Mersu 300 D:n vaihteiston laakerit

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Wireless
Arjen sankari
Viestit: 1165
Liittynyt: 28.8.2006 19:58

Mersu 300 D:n vaihteiston laakerit

Viesti Kirjoittaja Wireless »

Minulla on Mersu 300 D / 124 vm. 85 ja epäselvyyden vuoksi kyselisin
että kenellä olisi tietoa minkä tyyppiset/numeron laakerit ovat vaihteistossa.Vaihteisto on 5v, pakki oikealla takana.

Sitten peränlaakerit niistä myös tyyppinumerot. Mikä on perän välitys yleensä näissä.
Perä kolahtelee, miten korjataan helpoiten?

onko 250 D:ssä sama perä?
Viimeksi muokannut Wireless, 15.9.2006 22:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Vaihteistosta en tiedä, mutta perästä voin jotain sanoa :D

Periä on mersuissa erilaisia todella paljon. Välitykset näkee stanssattuna perän oikeaan reunaan takakannen juuressa. Siis ei itse kannessa, vaan sen vieressä kiinnityspinnan tasolla. Joutuu joskus hinkkaamaan kunnolla puhtaaksi, jotta näkee. 300 D farkuissa on usein 3.67, jos sulla on sedan, niin todennäköisesti jotain muuta, esim. 3.27 tai 3.46. Mutta ei se haittaa, vaikkein just oikea välitys löydykään :lol: Itsellä on 3.46 tuon 3.67:n tilalla.. Mittari heittää väärään suuntaan, mutta toisaalta ainakin pitkässä matkassa kulutus on pienempi ;)
Wireless
Arjen sankari
Viestit: 1165
Liittynyt: 28.8.2006 19:58

Viesti Kirjoittaja Wireless »

Joo sedan minulla on ja täytyypä jynssätä sieltä..
Miten nämä vetoakselin laipat sitten passaavat keskenään ,onko niitä monen erikokoisia.
Mikä ero on ns. isolla ja pienellä perällä?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Olikohan isossa perässä 110mm-laipat, pienessä sataset? :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

HVM kirjoitti:Olikohan isossa perässä 110mm-laipat, pienessä sataset? :roll:
Ei välttämättä mene perän mukaan vaan esim. koneen tehon tms. mukaan. Allekirjoittaneellakin on kotterossa iso perä mutta samat vetarit kuin 200 D:ssä eli pienemmällä laipalla. 300 TDT:ssä on myös iso perä mutta eri vetoakselit eli todennäköisemmin isommat laipat. Laippoja voinee vaihdella isosta perästä isoon perään sen mukaan, minkä kokoiset vetarit kulkineessa on. :nocando:
wireless kirjoitti:Mikä ero on ns. isolla ja pienellä perällä?
Iso perä on ... öö ... isompi. :D Tunnistaa parhaiten muodosta – iso on semmoinen pyöräkämpi. Alla kuvat (iso vasemmalla, pieni oikealla).

Kuva Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Wireless
Arjen sankari
Viestit: 1165
Liittynyt: 28.8.2006 19:58

Viesti Kirjoittaja Wireless »

Jep..nyt on perä asiat hallinnasssa..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”