E32 735/730iA:n tyyppivikoja tollo tiedustelee.
E32 735/730iA:n tyyppivikoja tollo tiedustelee.
Noniin, eli olen alkanut tosissaan mietiskelemään että mersutunkiolla alkaa paska maistumaan siltä itseltään, vakavasti harkinnassa olisi siis siirtyä naapuritunkiolle. Joten aloitetaan sitten tonttinaapurista, joten mitähän tyypillisiä vikoja nuissa on? kun eipä btcf:n pualelta löytyny oikeen yhtikäs mitään. Nokkia kaiketi kuluu kuin M103:ssa konsanaan, mutta mitä muuta? lahooko lodju heti koeajolla, vai sekoaako ajotietokone heti startin yhteydessä. Entäpä polttaako penkinlämmitin perseen palovammoille?
Nyt alkaa tosissaan tuntumaan siltä että mersuilut on tällä erää ohi, ja on siis etsinnässä S-klasse/7-penari kokoluokan kulkine, joten onko noihin luokkiin oikein muita sopivia sitten. 605 pösökin hieman voisi kiinnostaa, mutta kun veto viärässä piässä.
Nyt alkaa tosissaan tuntumaan siltä että mersuilut on tällä erää ohi, ja on siis etsinnässä S-klasse/7-penari kokoluokan kulkine, joten onko noihin luokkiin oikein muita sopivia sitten. 605 pösökin hieman voisi kiinnostaa, mutta kun veto viärässä piässä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
No kyllähän se iso kutoskone (M30) on suht hyvässä maineessa. Yläpään voitelussa on heikko paikka. Hakusanaksi btcf:llä M30B34 ja M30B35. Katso myös btcf-foorumin päävalikosta ihan alhaalta FAQ
-osio, siellä voipi olla kullanarvoista tietoa.
Loppupään 730i:t on V8-motilla (M60). Ilmeisen paljon kalliimpi rempata.
ZF:n tomaatti ei ole yhtä luja kuin mersun oma. Jarkko S kyllä osaa korjata.
Parhaimpana ominaisuutena on täyssähköinen motronic-moottorinohjaus, joko toimii tai ei toimi, ei ole siltä väliltä kuten monesti mersussa.
EDIT: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=36488 näkyy hyvin nokka-akselin voiteluputki jonka kiinnitysruuvin löystyminen on se heikko paikka voitelussa.
-osio, siellä voipi olla kullanarvoista tietoa.
Loppupään 730i:t on V8-motilla (M60). Ilmeisen paljon kalliimpi rempata.
ZF:n tomaatti ei ole yhtä luja kuin mersun oma. Jarkko S kyllä osaa korjata.
Parhaimpana ominaisuutena on täyssähköinen motronic-moottorinohjaus, joko toimii tai ei toimi, ei ole siltä väliltä kuten monesti mersussa.
EDIT: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=36488 näkyy hyvin nokka-akselin voiteluputki jonka kiinnitysruuvin löystyminen on se heikko paikka voitelussa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Oman takapuolen kokemukset rajottuu kahteen 535ia malliin jotka on ollu perhessä/suvussa. Koneet on kestäviä (M30), todella vanhan aikaisia maamoottoreita. Bensa maistuu kengittäessä kuin amerikkalaiselle malmikasalle kulkupuolen jäädessä puolitiehen. Ylikierroksia Remarit kestää tasan yhden ennen luovuttamista. 730ia kävin markka aikana koittamassa, hieno vakaa kiesi, mut suolainen hinta ja "tiedossa" ollut rajojen avautuminen tulevaisuudessa karkoitti.
Eli lienee turha mietiskellä edes minkäänasteista suorituskykyä 300-24 mersuun verrattuna?
Mites toi 24v kone?
Mites toi 24v kone?
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Hmm... www.autopower.se sivun mukaan 735i:ssä on 211hv ja automaattivaihteisena 0-100 9,1sek, huippunopeus 230km/h ja yhdistetty kulutus 12,2 l/100km. Eli aika lussu on, bensiiniä palaa saman verran kuin 500SE:ssä ja mihinkään ei kulje.
Oli se hyvä etten sortunut bemariin...
Tosin hieno auto E32 on ja miellyttää edelleen silmää.


® Mesen Porkkana-klubi
Tosiaan rapiat 200 hummaa on 735i:ssä.Fetisisti kirjoitti:Eli lienee turha mietiskellä edes minkäänasteista suorituskykyä 300-24 mersuun verrattuna?
Mites toi 24v kone?
Mitä tarkoitat 24V-koneella? E32:n ainoa 24-venttiilinen on V12.
Jos taas puhuit 300-24 mersusta niin pääseekö sillä puusta pitkälle? KE-jetillä on sekin...

I drive an Opel. What's your excuse?
Suosittelisin ennemmin 750i:tä. Ajelin sellaisella lähes vuoden ja se tuntui jo autolle. Moottori on huomattavasti nykyaikaisempi kuin M30, sen kuulee aika hyvin käyntiäänestä - ei raklata. Varustetaso on mersuun tottuneelle suorastaan häkellyttävä. Remonttipuoli on moottoritilan osalta hankala, mihinkään ei pääse käsiksi, mutta toisaalta tuossa koneessa ei ole mitään rassattavaa, se on valmis paketti. Sähköpuoli pelasi puolestaan aika hyvin, vaikka sitä ensin pelkäsinkin.
Miinuksena voisi mainita korkean kaupunkikulutuksen, maantiellähän se menee aika vähällä. Etupään niveliä menee ilmeisesti sillon tällöin kuten muissakin saksalaisissa.
Autonahan tuo tuntuu 10 vuotta nuoremmalle kuin saman ikäinen mersu. Valitettavasti se pitää paikkansa myös käyttökuluissa ja siinä että se mikä w126:ssa tuntuu oleva rautaa onkin muovia.
Tuolta voi lueskella aika paljon lisää. http://www.bmwworld.com/models/e32.htm
Miinuksena voisi mainita korkean kaupunkikulutuksen, maantiellähän se menee aika vähällä. Etupään niveliä menee ilmeisesti sillon tällöin kuten muissakin saksalaisissa.
Autonahan tuo tuntuu 10 vuotta nuoremmalle kuin saman ikäinen mersu. Valitettavasti se pitää paikkansa myös käyttökuluissa ja siinä että se mikä w126:ssa tuntuu oleva rautaa onkin muovia.
Tuolta voi lueskella aika paljon lisää. http://www.bmwworld.com/models/e32.htm
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Nojoo, eipä sitä ollukkaa 24v kutosellaMelitos kirjoitti:Mitä tarkoitat 24V-koneella?

No, toisaalta tuo 750 olisi sekin kiinnostava. Arveluttaa vaan kovasti sen tekniikan kesto.
Nyt seuraavaa kyselyä peliin, onkos E38 mistään kotosin. Lähinnä tuota 740i:n kohalta on tullu mietittyä. Eli jospa ottas vähän pihimmin hetkenaikaa ja hommaisi sellaasen, oishan se jo vähän uuempi sekin. Toisaalta fiksu veto voisi olla ostaa vuoden vanha yaris tuolla hintaa mitä E38 740i maksaa :/
EDIT: Eli taitaa E38:ssa olla M60 kones? eikös se taas ollunna hitusen susi.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Joo tii'n et oon ihan v''r's paikass mut itell kokemusta vain e30 ja sen j''hdytysj'rjestelm' ei vaan toimi t''ll' hetkell' vesipumppu ja kansipahvi hajalla ja mahdollisesti kansikin. Siin on 2litranen 6mylly ja kerran erehdyin j'tt'' valot p''lle ja sain tapella 2 p'iv'' sen h'lyttimen kanssa et sain ajoneston pois p''lt'. Ja muutenkin se ei torellakaan l'he mihink''n mut haukkaa 12l satasell menovett'. Ainoo hyv' puolihan siin' on se kyyti mit' se parhamilllaan tarjoaa ja kyll' sill' ohitaa uskaltaa, mutta kai sit' ohittaa voi 200d kin kanssa
Et sellasii kokemuksii mull on bemarista mut voihan noi 7 sarjalaiset toimii ihan eri tavall..

Et sellasii kokemuksii mull on bemarista mut voihan noi 7 sarjalaiset toimii ihan eri tavall..
Tarkemmin ajatellen E38 houkuttelisi mutta kyllä se valitettavasti menee sinne 'haave' puolelle, E32:een siis tyytyminen. Pätäkkää niputetaan paraikaa sekin tosin kestää puolen vuosisataa, eli pitääs käyä yks maamoottorinen tuusulassa koeajamassa niin saa selville haluaako yleensä edes tollasta menopeliä
750iAL voisi olla maukas vaihtoehto(vaatii neljännesvuosisadan lisää rahan niputtamista.). Pienellä miehellä suuri auto, kapulakin jalkovälissä suurenee(ainakin toivottavasti).

“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Ei noita voi kalliiksi sanoa. Omani maksoi saksassa 1000€. Tosin hintaan tuli aika paljon lisää ennen kuin se oli Suomen kilvissä. Siitä oli toinen bensapumppu rikki, joten kone kävi kuudella. Muuten hinta olisi varmaan ollut vähän kalliimpi. Auto oli rekisteriotteen mukaan ollut muutamalla hyvin iäkkäällä omistajalla, joskin se tieto on joskus vain viralllinen totuus.
Omasta mielestäni auto oli aika siisti, huoltohistoria sille oli ja vuoden ajon aikana tekniikkakin osoittautui aika toimivaksi. Ainoa myyntiin johtanut syy oli runsas bensiinin kulutus ja sen lieveilmiöt. Ajettuhan tuolla oli 230tkm. Sen verran raskas ylläpidettävä E32 kuitenkin on, että sanon suoraan että osta mahdollisimman hyvä yksilö. Kalliimpi ostohinta ei merkitse mitään sen rinnalla että autolla on mukava ajaa, se on siiti ja se on huoleton omistaa. Tämä vaihtoehto on yleensä myös se halvempi.
Tuo V12 on hienostunut ja hyvin hiljainen kone. Se on myös sen haittapuoli. 750 ei kuulosta bemarille. Äänimaailma on aika lähellä jotain sähköautoa - mitä tahansa tekikään niin hiljainen surina on ainoa sisälle tuleva ääni. Kuutoskoneiset bemarit ovat tuossa suhteessa huomattavasti hauskempia ajaa. Lisäksi kaupunkiajossa kulutus on litratolkulla pienempi.
Tässäpä ääninäyte: http://koti.mbnet.fi/vituxman/BMW%20750iAL%20041.avi
Tuon käynistäminen sai yleensä lähistöllä olevat konemiehet höristämään korviaan. 3.5L kuutonen on kuitenkin kokonaisuutena selvästi paras kone tuohon koriin.
http://koti.mbnet.fi/vituxman/BMW%20750 ... %20002.jpg
http://koti.mbnet.fi/vituxman/BMW%20750 ... %20003.jpg
Omasta mielestäni auto oli aika siisti, huoltohistoria sille oli ja vuoden ajon aikana tekniikkakin osoittautui aika toimivaksi. Ainoa myyntiin johtanut syy oli runsas bensiinin kulutus ja sen lieveilmiöt. Ajettuhan tuolla oli 230tkm. Sen verran raskas ylläpidettävä E32 kuitenkin on, että sanon suoraan että osta mahdollisimman hyvä yksilö. Kalliimpi ostohinta ei merkitse mitään sen rinnalla että autolla on mukava ajaa, se on siiti ja se on huoleton omistaa. Tämä vaihtoehto on yleensä myös se halvempi.
Tuo V12 on hienostunut ja hyvin hiljainen kone. Se on myös sen haittapuoli. 750 ei kuulosta bemarille. Äänimaailma on aika lähellä jotain sähköautoa - mitä tahansa tekikään niin hiljainen surina on ainoa sisälle tuleva ääni. Kuutoskoneiset bemarit ovat tuossa suhteessa huomattavasti hauskempia ajaa. Lisäksi kaupunkiajossa kulutus on litratolkulla pienempi.
Tässäpä ääninäyte: http://koti.mbnet.fi/vituxman/BMW%20750iAL%20041.avi
Tuon käynistäminen sai yleensä lähistöllä olevat konemiehet höristämään korviaan. 3.5L kuutonen on kuitenkin kokonaisuutena selvästi paras kone tuohon koriin.
http://koti.mbnet.fi/vituxman/BMW%20750 ... %20002.jpg
http://koti.mbnet.fi/vituxman/BMW%20750 ... %20003.jpg
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Täytyy katsoa miten tuo rahatilanne kehittyy, ja mitäs sitten loppujen lopuksi saa aikaan. Iso auto hakusessa, ja eipä paljon muita vaihtoehtoja ole kuin bimmeri. Mutta joo, lauantaina pitääs selvitä miten manuaali maamoottorinen istuu meikäläiselle.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Mitenkään mollaamatta hienoa autoa ja yrittämättä vaikuttaa oikealta kuulostavaan ostopäätökseen... Kaveripiirissä on ollut kaksi E32 730i:tä joista on ollut / mennyt lohko halki. Ehkä vain harvinaisen hyvä sattuma.
Lisäksi ylimääräistä päänvaivaa on tuottanut teknisesti edistyksellisessä tekeleessä suurinpiirtein jokaiselle osalle omat tietokoneet, niiden löytäminen käytettynä tai hinnat uusina varaosina, mikäli jotain sattuu hajoamaan...
Melitos, 730i:tä myytiin R6:na ja V8:na myös samaan aikaan... Vaikket ehkä sitä tarkoittanutkaan, mutta tarkennuksena.
Lisäksi ylimääräistä päänvaivaa on tuottanut teknisesti edistyksellisessä tekeleessä suurinpiirtein jokaiselle osalle omat tietokoneet, niiden löytäminen käytettynä tai hinnat uusina varaosina, mikäli jotain sattuu hajoamaan...

Melitos, 730i:tä myytiin R6:na ja V8:na myös samaan aikaan... Vaikket ehkä sitä tarkoittanutkaan, mutta tarkennuksena.