toisakseen pitäisi pystyä kalibroimaan se "multifunction camera" lisääntyneelle valomäärälle.

Sen jälkeen olisi helppoa, kuten täällä on todettu.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Meissenkeri kirjoitti:Miksipä se ei onnistuisi.

Pitäisi saada sieltä CAN E-väylästä ongittua se bitti kun pitkät valot ovat "täysillä" tai se bitti joka sytyttää pitkien valojen merkkivalon. Se bitti pitäisi saada muodossa tai toisesa käsiteltäväksi Raspberrylle.

Toisakseen pitäisi pystyä kalibroimaan se "multifunction camera" lisääntyneelle valomäärälle.

Sen jälkeen olisi helppoa, kuten täällä on todettu.
Väylä liikenteen selvitelyyn semmoinen
väyläanalysaatori on hyvä kapistus
Mikä näyttä viestin lähtö/määränpään osoiteen(vaikka numero kirjan koodina)
Viestin grafisena, voltteina, aikana
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Onko kukaan kokeillut xenonsarjaa näihin, lyhyisiin tai pitkiin? Valokuvio on mun mielestä lyhkäisillä ihan hyvä, tasainen valojakauma, aika tarkka raja eikä heijastele valoa epämääräisiin paikkoihin. Sitä valoa vaan sais tietenkin olla enemmän. Toissa talvena kokeilin w203 depon projektori halogeeneihin xenoneita, niissä oli kuvio ihan miten sattuu eikä se xenoneilla kummemmaksi muuttunut, valotehoa nyt tuli tietenkin lisää.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Onko tuo Raspberry vain CAN-protokollamoduli, vai onko siinä myös I/O sensoreille ja toimilaitteille, joita Raspberry ohjelmoidaan ohjaamaan väylältä vastaanotetun kiinnostavan CAN-ID:n perusteella? Ilman I/O:ta sillä voi vain keskustella muiden kontrollerien kanssa, joten se ei vielä ratkaise koko ongelmaa?

Kysely lähetetty Mersuhuoltoon Pohjois-Ruotsissa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Suosittelen ruotsin matkaa .
Haparanda
Jos asuisin lähempänä länsi rajaa kävisin perehtymässä asiaan..Nyt asustelen itärajan läheisyydessä ja sen takaa ei taida saada kuin,, :biggun:
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Suosittelen ruotsin matkaa .
Haparanda
Joo tosiaan Hurreishan olen nähnyt ainakin GLK:ssa lisävaloja, ei tosin tietoa oliko millä järjestelmällä, meiliä vaan meneen.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Vastaus saapui lahden yli. Tietyin edellytyksin, esim. ei Distronicia, on valoja ohjaava SAM ohjelmoitavissa uudelleen siten, että se antaa jostain pinnistä ulos kaukovalosignaalin.

Ohjelmointi tosin poistaa ILSin toiminnan, eli valojen vaihto on siitä eteenpäin kuljettajan vastuulla. Harmi siinä mielessä, että ideaalitapaus olisi ollut valinnan mukaan joko täysautomaatti ilman lisävaloja tai lisävalot kuljettajan vaihtaessa valoja. Täytynee panna toimeksi ennen kuin ehtii tulla ILSistä täysin riippuvaiseksi, tai jää pian tekemättä?

Veho lupasi tarkistaa tehtaalta tämän vinkin toimivuuden ja toteutusohjeet.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
338LM
Viestit: 39
Liittynyt: 26.4.2014 21:32

Viesti Kirjoittaja 338LM »

Meissenkeri kirjoitti: Toisakseen pitäisi pystyä kalibroimaan se "multifunction camera" lisääntyneelle valomäärälle.
...tai jos lisävalot suuntaisi "liian ylös" niin että auton edessä oleva kirkas läntti ei kirkastu..? Kantamaa vaan lisää?
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Tänään LED valot keulalle :idea: :idea:

Mutta ils valot taitaa tykätä kyttyrää. :evil:

Pitäiskö laittaa pitkä lisä viiksi teipillä kiinni valonvaihtajan viiksen. :tuumaus:

Parempaa kytkentää odotellessa.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Oisko ehdottaa hyväksi todettua canbus valokytkin sarjaa?
Laitoin yhden valosarjan audiin jossa oli eddellisestä autosta rele/johtosarja .
Siinä oli kyllä johdot menneet aivan surkeaan kuntoon.
Ei meinanut saada liittimiä millään kiinni johtoihin kun oli nin hapettuneet ja tosi hauraaksi menneet,en tiedä miksi.??
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

204 kirjoitti:Oisko ehdottaa hyväksi todettua canbus valokytkin sarjaa?
Tässä threadissa on suurelta osin kyse juuri siitä, että yleensä ns. "CANbus lisävalosarja" tarkoittaa elektronisesti suojattua relettä, jonka ohjaus kuormittaa releen vetoa ohjaavaa virtapiiriä minimaalisen vähän, ettei väylällä palaneita lamppuja ja muita virheitä vaaniva vikavahti hälyttäisi ylimääräisen kulutuskohteen vuoksi.

Sellainen rele ei tätä ongelmaa ratkaise, koska ILS Mersusta ei löydy 12 V signaalia, jolla voisi ohjata kaukovalorelettä. Tarvitaan joko väylältä bitteinä täysien valojen komennon tunnistava ylimääräinen kontrolleri joka ohjaa relettä, tai tuon Ruotsalaisen Mersuhuollon ideoima tapa ohjelmoida auton oma kontrolleri (etu-SAM) antamaan ylimääräinen +12 V jostain pinnistä ulos.

Näitä jälkimmäisiä on tehty Ruotsissa ja Veho laittoi tehtaalle kyselyn toimintaohjeista. Kysyin tänään Vehollä muusta syystä käydessäni, mutta vastausta ei ole vielä kuulunut.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Odotellaan :postia:
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

Missä päin ruottia tämä mersu huolto on ? Luulajan Åke Eriksson ?
Mersu.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Joo. Erikssonilla on useampia liikkeitä ympäri Norrbottenia, mutta olin yhteyksissä Luleåån, jossa on jopa kaveri, joka puhuu sujuvaa Torniojokilaakson Suomea. Vähän kuin Lapin murretta ajalta ennen mikroprosessoria ja pizzaa :D

http://www.akeeriksson.se

Kerroin kysymyksessäni asiasta keskusteltavan Suomen puolella Mesessä, joten toivottavasti hän ei pahastu, kun oheistan seuraavan toimintaperiaatteen:

"Hej

Jos on Distronic se ei menee

Muutten saattaa mennä,ei käy vastata ennen ko tehas Saksasa on vastanut jos menee

Met lähetämme koko auton informaation sinne
Net vaihtavat ja lähätävät takaisin uuden software update minkä met painama sisälle
SAM Modulin pittä panna joku lisää pinnaa mihin tulee täysivalo signaali

Mutta….
Silloin katoa ILS mistä on maksettu rahaa..
Kyllä tämän pitäs suomessa MB korjaamo pystyä järjestämmän"
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meänkieli on mitä hauskinta kuunneltavaa.
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

No niin....Tuoltahan tuo w204 tuliki ostettua. ..
Mersu.
338LM
Viestit: 39
Liittynyt: 26.4.2014 21:32

Viesti Kirjoittaja 338LM »

Mitä jos unohtaisi koko lisävaloasian, ratkaisu toista kautta:

Mersun ballastien tilalle xyz kytkennällä isommat yleismalliset- ja alkuperäisten polttimoiden tilalle jostain 50W HIDit...?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo kori”