4-matic, ASD "funktionsanzeige" päällä vaikkei ole
4-matic, ASD "funktionsanzeige" päällä vaikkei ole
Nelimatikin kolmiovalo, eli ASD/4maticin toimintavalo (ei vikavalo) syttyy vaikkei ole liukas. Toissa talvena valo syttyi kuivalla tiellä yli 140km/h vauhdissa ja on sitten alkanut syttymään aikaisemmin, tällä hetkellä noin 90 km/h vauhdilla. Käsitän, että ABS anturit mittaavat nopeuseron renkaiden välillä ja kytkevät 4-vedon tai ASD:n päällä.
Renkaat ovat uudet, sekä talvi- että kesärenkaat ja molemmissa sama ongelma. Paineet myös ok. Neliveto toimii niin kuin pitää muuten.
Puhdistin etupyörien anturit sekä harjasin hammaskehät edessä, ei vaikutusta. Likaisia kyllä olivat.
Otin myös perän anturi pois (on muuten tiukka ja 0-rengas meni rikki) mitään likaa siellä ei ollut. En muistanut ottaa kuvia, mutta perän anturissa en huomanut selkeä "nenä" anturin päässä.
Eli niin kuin tässä kuvassa:
Muistelisin jossain lukeneeni että se pää voi kulua jolloin signaali heikkenee. En oikein taju miten näin voi käydä, pitääkö paikkaansa?
Mitä neuvoksi? Uusi anturi?
Renkaat ovat uudet, sekä talvi- että kesärenkaat ja molemmissa sama ongelma. Paineet myös ok. Neliveto toimii niin kuin pitää muuten.
Puhdistin etupyörien anturit sekä harjasin hammaskehät edessä, ei vaikutusta. Likaisia kyllä olivat.
Otin myös perän anturi pois (on muuten tiukka ja 0-rengas meni rikki) mitään likaa siellä ei ollut. En muistanut ottaa kuvia, mutta perän anturissa en huomanut selkeä "nenä" anturin päässä.
Eli niin kuin tässä kuvassa:
Muistelisin jossain lukeneeni että se pää voi kulua jolloin signaali heikkenee. En oikein taju miten näin voi käydä, pitääkö paikkaansa?
Mitä neuvoksi? Uusi anturi?
Viimeksi muokannut 250D, 09.8.2017 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Anturin pää ei voi kulua. Niitä vaan on kahta mallia joista toinen näyttää siltä että se pää olis kulunut(puuttuu se uloke). Siis puhun nyt taka-anturista.
Etupään anturissa tyypillinen ongelma 4maticissa on sen kiinnitystason ruostuminen. Anturi voi nousta millejä ilmaan kun väliin kertyy ruostetta. Hio kokeeksi kiinityspinta täysin kiiltävälle metallille.
Etupään anturi varmasti voi myös kulua päästään lian takia, mutta epäilen.
Etupään anturissa tyypillinen ongelma 4maticissa on sen kiinnitystason ruostuminen. Anturi voi nousta millejä ilmaan kun väliin kertyy ruostetta. Hio kokeeksi kiinityspinta täysin kiiltävälle metallille.
Etupään anturi varmasti voi myös kulua päästään lian takia, mutta epäilen.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Ilmeisesti Photobucket on mennyttä... poistin kuvat.
Mielestäni olen puhdistanut myös kiinnityspaikka hyvin, ei se oikeastaan kovin ruosteinen ollutkaan, anturin pää vain täynnä.
Täytyy kokeilla vielä uudestaan jos ei ole muita mahdollisia kohteita mistä voi johtua.
Mielestäni olen puhdistanut myös kiinnityspaikka hyvin, ei se oikeastaan kovin ruosteinen ollutkaan, anturin pää vain täynnä.
Täytyy kokeilla vielä uudestaan jos ei ole muita mahdollisia kohteita mistä voi johtua.
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Olen Dremel työkalulla ja pikkuharjalla anturin rei'ästä harjannut ne hampaat melko puhtaaksi, pitää kokeilla vielä uudestaan. VEtoakselien pois ottaminen ei ole ihan sellaista homma mitä uskallan itse tehdä... täytyy toivoa että uudelleen harjaus tepsii.
Vikakoodeja se mielestäni ei anna, koska itse järjestelmä toimii niin kuin pitää. Anturi vaan saa väärän signaalin hammasratasta. Näin ainakin ymmärän asian.
Vikakoodeja se mielestäni ei anna, koska itse järjestelmä toimii niin kuin pitää. Anturi vaan saa väärän signaalin hammasratasta. Näin ainakin ymmärän asian.
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Kytkeekö se oikeasti nelivedon tai ASD:n päälle, kun merkkivalo syttyy vai syttyykö vain merkkivalo ilman mitään toimintaa?
Voiskos se vika ollakin siellä mittaristossa, että se ASD:n merkkivalo saa virran jostain väärää kautta ja sytyttää polttimon. Tuntuis aika oudolta, että jos anturi saa väärää tietoa niin kaikki silti toimisi aivan normaalisti ilman ongelmia. Yleensä anturin saama tieto aiheuttaa jonkin toiminnan ja väärä tieto väärän toiminnan tai vikatilan. Mutta jos sielä syttyykin pelkkä lamppu, jonkin huonon kytkennän takia, niin sitä järjestelmä ei välttämättä noteeraa ja kaikki toimii aivan normaalisti.
Voiskos se vika ollakin siellä mittaristossa, että se ASD:n merkkivalo saa virran jostain väärää kautta ja sytyttää polttimon. Tuntuis aika oudolta, että jos anturi saa väärää tietoa niin kaikki silti toimisi aivan normaalisti ilman ongelmia. Yleensä anturin saama tieto aiheuttaa jonkin toiminnan ja väärä tieto väärän toiminnan tai vikatilan. Mutta jos sielä syttyykin pelkkä lamppu, jonkin huonon kytkennän takia, niin sitä järjestelmä ei välttämättä noteeraa ja kaikki toimii aivan normaalisti.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Nyt löytyi hiukan aikaa tutkailla lisää...
Minusta järjestelmää toimii miten pitää, mutta hammasradan ruostumisen takia se mittaa korkeammilla nopeuksilla pyörimisnopeuseron renkaiden välillä. Se se on magneetinen mittaus joten jos hammas puuttuu tai on kulunut/ruostunut/likaantunut anturi saa signaalin että yksi pyörä pyörii > 2km/h nopeammin kuin toinen. Ja jos järjestelmä on muuten kunnossa se kytkee silloin oikeastikin nelivedon päällä.
Nyt olen uudestaan puhdistanut oikeanpuoleinen hammasrata ja koeajon perusteella kolmiovalo syttyy nyt taas myöhemmin, noin 110 km/h kohdalla. Se oli jo tullut alaspäin jopa n. 80 km/h. Dremelilla taas reiän kautta mutta harja kuluu tosi nopeasti. Harjasin myös ruosteet pois kiinnityslevystä jne. hyvin puhdas nyt on, mutta hammasrata ehkä vielä liian epätasainen?
Lisäksi mittasin vastukset, molemmat n. 1000 Ohm mikä lienee ok? Perän anturi en mittanut, olen kyllä puhdistanut vaikkei siinä mitään varsinaisesti ollutkaan. Perän ABS anturi ei itse asiassa kannattaa poistaa jos ei ole ihan pakko. Vääntyi pahasti kun otin sen pois, onneksi toimii edelleen.
Koodit en ole mittanut vielä, pitää varmaan tehdä mutta epäilen ettei ole mitään vikakoodeja varsinaisesti.
Minusta järjestelmää toimii miten pitää, mutta hammasradan ruostumisen takia se mittaa korkeammilla nopeuksilla pyörimisnopeuseron renkaiden välillä. Se se on magneetinen mittaus joten jos hammas puuttuu tai on kulunut/ruostunut/likaantunut anturi saa signaalin että yksi pyörä pyörii > 2km/h nopeammin kuin toinen. Ja jos järjestelmä on muuten kunnossa se kytkee silloin oikeastikin nelivedon päällä.
Nyt olen uudestaan puhdistanut oikeanpuoleinen hammasrata ja koeajon perusteella kolmiovalo syttyy nyt taas myöhemmin, noin 110 km/h kohdalla. Se oli jo tullut alaspäin jopa n. 80 km/h. Dremelilla taas reiän kautta mutta harja kuluu tosi nopeasti. Harjasin myös ruosteet pois kiinnityslevystä jne. hyvin puhdas nyt on, mutta hammasrata ehkä vielä liian epätasainen?
Lisäksi mittasin vastukset, molemmat n. 1000 Ohm mikä lienee ok? Perän anturi en mittanut, olen kyllä puhdistanut vaikkei siinä mitään varsinaisesti ollutkaan. Perän ABS anturi ei itse asiassa kannattaa poistaa jos ei ole ihan pakko. Vääntyi pahasti kun otin sen pois, onneksi toimii edelleen.
Koodit en ole mittanut vielä, pitää varmaan tehdä mutta epäilen ettei ole mitään vikakoodeja varsinaisesti.
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Tein viimeinen kunnon puhdistus Dremelilla, valo syttyy nyt taas noin 90 km/h vauhdissa, ABS hammaskehän liittyvää se selvästi on.
Löysin Saksan foorumista tällainen tarina:
http://forum.mb124.de/read.php?8,588631 ... msg-588857
Eli olis mahdollisesti joku magneettisuus juttu?
Löysin Saksan foorumista tällainen tarina:
http://forum.mb124.de/read.php?8,588631 ... msg-588857
Eli olis mahdollisesti joku magneettisuus juttu?
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Magnetoituuko anturi vai kehä?250D kirjoitti:Tein viimeinen kunnon puhdistus Dremelilla, valo syttyy nyt taas noin 90 km/h vauhdissa, ABS hammaskehän liittyvää se selvästi on.
Löysin Saksan foorumista tällainen tarina:
http://forum.mb124.de/read.php?8,588631 ... msg-588857
Eli olis mahdollisesti joku magneettisuus juttu?
Samapa tuo. Demagnetointilaitehan on kaikessa yksinkertaisuudessaan kela johon syötetään vaihtovirtaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Luulisin kehä, koska anturi pitää olla magneetinen.
Mitä sain nyt selvillä demagnetisointi ei ole yksinkertainen, akselit pitää irrottaa. En saa sitä tehty ennen lomamatka Norjan vuoristolle.
Ruotsin läpi en viitsi ajaa 85 km/h vauhdissa, miten on, voinko kytkeä järjestelmä vaan pois päältä (testi asennossa) tuon matkan ajaksi?
Mikä tuo toinen osio tarkoittaa? Jos laitan järjestelmä test asentoon, pitääkö paine poistaa järjestelmästä
Mitä sain nyt selvillä demagnetisointi ei ole yksinkertainen, akselit pitää irrottaa. En saa sitä tehty ennen lomamatka Norjan vuoristolle.
Ruotsin läpi en viitsi ajaa 85 km/h vauhdissa, miten on, voinko kytkeä järjestelmä vaan pois päältä (testi asennossa) tuon matkan ajaksi?
Koodi: Valitse kaikki
To switch off the system, the coding plug must be
withdrawn and reinserted in "Test" position. The
ASD/4MATIC warning lamp comes on and indicates
that the system has been rendered inoperative.
To insert the coding plug in the "function" position,
switch off ignition, otherwise the ASD/4MATIC
warning lamp does not go out.
As of transfer case no. 26 617 the accumulator
pressure must be relieved at the pressure relief
screw (16) to switch the hydraulic system to a
depressurized condition.
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Tottakai voi ajella pois kytkettynä, ainut jos pidempään ajelee niin alkaa tietyt hydrauliikan komponentit jumiutumaan, mutta silloin puhutaan jo kuukausista tai vuosista.
Tuo painekohta käsittääkseni tarkoittaa sitä että paine pitää tosiaan erikseen poistaa järjestelmästä jos tekee jotain korjauksia. Olettaen että autossa on sähköinen testikytkin eikä mekaaninen venttiili niin kuin vanhemmissa.
Itsekkin pitäis alkaa vähän selvitellä tuota samaa juttua, kun tällä hetkellä valo syttyy n.100km/h nopeudessa, ennen hammaskehien putsausta oli tuossa 85km/h nopeudessa.
Tuo painekohta käsittääkseni tarkoittaa sitä että paine pitää tosiaan erikseen poistaa järjestelmästä jos tekee jotain korjauksia. Olettaen että autossa on sähköinen testikytkin eikä mekaaninen venttiili niin kuin vanhemmissa.
Itsekkin pitäis alkaa vähän selvitellä tuota samaa juttua, kun tällä hetkellä valo syttyy n.100km/h nopeudessa, ennen hammaskehien putsausta oli tuossa 85km/h nopeudessa.
Yhtäön en tuosta mitään ymmärrä, mutta tuo hammaskehä ei näytä hyvältä. Yhden hammaskehä muutoksen (harvennus) tehneenä, vaatii kohtuu tasalaatuisuuden jotta luenta (pulssi) on kelvollinen
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Mitä olen selvittänyt niin kyllä aika huonossa kunnossa olevat hammaskehätkin vielä toimii. Mutta toki se voi olla että tämä on nyt vaan vaihdettava. Koska vetarit maksaa melko paljon, tutkin vähän lisää vielä.pekkovee kirjoitti:Yhtäön en tuosta mitään ymmärrä, mutta tuo hammaskehä ei näytä hyvältä. Yhden hammaskehä muutoksen (harvennus) tehneenä, vaatii kohtuu tasalaatuisuuden jotta luenta (pulssi) on kelvollinen
Katsotaan mitä kelit on Ruotsissa, ollaan me takavetoisella pärjätty aiemminkin.
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Tuolla hinnalla se on tuskin 4maticin etuvetoakseli. Tarvikemallit noin 500€/kpl ja OEM päällä 1000€ (Merteil)Sakari kirjoitti:Mitä tälläseen vetari maksaa? Joku aika sitte tuli töissä vastaan joku oli tilannu 124 tarvikemallin vetarin (täydellinen paketti) ja olikos se 45 euroa alennuksien kanssa.
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Niin oon ymmärtäny että kalliita ovat, varsinkin asd ja 4 matic. Hmm.. onkohan tuollasessa 45 euron vetarissa ulkopää sitten samanlainen kuin tuossa, jos sen pelkästään vaihtaisi. Ja siis tämä hinta ei oo mikään vitsi, sitä siellä varaosamyyjien kanssa just naureskeltiinki ja hypisteltiin pakettia et on käytännössä ilmanen.
Morjens, pahoittelen kun tässä käyty hyvin harvoin viime aikoina enkä huomannut viestisi.JanneW124 kirjoitti:Löysikö OP ratkaisua ongelmaan?
Olisi ASD perällä varustettu lankku, joka sytyttää kolmiovalon noin 100km/h vauhdissa. Muuten toimii oikein. Aikalailla samoja toimenpiteitä tehty kuin tässä ketjussa esitetty pl. demagnetisointi...
Ongelma ei ole saatu ratkaistua, harjaamalla hammasrata on välillä saatu nopeus missä valo alkaa palaamaan nousemaan. Nyt auto on ollut seisonnassa ja pitäis alkaa pistää tämäkin kuntoon.
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92