
Kun jarrut tulivat kuntoon päätin samantien yrittää katsastusta. Se tarkoitti, että isot ja liian leveät renkaat otettiin alta pois ja alle pantiin 195/65/14 kesärenkaat. Alunperin oli tarkoitus muutoskatsastaa isoille renkaille, mutta tilatut lokasuojan levikkeet eivät ole vieläkään saapuneet vaikka tilauksesta on jo kolme viikkoa. Tulipahan nolon näköinen vehje.
Suunta kohti Nivalaa josta piti samalla hakea Partnerin raivuriin uudet tiivisteet, entisillä kun kone ei lähde käyntiin. Pienoinen jännitys päällä, sillä autolle ei tehty muuta kuin valojen tarkistus.
Appiukko katsastutti oman mersunsa ennen minua ja sai sen läpi.

Kinkäpin huudatus sai appiukon hiljenemään ja varsinkin tulos: 0,33.

Jarruja kokeiltiin pari kertaa ja saatiin oikeat tulokset, toinen takajarru meinasi aluksi temppuilla. Katsastusmiehen mennessä auton alle jännitys lisääntyi. Vuotta aikaisemmin mentiin läpi puhtain paperein, eikä mitään ole tehty sen jälkeen muuta kuin ajettu menemään. Paitsi tietenkin alkukesästä pistettiin runko uusiksi kun Rauman pitsiviikoilla käynnistä oli tarttunut pohjaan useampikin harsoinen pitsikuvio. Tämähän on normaalia huoltoa 20 vuotta vanhalle autolle.

Kinkäppi on vielä siitä hyvä peli, että sieltä löytyy rasvanipat sekä ylä- että alapallonivelistä. Kunnon rasvaus oli pitänyt huolen siitä ettei alustasta löytynyt ollenkaan väljyyksiä ja katsastusmies pisti papereihin leiman ilman minkäänlaista huomautusta.

Nyt sitten vain vaihtamaan taas isommat pallot alle.

Kinkäppi oli pikkuinen valopilkku kun tuon mersun kanssa on pitänyt taistella. Jos myis mersun pois ja siirtyisi kokonaan Nissan merkkisiin autoihin...
