740 GLE historiikki

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

740 GLE kirjoitti:dneproshinin amerikkamalli Corona-vanteilla on hieno. Rouvan Amerikkamallin 244 GL:ssa oli samanlaiset. Mutta onhan sutimista tuollaisen 25-puolaisen turbiinipyörän pesussa, huoh!
Kiitos, teikäläisen GLE on kyllä käsittämättömän hienossa kunnossa, erityisesti ajettuihin metreihin nähden :shock:

Kyllä mielestäni juuri tuo tiilikeula-seiska (tietenkin myös jenkkiversio) on näistä 700-900-S/V90 takavetomalleista hienoin, faceliftit harvoin vievät automallia parempaan suuntaan. Rumin on facelift-700, kuten tuokin minun valkoinen arkkupakastin edellisessä viestissäni... Ja 900-sarjan sedanissa pilattiin 700:sen hienoin muotoiluyksityiskohta, mahtavan jyrkkä kulma takalasin ja peräkontin välillä!

Corona-vanteista en itse ollut kovin innostunut alkuun, mutta kyllä nuo ovat alkaneet miellyttää silmää pikkuhiljaa, isot kapselit pelastavat mielestäni paljon. Puunauspäivää odotellessa. :roll:

Oman GLE:n katsastin eilen, pääsee taas ajelemaan 10 kk huoltotauon jälkeen...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

dneproshin kirjoitti:Corona-vanteista en itse ollut kovin innostunut alkuun, mutta kyllä nuo ovat alkaneet miellyttää silmää pikkuhiljaa, isot kapselit pelastavat mielestäni paljon. Puunauspäivää odotellessa. :roll:
Tuolla vanteellahan on kaksi ulkonäköä. Peittävä kapseli pois ja Volvolta alkuperäiset suuret kromimutterit tekevät siitä vaikkapa 240 GLT:n alla täynnä yksityiskohtia olevan teknovanteen.

Kapseli paikallaan tekee tuon isoon pehmeään sedaniin sopivan tyylilajin.
Viimeksi muokannut 740 GLE, 09.6.2015 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3047
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Pehmeä ei kyllä ole ensimmäinen adjektiivi, joka tulee mieleen viivottimen ja suorakulman kanssa muotoillusta autosta puhuttaessa. :lol:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Fenton kirjoitti:Pehmeä ei kyllä ole ensimmäinen adjektiivi, joka tulee mieleen viivottimen ja suorakulman kanssa muotoillusta autosta puhuttaessa. :lol:
Muotokieli ei välttämättä ole kovin pehmeää, mutta onneksi kyyti on :)
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Etenkin näiden ei-taksimallin sedanien takajousitus oli vakiona häiritsevän huono kantavuudeltaan. Ihan eri fiilis kuin vaikkapa myös pehmeän mukavassa Satalankussa, joka menettää ryhtiään vähemmän kuormattuna.

Oma ei ole mennyt vakioalustalla kuin muutaman kymmenentuhatta km.

Satuin heti Suomeen palattuani voittamaan Oulussa Volvodiilerin (Wetteri) asiakaskilpailupalkinnon peräti 2000 markkaa, josta lähti heti toista tonnia päältä Volvon Road--holding kittiin sisältäen jäykemmät vaimentimet ja kallistuksenvakaajat. Takaiskareita ei edes asennettu heti, vaan saman tien Nivåmatic tasonsäätöjousitus. Tuo on helppo, mutta ei halpa päivitys vain takaiskarit vaihtaen. Tämä yhdistelmä oli mieluisa ajaa ja tuttavan spontaani kommentti oli "mitä tälle on tehty, kun kulkee NIIN paljon pehmeämmin". Alkuperäisten tilalle vaihdetut osat tuntuivat parantavan sekä kantavuutta että mukavuutta.

Tuo Nivåmaatti on vain alun perin Bogen valmistama lisäjouseton kaasuvaimennin, joka vaimentimen sisäisellä mekanismilla lisäsi painetta huomatessaan jousituksen pumppausliikkeessä ylä- ja alasilmukan kuormattuna lähestyvän toisiaan. Pihalla lastattaessa auton perä painuu, mutta palautuu kohdalleen ajamaan lähtiessä. Hyvä puoli on siinä, ettei se nosta perää eikä jäykennä jousitusta kevyellä kuormalla.

Erityisen hyvä oli tuo 740 GLE:n kokoonpano vakiojousien ja Nivåjen yhdistelmänä. Koska Nivåmatic ei kanna yhtä suurta kuormaa kuin ilmajousitus, on tehtaalta tason säädöllä tilatun auton pehmempi takajousi liioittelua. Rouvan nykyiseen S80 uutena tilattu Nivåmatic tuli hennompien kierrejousien kanssa, mikä ei kanna kuormaansa yhtä hyvin ja ilmeisesti myös ylirasittaa kalliit vaimentimet helpommin, kun eivät tunnu kestävän yhtä hyvin kuin Seiskassa, yli 250.000 km. S80:n nivåmaticit vaihtuivat vakiojousiin ja vaimentimiin jo paljon pienemmän ajomäärän jälkeen.

Maailma on muuttunut, koska aikanaan vakaakulkuiseksi jäykennetty Seiska tuntuu nykyautoon verrattuna kallistelevan hurjasti.

Nivåmatic muuten antautui sitten lopulta eräänä jouluaaton aattona. Tuli hätätapaus, koska toisella puolella toimivan tasonsäätöjousituksen kanssa auto olisi ollut mummolakuormassa hirveä ajaa. Väänsin varalta kummankin alasilmukan pultit poikki kotitallissa ennen ammattiavun hankkimista. Ankaran pajotuksen jälkeen saatiin vanhat irti ja tallin hyllyllä vuosikymmenen säilötyt road-holding kitin takavaimentimet paikalleen. Nyt siitä tuli täryjyrä, mutta otettiin timeout joulun yli.

Nyt paikallaan on kohtuullisena kompromissina millin vakiota jäykemmät jouset ja kunnolliset kaasuvaimentimet.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Vissiin vähän (paljolti) samanlainen systeemi, kuin oli noissa heiluriakselisissa Mersuissa (W108 yms.). Siinä oli tosin vain yksi ja se oli heilurien puolikkaiden välissä pötköllään. Halpismalleissa sen tilalla oli normijousi.

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hmm. Tässä dokumentissa mainitaan myös Mersun M-sarja. Onko siihenkin ollut saatavana Nivomatia?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Juuri samasta vehkeestä on kyse. En tiennytkään, että jo Siipi-Mersussa on ollut tarjolla tasonsäätö. 70 / 80-luvulla kalliimman luokan autoihin tätä tarjottiin useaankin merkkiin, kuten linkkaamasi englanninkielinen dokumenttikin kertoo.

Volvon käyttämä versio oli tuo paksumpi kalvotyyppinen versio, jonka tunnistaa jo paikallaan ollessaan siitä, että takavaimentimet ovat reilusti normaalia paksummat pötköt.

Tuo ei ole mikään ongelma, jos auton suunnittelija tietää jo piirustuspöydällä varata tilaa järeälle vaimentimelle. Tasonsäätövaimentimen valmistajan kannalta on tietenkin mukavaa myydä Nivoja myös autoihin, joissa niitä ei vakiona ollut, joten heidän motiivinsa ohuen mäntäversion valmistamiseen on selvä.

Auton omistajan kannalta näissä on se kiva puoli, että sitten kun se tonnin iskarinvaihto iskee, on vaihtoehtoina hommata uudet kalliit tasonsäätövaimentimet, tai paiskoa takajouset samaan romuläjään vanhojen Nivojen kanssa ja ruuvata tilalle uudet vakiojouset ja vaimentimet.

Meidän molemmille Nivomatic Volvoille on käynyt näin. Tasonsäätövaimentimet ovat kestäneet niin monta vuotta, ettei vanhan auton ole enää tarvinnut toimia kuormajuhtana silloin kun Nivoista toinen vuotaa sisuksensa ulos.

Vaimentimen kilahtaessa on vaihto sitten TOOOOSI lähellä. Vain toisella takanurkalla toimivalla tasonsäädöllä varustettu auto kulkee kuin vene ristiaallokossa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tämän kesän puuhapisteenä piti olla polttoainetankin läpivientien avaaminen ja kunnon tarkistaminen. Löytyi siinä ohessa vähän muutakin.

Harlow'sta Halfordsilta ostettu sammutin on näköjään päässyt vähän vanhaksi, kun on eräpäivä mennyt umpeen jo 22 vuotta sitten. Hyvin tervatun peräkontin yleisvaikutelma näyttää vielä ihan asialliselta.

Kuva

Tuon tankin letkujen ja johtojen läpiviennin kimpussahan sitä oltiin. Ajamalla ei täydestä tankista tule ulos enää kuin jotain 20 - 25 litraa, joten tankin sisäpuolella etenkin bensamoottoristen tyyppivikana lienee polttoainetta tankista nostavassa putkessa joko reikä tai koko putki poikki.

Läpivienti on vaan nyt sen näköisessä kunnossa, että tuohon letkuhässäkkään jos menee koskemaankaan, ei auto liikahda enää mihinkään ennen kuin uusi osa on tontilla. Tuota tankkipumpun, täyttöputken, mittarin anturin ja meno- ja paluuletkut käsittävää kompleksia ei vaan enää saa Volvolta, ei Motonetistä, ei Veteranprodukterilta eikä kovin monesta muustakaan paikasta, joten antaas nyt olla, että bongataan se uusi tai edes ehjä osa ensin jostain.

Volvokuski tietää, että kun edes Backfältiltä Ala-Vetelistä ei löydy osia, silloin tilanne on vakava. 740:n on jo toistakymmentä vuotta asenneltu tehtaan korvavia 940 osia, mutta en ole vielä ehtinyt selvittää, voisiko koko tankkia vaihtaa uudemmasta 944:sta? Ainakin tuo läpivienti on nimittäin eri näköinen Ysisatasessa.

Kuva

Tuossa vaiheessa ei vielä ollut muovitankin konstruoijalle juolahtanut mieleen tehdä läpivientiäkin samasta aineesta, ettei ruostu olemattomiin. Kaverilla oli samanlainen auto joskus 10 vuotta sitten ja joutui vaihtamaan tuon läpivientiosan, kun metalliputki alkoi vuotaa. Hiukan näpertämistä siinä vaihtotyössäkin on, vaikkei mikään ns. äpöstäisi pahasti. Tuossa on tarinaa aiheesta uuden auton keulaan pultatun kertotunnuksen alkulähteiltä Englannin Volvo Owners Clubista

https://www.volvoclub.org.uk/faq/FuelTa ... cement.htm

No, ei tässä aika silti pääse tulemaan pitkäksi. Tavaratilan puolelta kotelosuoja on pitänyt paikat nätissä kunnossa, mutta pyöräkotelon puolelta on korropeikko päässyn nakertamaan itsensä sisään alakautta. Toinen puoli on suunnilleen saman näköinen, mutta niin syvällä moottoriantennin alla, ettei sitä mahdu edes kuvaamaan. Onneksi tuo paikka jää tavaratilan ulkopuolella puskurimuovin taakse, joten oli tarkoitus kokeilla tinailla itse, nyt kun kaasuakin kerran on

Kuva

Myös runkopalkin vierestä näkyy läpi, joten pitää avata ainakin tavaratilan lattia siltä kohdalta. Saa nähdä, kuinka pitkälle sitä kotelopalkkia pitää purkaa, että löytää jotain mihin hitsata.

Kesäkin on toisaalta niin kehno, ettei tässä ole mitään kiirettä ottakaan kesäautoa liikennekäyttöön ihan heti.

Mahdollisesti sopiva osa löytyi Skandixista, laitetaan tilaus vetämään ja aletaan MIGata odotellessa. Ehkä parempikin niin päin, että hitsataan ensin ja avataan bensatankki sen jälkeen?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Yllä olevaa löydöstä tarkemmin tutkittaessa tuli aikalisä sekä kesäauton ajoihin että katsastukseen. Aika lehtevää tavaraa paikka paikoin nuo runkopalkit tavaratilan kahden puolen

Kuva

Kotelopalkin vieressä oli myös palkin ja tavaratilan pohjan kittisaumassa massauksen alla ruoste levinnyt aika hienosti. Lokasuojan reunakaarien tilanne on ollut näkyvissä jo jonkin aikaa, mutta nyt kun asiaa alettiin kaivella tarkemmin, tuo tavaratilan pohjan tapaus tuli yllärinä. Samanlaiset railot kummallakin puolella näkyivät juuri puukonterän kokoisina pikku reikinä, jotka osoittautuivatkin yhden reijän eri päiksi puolen metrin etäisyydellä toisistaan. Museorekisteriin menevää lopputulosta ajatellen tähän olisi pitänyt käydä hajottamolla kääntämässä kyljelleen keulakolaroitu tai muuten tervealustainen auto, ja rälläköidä mukaan koko peräkontin pohja kotelopalkkeineen, tai ainakin niiden alapuoli. Mutta kun suojatut ja parhaiten säilyneetkin ovat tässä kunnossa, muut olivat varmaan samannäköisiä jo 10 vuotta sitten, joten jätin ehjäpeltisen aihion metsästyksen sikseen ja leikkelin ruosteet auki
Kuva

Pikku pala kerrallaan uudestaan kasaan. Yhdeksän reikää tukittiin 12 eri palasella, kun osaa jotuu taivuttelemaan niin hankalille mutkille, ettei järki riittänyt paikkojen valmistukseen yhdestä palasta
Kuva

Lokasuojan reunojen joka suuntaan kaarevien palojen taittelussa oli kylmän raudan sepällä vähän vääntelemistä, kun vielä ulkopuolelle jäävä osa piti sovittaa lokasuojan reunakaaren muotoon. Onneksi kumpikin puoli jäi vielä juuri ja juuri muovipuskurin alle, eli sininen väri puskurin yläpuolella on päältä päin yhä kunnossa
Kuva

Runkopalkin alareunaa joutui rapsimaan kuumailmapuhaltimella puhtaaksi puskurista taka-akseliin saakka ennen kuin löytyi sinistä peltiä. Paikoittain ei edes kuumailmapuhallus riittänyt, vaan tarvittiin uutta peltiäkin
Kuva

Jarrusatulat ovat jo ihan hirveän näköiset, mutta koko kierros on kertaalleen rempattu, kevyesti hiottu ja uusin tiivistein koottu ja kun jarrunesteen vaihdot ovat tapahtuneet aina ajallaan, tein normaalin jarrutuskokeen ennen katsastusta, eli maantienopeudesta tiukkeneva jarrutus kädet irti ratista. Suoraan pysähtyi, joten jarrut ovat ulkonäköään paljon paremmassa kunnossa. Piti näköjään toheloida tuo kuva sen verran, ettei levyn siististi ja tasaisesti kiillottunut pinta näy. Uuden auton ensimmäiseen jarrupalojen vaihtoon Harlow'n Halfordsilta, eli englantilaisesta Motonetistä ostettu Copaslip kuparirasva on ollut riittoisaa, kun ensimmäinen tuubi on seurannut auton mukana nykypäivään saakka. Tuo kaksimäntäinen takajarrumalli jumittaa takapalat satulaan kiinni, joten vähän ajettavan kesäauton jarrupalat pitää ennen ajoa helistellä irti satulasta, rapsaista ruosteet pois palan syrjästä ja tunkea rasvan kanssa takaisin. Männät toimivat sentään sangen hyvin satulan ulkonäöstä huolimatta

Kuva

Alun perin korjauksen käynnistänyt tankin avaaminen hyytyi siihen, että tankkikaluste on jo niin ruosteinen, ettei sitä uskalla lähteä tonkimaan ennen kuin uusi osa on paikalla. On liian suuri riski, että polttoaineletkujen irroitus ruosteisista putkista katkaisee jotain ja sen jälkeen auto on varmasti seis kunnes uusi osa on paikalla. Siihen saakka ajellaan bensakanisteri peräkontissa, kun tankin käyttökelpoinen sisältö on vähän kysymysmerkki.

Osan pitäisi kuulemma olla jo Oulussa, niitä on useampaa eri sorttia, joten nyt saa SAH tehdä tuon viimeistelyn, josta homma alkoi. Sen jälkeen ajattelin viedä auton katsastukseen. Taidan käydä taktisista syistä käydä näyttämässä ilman tavaratilan verhoilua, että jos lukuisat paikat alkavat kiinnostaa, niiden nurjalle puolellekin näkee tällä tavoin paremmin.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 900
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

bercedes menz kirjoitti:
Pakardinen kirjoitti:Höpötti aivan jonninjoutavia.
https://www.youtube.com/watch?v=88-xtMpJZ0Q

https://www.youtube.com/watch?v=8sma7vrT8Ts
Juuri näin!!! :D




740 GLE kirjoitti:Etenkin näiden ei-taksimallin sedanien takajousitus oli vakiona häiritsevän huono kantavuudeltaan. Ihan eri fiilis kuin vaikkapa myös pehmeän mukavassa Satalankussa, joka menettää ryhtiään vähemmän kuormattuna.
Mutta ootkos verrannu sitä takapenkillä istumisen tunnelmaa? Kyllä minä paljon mieluummin istusin seiskasarjan Vollen takapenkillä, kuin satalankussa. Vollessa oot vähän niinkun kirjahyllyllä, sinne on jotenkin niin helppo mennä ja siellä on niin helppo olla. Se takapenkki on riittävän korkealla, siellä istuu herroiksi... :D
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Hienoimmillaan tuo korkea takapenkki toimii Merikontiksi kutsutussa Kartanomallissa, jonka katto on hieman korkeammalla kuin sedanissa. Eron huomaa kyllä kun katsoo tippalistan yläpuoleista osaa 744 ja 745 vierekkäin, jos nyt missään enää moisen ihmeen pääsee näkemään. Sedania tosin tässä auttaa se, että kun 245 takaoven karmi näyttää pöhköltä, kun Kartanoautoon on sullottu sedanin takaovet, on 744 sentään saanut Kartanomallin takaovet, joista on helppo kulkea. Kaiken lisäksi ne ovet jopa näyttävät aivan luontevilta tuossa korissa.

Paras yhdistelmä olisi jos saisi istuimet Volvosta ja jousituksen Mersusta. On tuo jäykän taka-akselin versio aika jyrä.

Tavaratilan voisi ottaa Volvosta suksiluukun vuoksi, jota ei Mersun tankin läpi voi tehdä. Toinen juttu on Mersun voimakkaasti kapeneva kori ja Volvon ihan suora pölkky, johon menee nykyajan carverit tavaratilaan poikittainkin. Mieluummin ajan Mersua, ja vertailu on helppoa, kun yksi kumpaakin on melko hyvin säilyneinä tontilla.

En uskalla edes laskea, kuinka paljon rahaa on 6 litraa dieseliä vs. 9 litraa bensaa kertaa 400.000 km :oops:

Volvolla muotoilijana Amazonista 900-sarjaan toiminut Jan Vilsgaard kuvasi muotoilijan ongelmaksi valita sopiva kompromissi käytännöllisten tilojen ja ulkomuodon ja virtaviivaisuuden välillä. Swedish Brickiä katsoessa ei jää epäselväksi, mihin suuntaan hän oman kompromissinsa piirsi :P
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tuossa Snow Race videossa kohdassa 2:16 vilahtaa silkkaa Volvoa tuolta ajalta. Kaikissa automainoksissa merkistä riippumatta on iloisia ja onnellisen näköisiä ihmisiä automatkalla.

Volvomainoksissa perheen tai pariskunnan ollessa liikkeellä nainen ajaa. Tai ainakin vanhaan hyvään aikaan ajoi.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tankin putkien ja letkujen läpivienti sekä tankkipumppu niiden mukana vaihdettu. Taisi olla tankkipumppu kuollut, koska nyt kuuluu taas tankista terve sirinä kun kuuntelee korkki auki moottori käynnissä.

Sivuvaikutuksena bensamittari toimii ensimmäistä kertaa noin 15 vuoteen. Tämän jälkeen meni 60 litran tankkiin 31 litraa lisää

Kuva

Vasemmassa ylänurkassa melko harvinainen jälkiasentamani ulkoilman lämpömittari.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Osaatko sanoa, mikä on 740 -sarjan kuumin keräilyversio ja missä hinnat pyörii? Kattelin just, että Mersun W124 E 500 on alkaen 13,5 t€ Saksas 8)

Saabin Turbo S (Suomessa Aero) -mallit ovat myös aika arvokkaita.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

En oikein osaa nähdä 740-sarjassa rahallisessa mielessä keräilyautoa. Nämähän ovat nyt halvimmillaan, koska 240-sarja on jo saavuttamassa kulttiauton mainetta, mutta Seittenneliskanttinen tuntuu kulkevan vain vanhan ja halvan käyttöauton kategoriassa.

Autohistoriallisesta näkökulmasta malli on puhtaimmillaan alkuperäisenä kulmikkaana 745 Merikonttina. Mallisarja on suunniteltu Kartanoauton ehdoilla, kuten tästä sedanista selvästi huomaakin.

Makein versio ajaa on kevyesti viritetty GLT tai turbo, mutta mukavinta kyytiä antaa myöhäinen erillisjousitettu 760 tai 960 tai S90, etenkin jälkimmäiset pitkälle 2000-luvulle tuotannossa olleen tinaviitosen täysikokoisella 3-litran kuutosversiolla, jolla ei ole mitään tekemistä näiden 740-sarjan vinokoneiden kanssa. 700-sarjan nelikon ja tuon uuden kevytmetallimoottorin sivistyneisyydessä on aika hurja ero. Tuo Rouvan auton tyhjäkäyntiä käyvän koneen päällä oleva €uro ei ole liimattu. 740:n B230:n koneen päällä sama lantti ei pysy koneen käydessä edes syrjällään

Kuva

Volvoksi harvinaisen kaunis on mielestäni 780 Bertone coupe, ja mieluiten harvinaisen 2.3 turbon ja manuaalin yhdistelmänä. Tuon ajan automaatit ovat aika masentavia, eikä vaihtoehtoinen VW kuutosdiesel tai Pervo (Peugeot-Renault-Volvo, PRV) yhteistyömoottori ole oikein kovassa maineessa. Tuossa Laycockin sähköviitosessa on jotain vanhanaikaista viehätystä ja se on kyllä ihan oikeastikin kätevä.

Jos tästä sarjasta on keräilyautoa hakemassa, niin minusta se on juuri tuo 780, jossa Bertone sai paljon vapaammat kädet kuin 262:n kanssa

Kuva
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Ikinä en olekaan tuollaista Coupe-versiota nähnyt ja se varmasti on selkein keräilykohde. Takapenkkiläisten lasin ja C-pilarin muodosta tulee mieleen BMW e30 sedan 2-ovisena. Paljon kauniimpi tuo on kuin 262 Coupe, joka näyttää halvalta jenkkiauton kopiolta.

Mulla on rouvan puolen suvussa armottomia Volvo-miehiä useampikin ja minulle on saatettu tietoon, että 240-sarja on maailman kestävimpiä autoja ja sitten 960 3.0 kartanomalli on viimeinen kunnon Volvo ja semmoisen yks niistä hankkikin :lol: . Lopuilla on sitten näitä etuvetoisia S60, pattikylki V70.

Mä tuskin tulen keräilyn kannalta ikinä kattelemaan autoja, mutta huomasinpahan vaan että Turbo S maksaa hyvin laitettuna helposti yli 30 t€ Saksas. Semmoinen 2005 esitelty retro Mustang kasikoneella ja mustana vois olla harrasteauto.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

No just. Volvo pari päivää käytössä katsastuksen jälkeen ja sitten työpaikan pihalla tämmöinen. Oli muuten kohtuullisen "maineikas" tapahtuma odotella köysi valmiiksi auton keulaan kiinnitettynä kotoa soitettua hinausapua kollegoiden pikku hiljaa hiippaillessa kotiin päin :D

Kuva

Aika jännä homma, että harsoksi ruostunut putkisto kesti tänne saakka ja nyt kun on uusi paikallaan, niin parin sadan kilsan jälkeen lätäkkö parkkipaikalla.

940:n korvaava osa menee paikalleen heittämällä, mutta vaatii polttoaineputkeen 90 asteen kulman. Asentaja oli tehnyt 10-senttisen mutkan jostain puutarhaletkun näköisestä hennosta letkusta ja eipä tuo kauan kestänyt ennen halkeamista. Uusi mutka paikalleen loivalla kaarteella ja vahvistettua polttoaineputkea tällä kertaa. Lätäköstä huolimatta tankillisella ajettu nyt 550 km, joten nyt se on kunnossa.

Paitsi polttoainemittari, joka takkuaaa taas. Ei sen ole tarkoituskaan näissä toimia.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

740 GLE kirjoitti: En uskalla edes laskea, kuinka paljon rahaa on 6 litraa dieseliä vs. 9 litraa bensaa kertaa 400.000 km :oops:
Minäpä uskalsin. Jos hintaero on kokoajan 10c/l niin ero on 19200€.
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hintaero on tällä hetkellä noin 25 senttiä / litra.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

dealer kirjoitti:Hintaero on tällä hetkellä noin 25 senttiä / litra.
Oho! :shock: Ei oo tullu seurattua bensanhintoja...
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

bercedes menz kirjoitti:
740 GLE kirjoitti: En uskalla edes laskea, kuinka paljon rahaa on 6 litraa dieseliä vs. 9 litraa bensaa kertaa 400.000 km :oops:
Minäpä uskalsin. Jos hintaero on kokoajan 10c/l niin ero on 19200€.
Dieselvero huomioiden, 25 centin hintaero bensan ja dieselin välillä, bensa-autoilija poltti n. 12 000 euroa ylimääräistä rahaa auton elinkaaren aikana (vuodet 1986-2015, 400 tkm)
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Noh noh, ei nyt vielä polteta tankkikirjaa. Mistäs sen elinkaaren loppupään vielä tietää 8)

Mutta pelkkä kulutusERO ylittää Volvon verottoman ostohinnan. Täydet Hänen Majesteettinsa hallituksen määräämät verot mukaan luettuna menee aika tasoihin. Tankkerikuorma, eli yli 35.000 litraa on K-Jetronicin läpi pumpattu.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Onnittelut tänään 29-vuotiaalle Volvolle (rekisteröintipäivästä laskettuna)!

Vähänkö oli jännää sompailla Volvon Lontoon toimistolta kotiin päin arkisena iltapäivänä.

Joko muistin kertoa, että avioliiton kovin koetus on autosuunnistus ilman navigaattoria itselle oudossa suurkaupungissa? Siitä jos selviää, niin ei niiden pienempien hämminkien vuoksi enää erota tarvi.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Volvo taas liikenteessä. Jarrut herkistelty talviseisonnan jälkeen, ja nyt kun kardaanin Hardynivel on koottu oikein ja renkaat tasapainotettu, tuntuu kulku olevan aiempaa selvästi sileämpää.

Uusi ongelma vaan nostaa päätään, moottori sammuu toisinaan suoraan lennosta sähkökatkon vuoksi :shock:

Kerran viikossa toistuvaa ongelmaa on hankala löytää, mutta oireisiin näyttää liittyvän moottorin sähkökatko. Moottorin sammuessa sähköinen nopeusmittari jää toimintaan, samoin muut kojetaulun laitteet ja merkkivalot. Vain kieppikello putoaa kertalaakista nollaan, vaikka moottori pyörisikin yhä vaihde päällä moottorijarrutuksella.

Tiltin ollessa päällä starttaus ei auta. Bensapumput toimivat, minkä kuulee kyllä, kun tietää niihin kiinnittää huomiota. Jakaja on putsattu ja siivottu ja kansi, pyörijä, tulpat ja johdot ovat uudehkoja, joten ei ole mahdotonta etteikö ne olisi jopa kunnossa?

Semmoinen tulee mieleen, että puola on alkuperäinen, joten kosketushäiriö saattaisi täsmätä oireisiin, ja tuon suuntainen vika myös pudottaisi sähköisen kieppikellon nollille, vaikka auton muu sähköoppi jääkin eloon.

Toinen vaihtoehto voisi olla kampiakselin asentotunnistimet, joita on kuulemma kaksi. Kolaritilanteessa moottorin pysähtyminen katkaisee sähköt, mutta olettaisin tässä tilanteessa myös bensapumppujen pysähtyvän? Ainakaan uusintastartissa pääpumppukin kuulostaisi pyörivän

Ideoita?

(pitää kysellä täällä, kun VRCF on ollut tillin tallin jo viikkoja)
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Kyllä VRCF toimii, onko evästeet vanhat. Pitkään oli huoltokatko, mutta jo viikkoja uudella layoutilla sivut toimineet...

http://www.vrcf.fi/foorumi/
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10741
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kyllähän se syväntä lämmittää kun näkee liikenteessä räpeltämättömän klassikon. Eilen tuolla maalikylillä ihastelin kahta eri muotoilun helmeä. 740 farkku ja 240 sedan. Kumpikin erinomaisessa kunnossa, ryhdikkäänä keräämässä katseita osakseen...

Kumpikin vielä punaisena ja puhtaana. :hutsu:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
t.eskola
Viestit: 183
Liittynyt: 05.1.2011 21:41

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Joskus oli vähän vastaavaa vikaa 740 Volvossa. Auto sammui välillä ajossa, mutta käynnistyi yleensä uudestaan. Välillä sahautti pitkään käyntiin. Vikana oli virranjakajan sisällä oleva Hall-anturi. Koneena 2l mekaanisella ruiskulla. Olisko ollu tuo anturointi erilainen sitten sähköruiskussa.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

K-Jetronic tässäkin on. Ja virranjakaja on käytettynä asennettu varaosa. On tosin asennettu oireiden alkamisen jälkeen, mutta eihän se ihan mahdotonta ole, että olisi kaksikin viallista, kun vanhoja vehkeitä vaihtelee?

Nyt on menossa seuraavat kokeilut. Tallin hyllyltä löytyy jonkin verran vaihto-osia tähän härveliin, niin tökkäsin joutessani eri puolan paikalleen. Pariin päivään ei ole ollut yhtään tilttiä vielä toistaiseksi.

Tästä innostuneena kävin ostamassa myös plaseboa, eli elämäni ensimmäisen pullon STP:n injector cleaneria, minkä kippasin tankkiin vaihteeksi 98 oktaanisen sekaan. Ja sitten kotiin moottoritiellä ensin suurin vaihde unohtaen (3200 RPM) ja 10 km myöhemmin yksi alasvaihto (4300 RPM). Nyt on ajeltu vähän matkaa normaalimmin ja tänään sai kääntää tyhjäkäyntiä 100 RPM pienemmälle, joten ei se ehkä ihan täysin plaseboa ollutkaan?

Eipä tunnu yli 400 tkm ajettu pian 30-vuotias ruiskukone paranevan puolen vuoden seisonnassa :(
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Tureq
Viestit: 10
Liittynyt: 30.11.2012 17:27
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Mulla oli joskus Audi 80, jossa KE-Jetronic. Virranjakajan halli kun hajosi, oireet oli juuri edelläkuvatut, eli katkes lennosta ja kiekkamittari nollaan. Jotain pieniä ennakkooireita oli eli pidentynyttä starttia ja tyhjäkäynnin katkomista. Hallin vaihdolla kaikki oireet poissa. Siihen pystyi vaihtaan pelkän anturin vanhaan jakajaan, taisi joutua niitit poraamaan ja niittaamaan uudelleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”