Torsen, haldeks ja diisseli?

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2658
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

_Niko kirjoitti:Onkos tääkin nyt sillä torsenilla, eikös se just anna sutia, jos on nolla pito jollain akselilla?
Ja nyt ollaan juuri siinä kohdassa, josta aiemmin jo yllä kirjoitin.

Jos pelkkä vetovoima riittää, ei torsen tai lukoton 4Matic välttämättä ole hyvin suunnitellun Haldexin veroinen, koska kaikki voima pääsee karkaamaan ääritilanteissa paikallaan sutien yhdelle kardaanille. Haldex maksimoi vetovoiman matkimalla 100% lukkoa etu- ja takakardaanin välille. 2-Generaation Haldexin (Volvo XC90 ja aikalaiset) sutaisun ennen takavedon kytkeytymistä huomaa vielä selvästi, mutta sitä uudemmat esipaineistetut Haldexit tuntuvat ainakin minusta olevan "yhtä puuta" liikkeelle lähtiessä.

Jos taas sillä on mitään merkitystä, miten homma jatkuu jos rakkineen onnistuu saamaan liikkeelle, niin quattro, Leka(cy) ja 4Matic menevät mutkan läpi aina nelivetoisena ajoipa kuljettaja tasakaasulla, kaasua lisäten, kaasua keventäen tai alas vaihdolla moottorijarruttaen. Tee mitä lystäät, se on aina samanlainen nelivetoinen.

Suoralla ei välttämättä häiritse vaikka Haldex kaasun nostolla irrottaakin takavedon. Mutta kaarteeseen tullessa se merkitsee, että takavetoa ei sitten käytetä kääntämään autoa moottorijarrutuksella. Tai jos minua rohkeampi kuljettaja lisää kaarteessa kaasua reilusti, siirtyy vetoa taakse jopa lisää, mikäli etupyörät uhkaavat sutia. Tasapaino muuttuu kaasun asennon mukaan.

Kinoksessa peuhaamiseen ja vaunua vetämään ottaisin Haldexin, lumisella ja jäisellä tiellä maantienopeuksilla ajettavaksi mekaanisen.

Omaa nelivetoista ei ole koskaan ollutkaan, mutta samana viikonloppuna koeajetut XC, AWD, quattro, 4Matic, Legacy ja Forester yllättivät minut itsenikin. Nelivetokoeajoissa selvisi, että looginen ja tasapainoinen ajokäytös on minulle vetovoimaa tärkeämpi, joten nelivedon sijasta minun seuraava autoni tulee olemaan takavetoinen. Minulle auto on rikki, ellei se käänny ratista kääntäen (=aliohjaa). Tuossa suhteessa kytkeytyvä neliveto ei auta yhtään (paitsi BMW!), mutta nykyaikainen takapainoinen mekaaninen neliveto on aivan loistava, koska se käyttäytyy kuten takavetoinen, mutta rauhallisemmin.

Tämä on vain yksi mielipide, mutta tässä on perusteeni sille, että ennen ostoa kannattaa miettiä mitä nelivedolta haluaa, koska eroja niillä on.
Viimeksi muokannut 740 GLE, 04.6.2011 3:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2658
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

BTriker kirjoitti:
_Niko kirjoitti:
BTriker kirjoitti:Ääni torsenille. Käytettynä ja "paljon ajettuna" luotettavampi. Kokemuksesta :roll:
Kerros toki kokemuksia jos on todellisesta elämästä.
No sellainen kokemus haldexista, että työmaanportterista kasahti nelikko, eikä työnantaja alkanut korjaamaan, koska tulisi liian kalliiksi joten jouduttiin ajelemaan kaksvetosena. Ajettu sillä oli hieman alta 300tkm rikkoutuessaan.
Ja lisää kauhukertomuksia elävästä elämästä löytyy Volvolandiasta hakusanoilla "kulmavaihde" ja "haldex".

Ensinmainittu on tosin Volvon nelivetojärjestelmän "sulake" eikä koske välttämättä muita merkkejä.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Minä taas ajoin päivän Tahkolla AqWDS:ssä A4 ja A3 Audeja. Mallit olivat --05 vuosimallia ja 2.0 TFSI:llä. Loppujen lopuksi silloin kun auto liikkuu, erot ovat aika pieniä noissa, vaikka toinen on haldexilla ja toinen torsenilla. Tuossa vuosikerrassa haldex oli jo muistaakseni sitä sukupolvea, että vetosuhde normaalitilanteessa on 90:10. Molempi parempi, mutta käytettynä ja vanhana vehkeenä ottaisin Torsenin.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

_Niko kirjoitti:Onkos tääkin nyt sillä torsenilla, eikös se just anna sutia, jos on nolla pito jollain akselilla?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM[/youtube]
Kylläpä lämmitti mieltä. :twisted: :twisted: 8) :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”