Tämän kesän puuhapisteenä piti olla polttoainetankin läpivientien avaaminen ja kunnon tarkistaminen. Löytyi siinä ohessa vähän muutakin.
Harlow'sta Halfordsilta ostettu sammutin on näköjään päässyt vähän vanhaksi, kun on eräpäivä mennyt umpeen jo 22 vuotta sitten. Hyvin tervatun peräkontin yleisvaikutelma näyttää vielä ihan asialliselta.
Tuon tankin letkujen ja johtojen läpiviennin kimpussahan sitä oltiin. Ajamalla ei täydestä tankista tule ulos enää kuin jotain 20 - 25 litraa, joten tankin sisäpuolella etenkin bensamoottoristen tyyppivikana lienee polttoainetta tankista nostavassa putkessa joko reikä tai koko putki poikki.
Läpivienti on vaan nyt sen näköisessä kunnossa, että tuohon letkuhässäkkään jos menee koskemaankaan, ei auto liikahda enää mihinkään ennen kuin uusi osa on tontilla. Tuota tankkipumpun, täyttöputken, mittarin anturin ja meno- ja paluuletkut käsittävää kompleksia ei vaan enää saa Volvolta, ei Motonetistä, ei Veteranprodukterilta eikä kovin monesta muustakaan paikasta, joten antaas nyt olla, että bongataan se uusi tai edes ehjä osa ensin jostain.
Volvokuski tietää, että kun edes Backfältiltä Ala-Vetelistä ei löydy osia, silloin tilanne on vakava. 740:n on jo toistakymmentä vuotta asenneltu tehtaan korvavia 940 osia, mutta en ole vielä ehtinyt selvittää, voisiko koko tankkia vaihtaa uudemmasta 944:sta? Ainakin tuo läpivienti on nimittäin eri näköinen Ysisatasessa.
Tuossa vaiheessa ei vielä ollut muovitankin konstruoijalle juolahtanut mieleen tehdä läpivientiäkin samasta aineesta, ettei ruostu olemattomiin. Kaverilla oli samanlainen auto joskus 10 vuotta sitten ja joutui vaihtamaan tuon läpivientiosan, kun metalliputki alkoi vuotaa. Hiukan näpertämistä siinä vaihtotyössäkin on, vaikkei mikään ns. äpöstäisi pahasti. Tuossa on tarinaa aiheesta uuden auton keulaan pultatun kertotunnuksen alkulähteiltä Englannin Volvo Owners Clubista
https://www.volvoclub.org.uk/faq/FuelTa ... cement.htm
No, ei tässä aika silti pääse tulemaan pitkäksi. Tavaratilan puolelta kotelosuoja on pitänyt paikat nätissä kunnossa, mutta pyöräkotelon puolelta on korropeikko päässyn nakertamaan itsensä sisään alakautta. Toinen puoli on suunnilleen saman näköinen, mutta niin syvällä moottoriantennin alla, ettei sitä mahdu edes kuvaamaan. Onneksi tuo paikka jää tavaratilan ulkopuolella puskurimuovin taakse, joten oli tarkoitus kokeilla tinailla itse, nyt kun kaasuakin kerran on
Myös runkopalkin vierestä näkyy läpi, joten pitää avata ainakin tavaratilan lattia siltä kohdalta. Saa nähdä, kuinka pitkälle sitä kotelopalkkia pitää purkaa, että löytää jotain mihin hitsata.
Kesäkin on toisaalta niin kehno, ettei tässä ole mitään kiirettä ottakaan kesäautoa liikennekäyttöön ihan heti.
Mahdollisesti sopiva osa löytyi Skandixista, laitetaan tilaus vetämään ja aletaan MIGata odotellessa. Ehkä parempikin niin päin, että hitsataan ensin ja avataan bensatankki sen jälkeen?