Vanteiden lakkaus
Vanteiden lakkaus
Aikani koittanut pitkin internetin ihmeellistä maailmaa ettiä mut ei nyt oikein löydy tolkun vastausta.
Talven mittaan olis tarkotus noi kesävanteet siistiä, ylläri pultin reikien ympäriltä lakka korkannu ja jälki sen mukaista. On orkkis SLK:n 7- puolaset ja oliskos noi niinku sorvissa kiillotetut, pinta melko kiiltävä ja näkyy semmoset hentoset urat. Puolien reunat taitaa olla ihan maalattu.
Keskimäärin mitä ohjeita löytyy: joko viimesen päälle kirkkaaksi kiillotus ja sen ylläpito, ei oikein farkku väykkyyn istu. Pohjia myöten uusiksi tekeminen happo-primeri-pintamaali-lakka, jonkinlainen kiilto joutais olla eikä kokonaan maalaaminen ole se ykkösvaihtoehto. Tai sitten varman päälle puhallus ja pulverimaalaus.
Pitäs saada siis vanhat lakat pois, jonkinasteinen kiilto vanteeseen ja uutta lakkaa päälle. Lakkavauriot itseasiassa rajoittuu vain noihin kiillotettuihin osuuksiin. Hissusseen riittävän sileällä vesissä kun hioskelee saa pinnan hyväksi mutta millainen lakka tuossa pysyy ja miten se pitää pohjustaa?
Talven mittaan olis tarkotus noi kesävanteet siistiä, ylläri pultin reikien ympäriltä lakka korkannu ja jälki sen mukaista. On orkkis SLK:n 7- puolaset ja oliskos noi niinku sorvissa kiillotetut, pinta melko kiiltävä ja näkyy semmoset hentoset urat. Puolien reunat taitaa olla ihan maalattu.
Keskimäärin mitä ohjeita löytyy: joko viimesen päälle kirkkaaksi kiillotus ja sen ylläpito, ei oikein farkku väykkyyn istu. Pohjia myöten uusiksi tekeminen happo-primeri-pintamaali-lakka, jonkinlainen kiilto joutais olla eikä kokonaan maalaaminen ole se ykkösvaihtoehto. Tai sitten varman päälle puhallus ja pulverimaalaus.
Pitäs saada siis vanhat lakat pois, jonkinasteinen kiilto vanteeseen ja uutta lakkaa päälle. Lakkavauriot itseasiassa rajoittuu vain noihin kiillotettuihin osuuksiin. Hissusseen riittävän sileällä vesissä kun hioskelee saa pinnan hyväksi mutta millainen lakka tuossa pysyy ja miten se pitää pohjustaa?
Re: Vanteiden lakkaus
Selvisikö se lakka-asia?
Itsellä ois vanteen lakkaamistoimia tiedossa.
Pitäis ässän orkkiksena kiiltävät vanteet fiksata ja kiilloitella ja lakkailla.
Mikä olisi vanne-experttien näkemys hyväksi tavaksi saada pysyvä ja värittömyytensä kestävä lakkaus mersun vanteisiin?
Vanne siis hiotaan naamasta kirkkaaksi ja muuta ei näille tarvi tehdä (naarmut ja reunan kanttarihipsujen jäljet pois + hionta melkein peiliksi) Vanha maalaus on ihan ok.
Talvivanteeksi siis tulevat joten saisi kestää suolapaskaa.
Itsellä ois vanteen lakkaamistoimia tiedossa.
Pitäis ässän orkkiksena kiiltävät vanteet fiksata ja kiilloitella ja lakkailla.
Mikä olisi vanne-experttien näkemys hyväksi tavaksi saada pysyvä ja värittömyytensä kestävä lakkaus mersun vanteisiin?
Vanne siis hiotaan naamasta kirkkaaksi ja muuta ei näille tarvi tehdä (naarmut ja reunan kanttarihipsujen jäljet pois + hionta melkein peiliksi) Vanha maalaus on ihan ok.
Talvivanteeksi siis tulevat joten saisi kestää suolapaskaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Lakka on pysynyt ihan ongelmitta. Pohjaksi cromax 825R muovitartunta (entinen dupont) joka passaa alumiinillekin vallan mainiosti. Pintalakka ihan normi 2-k akryyli, en muista enää varmaksi kumpi tuli pintaan, trotonin scratch-proof vai sp-lakka. Yhden kesän kokemuksella hyvin pysynyt. Se alkuperäsen kiillon säilyttäminen taas ihan toinen juttu, mahtoiko olla sen verran ei-tasalaatunen alu ettei kiillottunu kunnolla.
Jaaettämuovitartuntaa... Sitä meinasinkin että jos kiillottaa kunnolla niin millä saa tarttumaan lakan.
Ajattelin että hionta jonnekkin max tonniseen paperilla ja kiillotustöhnällä loput.... Mutta kun siitä taitaa tulla joku kalvo siihen alumiiniin siitä unipol, autosol tms kiilloitustökötistä...
No, kokeilemalla asia selkenee.
Ajattelin että hionta jonnekkin max tonniseen paperilla ja kiillotustöhnällä loput.... Mutta kun siitä taitaa tulla joku kalvo siihen alumiiniin siitä unipol, autosol tms kiilloitustökötistä...
No, kokeilemalla asia selkenee.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Koitain alunperin kiillotella ad 4000 vesissä, kyllähän siinä kiiltoa oli mut meni laikukkaaksi alupinta etten kelpuuttanu. 1000 sai pinnan takas tasasen sävyseks.
Vaikken hääppönen maalari oo, niin oon antanu itteni ymmärtää fiksumpien ohjeista ettei oikeen mikään puhdas metallipinta ota lakkaa kunnolla vastaan, jotain pohjalle vaatii tartuntaa parantamaan. Tuota suositteli sekä maaliliike ja maalari. purkissa kellertävä mut täysin kirkkaan pinnan jättää, eikä oo lähteny lakka mihinkään. Samalla vaivalla ku lakkaa vetäsee ton siihen pohjalle, ohkanen sumukerros piisaa, ei välihiontaa.
Tiiä sit millanen tulee jos noilla kiillotusaineilla tekee peiliksi, putsailee pinnan myrkyillä ja vetää sit pinnan.
Vaikken hääppönen maalari oo, niin oon antanu itteni ymmärtää fiksumpien ohjeista ettei oikeen mikään puhdas metallipinta ota lakkaa kunnolla vastaan, jotain pohjalle vaatii tartuntaa parantamaan. Tuota suositteli sekä maaliliike ja maalari. purkissa kellertävä mut täysin kirkkaan pinnan jättää, eikä oo lähteny lakka mihinkään. Samalla vaivalla ku lakkaa vetäsee ton siihen pohjalle, ohkanen sumukerros piisaa, ei välihiontaa.
Tiiä sit millanen tulee jos noilla kiillotusaineilla tekee peiliksi, putsailee pinnan myrkyillä ja vetää sit pinnan.
Totatota,
Onkos muita kokemuksia alumiinivanteen lakkaamisesta kun se on kiilloitettu?
Viimetalvena kokeiltiin testimielessä peltivanteen osalta yhtä prosessia ja vaikka piti olla ihan hyvä tapa niin ruoste alkoi iskeä.... Sanottakoon että teräsrae/lasipuhallus ja siihen happo + 2k maali ei kestä talvea suomessa.
Onkos muita kokemuksia alumiinivanteen lakkaamisesta kun se on kiilloitettu?
Viimetalvena kokeiltiin testimielessä peltivanteen osalta yhtä prosessia ja vaikka piti olla ihan hyvä tapa niin ruoste alkoi iskeä.... Sanottakoon että teräsrae/lasipuhallus ja siihen happo + 2k maali ei kestä talvea suomessa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Vanteiden lakkaus
Miepä jatkan tähän topicciin vanteiden kunnostusasiaa.
Ostin halvalla Volvon orkkis aluvanteet kesärenkaita varten. Pinta on jo aika rupisen näköinen ja kaipaisi uutta maalia pintaan. Pitäisi saada vain siistittyä ensin ennen maalausta. Onkos noille parempi hiekkapuhallus vai soodapuhallus? Yhdet 14" barokit käytin kerran soodapuhallettavana ja maalasin ne, niistä tuli hyvät. Tällä kertaa meinasin tehä siistimistyön ihan ite. Onko kellään kokemusta noista Motonetin hiekka- ja soodapuhallusvehkeistä? Erilaisia versioita löytyy eri hintaluokissa, mikä olisi paras hankinta?
Ostin halvalla Volvon orkkis aluvanteet kesärenkaita varten. Pinta on jo aika rupisen näköinen ja kaipaisi uutta maalia pintaan. Pitäisi saada vain siistittyä ensin ennen maalausta. Onkos noille parempi hiekkapuhallus vai soodapuhallus? Yhdet 14" barokit käytin kerran soodapuhallettavana ja maalasin ne, niistä tuli hyvät. Tällä kertaa meinasin tehä siistimistyön ihan ite. Onko kellään kokemusta noista Motonetin hiekka- ja soodapuhallusvehkeistä? Erilaisia versioita löytyy eri hintaluokissa, mikä olisi paras hankinta?
® Mesen Porkkana-klubi
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 28.3.2017 1:09
- Paikkakunta: Nokia
Re: Vanteiden lakkaus
Mulla on vissiin puuilosta hankittu noin satasen soodakannu ja semmonen stanleyn hinnat alkaen hiekkapuhalluspistooli jossa säkkiin tuleva imuletku. Soodalla irtoaa kohtalaisesti tuommoiset ohuet märkämaalikerrokset, mutta esim. kiinan mankin rungon maali ei tuntunut siitä välittävän juuri mitään. Pulverimaaliin ei pystyne senkään vertaa.
Hiekkaa se mankin runko totteli, mutta avotaivaan alla puhallellessa hiekan hukkaprosentti on ISO. Ja iso voimavirtakompura 200 litran säiliöllä kävi vähän väliä eli ilmaakin menee paljon.
Äkkiä luulisin, että tuo vanteiden alkuperäinen maali voi olla kyllä aika tiukassa, eikä siihen välttämättä ehjistä kohdista sooda kovin helposti pysty, mutta hapettumien kohdalta todennäköisesti irtoaa joten kuten. Hiekalla paremmin. Puhalluskaappi olisi oivallinen tuote, toki vaatii tilaa tallista.
Hiekkaa se mankin runko totteli, mutta avotaivaan alla puhallellessa hiekan hukkaprosentti on ISO. Ja iso voimavirtakompura 200 litran säiliöllä kävi vähän väliä eli ilmaakin menee paljon.
Äkkiä luulisin, että tuo vanteiden alkuperäinen maali voi olla kyllä aika tiukassa, eikä siihen välttämättä ehjistä kohdista sooda kovin helposti pysty, mutta hapettumien kohdalta todennäköisesti irtoaa joten kuten. Hiekalla paremmin. Puhalluskaappi olisi oivallinen tuote, toki vaatii tilaa tallista.
Re: Vanteiden lakkaus
Vanhalla nitromorssilla lähti jotenkuten mersun vanteesta tehdasmaalit. Sitä ei saa enää kuin ekoversiona joka ei yhtä hyvä.Dieselross kirjoitti: ↑30.1.2023 17:38 Mulla on vissiin puuilosta hankittu noin satasen soodakannu ja semmonen stanleyn hinnat alkaen hiekkapuhalluspistooli jossa säkkiin tuleva imuletku. Soodalla irtoaa kohtalaisesti tuommoiset ohuet märkämaalikerrokset, mutta esim. kiinan mankin rungon maali ei tuntunut siitä välittävän juuri mitään. Pulverimaaliin ei pystyne senkään vertaa.
Hiekkaa se mankin runko totteli, mutta avotaivaan alla puhallellessa hiekan hukkaprosentti on ISO. Ja iso voimavirtakompura 200 litran säiliöllä kävi vähän väliä eli ilmaakin menee paljon.
Äkkiä luulisin, että tuo vanteiden alkuperäinen maali voi olla kyllä aika tiukassa, eikä siihen välttämättä ehjistä kohdista sooda kovin helposti pysty, mutta hapettumien kohdalta todennäköisesti irtoaa joten kuten. Hiekalla paremmin. Puhalluskaappi olisi oivallinen tuote, toki vaatii tilaa tallista.
Muistinkin että ostin yhdille AMG vanteille liberon stripperiä ja sehän on kokeilematta että olisiko tehokkaampaa kuin nitromors. Uskaltaakos tuota käyttää kellaritilassa joka olisi ainoa lämmin soveltuva tila. Ulos ei ihan heti vielä pääse vanteita sutimaan maalinpoistotököteillä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Vanteiden lakkaus
Liberon Stripper peittoaa nyky-nitromorsin 100-0.
Melko tukeva on haju siinä, mutta niin ... levittää vanteelle ja muovi päälle, sitten maalia kaapiessa ei enää niin haise, no vaarallistahan se tietysti on...
Melko tukeva on haju siinä, mutta niin ... levittää vanteelle ja muovi päälle, sitten maalia kaapiessa ei enää niin haise, no vaarallistahan se tietysti on...
wiimax.fi