Peräremontin kustannukset

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Hannu67
Viestit: 3
Liittynyt: 26.6.2006 15:56
Paikkakunta: Helsinki

Peräremontin kustannukset

Viesti Kirjoittaja Hannu67 »

Hei.

Kuka tietäisi kertoa, että mihin hintaan peräremontin työt / purku-osat yleensä asettuvat? Olisin kiitollinen myös vinkeistä, josko teillä olisi tiedossa sopuhintaan tekevä korjaamo / alan harrastaja Helsingissä tai lähiympäristössä.

Auto on W-124, 200 D, automaatti ja vm. 85.

Autolla on ajettu n. 540 000 ja perä on ulissut varmaankin viimeiset 40 000 km. Kuinkahan pitkään tollainen uliseva perä ylipäätään kestää ajaa, ennekuin laukeaa tien päälle kokonaan?

Jos jollain on purku-mese niin olen kiinnostunut, em. perästä, kattoluukun osista sekä kuljettajan penkistä (punainen jossa jouset OK).
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7230
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Peräremontin kustannukset

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hannu67 kirjoitti:
Autolla on ajettu n. 540 000 ja perä on ulissut varmaankin viimeiset 40 000 km. Kuinkahan pitkään tollainen uliseva perä ylipäätään kestää ajaa, ennekuin laukeaa tien päälle kokonaan?
Toiset 540tkm jos perässä on puhtaat öljyt. :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29419
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa Meselle, Hannu. :D
Kuinkahan pitkään tollainen uliseva perä ylipäätään kestää ajaa, ennekuin laukeaa tien päälle kokonaan?
Maailman tappiin. :roll:

Pitkään ulissut perä ei välttämättä tule hiljaiseksi laakeroimalla - kuitenkin, laakerisarja maksaa alle 200 euroa ja työtä n. 4 tuntia.
wiimax.fi
Hannu67
Viestit: 3
Liittynyt: 26.6.2006 15:56
Paikkakunta: Helsinki

W-124 perän rutinoista...

Viesti Kirjoittaja Hannu67 »

Joo, kiitos vastauksista. Tässä on vuosien saatossa tullut hieman skeptiseksi autojen kanssa. Kun tekniikassa joku paikka rutisee niin sitä heti spontaanisti miettii uskaltaako hieman pidemmälle matkalle kuten kesämökille laisinkaan lähteä. Tohon perään on viime kesänä vaihdettu öljyt eli ainakin siinä mielessä asian pitäisi olla kunnossa.

Jos ja kun ton perän korjaaminen sitten joskus tulee ajankohtaiseksi niin kannattaako siihen teettää pelkästään toi laakerointi (onko jurinassa kyse pelkistä laakereista vai myös hampaista) remontti vai vaihtaa koko "klöntti" purkuosana? Joskus olen kuullut väitteen, että samalla kannattaisi vaihtaa koko takasilta, mitä mieltä tästä olette?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei perä ulinasta hajoa (kop kop). Vasta kun alkaa rutinaa ja/tai pauketta kuulua niin voi alkaa arpomaan milloin loppuu matkanteko.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Mika.S
Ruosteen surma
Viestit: 1376
Liittynyt: 22.4.2006 20:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Tuossa minun käyttöpelissä perä on ulissut tieten jo 10v :!: :shock: (voiko olla mahdollista :?: ) Viimeisen vuoden aikana perä on kyllä saanu "heviä" et ei se ihan heti laukee (kop kop) :roll:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008

Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Itse en ainakaan ulinaa kuuntelisi,vaan ostaisin jostain takuulla hiljaisen "uuden" perän.Nuo normaalit pikkuperäthän eivät maksa oikeastaan mitään,a150€ pitäisi jo saada hiljainen perä.Laakerointi on siitä arvelluttavaa ettei sillä tosiaan ulina välttämättä lakkaa.Aikojen saatossa tasauspyörästön/välityksen rattaat kuluu miten sattuu ja ne pitää ääntä..
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Re: W-124 perän rutinoista...

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Hannu67 kirjoitti:Joskus olen kuullut väitteen, että samalla kannattaisi vaihtaa koko takasilta, mitä mieltä tästä olette?
Rahallisesti tuskin kannattaa vaihtaa ehjiä osia autoon, mutta tietenkin kaiken varmuuden saavuttamiseksi voi kannattaa vaihtaa. (taitaa vaan maksaa jonkin verran koko "takasilta" mersuun)

Liekö neuvoja kuitenkin sekoittanut tapaukseen, jossa on jäykkä taka-akseli esim. 740 volvo, johon tosiaankin kannattaa vaihtaa koko takasilta eikä vaan perämurikkaa (sisuskaluja).
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

AM kirjoitti:Nuo normaalit pikkuperäthän eivät maksa oikeastaan mitään,a150€ pitäisi jo saada hiljainen perä.
Juu.... tommonen 2.65 välitteinen iso ASD-perä onkin sitten jo eri asia.
Ruottissa tais olla semmosella 600€ tarjolla.
Pro HVM
Hannu67
Viestit: 3
Liittynyt: 26.6.2006 15:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: W-124 perän rutinoista...

Viesti Kirjoittaja Hannu67 »

Kiitos neuvoista. :D

Joo, paljon mahdollista, että takasillan osalta saamani vanhan "ohjeistuksen" osalta kyse oli yleistiedosta. Tosiasia lienee, että vain taivas on kustannusten rajana jos ennakoivasti noita muita toimivia osia vaihtelee.
Timo J kirjoitti:
Hannu67 kirjoitti:Joskus olen kuullut väitteen, että samalla kannattaisi vaihtaa koko takasilta, mitä mieltä tästä olette?

Liekö neuvoja kuitenkin sekoittanut tapaukseen, jossa on jäykkä taka-akseli esim. 740 volvo, johon tosiaankin kannattaa vaihtaa koko takasilta eikä vaan perämurikkaa (sisuskaluja).
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

joo siis se perän ulinahan lähtee siitä kun niiden hampaiden evolventti muoto on kulunu ja siten hampaat rupeaa liukamaan toisiaan vasten ja tästä sitten ääntä.Sedällä aikoinaan mantasta oli perä leikannu kiinni mutta ääni oli jo ollut luokkaa moottorisaha peräkoslas täysiä huutamassa... :lol: :lol:
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

NicNac kirjoitti:joo siis se perän ulinahan lähtee siitä kun niiden hampaiden evolventti muoto on kulunu ja siten hampaat rupeaa liukamaan toisiaan vasten ja tästä sitten ääntä.Sedällä aikoinaan mantasta oli perä leikannu kiinni mutta ääni oli jo ollut luokkaa moottorisaha peräkoslas täysiä huutamassa... :lol: :lol:
Just tänään ihmettelin (taas) että miksi se perä huutaa aina alkuun siinä 70-80 km/h nopeuksilla. Onko sillä lie jokin tekeminen sitten tuon liukumisen kannalta, eli hiljaisemmissa tai kovemmissa nopeuksissa ei liu'u samalla tavoin. Kun luulisi, että pitäisi eniten ääntä silloin, kun sinne kohdistuu suurin vääntö :arrow: ykkösellä kiihdyttäessä :roll:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Joskus noita peräremppoja kyseltiin 126:een, ja tuolloin savotta sovitetuilla osilla (että se ulinakin katoaa) ja kunnon hienosäädöllä kustansi vähän reilut 800€. Tuossahan ei vanhaa jäänyt kuin "banjon kuoret". Perämies löytyy Orivedeltä.
Niin, kyseessä ei ollut oma perä, se ei ulise mutta uudesta asti ollutta narinaa siitä ei saa pois mikään maailman mahti :shock: :x
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

veppe kirjoitti:
NicNac kirjoitti:joo siis se perän ulinahan lähtee siitä kun niiden hampaiden evolventti muoto on kulunu ja siten hampaat rupeaa liukamaan toisiaan vasten ja tästä sitten ääntä.Sedällä aikoinaan mantasta oli perä leikannu kiinni mutta ääni oli jo ollut luokkaa moottorisaha peräkoslas täysiä huutamassa... :lol: :lol:
Just tänään ihmettelin (taas) että miksi se perä huutaa aina alkuun siinä 70-80 km/h nopeuksilla. Onko sillä lie jokin tekeminen sitten tuon liukumisen kannalta, eli hiljaisemmissa tai kovemmissa nopeuksissa ei liu'u samalla tavoin. Kun luulisi, että pitäisi eniten ääntä silloin, kun sinne kohdistuu suurin vääntö :arrow: ykkösellä kiihdyttäessä :roll:
siis kunnossa olevassa perässä rattaat eivät liu`u toisiaan vasten yhtään vaan ns. vierivät.Sitten kun ratas kuluu niin ne alkavat liukua toisiaan vasten,koska kuvio ei ole enää evloventti.Siitä tulee sitten siis se ääni.Ääni rupeaa kuuluumaan vasta kovemmissa vauhdeissa koska pienissä nopeuksissa liukumisen määrä on vähäisempää.Hiljaisemman rattaiden pyörimis nopuden takia.Eli siis suuressa nopeudessa useampi ratas ottaa toisiaan vasten per sekuntti esim.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

NicNac kirjoitti:
veppe kirjoitti:
NicNac kirjoitti:joo siis se perän ulinahan lähtee siitä kun niiden hampaiden evolventti muoto on kulunu ja siten hampaat rupeaa liukamaan toisiaan vasten ja tästä sitten ääntä.Sedällä aikoinaan mantasta oli perä leikannu kiinni mutta ääni oli jo ollut luokkaa moottorisaha peräkoslas täysiä huutamassa... :lol: :lol:
Just tänään ihmettelin (taas) että miksi se perä huutaa aina alkuun siinä 70-80 km/h nopeuksilla. Onko sillä lie jokin tekeminen sitten tuon liukumisen kannalta, eli hiljaisemmissa tai kovemmissa nopeuksissa ei liu'u samalla tavoin. Kun luulisi, että pitäisi eniten ääntä silloin, kun sinne kohdistuu suurin vääntö :arrow: ykkösellä kiihdyttäessä :roll:
siis kunnossa olevassa perässä rattaat eivät liu`u toisiaan vasten yhtään vaan ns. vierivät.Sitten kun ratas kuluu niin ne alkavat liukua toisiaan vasten,koska kuvio ei ole enää evloventti.Siitä tulee sitten siis se ääni.Ääni rupeaa kuuluumaan vasta kovemmissa vauhdeissa koska pienissä nopeuksissa liukumisen määrä on vähäisempää.Hiljaisemman rattaiden pyörimis nopuden takia.Eli siis suuressa nopeudessa useampi ratas ottaa toisiaan vasten per sekuntti esim.
Joo, mutta miksi se ääni katoaa sen 80:n jälkeen? Pyöriikö rattaat jo ääntä nopeammin :lol: Toki mullakin oli edellinen perä loppupuolellaan jo sellainen, että ulisi 120:ssäkin ja myös jo liikkeelle lähtiessä :x
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

epäilen jotain sellasta että pyörii jo niin nopiaa että liukuma pinnalla niin vähän aikaa :lol: no oikeesti varmaan ajomelu sen äänen syö...luulisin :roll:
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

NicNac kirjoitti: siis kunnossa olevassa perässä rattaat eivät liu`u toisiaan vasten yhtään vaan ns. vierivät..
:shock: Höö no miten se on mahdollista kun akselit eivät ensinnäkään ole samalla "tasolla" ts. pinioni on jonku sentin alempana kuin murikan akseli. Ja hampaat varsinkin pinionissa pirusti viistossa.
Oma teoria tuosta äänestä on että tietyllä nopeudella(jota yleensä eniten ajetaan/kiihdytetään, esim 60-90) hampaat kuluvat niin paljon ns. kosketuspinnan keskeltä että hampaiden reunat alkavat ottaa kosketusta ja tämä ns. väkivaltainen raapaisu synnyttää tietyn taajuuden äänen, joka sattuu ihmisen kuuloalueelle. Sitten korkeammassa nopeudessa löytyy kerrannaistaajuus jne. no juu emmätiiä, tää olikin teoria. :lol:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

ei ne liu`u...usko pois että vaikka se matopyörä on sielä alahalla ja vielä kaarella hampit niin ne on evolventin muotoiset ja ei liu`u.Mietippä kauanko se perä kestäis jos ne liukuis toisiaan vasten ne rattaat...vaikka kuinka olis öljyä välis ja kaikkee...ja jos ne liukuis niin miksi ne kuluis vain sieltä keskeltä eikä siltä hampaan päästä.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
pas2
Viestit: 51
Liittynyt: 02.7.2006 16:07
Paikkakunta: mars. ja välillä veenus

Viesti Kirjoittaja pas2 »

mites onko korjauskelponen??
luulisin/melkeinpä tiedän että ei mutta kysyn silti,
eli, perä hajosi, ensin naksutti pikkasen, pari kilometriä ja muutama käännös ni naksutti jo enemmänkin, liikennevaloissa meni lukkoon, kaasulla sain kuitenki irtoamaan, sitten ku käännyin ni rusahti oikein kunnolla ja meni renkaat lukkoon ja sit kaasulla venkslasin sen verran että nyt renkaat pyörii ja kardaani pyörii tyhjää jos painaa kaasua, siksi että pystyy hinaamaan. ja mahtaako olla korjauskelpoinen? ja mistä mahtais johtua tommonen äkillinen hajoaminen? ostin auton meinaa juuri vähän aikaa sitten ni ei tietoa että onko perässä edes öljyä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29419
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa Meselle pas2. :D
ensin naksutti pikkasen, pari kilometriä ja muutama käännös ni naksutti jo enemmänkin, liikennevaloissa meni lukkoon, kaasulla sain kuitenki irtoamaan, sitten ku käännyin ni rusahti oikein kunnolla ja meni renkaat lukkoon ja sit kaasulla venkslasin sen verran että nyt renkaat pyörii ja kardaani pyörii tyhjää jos painaa kaasua
Joo. :shock: Voihan se olla vielä korjauskelpoinen mutta tuskin rahallisesti kannattaa korjata.

Itse ajoin erään kuutoskoneisen Ceen perän loppuvaiheet, ensin muutama kilometri lonksetta, ulinaa ja pauketta, lopuksi korjaamon pihalle kääntyessä rusahti ja valutti öljyt kyljestä pihalle 40 metrin matkalle.
Mikälie kiertokanki tullut kyljestä ulos, ei sitä sen enempää tutkittu. :lol:
wiimax.fi
Avatar
pas2
Viestit: 51
Liittynyt: 02.7.2006 16:07
Paikkakunta: mars. ja välillä veenus

Viesti Kirjoittaja pas2 »

jep, näin ajattelinkin. nyt on vaan semmonen homma et tarttis mahdollisimman halvalla päästä et mikä mahtais olla halvin vaihtoehto? armeijassa ei meinaa liikaa rahaa oo :(
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29419
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käytetty ehyt perä on halvin vaihtoehto. Ja käytännössä ainut.
wiimax.fi
Avatar
pas2
Viestit: 51
Liittynyt: 02.7.2006 16:07
Paikkakunta: mars. ja välillä veenus

Viesti Kirjoittaja pas2 »

näin vähän aattelinki mut missäs mahtais olla halvimmalla jos on tietoa?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dealer kirjoitti:Itse ajoin erään kuutoskoneisen Ceen perän loppuvaiheet, ensin muutama kilometri lonksetta, ulinaa ja pauketta, lopuksi korjaamon pihalle kääntyessä rusahti ja valutti öljyt kyljestä pihalle 40 metrin matkalle.
Mikälie kiertokanki tullut kyljestä ulos, ei sitä sen enempää tutkittu. :lol:
Tuo kuullosta niin ihanalle keskitappivialle :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”