200d pompottaa lähtiessä

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Jonas
Viestit: 2
Liittynyt: 19.9.2006 13:52
Paikkakunta: Uusikaarlepyy

200d pompottaa lähtiessä

Viesti Kirjoittaja Jonas »

Tältä sivustolta on löytynyt paljon apua ihan lukemalla mutta nyt on pakko kysyä...

Mistähän kiikastaa kun -87 124 200d sedani pompottaa liikkeelle lähtiessä? Eli kun laittaa paikalta ykkösen silmään ja nostaa kytkintä niin alkaa hurja nytkytys kunnes auto on päässyt vauhtiin. Jos kytkintä nostaa rivakammin niin kuulu jopa siltä että joku löisi lekalla perään... Sama homma myös pakittaessa ja jos laittaa kaupunkiajosa pienempää silmään, eli moottorijarruttaa. Onko vikaa jossain kardaanin kumeissa(?) vai ihan perässä?

PS: Kuuluko muuten vetoakselissa olla väljää perän suhteen? Vaihdoin juuri jarrulevyt taakse ja katseliin siinä vetareiden suojakumeja samalla. Kun vetarista otti kiinni, niin sitä pystyi kiertämään jonkin verran. Perästä(tasauspyörästö?) kuului sitten "klonks" kun se otti kiinni. Enpä nyt osaa paremminkaan selittää...

Auta nyt sitten orpoa ajoissa.

Hyvin löytyi muuten apu foorumilta moniurahihna ongelmiin. Ja se vika muuten oli siinä vivun laakerissa niinkuin viisaat tiesi kertoa :D
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tervetuloa foorumille Jonas näin ekaksi.
Pannaan nyt arvauksia alkuun, jahka tietäjätkin virkoais.
- Kardaanin rättinivelet ?
- Apurungon puslat?
- Perän ripustus puslat?

Vai olisko sitten perästä jo rattaat kulahtanu nui paljion?
Luulis kyllä jo ujeltavan stukan lailla siinä tappauksessa.
Pro HVM
Jonas
Viestit: 2
Liittynyt: 19.9.2006 13:52
Paikkakunta: Uusikaarlepyy

Viesti Kirjoittaja Jonas »

Toisesta aiheesta löysin tiedon että kardaanissa kuuluu olla väljää perään(tasauspyörästö) nähden. taitaa siis noitten vetareiden väljyys olla siis normaalia(?).

Stukaa ei oo näkyny eikä kuulunu jotenka luulisi rattaiden olevan kunnossa.Vanhasta Saabista oli stuka ilmiö tuttu, mutta silloin oli kyseessä pyöränlaakeri.

Perän ripustuksen puslat pitäis olla ok samoin apurungon puslien.
Missäs noi kardaanin rättinivelet sijaitsee ja onko hankalat/kalliit vaihtaa?
Montulle pääsis noin viikonpäästä.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Vaikea on antaa yksiselitteistä vastausta eli hiukan spekulaatioksi menee, niinkuin yleensä.
Nykimisen = pomputtaminen ???....voi aiheuttaa:
- kaasuvivustossa olevan "iskarin" huono kunto, puuttuminen
- kytkinlevyn jousien huono kunto
- yleinen välys akselilla voiman ulostulo moottorsta vs takarenkaat, jokapaikassa jo kulumaa niin se kertautuu takapyörillä asti.

Nämä ns. "rättinivelet" eli kardaanin kuminivelet sijaitsevat kardaanin molemissa päissä. Etummainen on se joka tässä tilanteessa eniten vaikuttaa. Voit myös tarkistaa perän välyksen määrän. Pidä toisella kädellä vetoakselista kiinni ja toisella "pyörittelet" kardaania. Jos kardaanissa on paljon tyhjää liikettä ennenkuin vetoakseli pyörähtää, niin asiaan voi vaikuttaa myös tasauspyörästön välys.

Tuo em. paljon on hiukan vaikea määrittää, kun ei ole juurikaan tullut mittailtua, mutta joku noin 1 cm tyhjä kiertoliike kardaanin kuminivelen kehällä on ihan normaalia.

Mikäli välystä on nyt esim. se 2 cm, niin sitä tasauspyörästön välystä voi säätää rattaiden taakse vaihdettavilla simmilevyillä. Toimepide edellyttää perän purkamista ja irroittamista.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

moottorin tukityynyt sekä vaihdelaatikon tukityyny, niiden ollessa finaalissa vispaa liikkeelle lähdössä koria...
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”