Nokka-Transit: miten 70-luvun pakukuskit ovat vielä hengissä

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Nokka-Transit: miten 70-luvun pakukuskit ovat vielä hengissä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

KIUP koeajaa: kuljetustoiminnan historiaa - surmanluokku Transit :x

Pitää oikein ihmetellä, kuinka 70-lukujen ja mikset vielä 80-lukujenkin pakettiautoilla työkseen ajaneet ovat vielä elävien kirjoissa... vai ovatko ja jos ovat, niin kuinka terveinä.
Eilen tuli vietyä puukuorma 74-mallisella Transilla, tiedättehän tämän nokallisen pakujen äidin. Samaa konseptia tosin noudattavat muutkin vastaavat, Bedford Blitz, Leyland Sherpa, Fiat 238, Renault Traffic, Hanomag, Mersu 206, varhaiset HiAcet ja kumppanit.

Hyppään Transun peltiseen ja pelkistettyyn ohjaamoon. Yksitauluinen mittari tuijottaa peltisestä kojetaulusta muutamine varoitusvaloineen.
Ergonomiaa ei ole, katkaisimet ovat siellä täällä ja ja lähes pehmustamattoman istuimen tukiraudat suorastaan kalvavat ristiselkää rikki jo auton seistessä. Mitään säätöjä ei tietenkään etäisyyttä lukunottamatta ole.

Kytken virran ja odottelen hehkun valmistumista. Starttaus... ja paskat. Punainen paholainen tarvitsee Pilottia kesähelteelläkin, eikun pellin alle ja uusi yritys. Nyt ilmeisesti 2.1-litrainen kivikautinen diesel lähtee täristen käymään. Caterpillar ja pakettiauto, arvuuttelen itsekseni.

Korkeussäättöä vailla oleva turvavyö - jälkiasenteinen sekin - kiinni ja järjettömän raskas kytkin pohjaan. Ykkös liukuu lähes rusahtamatta silmään ja kaasua. Huumaava melu täyttää kabiinin, Transun käyntiääni on niin raaka, että se edellyttäisi kuulosuojaimia.

Veltosta kepistä vaihteita sisään kauhoen vauhti kiihtyy verkkaan 70 km/h tuntumaan ja se saa riittää. Kovempä tällä ei uskalla ajaa. Tuuletus on joko tai: täysin stopissa tai varsin vetoisa, mutta muuten kunnossa. Iskias, niskasäryt ja kestovitutus lienevät olleet tavallisimmat kuskien ammattitaudit.

Turvallisuudesta ei paljoa kannatta puhua. Paljon paljasta peltiä, teräviä reunoja... vain etumoottori luo jotain valheellista turvan tunnetta, mutta ilmesesti sekin tulee nokkatällistä kajuuttaan.

Ajan huojakkaat ajo-ominaisuudet omaavalla katiskalla pakolliset 30 km, jonka jälkeen luovutan laitteen kiitollisena pois.

Nykyihminen ei tällä laitteella pysyisi elävien kirjoissa päivää kauempaa.
Ehkä Cro Magnon -kuljettajat 30 vuotta sitten olivat lujempaa tekoa. Nythän uusi pakettiauto pesee 10 vuoden takaiset henkilöautot vähän joka suhteessa :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Re: Nokka-Transit: miten 70-luvun pakukuskit ovat vielä heng

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kaapo kirjoitti:huojakkaat ajo-ominaisuudet omaavalla katiskalla
Siitä on kai puuttunut takaspoileri, niin ajo-ominaisuudet on kadonneet. :?
Tämmöinen se on alkuperäisenä (SPORT-varusteltu versio): KLIKSISTÄ 8)

Myöskin moottori on aivan vääränlainen, veekasinpätkä tran-shittiin kuuluu.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Muutama nokka-mallinen transitti on meikäläiselläkin ollut, näin vanimiehiä kun ollaan. Jopa tuon mallin edeltäjiäkin, Taunus-Transittia oli joskus 2 kappaletta. Kyllä toi nokallinen transitti sentään on huomattavasti mukavampi auto ollut (ja turvallisempi) verrattuna esim. hiaceen :) Transitissa kunnollinen väliseinäkin verrattuna hiacen telttakankaaseen... ja lattiavaihteisto.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

täs kun töissä istuskelen niin nään tuohon risteykseen johon aatot joutuu toppaamaan punasiin valloihin. lähes jokaisesta vähänkään uudemmasta autosta tippuu ilimastoinnin kontenssi vettä alle. sitte yhen auton alta rupes tulemaan oikkee kunnola vettä (en nähänyt ite aatoa oli just mainos julisteen takana) no vanahan nokka-ransun jäähyttäjä ilimeisesti sano yhteistyö sopimuksen irti :shock: vuan eipä tuo näyttänä vaahtia hiastavan ainakaan alaku matkasta kumit vonkuen ransu häipyi siniseen savuun :shock:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jep. Eri ikäisiä henkilöautoja satunnaisesti ajaessa ei aina käsitä miten on maailma muuttunut. Parikymmenvuotias MB tai nelikymmenvuotias Chevrolet hakkaavat nämä uudenkarheat 5speed-etuvedot 10-0, kunhan olosuhteet vain ovat vanhemmille ajopeleille suotuisat. 8)

Eri ikäisiä hyötyajoneuvoja ajamalla vasta oppii ymmärtämään evoluution merkityksen nykyihmisen elämän helppoudelle. Muutama vuosi sitten tuli harrastusluonteisesti sompailtua erään RacingTeamin 60-lukuista kuljetusbussia, ja ne muutamat tuhannet kilmetrit opettivat elämästä paljon. :oops:

Hatunnosto ja syvä kumarrus kaikille vanhanajan ammattikuljettajille. Viikonlopun kisareissujen jälkeen olivat meikäpullamössöltä hartiat jumissa, selkä kipeä ja korvat lukossa. Noina aikoina koetut muutamat pääkalloliukkaat talvikelit aiheuttavat ajoittaista käsien vapinaa ja painajaisunia vielä nyt aikojenkin päästä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

JuMu S kirjoitti:Hatunnosto ja syvä kumarrus kaikille vanhanajan ammattikuljettajille. Viikonlopun kisareissujen jälkeen olivat meikäpullamössöltä hartiat jumissa, selkä kipeä ja korvat lukossa. Noina aikoina koetut muutamat pääkalloliukkaat talvikelit aiheuttavat ajoittaista käsien vapinaa ja painajaisunia vielä nyt aikojenkin päästä.

Ettet ois ajellu tuolla Alppien suunnalla?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”