Moniurahihna petti

KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Moniurahihna petti

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Onko tavallista että laturin, vesipumpun ym. moniurahihna pettää jo 90000km ssa vaihtoväli lienee 100000, määräaikaishuollot tehty merkkikorjaamolla ajallaan? Ottaako kukaan muu kuin kuski lompakollaan vastuuta tapahtuneesta. Korjaamo pelotteli että vesipumppu mennee vaihtoon oli kuulemma hihnan rääppeet niin tiukassa rungon ja hihnapyörän välissä. :(
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Hätäinen kuten nykyisin tavallisesti, liikaa ikää. Siis w204 bensa 180 automaatti
2013.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä se mahdollista on, ei kyllä tavallista ja varsinkaan kun auto on noinkin uusi eli ei aika ole päässyt hihnaa vanhentamaan.
Luulisin että vastuu jää omistajalle. Paitsi tietysti jos on ihan vasta huollettu ja löytyy tosite josta ilmenee että hihnan tarkastus kuuluisi siihen huoltoon, ja jos vanha hihna on murtunut.
wiimax.fi
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Valitettavasti määräaikaishuoltoon on n.3000km jossa hihna olisi vaihdettu, huono tuuri jatkuu. Ei tullu LOTOSSAKAAN mitään muuta kokemusta. :escape:
Avatar
noroljan
Viestit: 232
Liittynyt: 13.5.2013 18:00

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Onko sille hihnalle joku vaihtoväli olemassa? Yleensä vain tarkastus kuuluu huolto-ohjelmaan. Vai oliko sovittu erikseen hihnan vaihdosta seuraavaan huoltoon?

Jos sille vuotaa/huohottaa öljyä, niin tuhoutuu nopeammin, mutta eikait noin uusi vielä öljyjä ulosta?
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5980
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Moniurahihna petti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Että katkesi ilman että olisi äännellyt... Vanha hihnahan luistaa ja kitisee piiitkän aikaa ennen kuin kilometrit tulee täyteen.

Veikkaisin että joku apulaite jumissa ja siksi meni poikki, näin näkemättä tapausta. Kyllä alkuperäinen hihna kestää paljonkin ajaa. Mutta 100000 nyt on aika paljon tolle hihnallekin - muttei mahdotonta.

On kumma jos ei korjaamon ukot saa sitä vanhan hihnan rippeitä pois pumpun akselilta...

Toisaalta jos autoa aikoo pitää niin vesipumpun voisi uusiakin (ei halpaan tarvikkeeseen kuitenkaan)

Mulla katkennut yksi moniurahihna ja se meni poikki muutamassa sekunnissa. Tosin ilmastoinnin kompressorin laakeri oli jo äännellyt aina välistä mutten sinne sitä ääntä paikallistanut ja sit se laakeri leipoi kiinni ja pinks.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Ei ääntänyt eikä mikään laite jumissa, ei edes se vaihdettu vesipumppu. Korjaamon mukaan pitäisi vaihtaa 100000 mennessä. 1135.50 onneksi kirpasee vain köyhiä, eli itseäni :ää:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aika summa, hinaus varmaan yli puolet tuosta ?
wiimax.fi
Avatar
noroljan
Viestit: 232
Liittynyt: 13.5.2013 18:00

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Joo, eihän tossa summassa ole mitään järkeä, jos pelkkä hihnanvaihto kyseessä? Hinausvakuutus varmaa löytyi?

On iteltäkin vanhemmissa pari kertaa hihna mennyt poikki, mutta niillä on ajettu yleensä aika paljon tai sitten CLK:ssa vuoti öljyä hihnalle ja se ei montaa tuhatta kestänyt sitä. Kontissa on nykyään hihna aina mukana ja vaihto on helppo tienvarressakin. En tosin tiedä tollasiin uudempiin minkälainen homma on, kun moottorin voi olla väärinpäin :?

En jaksanut kaivaa 204-korisen huolto-ohjelmaa, mutta ainakin w212 ja useissa vanhemmissa lukee vain näin:
Moniurahihnan kuluneisuuden tarkastus näkyvällä alueella (B-huolloissa)
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Mobilo hoiti onneksi hinauksen ja mersun alle korjauksen ajaksi, hinnassa oli vain hihna ja vesipumppu hilppeineen. Öljyä ei kyllä vuoda mistään. Näillä ja myötätunnolla jatketaan eteenpäin :kuski:
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Tänään otin vesipumpun tarkasteluun ja hupsis 3min sekä kuvan erikoistyökalut ja asentajille olleet ylivoimaiset roippeet vesipumpun kaulan ympäriltä oli pois. Ei olis tarvinnut edes purkaa isommasti, puukolla pari lenkkiä poikki ja nykki pihdeillä pois. kele.Kuva
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5980
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

KaleMani kirjoitti:Tänään otin vesipumpun tarkasteluun ja hupsis 3min sekä kuvan erikoistyökalut ja asentajille olleet ylivoimaiset roippeet vesipumpun kaulan ympäriltä oli pois. Ei olis tarvinnut edes purkaa isommasti, puukolla pari lenkkiä poikki ja nykki pihdeillä pois. kele.Kuva
Sitähän mä tossa jo meinasin että ompa erikoisesti menny kun ei korjaamolla töikseen autoja rassaava saa sitä kuntoon....

Haisee myynnin ja töiden pakkomyynnille aliarvioimalla asiakasta. Itsellä vastaava johtaa kerrasta pysyvään boikottiin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Automerkkiä vai huoltoa kohtaan, kyseessä oli ns auktorisoitu huolto
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

No sain vähän hyvitystä korjauslaskuun eli hieman yli 20%, ja on nyt kuitenkin uusi vesipumppu. Nyt alkaa jo tuntuun paremmalta, ja luottamus auktorisoituun huoltoon parani huomattavasti. Muitakin mielipiteitä varmaan on. :kuski:
Avatar
740 GLE
Viestit: 2654
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kosminen hinta pumpulle ja hihnalle vaihdettunakin. Auts.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5980
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

KaleMani kirjoitti:Automerkkiä vai huoltoa kohtaan, kyseessä oli ns auktorisoitu huolto
Kyseistä liikettä kohtaan.

Auktorisoitu = suomessa tarkoittaa varaosan hinnassa moneti puolet korkeampaa hintaa kuin lkuperäinen osa saksassa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mou
Viestit: 1659
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Mielenkiintoinen vasserpumppe... Mikä tuon alipainekellon funktio on? Lisää virtausta jossakin tilanteessa? Millonkohan sähköiset pumput alkaisi yleistyä?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Mielenkiintoinen vasserpumppe... Mikä tuon alipainekellon funktio on? Lisää virtausta jossakin tilanteessa? Millonkohan sähköiset pumput alkaisi yleistyä?
Sähköistä pumppua olen odotellut jo pitkään, luulisi sen kiinnostavan nykyisessä energiasäästö ja hetkellisen huipputehon ulosmittauksessa useampaakin valmistajaa. Ja sitten vielä starttimoottorin ja laturin yhdistelmää. Tuota kelloa itsekkin ihmettelin, toivottavasti joku asiantuntija osaa/viitsii selittää sen :ope: :shock: :jerkit:
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Hybrideissähän on jo laturi/starttimoottori yhdistetty.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Sakari kirjoitti:Hybrideissähän on jo laturi/starttimoottori yhdistetty.
Minkähän hintainen tuo on, kun menee rikki?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Jaa-a, eipä ole tullut rikkinäistä vielä vastaan. Siis hybridissähän se starttaa auton käyntiin sillä sähkömoottorilla jota se käyttää muutenkin siihen sähköllä liikkumiseen näin ainakin olen käsittänyt ja kyllä sen kuulee/huomaa että se starttaus on huomaamaton vrt. Perinteiseen starttimoottoriin.

Kallistahan se olisi varmaan hajotessaan...? Yks GLC akku tuossa uusittiin se oli jtn 15tonnia, ja joskus joku ilmastoinnin kompressori hajos se oli siinä 3500e, sitäkin käyttää sähkömoottori kunnei apulaitehihnaakaan hybridistä löydy.

Niinjoo, kunnei niissä apulaitehihnaakaan ole niin millähän niissä vesipumput pyörii? Oma veikkaus on että joku akseli niitä moottorista pyörittää tuskinpa sähköllä toimivat.

Ja sellainen vielä että ainakin skodassa, varmaan muissakin niin niissä on sähköllä säätyvä vesipumppu, vaikkakin jakopää sitä käyttää mutta sellainen rakenne että se pumppu ei mitään pumppaa esim kylmällä moottorilla juurikin sen takia ettei vie turhaan tehoa/kulutusta.
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Yritin etsiä joskus lukemaani artikkelia hybridistä jossa sähkömoottori ei ollut polttomoottorin jatkeena siinä mainittiin startin ja laturin yhdistelmästä. Muistaisiko joku kyseitä asiaa? Muuten kyllähän raskaassa kalustossa on käytetty sähköisiä vesipumppuja sekä sähköisiä paineenkorotuspumppuja. Tulee vain funtsittua kaikenlaista. :tuumaus: :shock:
Avatar
740 GLE
Viestit: 2654
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Toyotassa, Moottori-Generaattori 1 ja 2:

https://youtu.be/ZmHpSyTsfm0
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
noroljan
Viestit: 232
Liittynyt: 13.5.2013 18:00

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Ässään tulee M256-bensiinimoottorin yhteyteen:

- käynnistysmoottorin ja generaattorin sisältävä integroitu 48 voltin sähköjärjestelmä

- Sähköinen vesipumppu

- Sähköinen ilmastoinninkompura

tällöin ei tartte moniurahihnaa enää...

http://www.is.fi/autot/art-2000005302459.html
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

noroljan kirjoitti:Ässään tulee M256-bensiinimoottorin yhteyteen:

- käynnistysmoottorin ja generaattorin sisältävä integroitu 48 voltin sähköjärjestelmä

- Sähköinen vesipumppu

- Sähköinen ilmastoinninkompura

tällöin ei tartte moniurahihnaa enää...

http://www.is.fi/autot/art-2000005302459.html
Nyt on näköjään vähän enemmän tietoa asiasta. Luin joskus keväällä otsiko 48v järjestelmästä joka tulee poistamaan apulaitehihnan ja tehostamaan moottoria tilapäisesti. No se sitten on mersussa, tietysti ensin S- mallissa. Sitten kun saadaan lastentaudit pois voidaan laittaa muihinkin malleihin :wink:
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Mersu kävi Mersuhuollossa hinta 1000 €, 3B huolto automaatin öljynvaihtoineen huh huh :eec:. Selvisi samalla että merkkiliikkeet perii varaosista mitä sattuu vesipumpun hinnassa oli korjaamojen välillä melkein 60 €??? Ennen ei ole tullut vastaan kovin isoja eroja saman merkin korjaamojen välillä pieniä eroja tietysti. Selvisi myös että jarrujen kulumisen tunnistin oli erinäköinen omassa autossa kuin verkkokauppojen tunnistimet. :?:
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Jos huoltokoodin mukaan on menty niin b3 ei kuulu automaatin öljyjä, ne tulee joko a/b7 tai a/b9. Hyvä nekin toki vaihdella vähän useammin kuin mitä tehdas ilmoittaa väliksi.
Avatar
noroljan
Viestit: 232
Liittynyt: 13.5.2013 18:00

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Onhan ne laatikkoöljyt hyvä 100 tkm vaihtaa. Kumpis laatikko tässä on?

Ja paljonkos ne vaihtoi öljyä, veikkaan 4-5l?
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Ekassa viestissä kerrotaan olevan vm.2013 eli on 7lovinen aski. Silloin myös löytyy siitä jo turbiinin proppu yms eli öljyä vaihdeltu tod näk n. 8-9litraa.
9ainakin myy automaattisesti meidän järjestelmät, 4 matikkiin tais mennä joku 9,5 tai vastaavaa. Noo ulos ne ylimääräset sieltä valuu vaikka löis 10litraaki jokaseen mihi vaihtaa ellei oo varma. Valuu siis siinä vaihdon yhteydessä, tietäjät tietää.
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Eihän se olis kuulunut vaihtaa mutta 95000 alkaa olla ja ennen talvea on hyvä vaihtaa. Joo 9 litraa laskutettiin G7 laatikko. Pari kertaa pamautti vapaalle kun yritin liikkeelle heti vaihdon jälkeen, olisko jäänyt ilmakupla johonkin väärään paikkaan, nyt toiminyt moitteetta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171 moottori”