Sinnikäs airmatikkivuoto / vika
Sinnikäs airmatikkivuoto / vika
No, jo on vaikea saada yksi airmatikkimersu pysymään ylhäällä.
Vaihdettua osaa on:
Kompressori wabco + suodatin MB
Venttiiliblokki MB
Etutolpat Bilstein
Nyt etupää vajoaa 10h testissä yli 20mm jo siinä 5-6 h kieppeillä. Vähän vaihtelee. Lämpimässä hallissa jossa aina + asteita. Vuototesti siis tolpan ja venttiiliblokin väleillä.
Muut testit ok.
Ajossa pakkasella 4-12 astetta heittää satunnaisesti epätasaisemmassa kyydissä valkoista visit workshoppia.
Koodina tolpan paine ei uskottava.
Letkuvuotoa voisi ajatella ja sitä 4.15mm letkua saa MB numerolla
A2203271045
Mutta se on aika lyhyt pätkä, noin puolitoista metriä. Riittääkös se jakotukilta etutolpille? Vaikuttaisi että varsinkin vasen tolppa lössähtää enempi.
Sitten se ihmettely että miksi uuden tolpan venttiili ei pidä painetta tolpassa? Senhän pitäisi pitää siellä vähintään noin 5 bar paine? Vai onko bilsteinit yhtä samaa paskaa kuin kiinan tolpat (liekkö siellä tehty nämäkin?)
Edit. Etolan 4.00mm paineilmaletkua en laita sinne, alkaa kuitenkin vuotaa... Orkkisletkua tai selvästi parempaa saisi olla. Ei ole tarkoitus enää pitkään kokeilla ja kokeilla - on muutakin tekemistä.
Saako jostain niitä messinkisiä kiristyskartioita irtotavarana? Ne on hieman hauraita....
Vaihdettua osaa on:
Kompressori wabco + suodatin MB
Venttiiliblokki MB
Etutolpat Bilstein
Nyt etupää vajoaa 10h testissä yli 20mm jo siinä 5-6 h kieppeillä. Vähän vaihtelee. Lämpimässä hallissa jossa aina + asteita. Vuototesti siis tolpan ja venttiiliblokin väleillä.
Muut testit ok.
Ajossa pakkasella 4-12 astetta heittää satunnaisesti epätasaisemmassa kyydissä valkoista visit workshoppia.
Koodina tolpan paine ei uskottava.
Letkuvuotoa voisi ajatella ja sitä 4.15mm letkua saa MB numerolla
A2203271045
Mutta se on aika lyhyt pätkä, noin puolitoista metriä. Riittääkös se jakotukilta etutolpille? Vaikuttaisi että varsinkin vasen tolppa lössähtää enempi.
Sitten se ihmettely että miksi uuden tolpan venttiili ei pidä painetta tolpassa? Senhän pitäisi pitää siellä vähintään noin 5 bar paine? Vai onko bilsteinit yhtä samaa paskaa kuin kiinan tolpat (liekkö siellä tehty nämäkin?)
Edit. Etolan 4.00mm paineilmaletkua en laita sinne, alkaa kuitenkin vuotaa... Orkkisletkua tai selvästi parempaa saisi olla. Ei ole tarkoitus enää pitkään kokeilla ja kokeilla - on muutakin tekemistä.
Saako jostain niitä messinkisiä kiristyskartioita irtotavarana? Ne on hieman hauraita....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ei se 1,5m putkea kyllä vasemmalle tolpalle riitä, vai tuleekos se tolpalle siitä painepallukasta vasemmasta etunurkasta? Niitä messinkinnippeleitä luulisi löytyvän veholta.
Miten korkealla se keula olisi sillä 5bar paineella? Ja muutenkin... jos tarkoitat niitä venttiilejä siinä tolpan letkuliitoksen juuressa, niin miten se kuuluisi toimia, kun eikös starilla saa tyhjättyä halutessaan (remonttia varten) tolpat tyhjäksi? Että miten se tyhjenee, jos tolpassa on takaisku joka jättää 5bar paineen?
Minulla ilmeisesti on vuotanut ne takaiskut aina niin kauan mitä auto on minulla ollut, koska keula tippuu aina täysin tonttiin nosturilta laskiessa, mutta silti auto pysyy vaikka viikon-kaksi samassa korkeudessa paikallaan seistessä?
Miten korkealla se keula olisi sillä 5bar paineella? Ja muutenkin... jos tarkoitat niitä venttiilejä siinä tolpan letkuliitoksen juuressa, niin miten se kuuluisi toimia, kun eikös starilla saa tyhjättyä halutessaan (remonttia varten) tolpat tyhjäksi? Että miten se tyhjenee, jos tolpassa on takaisku joka jättää 5bar paineen?
Minulla ilmeisesti on vuotanut ne takaiskut aina niin kauan mitä auto on minulla ollut, koska keula tippuu aina täysin tonttiin nosturilta laskiessa, mutta silti auto pysyy vaikka viikon-kaksi samassa korkeudessa paikallaan seistessä?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Hyvä pointti se takaiskun olemassaolo. Ehkä sitä ei olekkaan. Tuskimpa tolpan jäykkyys-säädön piuhan kautta mitään voi ohjailla sieltä pussin suunnasta ainakaan.piippu kirjoitti:Ei se 1,5m putkea kyllä vasemmalle tolpalle riitä, vai tuleekos se tolpalle siitä painepallukasta vasemmasta etunurkasta? Niitä messinkinnippeleitä luulisi löytyvän veholta.
Miten korkealla se keula olisi sillä 5bar paineella? Ja muutenkin... jos tarkoitat niitä venttiilejä siinä tolpan letkuliitoksen juuressa, niin miten se kuuluisi toimia, kun eikös starilla saa tyhjättyä halutessaan (remonttia varten) tolpat tyhjäksi? Että miten se tyhjenee, jos tolpassa on takaisku joka jättää 5bar paineen?
Minulla ilmeisesti on vuotanut ne takaiskut aina niin kauan mitä auto on minulla ollut, koska keula tippuu aina täysin tonttiin nosturilta laskiessa, mutta silti auto pysyy vaikka viikon-kaksi samassa korkeudessa paikallaan seistessä?
Mitä purettuja tolppia oon katsellut niin ei sinne sähköjä mene.
Mutta siellätäällä netissä kuitenkin viittauksia paineenrajoitusventtiilin tapaiseen...
Ota tosta nyt selvää.
Tänään selvisi että molemmissa tolkpissa vuotaa pikkuisen bilsteinin mukana tullut o-rengas tolpan päässä. Se että onko vuoto riittävä selittämään tuon laskeutumisen on eri asia. O-renkaita en kerennyt vaihtaa kun tuli VÄLIHOMMA. Otin airmatikin sulaketta pois että saan keulan ylös ja tolpan o-renkaat vaihdettua liittimeen. Niin katselin että on ikäänkuin öljysumua laatikon boksin liittimissä.
Niin oli sitten boksissa öljyä n 1.5- 2d.l Tottahan kotelo pompsahti niin auki että puolet öljystä housuille, tuolin verhoiluun ja työpöydän papereille ja vähän naamalle ja lattiallekin...
No, pesu ja kuivaus ja tcu pelaa normaalisti. Tekikin aiemmin sellaisia joskus että kaasun painalluksen jälkeen pokasutti ampumalla vaiheen isommaksi (kai) kun kiihdytyspäätös piti nopeasti perua ja toinen mitä teki viime reissulla oli että ohituskaistalla kun jono ohitettu jätti kierrokset ylös 10-30 sekunnin ajaksi (no ehkä 30 sekuntia liioittelua mutta ainakin 15-20s pysyi kaasun löysäämisen jälkeen pienempi vaihde päällä.
Öljy laatikossa saman väristä kuin eka vaihdossa eli lienee vuotanut sinne jo hyvinkin pari vuotta sitten eli japanialaisten hallintokaudella. Siellä oli lootassa jotkut ihmeöljyt, kuin uutta moottoriöljyä. Vaihdettiin heti oikeisiin öljyihin ja loota pelannut normaalisti viimeiset 58tkm lukuunottamatta edellämainittuja harvoin tapahtuneita oireita (yhteensä muutama kerta)
Pitää jostakin hommata o-renkaat tolpan liittimiin ja niitä kiristysholkkeja kysellä jos letkuja tarvii vaihdella. Eka läpiviennissä tolpalta lähtiessä ei ollut nirhaumia. Mikähän koko alkuperäisillä o-renkailla?
Sit toi alustan kalibrointi.
Mittasin wis etytukivarsista niin normikorkeudessa oli kulmat muistaakseni 8.1 ja 8.9 astetta ja takanakin -2.6 ja -3.4 astetta.
Tietenkään nuilla ei suostunut kalibrointia tekemään. Sensijaan tällä kertaa suostui kalibroimaan kun pistin 5.5 ja -1.9 jotka maksimiarvot mitä starissa on sallittuna vaihteluarvona. Aiemmin ei suostunut kun kokeilin vaihtelualueen keskellä ja lähellä rajaa olevia arvoja.
No, nyt sit auto lienee mökkikorkeudella kun normi asennossa valinta ja mökkiasennossa lienee ryssäkorkeudella...
Kalibrointiin täytyy vielä perehtyä lisää. Lattiassa oli renkaiden välillä noin 2-3mm kaatoja joita kompensoin 2mm alumiinilevyillä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
En noihin muihin juttuihin viitsi kommentoida mutta kyllä siellä 220-korisen tolpassa on "residual pressure valve", toimiessaan pitää paineen minimissään 4 - 5 kilossa (gf32.25-p-1000-02a). Elävässä autossa voi kokeilla mihin auto laskee jos kaikki tolpat pudottaa 5 kilon paineille.
Taitaa tuo tolpan toiminta olla WIS:in kirjoittajillekin vähän hepreaa. Se ilmajousi kun on aika tarkkaan suora sylinteri eli sen tolpan nostovoima on ilmanpaine kertaa ilmapalkeen päädyn pinta-ala. Se pinta-ala on korkeudesta riippumaton (likimain mutta hyvin tarkaan vakio). Eli niin kauan kuin auto seisoo ilmapatsaalla, se paine on vakio mutta jousen sisällä oleva ilmamäärä määrää korkeuden. Paine taas muuttuu jos auton kuormitus muuttuu. Eikös tällaiset laskut opeteta jo ennen ammattikoulua.
Taitaa tuo tolpan toiminta olla WIS:in kirjoittajillekin vähän hepreaa. Se ilmajousi kun on aika tarkkaan suora sylinteri eli sen tolpan nostovoima on ilmanpaine kertaa ilmapalkeen päädyn pinta-ala. Se pinta-ala on korkeudesta riippumaton (likimain mutta hyvin tarkaan vakio). Eli niin kauan kuin auto seisoo ilmapatsaalla, se paine on vakio mutta jousen sisällä oleva ilmamäärä määrää korkeuden. Paine taas muuttuu jos auton kuormitus muuttuu. Eikös tällaiset laskut opeteta jo ennen ammattikoulua.
Niin, se kulmien mittaus etupäästä antoi seuraavat arvot:
VE 8.1 ja OE 8.9 astetta
Takana:
VT -3.4 ja OT -2.6 astetta.
Ei siis lähellekkään ole Wis raja-arvoissa.
Tässä oikea taka.
Etupäästä kuvan otto oli hankalaa kun tarvitsi mittaamiseen mieluusti molempia käsiä.
Täytynee tosiaan houkutella tuo oikeaan korkeuteen laskemalla auto sinne sallittuihin arvoihin ja syöttää ne ja kokeilla josko olisi sinnepäinkään.
Nythän tossa korkeus säätyy epäloogisesti kun ei voi kertoa todellisia kulmia ja saada kerralla kohdilleen. No kokeillaan lisää ensviikolla. Kummaa oli ettei tallentanut kun kokeilin turvallisesti raja-arvojen keskiarvoilla tallentaa. No, ainakin nyt suostui tolla ääriarvoilla tallentamaan mutta alustahan oli silloin liian korkea.
Lattian tasaisuuteen täytyy ensin tehdä tarkka kompensointi. muuten menee säädöt harakoille.
VE 8.1 ja OE 8.9 astetta
Takana:
VT -3.4 ja OT -2.6 astetta.
Ei siis lähellekkään ole Wis raja-arvoissa.
Tässä oikea taka.
Etupäästä kuvan otto oli hankalaa kun tarvitsi mittaamiseen mieluusti molempia käsiä.
Täytynee tosiaan houkutella tuo oikeaan korkeuteen laskemalla auto sinne sallittuihin arvoihin ja syöttää ne ja kokeilla josko olisi sinnepäinkään.
Nythän tossa korkeus säätyy epäloogisesti kun ei voi kertoa todellisia kulmia ja saada kerralla kohdilleen. No kokeillaan lisää ensviikolla. Kummaa oli ettei tallentanut kun kokeilin turvallisesti raja-arvojen keskiarvoilla tallentaa. No, ainakin nyt suostui tolla ääriarvoilla tallentamaan mutta alustahan oli silloin liian korkea.
Lattian tasaisuuteen täytyy ensin tehdä tarkka kompensointi. muuten menee säädöt harakoille.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Viitsin kyllä kommentoida sen verran että niin se vaan on laskenut alas asti eli joko ei venttiili toimi tai sitä ei ole. Normaalisti edessä n 7.x bar paine.tähtikuljettaja kirjoitti:En noihin muihin juttuihin viitsi kommentoida mutta kyllä siellä 220-korisen tolpassa on "residual pressure valve", toimiessaan pitää paineen minimissään 4 - 5 kilossa (gf32.25-p-1000-02a). Elävässä autossa voi kokeilla mihin auto laskee jos kaikki tolpat pudottaa 5 kilon paineille.
Taitaa tuo tolpan toiminta olla WIS:in kirjoittajillekin vähän hepreaa. Se ilmajousi kun on aika tarkkaan suora sylinteri eli sen tolpan nostovoima on ilmanpaine kertaa ilmapalkeen päädyn pinta-ala. Se pinta-ala on korkeudesta riippumaton (likimain mutta hyvin tarkaan vakio). Eli niin kauan kuin auto seisoo ilmapatsaalla, se paine on vakio mutta jousen sisällä oleva ilmamäärä määrää korkeuden. Paine taas muuttuu jos auton kuormitus muuttuu. Eikös tällaiset laskut opeteta jo ennen ammattikoulua.
Kyllä se starikin näyttää vaikka 2 bar painetta mutta se on venttiiliblokin ja tolpan välinen mittaus, ei tolpan sisäinen olettaen että venttiili on ja toimii.
Olen vanhaa orkkisventtiiliä näpeissä pitänyt ja ei siitä mennyt ulospäin ilma, tosin puhalsin eli aika pienellä paineella...
Uskoisitko että toi ei tallenna välttämättä kaikilla arvoilla korkeutta. Kerran olen saanut sen hyväksymään tänään kun pistin suurimmat sallitut tasan sadasisadesimaalilleen. Aiemmin eriarvoilla jotka pitäisi olla sallitut, ei suostunut. Vikakoodit ja tapahtumat on tietenkin poistettu ennen kalibrointikokeilua jne. Minkäs minä sille mahdan että se ei tallenna kuin joskus? Voltit oli kyllä yhdessä anturissa juuri rajalla tänään eli vaihteli 2.70-2.71 (raja-arvo tais olla 2.70V)
Tässä autossa on esim moottorinohjauksessa ollut myös tallennuspulmaa, voi olla starissa vikaa myös mutta enempi uskon että johtuu autoyksilöstä. Sama star toiminut muissa autoissa paljon yhteistyökykyisemmin.
Samapa tuo - kokeilut jatkuvat.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Mitenkäs se normaali 7 bar paine liittyy siihen millä korkeudella auto on 4 - 5 barin paineella?AK47 kirjoitti:Viitsin kyllä kommentoida sen verran että niin se vaan on laskenut alas asti eli joko ei venttiili toimi tai sitä ei ole. Normaalisti edessä n 7.x bar paine.tähtikuljettaja kirjoitti:Elävässä autossa voi kokeilla mihin auto laskee jos kaikki tolpat pudottaa 5 kilon paineille.
Kyllä se starikin näyttää vaikka 2 bar painetta mutta se on venttiiliblokin ja tolpan välinen mittaus, ei tolpan sisäinen olettaen että venttiili on ja toimii.
Hyvä pointti tuo 2 bar lukema vaikka ei sekään yllä olevaan liity.
Juuri niin se liittyy kuin sanoin. Normaalisti 7 .x bar etutolpissa ja keula pysyy tarpeeksi ylhäällä.tähtikuljettaja kirjoitti:Mitenkäs se normaali 7 bar paine liittyy siihen millä korkeudella auto on 4 - 5 barin paineella?AK47 kirjoitti:Viitsin kyllä kommentoida sen verran että niin se vaan on laskenut alas asti eli joko ei venttiili toimi tai sitä ei ole. Normaalisti edessä n 7.x bar paine.tähtikuljettaja kirjoitti:Elävässä autossa voi kokeilla mihin auto laskee jos kaikki tolpat pudottaa 5 kilon paineille.
Kyllä se starikin näyttää vaikka 2 bar painetta mutta se on venttiiliblokin ja tolpan välinen mittaus, ei tolpan sisäinen olettaen että venttiili on ja toimii.
Hyvä pointti tuo 2 bar lukema vaikka ei sekään yllä olevaan liity.
Ja starilla saa kyllä laskettua painetta ja se tosiaan ilmoittaa tolpalle menevän linjan paineen - ei tolpan sisällä olevaa painetta. Mutta voi se olla se paine jos venttiili on yhtä putkea.
Ne on faktoja, liittyvät siten asiaan. Eipä tarvitse lukijan kysellä mitä lukemia on painelinjoissa ja mitä Volttilukemia antureissa ja mitä kulma-arvoja vetoakseleissa ja etutukivarsissa kun ne tässä ilmoittelee.
Lienee joillakin vaikea uskoa että rikkinäinen tolppa ei aina pidä 5 bar painetta vaikka kuinka olisi siellä venttiili olemassa. Autolla ei kuitenkaan voi ajaa rikkomatta paikkoja jos tolpassa 5 bar paine tai alle.
Jokatapauksessa vuotoa on ja o-renkaat tolpan liittimessä nyt ensin uusiksi ja sitten katselemaan 10h testiä. Sitten alustan korkeutta säädellään ja katsotaan tallentaako kalibrointitasoa vai ei. Siinä nyt on ollut ongelmaa että ei aina tallenna vaikka pitäisi ja toisaalta antureiden arvot ja korkeusarvot ei tahdo muuttua loogisesti tai ylipäätään.
Yksi syy voi olla se että anturien volttirajat muuttuu hieman kun autoon nousee/poistuu tai oven auki kiinni asento vaikuttaa ne muutamat sadasosavoltit. Voinee syy ettei suostu tallentamaan olla sekin että ensin näkyy voltit olevan rajoissaan mutta sitten meneekin 0.01v rajan yli ja saattaa vaikuttaa tallennukseen. Näitä en ole kokeillut tarkoituksella vielä että vaikuttaako asiaan. Uskon tehtaan ohjearvoja ja pyrin siihen että niiden sisällä mennään.
Voithan tulla omalla testerillä kokeilemaan tämän auton airmatikkia jos haluat. Ajat auton vaikka kolmeen eri korkeuteen ja kalibroit niihin ja toteat että toimii loogisesti. Ei tarvi madaltaa tai korottaa yli tehdasohjearvojen. Kunhan pysyy tehtaan antamissa rajoissa ja muutokset loogisia.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Jos ei ole mitään logiikkaa siinä tason kalibroinnissa niin tuskin se kalibrointi kovin loogisesti käyttäytyy.
Kannattaisi keskustella erikseen kalibroinnista ja vuodoista. Vuodot ei vaikuta kalibroinnin onnistumiseen kunhan kalibrointihetkellä on niissä rajoissa jotka normivalikoissa tehtaalle kelpaa.
Itse nostit sen "varaventtiilin" keskusteluun ja komppasin kommenttiasi. Miksi se venttiili nyt päästäisi paineet, mistä pystyt niin päättelemään.
Voi sen auton tänne pihalle tuoda, kalibroituu sekä auton omistajan testerillä että omillani. Vuotoja en lähde paikkaamaan.
Kannattaisi keskustella erikseen kalibroinnista ja vuodoista. Vuodot ei vaikuta kalibroinnin onnistumiseen kunhan kalibrointihetkellä on niissä rajoissa jotka normivalikoissa tehtaalle kelpaa.
Itse nostit sen "varaventtiilin" keskusteluun ja komppasin kommenttiasi. Miksi se venttiili nyt päästäisi paineet, mistä pystyt niin päättelemään.
Voi sen auton tänne pihalle tuoda, kalibroituu sekä auton omistajan testerillä että omillani. Vuotoja en lähde paikkaamaan.
On kokeiltu normaalisti kalibroida - ei tallentanut (ei ilmoittanut että kalibroitu onnistuneesti, ei kyllä herjannutkaan mitään). On kokeiltu kalibroida ei haluttuun korkeuteen matamammalle ja korkeammallekin. Antaa tai ei anna tallentaa ja jos antaa tallentaa taso ei muutu loogisesti. Välillä siis sanonut että kalibroitu onnistuneesti, välillä ei sano mitään välillä herjaa raja-arvojen ylityksestä. Jos tuo on loogista niin olkoon sitten niin - ehkä lounais-suomen juomavedessä on jotain erikoista mikä sen selittää inttämisasian ja itsepäisyyden - joten annan periksi.tähtikuljettaja kirjoitti:Jos ei ole mitään logiikkaa siinä tason kalibroinnissa niin tuskin se kalibrointi kovin loogisesti käyttäytyy.
Kannattaisi keskustella erikseen kalibroinnista ja vuodoista. Vuodot ei vaikuta kalibroinnin onnistumiseen kunhan kalibrointihetkellä on niissä rajoissa jotka normivalikoissa tehtaalle kelpaa.
Itse nostit sen "varaventtiilin" keskusteluun ja komppasin kommenttiasi. Miksi se venttiili nyt päästäisi paineet, mistä pystyt niin päättelemään.
Voi sen auton tänne pihalle tuoda, kalibroituu sekä auton omistajan testerillä että omillani. Vuotoja en lähde paikkaamaan.
Otin tähän oman topikin jossa on aiheena airmatikin mekaniset ja binääriset ongelmat eli vuodot ja korkeuden säätö (eli vuoto ja vika). Jos se ei sulle sovi niin en jaksa asiaa pilkkoa sinun takia.
Varaventtiilin luulisi vuotavan jos keula on mekaniikan varassa eikä ilman varassa. Se nyt on selvää että tuossa on vuotanut monikin paikka ja vieläkin varmaan o-rengas (vuotospräyllä todettu) ja ehkä venttiili (kun kerta laskee ihan pohjaan asti). Uudessa jousessa en usko palkeen vikaan. Venttiilissä voi olla aina roska tms. Linjakin voi vuotaa vielä jostain ja sekin kuuluu tämän tapoauksen tähän topikkiin.
Eiköhän toi saada helpoimmalla ilman sinun viis.. apua paikattua ja kalibroitua korkeus. Kiitos avustasi oikein paljon.
Katson että asia on korjattu sitten kun korkeus saadaan tehdasarvoihin ja se kyetään toistamaan haluttaessa ilman ongelmaa ja vuototestit menee kaikki läpi ja airmatic herjoja ei auto tai testeri ilmoittele. Siihen asti se on rikki ja asiaa tutkitaan ja korjataan.
Pihalla en lähtisi alustan korkeutta tähän aikaan vuodesta kalibroimaan. Sisällä ja auto tasaisella se tulee tehdä.
Seuraavaksi täytyy voidella nuo anturien vivut kun joillakin ollut apua sellaisesta. Vaikka luulisi auton painon jaksavan pientä vipua liikutella ilman lisävoiteluakin.... Homma jatkuu ensiviikolla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Jaa, enpä ole muistanut tänne päivittää kuulumisia.
O-renkaita en ole kerennyt hommaamaan enkä vaihtamaan. Pakkasella vilauttelee visit workshoppia. Pitänee katsella olisiko oikein koodia.
Sain kalibroitua keskelle nimellisarvoja. Hieman hankalaa kun pitäisi olla kolme-neljä kulma-anturia jotta saisi nopeasti säädeltyä. Aina kun etunurkkiin koskee niin takapääkin muuttuu ja päinvastoin. Kiinastahan nuita mittareita saa kympillä parilla kipale... Etupäähän pitää askarrella apupalikka kulmamitalle jotta saa sen roikkumaan siihen ja kädet vapaaksi testeriä varten.
Jos yritti kalibroida ylä tai alarajalle niin voltit/kulmat alkoi mennä yli sallituista. Mietin myös että miksiköhän etupäässä menee antureiden voltit ristiin?
Jostain syystä tolppien vaihdon jälkeen etupää oli ylempänä. Nyt hieman ero tasottui.
O-renkaita en ole kerennyt hommaamaan enkä vaihtamaan. Pakkasella vilauttelee visit workshoppia. Pitänee katsella olisiko oikein koodia.
Sain kalibroitua keskelle nimellisarvoja. Hieman hankalaa kun pitäisi olla kolme-neljä kulma-anturia jotta saisi nopeasti säädeltyä. Aina kun etunurkkiin koskee niin takapääkin muuttuu ja päinvastoin. Kiinastahan nuita mittareita saa kympillä parilla kipale... Etupäähän pitää askarrella apupalikka kulmamitalle jotta saa sen roikkumaan siihen ja kädet vapaaksi testeriä varten.
Jos yritti kalibroida ylä tai alarajalle niin voltit/kulmat alkoi mennä yli sallituista. Mietin myös että miksiköhän etupäässä menee antureiden voltit ristiin?
Jostain syystä tolppien vaihdon jälkeen etupää oli ylempänä. Nyt hieman ero tasottui.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Uskaltaakohan tähän sanoa mitään, kokeillaan: varaosakirjasta tai itse antureista voi havaita että samaa osaa käytetään vasemmalla ja oikealla. Sitten kun miettii mihin suuntaan anturin akseli kääntyy vaikkapa vasemmalle asennettuna ja mihin suuntaan akseli kääntyy jos se sama anturi siirretään toiselle puolelle autoa niin äkkiä hoksaakin miksi toisella puolella anturi lukema kasvaa auton noustessa ja toisella puolen laskee...Mietin myös että miksiköhän etupäässä menee antureiden voltit ristiin?
No, se että käytetään samaa anturia eri puolilla on ihan normaalia säästöä. Mietin että olisiko sille jokin syy että ne haluttaisiin menemään ristiin.tähtikuljettaja kirjoitti:Uskaltaakohan tähän sanoa mitään, kokeillaan: varaosakirjasta tai itse antureista voi havaita että samaa osaa käytetään vasemmalla ja oikealla. Sitten kun miettii mihin suuntaan anturin akseli kääntyy vaikkapa vasemmalle asennettuna ja mihin suuntaan akseli kääntyy jos se sama anturi siirretään toiselle puolelle autoa niin äkkiä hoksaakin miksi toisella puolella anturi lukema kasvaa auton noustessa ja toisella puolen laskee...Mietin myös että miksiköhän etupäässä menee antureiden voltit ristiin?
No, w220 on muovinen säästöpossu joten säästö lienee todennäköisin syy.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Tietenkin järkevää käyttää samaa osaa eri puolilla autoa silloin kun se onnistuu. Kahden eri osan välttäminen on kaikkien etu tällaisessa tapauksessa. Eikä tietenkään ole mitään syytä miksi signaalien haluttaisiin menevän ristiin, se on vain seuraus siitä kun sama osa käännetään nurinkurin.
No, se että käytetään samaa anturia eri puolilla on ihan normaalia säästöä. Mietin että olisiko sille jokin syy että ne haluttaisiin menemään ristiin.
Yhtään en muista mitä ne voltit oli omassani, mutta onko se sitten jossain lähtötilanteessa samat, esim. 11.0V molemmin puolin, jolloin korkeuskin sama puolillaan ja tästä räknäillen molempia ylös tai alas...tyyliin oikealle 11.5V ja vasemmalle 10.5V ja ollaan samalla korkeudella?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Siis tuo anturi antaa starin mukaan 2.00-3.00V jännitteen (voi se antaa raja-aevojen ylittävääkin jännitettä ja antaakin mutta nuo on ok raja-arvot)piippu kirjoitti:Yhtään en muista mitä ne voltit oli omassani, mutta onko se sitten jossain lähtötilanteessa samat, esim. 11.0V molemmin puolin, jolloin korkeuskin sama puolillaan ja tästä räknäillen molempia ylös tai alas...tyyliin oikealle 11.5V ja vasemmalle 10.5V ja ollaan samalla korkeudella?
Kaiketi oletus on että normikorkeudessa kaikki olisi noin 2.5V, nyt tossa oli voltit hieman keskiarvoista poikkeavat kun kulmat säädin keskelle keskiarvoa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Piti kaivaa laatikosta wanha pahvinpala johon Lucky-Dogin yksi asentaja itselleen kirjaili minun arvoja ylös, kun halusin kokeilla passata 19" vanteiden kanssa "tonttiin" jolla jopa vajaan vuoden ajelin, mutta sitten palattiin lähemmäs vakioa, kun oli aivan järkyttävä kivireki ajella pohja maata viistäen
Mutta en nyt pääse ihan kärryille mitä tässä lukee:
Ensin on kirjoitettu Etu 4.8 (-1.9) ja 5.5 (-1.4) nämä ilmeisesti niitä cambereita?
Sitten nuo voltit:
VE 2.45
OE 2.51
Taka 2.37
Sitten joku toinen yritys:
5.1 (-1.5) ja 5.2 (-1.5)
Taka 2.63
Ja lopussa maininta NYT:
VE 2.55
OE 2.55
Taka 2.45
Mutta sitä en nyt tosiaan tiedä mikä noista on alkuperäinen lähtökorkeus ja mitkä niitä sikamatala/matala
Mutta en nyt pääse ihan kärryille mitä tässä lukee:
Ensin on kirjoitettu Etu 4.8 (-1.9) ja 5.5 (-1.4) nämä ilmeisesti niitä cambereita?
Sitten nuo voltit:
VE 2.45
OE 2.51
Taka 2.37
Sitten joku toinen yritys:
5.1 (-1.5) ja 5.2 (-1.5)
Taka 2.63
Ja lopussa maininta NYT:
VE 2.55
OE 2.55
Taka 2.45
Mutta sitä en nyt tosiaan tiedä mikä noista on alkuperäinen lähtökorkeus ja mitkä niitä sikamatala/matala
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Edessä sallittu alatukivarren kulma on 4.8-5-5 astetta Ja takana vetoakselin kulman sallitut arvot on -1.4 - -1.9 astetta. Eli nuo se asentaja on siihen lappuun varmaan itselleen kirjoitellut. Jostain syystä mersu haluaa määrittää korkeuden tukivarsista ja vetoakselista. Toki siinä ei sitten renkaan koko vaikuta "korkeuteen" mitään.piippu kirjoitti:Piti kaivaa laatikosta wanha pahvinpala johon Lucky-Dogin yksi asentaja itselleen kirjaili minun arvoja ylös, kun halusin kokeilla passata 19" vanteiden kanssa "tonttiin" jolla jopa vajaan vuoden ajelin, mutta sitten palattiin lähemmäs vakioa, kun oli aivan järkyttävä kivireki ajella pohja maata viistäen
Mutta en nyt pääse ihan kärryille mitä tässä lukee:
Ensin on kirjoitettu Etu 4.8 (-1.9) ja 5.5 (-1.4) nämä ilmeisesti niitä cambereita?
Sitten nuo voltit:
VE 2.45
OE 2.51
Taka 2.37
Sitten joku toinen yritys:
5.1 (-1.5) ja 5.2 (-1.5)
Taka 2.63
Ja lopussa maininta NYT:
VE 2.55
OE 2.55
Taka 2.45
Mutta sitä en nyt tosiaan tiedä mikä noista on alkuperäinen lähtökorkeus ja mitkä niitä sikamatala/matala
Voltithan pitää ollakin sen 2.00-3.00V. Voisi olettaa että kun kaikki noin 2.5V olisi auto melko keskellä ylä ja alarajaa.
Tosiaan kun autoa laskee tai nostaa keulasta niin jännitteet menee ristiin. Mutta suunnilleen niiden keskiarvo pysyy 2.5V kohdilla oli keula ylhäällä tai alhaalla.
Autohan pitää olla sitten mahdollisimman suoralla pinnalla kun kulmia mitataan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Hah Hah! Vaihtelin tuossa iltamyöhään etujarrupaloja, kun tarvii lähteä aamuvarhaisella tampereelle rentoutumaan...ihan pikkujuttu, mutta alas laskiessa ja kuten tämän auton kanssa aina koko reilun 9v yhteiselon aikana keula laskee täysin alas, mutta aina on sieltä noussut. Nyt ei noussut. Kuului kuskinpuolelta muutaman sekunnin välein kunnon kohina eikä mitään eloa alustassa...
Muutaman kerran sammuttelin ja jumppasin "off-road" asentoa edestakaisin tuloksetta ja sitten kiristyi pinna siinämäärin, että tunkkia uudelleen väkisin auton alle, ylös ja rengas irti...iskarin päällä oleva haitarisuojaputki oli jäänyt täysin ylä asentoon ja kohina kuului sieltä, eli selkeä vuoto itse ilmapussissa?
Noh, piruuttani ruuvasin yläpäästä ilmaputken irti ja pillillä paineilmaa tolppaan Joo kohisee kuin päädyttömään tynnyriin puhaltaisi Sitten vetäisin sen haitarisuojaputken tolpan alapään kumikartiota vasten ja ...Ta-Daa! Kohina lakkasi välittömästi ja keula alkoi nousta. Ei sen kuuluisi noin toimia, koska eihän sen suojakurtun kuulu olla mikään painepalje?
No auton oma ilmaputki äkkiä takaisin kiinni kun painetta vielä oli, rengas kiinni ja tunkki alas. Auto käyntiin ja keula nousi välittömästi oikeaan korkeuteen.
Hetki ihmettelin ja kuuntelin vuotoääniä...ei kuulu, eikä kompurakaan käy reilun 10min paikallaan käynnin aikana, joten ajamaan. Reippaan 20km lenkin aikana koitin löytää kaikki routaheitot ja kuopat että alusta saisi liikettä ja putoaisi, mutta ei mitään Nyt auto jököttänyt katoksessa toista tuntia ja edelleen korkeus sama mitä sammuttaessa.
Eihän sen nyt kuuluisi noin olla, eikä paineen pitäisi ehjästä systeemistä päästä iskarin suojahaitarin taakse ja kumikartion pitää painetta? Mahtanut olla koko talven noin, vaikka auto on pysynyt kokoajan korkeudessaan ja alusta pelannut moitteetta....
Muutaman kerran sammuttelin ja jumppasin "off-road" asentoa edestakaisin tuloksetta ja sitten kiristyi pinna siinämäärin, että tunkkia uudelleen väkisin auton alle, ylös ja rengas irti...iskarin päällä oleva haitarisuojaputki oli jäänyt täysin ylä asentoon ja kohina kuului sieltä, eli selkeä vuoto itse ilmapussissa?
Noh, piruuttani ruuvasin yläpäästä ilmaputken irti ja pillillä paineilmaa tolppaan Joo kohisee kuin päädyttömään tynnyriin puhaltaisi Sitten vetäisin sen haitarisuojaputken tolpan alapään kumikartiota vasten ja ...Ta-Daa! Kohina lakkasi välittömästi ja keula alkoi nousta. Ei sen kuuluisi noin toimia, koska eihän sen suojakurtun kuulu olla mikään painepalje?
No auton oma ilmaputki äkkiä takaisin kiinni kun painetta vielä oli, rengas kiinni ja tunkki alas. Auto käyntiin ja keula nousi välittömästi oikeaan korkeuteen.
Hetki ihmettelin ja kuuntelin vuotoääniä...ei kuulu, eikä kompurakaan käy reilun 10min paikallaan käynnin aikana, joten ajamaan. Reippaan 20km lenkin aikana koitin löytää kaikki routaheitot ja kuopat että alusta saisi liikettä ja putoaisi, mutta ei mitään Nyt auto jököttänyt katoksessa toista tuntia ja edelleen korkeus sama mitä sammuttaessa.
Eihän sen nyt kuuluisi noin olla, eikä paineen pitäisi ehjästä systeemistä päästä iskarin suojahaitarin taakse ja kumikartion pitää painetta? Mahtanut olla koko talven noin, vaikka auto on pysynyt kokoajan korkeudessaan ja alusta pelannut moitteetta....
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
On kertakaikkiaan mystinen juttu. Auto oli aamulla edelleen lähes samoissa mitoissa mitä 8-9h takaperin sammuttaessa, eli ei aivan katastrofaalinen vuoto?
Mutta se tosiaan eiliseltä, kun auto itse yritti päästä ylös ja vasemmasta etutolpasta vuoti ilmat suoraan ulos tosiaan kuin isoon putkeen olisi puhaltanut, ja sama paineilmapistoolilla tolpanpäästä painamalla, mutta kun suojahaitarin kiskaisi kunnolla kartioon, poistui vaiva Noh, seurataan mihin asti tällä nyt päästään...kestääkö 300km yhteensuuntaan ja pysyykö kadunvarressa ylhäällä pari päivää
Mutta se tosiaan eiliseltä, kun auto itse yritti päästä ylös ja vasemmasta etutolpasta vuoti ilmat suoraan ulos tosiaan kuin isoon putkeen olisi puhaltanut, ja sama paineilmapistoolilla tolpanpäästä painamalla, mutta kun suojahaitarin kiskaisi kunnolla kartioon, poistui vaiva Noh, seurataan mihin asti tällä nyt päästään...kestääkö 300km yhteensuuntaan ja pysyykö kadunvarressa ylhäällä pari päivää
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Jatketaas empiiristä tutkimusta ja tuloksia...jos AK47 sallii näin häiriköidä topicciaan?
Otin tuossa joutessani tarkemmin syyniin tuon oman etutolpan, josta yllä kerrottuna vuosi ilmat pihalle ja sitten alapään "kurtun" kiskaistua kartioon loppui.
Eli etutolppa irti autosta ja piikkaamaan yläpäästä sitä alkuperäistä "muovisinettiä" irti ilmanipan alta ja ympäriltä, että sain näkyviin tolpan päätytulpan ja sen kiinnittävän sokan. Ne pois ja alta löytyy noin 30mm nylontulppa, johon pieni poraus peltiruuville ja nykäisyllä irti (ei saa porata läpi asti), ja tämän jälkeen ollaankin jo perinteisen iskunvaimentimen kiinnitys mutterissa (13mm kannalla). Pulttipyssyllä mutteri auki ja Ta-Daa...meillä on ilmajousi ja iskari erillään.
Tämän jälkeen aloin ihmetellä mitä sieltä löytyy ja hämmennys oli lähinnä järkytys Eihän nuo ässän etutolpat ole ollenkaan mitkään sellaiset ilmajouset, mitä tottunut ihmettelemään raskaammassa kalustossa, vaan on pelkkä kahdesta erikokoisesta alumiiniputkesta tehty PUTKI ja välissä on kumi joka rullaa alumiinien välissä ja on sisältä TÄYSIN avoin yläpään ilmanipasta iskarin alapäässä olevaan kumikartioon Ja alimman alumiiniputken päällä on sitten kuvassakin näkyvä muovinen pölysuoja, joka hajoaa jos kumipalkeeseen tulee vuoto
Kuva (huom. kuvattu alapään kartiosta ylöspäin ja valotan taskulampulla ilmanipan reijästä "jousen" sisälle...ilmanipan reikä klo. 2 kohdalla)
Tuolla ei siis ole mitään mikä tiivistyisi yhtään mihinkään, vaan koko ilmapötkö on auki yläpäästä aivan alapään kartioon asti ja iskari itsessäänkin on ns. paineessa
Vielä toinen kuva jousen sisältä:
Eli mitä minulle aiemmin tapahtui, oli vain että alapään alumiinikartio ei asettunut kunnolla kumiseen vastakartioon ja paineet pääsi pois. Ja nyt tullaan siihen, että tuohan on todella kriittinen sen alapään kartion puhtauteen ja tiiveyteen, ettei ilma karkaa (minulla oli alustamassauksesta johtuen jopa tectylit kartiossa ja sisällä hiekkaa) ja samoin ymmärrän nyt, miksi nuo vuotaa myös yläpäästään, sen ilmanipan alla olevan massan haljettua, koska ei siellä sisällä oikeastaan ole mitään muuta tiivistettä (näihin on ilmeisesti Veholta saatavissa uudempi lukituskiekko, johon tehty O-rengas ulkokehälle ja se olisi takuulla tiivis)
Toinen mikä ihmetyttää, että mitä sillä paineen pitoventtiilillä on virkaa autoa ylös nostaessa, koska iskarin ulosjousto on pidempi mitä tuo palje voi venyä, eli paine karkaa alapään kartiosta jokatapauksessa....
Hämmentävää miten yksinkertainen tuo jousitus loppuviimein onkaan...Laitoin nyt itsele tuon uuden "jousen" jonka hommasin jo vuosi takaperin, kun kerran purin tolpan auki, mutta ei siinä vanhassa jousessakaan nyt mitään vikaa ollut ja Tampereen reissukin meni ongelmitta. Nyt on juuri 2K-epoksi kuivumassa yläpään tulpaksi ja parin tunnin kuluttua takaisin asennus.
Otin tuossa joutessani tarkemmin syyniin tuon oman etutolpan, josta yllä kerrottuna vuosi ilmat pihalle ja sitten alapään "kurtun" kiskaistua kartioon loppui.
Eli etutolppa irti autosta ja piikkaamaan yläpäästä sitä alkuperäistä "muovisinettiä" irti ilmanipan alta ja ympäriltä, että sain näkyviin tolpan päätytulpan ja sen kiinnittävän sokan. Ne pois ja alta löytyy noin 30mm nylontulppa, johon pieni poraus peltiruuville ja nykäisyllä irti (ei saa porata läpi asti), ja tämän jälkeen ollaankin jo perinteisen iskunvaimentimen kiinnitys mutterissa (13mm kannalla). Pulttipyssyllä mutteri auki ja Ta-Daa...meillä on ilmajousi ja iskari erillään.
Tämän jälkeen aloin ihmetellä mitä sieltä löytyy ja hämmennys oli lähinnä järkytys Eihän nuo ässän etutolpat ole ollenkaan mitkään sellaiset ilmajouset, mitä tottunut ihmettelemään raskaammassa kalustossa, vaan on pelkkä kahdesta erikokoisesta alumiiniputkesta tehty PUTKI ja välissä on kumi joka rullaa alumiinien välissä ja on sisältä TÄYSIN avoin yläpään ilmanipasta iskarin alapäässä olevaan kumikartioon Ja alimman alumiiniputken päällä on sitten kuvassakin näkyvä muovinen pölysuoja, joka hajoaa jos kumipalkeeseen tulee vuoto
Kuva (huom. kuvattu alapään kartiosta ylöspäin ja valotan taskulampulla ilmanipan reijästä "jousen" sisälle...ilmanipan reikä klo. 2 kohdalla)
Tuolla ei siis ole mitään mikä tiivistyisi yhtään mihinkään, vaan koko ilmapötkö on auki yläpäästä aivan alapään kartioon asti ja iskari itsessäänkin on ns. paineessa
Vielä toinen kuva jousen sisältä:
Eli mitä minulle aiemmin tapahtui, oli vain että alapään alumiinikartio ei asettunut kunnolla kumiseen vastakartioon ja paineet pääsi pois. Ja nyt tullaan siihen, että tuohan on todella kriittinen sen alapään kartion puhtauteen ja tiiveyteen, ettei ilma karkaa (minulla oli alustamassauksesta johtuen jopa tectylit kartiossa ja sisällä hiekkaa) ja samoin ymmärrän nyt, miksi nuo vuotaa myös yläpäästään, sen ilmanipan alla olevan massan haljettua, koska ei siellä sisällä oikeastaan ole mitään muuta tiivistettä (näihin on ilmeisesti Veholta saatavissa uudempi lukituskiekko, johon tehty O-rengas ulkokehälle ja se olisi takuulla tiivis)
Toinen mikä ihmetyttää, että mitä sillä paineen pitoventtiilillä on virkaa autoa ylös nostaessa, koska iskarin ulosjousto on pidempi mitä tuo palje voi venyä, eli paine karkaa alapään kartiosta jokatapauksessa....
Hämmentävää miten yksinkertainen tuo jousitus loppuviimein onkaan...Laitoin nyt itsele tuon uuden "jousen" jonka hommasin jo vuosi takaperin, kun kerran purin tolpan auki, mutta ei siinä vanhassa jousessakaan nyt mitään vikaa ollut ja Tampereen reissukin meni ongelmitta. Nyt on juuri 2K-epoksi kuivumassa yläpään tulpaksi ja parin tunnin kuluttua takaisin asennus.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Juu ei haittaa ollenkaan, asijatahan tässä on.piippu kirjoitti:Jatketaas empiiristä tutkimusta ja tuloksia...jos AK47 sallii näin häiriköidä topicciaan?
Otin tuossa joutessani tarkemmin syyniin tuon oman etutolpan, josta yllä kerrottuna vuosi ilmat pihalle ja sitten alapään "kurtun" kiskaistua kartioon loppui.
Eli etutolppa irti autosta ja piikkaamaan yläpäästä sitä alkuperäistä "muovisinettiä" irti ilmanipan alta ja ympäriltä, että sain näkyviin tolpan päätytulpan ja sen kiinnittävän sokan. Ne pois ja alta löytyy noin 30mm nylontulppa, johon pieni poraus peltiruuville ja nykäisyllä irti (ei saa porata läpi asti), ja tämän jälkeen ollaankin jo perinteisen iskunvaimentimen kiinnitys mutterissa (13mm kannalla). Pulttipyssyllä mutteri auki ja Ta-Daa...meillä on ilmajousi ja iskari erillään.
Tämän jälkeen aloin ihmetellä mitä sieltä löytyy ja hämmennys oli lähinnä järkytys Eihän nuo ässän etutolpat ole ollenkaan mitkään sellaiset ilmajouset, mitä tottunut ihmettelemään raskaammassa kalustossa, vaan on pelkkä kahdesta erikokoisesta alumiiniputkesta tehty PUTKI ja välissä on kumi joka rullaa alumiinien välissä ja on sisältä TÄYSIN avoin yläpään ilmanipasta iskarin alapäässä olevaan kumikartioon Ja alimman alumiiniputken päällä on sitten kuvassakin näkyvä muovinen pölysuoja, joka hajoaa jos kumipalkeeseen tulee vuoto
Kuva (huom. kuvattu alapään kartiosta ylöspäin ja valotan taskulampulla ilmanipan reijästä "jousen" sisälle...ilmanipan reikä klo. 2 kohdalla)
Tuolla ei siis ole mitään mikä tiivistyisi yhtään mihinkään, vaan koko ilmapötkö on auki yläpäästä aivan alapään kartioon asti ja iskari itsessäänkin on ns. paineessa
Vielä toinen kuva jousen sisältä:
Eli mitä minulle aiemmin tapahtui, oli vain että alapään alumiinikartio ei asettunut kunnolla kumiseen vastakartioon ja paineet pääsi pois. Ja nyt tullaan siihen, että tuohan on todella kriittinen sen alapään kartion puhtauteen ja tiiveyteen, ettei ilma karkaa (minulla oli alustamassauksesta johtuen jopa tectylit kartiossa ja sisällä hiekkaa) ja samoin ymmärrän nyt, miksi nuo vuotaa myös yläpäästään, sen ilmanipan alla olevan massan haljettua, koska ei siellä sisällä oikeastaan ole mitään muuta tiivistettä (näihin on ilmeisesti Veholta saatavissa uudempi lukituskiekko, johon tehty O-rengas ulkokehälle ja se olisi takuulla tiivis)
Toinen mikä ihmetyttää, että mitä sillä paineen pitoventtiilillä on virkaa autoa ylös nostaessa, koska iskarin ulosjousto on pidempi mitä tuo palje voi venyä, eli paine karkaa alapään kartiosta jokatapauksessa....
Hämmentävää miten yksinkertainen tuo jousitus loppuviimein onkaan...Laitoin nyt itsele tuon uuden "jousen" jonka hommasin jo vuosi takaperin, kun kerran purin tolpan auki, mutta ei siinä vanhassa jousessakaan nyt mitään vikaa ollut ja Tampereen reissukin meni ongelmitta. Nyt on juuri 2K-epoksi kuivumassa yläpään tulpaksi ja parin tunnin kuluttua takaisin asennus.
Itsekkin sitä alapään kumikartiota ihmettelin. Se oli kummallakin puolella irti ja nostettaessa siis tolppa vuosi ensin yläpään halkeamasta (tullut kai kun tolppa pohjannut ajossa) Ja sit sieltä alapään kumikartiosta kun heilutteli keula ylhäällä rengasta...
Uusissa kartio oli visusti kiinni ja se itseasiassa taitaa olla ainoa mikä estää tolpan sisuksen ja ulkoosan pyörimästä toisiinsa nähden....
Kai sen kumikartion vois liimata kiinni kumiliimalla.... Pitäiskin purkaa omat vanhat tolpat ja tutkailla niitä... Epäilen ettei mulla ne ilmapussukat vuotanut vaan ala ja yläpää...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Noniin, olen vain ajellut. Eilen huomasin että ässä oli nostanut perää ylös noin 5cm suhteellisen tasaisella parkkipaikalla.
Jossain on korjattavaa siis. Minkälainen se etu ja takapään anturi on? Ei kai nyt mikään mekaninen potentiometri sentään? Kaasupolkimessa muistaakseni kaksi magneettikenttää mittaavaa ic palikkaa, onko tason mittauksessa jotain vastaavaa?
Mitään koodia ei saa ja testit menee läpi. Etupään tolpan yläliittimen O-renkaita en ole kerennyt vaihtaa. Siitä vuotaa tosi vähän.... Muttei herjaa siitä vuodosta.
Jossain on korjattavaa siis. Minkälainen se etu ja takapään anturi on? Ei kai nyt mikään mekaninen potentiometri sentään? Kaasupolkimessa muistaakseni kaksi magneettikenttää mittaavaa ic palikkaa, onko tason mittauksessa jotain vastaavaa?
Mitään koodia ei saa ja testit menee läpi. Etupään tolpan yläliittimen O-renkaita en ole kerennyt vaihtaa. Siitä vuotaa tosi vähän.... Muttei herjaa siitä vuodosta.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Juu, ei siellä muunlainen taida kestää. Mutta käsittääkseni magneettikenttä heikkenee/muuttuu ikääntyessään kute puolijohteetkin.MHe kirjoitti:Juu taitaa Hall-anturipohjainen olla (samoin kun kaasupolkimessa on hallit)
Nyt sitten tänään taas perä ylhäällä ja yhdessä startissa oli airmatic painikkeissa kaikki ledit päällä ja alusta kivikova. Uudelleen starttaamalla häipyi. Vikakoodit pitää katsella ensviikolla.
Oiskohan aika aukaisra ohjainpurkki.... TCU oli ainakin öljyssä. Liekkö johtoniput jossain kohtaa yhdessä mikä mahdollistaisi öljyn muuallakin väärässä paikassa. Pitää tutkia...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
On olemassa halleja missä ei ole magneettista sydäntä ollenkaan, eikä se magneetti kai niin paljoa heikkene että alkaisi noin paljon vaikuttaa. Käyntännössähän anturi voidaan jo laskea olevan rikki, siksi suuri %virhe kulmassa on jo oltava. Tuo että vetää lisäksi kivikovaksi antaisi kyllä osviittaa muualle, mitäs ne kiihtyvyysanturit silloin näyttää kun auto on kivireki?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
No, vikapaikat vähenee niin pitäähän niitä epätodennäköisiäkin miettiä.
Tässähä on ollut monessa osassa eritasoista vikaa. Muttei yhtä isoa josta kaikki johtuisi.
Kivikovuus ja ne 3 lediä yhtäaikaa pyytämättä tuli nyt eka kerran vasta.
Tässähä on ollut monessa osassa eritasoista vikaa. Muttei yhtä isoa josta kaikki johtuisi.
Kivikovuus ja ne 3 lediä yhtäaikaa pyytämättä tuli nyt eka kerran vasta.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
No, voi se uusikin osa olla rikki, vanha vielä todennäköisemmin.tähtikuljettaja kirjoitti:Meinaatko että heikkenevä magneettikenttä ja ikääntyvät puolijohteet nostaa auton perää kun huomaavat että kohta voimat siihen työhön uupuvat? Kunpa ikääntyminen näkyisi jossain muualla, usein johtaa...
Kannattaisi sitä ongelmaa ratkoa muutoin kuin ikääntyviä puolijohteita jahdaten.
Kyllä täällä saa heittää arvauksia tai tietoa siitä mikä tuollaista voisi aiheuttaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.