
Pitää oikein ihmetellä, kuinka 70-lukujen ja mikset vielä 80-lukujenkin pakettiautoilla työkseen ajaneet ovat vielä elävien kirjoissa... vai ovatko ja jos ovat, niin kuinka terveinä.
Eilen tuli vietyä puukuorma 74-mallisella Transilla, tiedättehän tämän nokallisen pakujen äidin. Samaa konseptia tosin noudattavat muutkin vastaavat, Bedford Blitz, Leyland Sherpa, Fiat 238, Renault Traffic, Hanomag, Mersu 206, varhaiset HiAcet ja kumppanit.
Hyppään Transun peltiseen ja pelkistettyyn ohjaamoon. Yksitauluinen mittari tuijottaa peltisestä kojetaulusta muutamine varoitusvaloineen.
Ergonomiaa ei ole, katkaisimet ovat siellä täällä ja ja lähes pehmustamattoman istuimen tukiraudat suorastaan kalvavat ristiselkää rikki jo auton seistessä. Mitään säätöjä ei tietenkään etäisyyttä lukunottamatta ole.
Kytken virran ja odottelen hehkun valmistumista. Starttaus... ja paskat. Punainen paholainen tarvitsee Pilottia kesähelteelläkin, eikun pellin alle ja uusi yritys. Nyt ilmeisesti 2.1-litrainen kivikautinen diesel lähtee täristen käymään. Caterpillar ja pakettiauto, arvuuttelen itsekseni.
Korkeussäättöä vailla oleva turvavyö - jälkiasenteinen sekin - kiinni ja järjettömän raskas kytkin pohjaan. Ykkös liukuu lähes rusahtamatta silmään ja kaasua. Huumaava melu täyttää kabiinin, Transun käyntiääni on niin raaka, että se edellyttäisi kuulosuojaimia.
Veltosta kepistä vaihteita sisään kauhoen vauhti kiihtyy verkkaan 70 km/h tuntumaan ja se saa riittää. Kovempä tällä ei uskalla ajaa. Tuuletus on joko tai: täysin stopissa tai varsin vetoisa, mutta muuten kunnossa. Iskias, niskasäryt ja kestovitutus lienevät olleet tavallisimmat kuskien ammattitaudit.
Turvallisuudesta ei paljoa kannatta puhua. Paljon paljasta peltiä, teräviä reunoja... vain etumoottori luo jotain valheellista turvan tunnetta, mutta ilmesesti sekin tulee nokkatällistä kajuuttaan.
Ajan huojakkaat ajo-ominaisuudet omaavalla katiskalla pakolliset 30 km, jonka jälkeen luovutan laitteen kiitollisena pois.
Nykyihminen ei tällä laitteella pysyisi elävien kirjoissa päivää kauempaa.
Ehkä Cro Magnon -kuljettajat 30 vuotta sitten olivat lujempaa tekoa. Nythän uusi pakettiauto pesee 10 vuoden takaiset henkilöautot vähän joka suhteessa
