Laatuvaikutelma on just sitä miltä kuulostaakin. Kun uutta automallia koeajetaan, sen laadukkuudesta ei ole vielä mitään takeita, joten pitää vain arvioida vaikutelmaa laadusta. Toisissa autoissa se laatu sitten pitää, toisissa vain aluksi vaikuttaa siltä Nykymersutkin kyllä niin kovasti näyttävät laadukkailta, mutta...
Hah, no tuo vanha mainoshan oli oikein hyvä esimerkki, miten sillä pystytään hämäämään. Nykyään mainos kai menisi näin päin: "vedä tämä ovi reilulla kädellä kiinni ja tunne miten ovi tömähtää kiinni. Se kertoo laadusta, että ovetkin joutuu paiskaamaan kiinni"
Näinhän se on. Toisella aikaa on laatua se, että ovi sulkeutuu kevyesti, toisella aikaa on laatua se, että sen oven joutuukin hartiavoimin vetämään kiinni. Näin ainakin 124:ssa
veppe kirjoitti:Näinhän se on. Toisella aikaa on laatua se, että ovi sulkeutuu kevyesti, toisella aikaa on laatua se, että sen oven joutuukin hartiavoimin vetämään kiinni. Näin ainakin 124:ssa
Minulle ainakin kertoo laadusta hyvin paljon tuo oven sulkeutumisääni. Säädin omasta kakkosnelosesta pari viikkoa sitten kuskin oven kun piti kaksin käsin vetää että sai kiinni, "PAM-KRÄRLLLÄÄNGG" vain kuului. Nyt ei tarvitse kuin sormella kevyesti liipaista ovea, kiinni menee vaivatta vaimean "tumps"-äänen saattelemana. Muut ovet odottelevat vuoroaan.
Mitä häh? Eikö se olekaan 12nelkun vakiovaruste, se hartialihasten kiinteytyslaite? Miten nuo säädetään niin, että riittää kevyt töytäisy sormilla? Vai onko sinulla hormoonisormet Äkkiä mekkaan säätöohjetta
Juu, oven säätö on tärkeä pointti. Lukkovärkit oikeassa asennossa ja hyvin voideltuna se menee puhaltamalla kiinni, myös 126:ssa ja varmasti muissakin malleissa. Appiäijän 124-farkun kuskinovea sai myös takoa kiinni, mutta huoltotoimin sekin pelaa kuten muutkin, todella keveästi.
Ensi kertaa kun Kaapo kullipoikana istui Mersuun, oli muuten W110 190D, ovi tuli vedettyä kiinni reilusti. No se pomppasi takaisin. Vielä toisen kerran ja taas kimmahti uudestaan auki. Sitten kuski totesi, ettei näitä tarvi paiskoa kuin Ladassa - hienovarainen pieni veto riitti sulkemaan veräjän pienen tupsauksen säestyksellä.
Jos ilmanpoistokanavat takana ovat jumissa, voi silti joutua paiskomaan, kun tiivis kori ei päästä liikoja vastapaineita pihalle. Sama juttu on Kuplassa - joka muuten oli spartalaisuudestaan huolimatta laadukas laite.
Laatuvaikutelma on aika tavalla kokonaisvaltainen kokemus. Kun tosiaan nuo ovet toimivat kassakaappimaisesti, penkki on tukeva, koneen ääni ei juuri kuulu sisälle, rengasäänet ovat vähäiset, sisusta ja kojelauta ei natise, hallintalaitteet toimivat kevyesti ja niks naks -täsmällisesti ja saumat eivät irvistele sekä kaikki näyttää silmään siistiltä, niin siitä se vaikutelma koostuu.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
veppe kirjoitti:Näinhän se on. Toisella aikaa on laatua se, että ovi sulkeutuu kevyesti, toisella aikaa on laatua se, että sen oven joutuukin hartiavoimin vetämään kiinni. Näin ainakin 124:ssa
Minulle ainakin kertoo laadusta hyvin paljon tuo oven sulkeutumisääni. Säädin omasta kakkosnelosesta pari viikkoa sitten kuskin oven kun piti kaksin käsin vetää että sai kiinni, "PAM-KRÄRLLLÄÄNGG" vain kuului. Nyt ei tarvitse kuin sormella kevyesti liipaista ovea, kiinni menee vaivatta vaimean "tumps"-äänen saattelemana. Muut ovet odottelevat vuoroaan.
Tämä sulkeutumisääni on hyvä myyntivaltti edelleen. Ford ja jotkut japanilaiset autotehtaat ovat kuunteluttaneet yleisöllä mm. ovensulkeutumisääntä ja kyselleet mikä niistä kuullostaa ja antaa parhaa laatuvaikutelman. Joissain japanilaisissa autoissa ovensulkeutumisen laatuvaikutelma tulee kaiuttimista. Niissä olisi kiva sulkea ovi kun akku on irti
Ovelin tapaus on viime kesältä, kun kyyditsin eukon isoäidin ystävää teatterireissulta kotiin. Muorilla on ikää siinä 70 v. ja kun hän veti takaoven kiinni, niin totesi.... ai jaahas, mites uusi tämä auton on... on tässä ainakin vielä nämä kassakaappiovetkin
No matkalla sitten selvisi, että muorin tytär asuu Berliinissä ja on muori muutenkin matkannut vanhemman polven - ja uudemmankin - Mersuissa enemmänkin. Mutta kai niissäkin ovisoundit ovat edelleen samat... luulisi näin olevan.
Pahimman omaan autoon osuneen oviäänen haltija on Pontacin FF. Siinä sulkemisvaikutelma oli kuin heittäisi neliömetrin aaltopeltilevyn hartiavoimin asfalttiin Oven sisällä lienee paljon huonosti kiinnitettyä sälää ja karmiton ikkuna rämäjää hommaan oman lisänsä.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Lucky-Dog kirjoitti:Pakko myötää, että nautin suunnattomasti kun laitan W109 koppasen oven kiinni....tsup
Samoin meillä W111:ssa -- lukosta kuuluu vaimea "kloks" ja kovempaa käskettäessä mukaan tulee vielä sarkofagimainen bassosoundi pohjalle. W123 ei pärjää ihan tässä suhteessa, ja W124 ei alkuunkaan -- ainakaan meikäläisen autossa, missä ovitaskut ovat täynnä mitä lie levyjä, visspullon korkkeja, polttimoita, paristoja, työkaluja....you name it!
Kaapo kirjoitti:Juu, oven säätö on tärkeä pointti. Lukkovärkit oikeassa asennossa ja hyvin voideltuna se menee puhaltamalla kiinni, myös 126:ssa ja varmasti muissakin malleissa. Appiäijän 124-farkun kuskinovea sai myös takoa kiinni, mutta huoltotoimin sekin pelaa kuten muutkin, todella keveästi.
Ja melutaso pysyy alhaisena?
Koetin eilen säädellä ovia, ja en löytänyt sopivaa kompromissia. Alunperin karmin vastakappaleet olivat aika sisällä = melutaso pieni, mutta oven sulkemiseen vaadittiin reipasta repimistä. Sitten, hivuttelin pikkuhiljaa vastinkappaletta ulospäin: sulkeutuvuus parani selvästi, mutta sopivalla sulkemisvoimalla melutaso ei ole hyväksyttävän rajoissa. Tiivisteiden uusinta? Tuskin tarpeen?
Joten: onko tuossa ovessa ja sen lukossa muita varteenotettavia säätöjä kuin sen vastinkappaleen siirtely karmissa? Ohjeita voisi tosiaan joku laittaa tulolleen. Jännä juttu on se, että takaovet menevät kiinni ja loksahtavat kuin pyramidin viimeinen kivi, kun niihin päin pieraisee reippaammin. Liekö etuovet sitten vaan niin paljon kuluneemmat. Säädöt jatkuvat, eikä periksi anneta.
Tästä luatu"vaikutelemasta" sen verran, että mm. Jaguar X-typessä tämä "vaikutelma" on todellakin kohdillaan. Sisusta on hieno kuin mikä, ja siten myös tuntuukin laadukkaalta. Vähän ajankuluttua laite sitten alkaakin tuntua jotenkin "teennäiseltä", eikä materiaalien todellisesta laadustakaan voi oikein vakuuttua. Mutta sisustus on hieno ja sehän riittää.
Tämä meikeläisen tarkastelema x-type yksilö oli muutenkin mielenkiintoinen, nimittäin perältä kuului peruuttaessa outoa rahinaa, autolla oli sitten ajettu alle 10:nen tonnia. Mutta eikös se voort-konsernin laite olekkin.
Mahtavat ohjeet, jo pelkästään luettuna! Rintaten sitten vaan.
Tämäpä kiva yllätys. Täytynee itselläkin käydä paiskomassa ja säätämässä ovia. Kuskin ovesta kuuluu semmoinen mukava "tumps"-ääni mutta takaovista kuuluu ikävä rämähdys. Toisesta takaovesta kerran säätelin lukon vastinkappaletta, kun yläkarmi oli jotenkin koholla. Lienenkö säätänyt sen pilalle.
J.T.S kirjoitti:Tästä luatu"vaikutelemasta" sen verran, että mm. Jaguar X-typessä tämä "vaikutelma" on todellakin kohdillaan. Sisusta on hieno kuin mikä, ja siten myös tuntuukin laadukkaalta. Vähän ajankuluttua laite sitten alkaakin tuntua jotenkin "teennäiseltä", eikä materiaalien todellisesta laadustakaan voi oikein vakuuttua. Mutta sisustus on hieno ja sehän riittää.
Tämä meikeläisen tarkastelema x-type yksilö oli muutenkin mielenkiintoinen, nimittäin perältä kuului peruuttaessa outoa rahinaa, autolla oli sitten ajettu alle 10:nen tonnia. Mutta eikös se voort-konsernin laite olekkin.
Mondeo.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Sama syy miksi ostin mersun, koeajolla ja muutenkin. Ei kalissut, kilissyt, narissut eikä konehuoneen äänet kuuluneet normaaliajossa sisälle. Se siis vaikutti (ja vaikuttaa muuten edelleen ) laadukkaalta.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Roisto kirjoitti:
Tämäpä kiva yllätys. Täytynee itselläkin käydä paiskomassa ja säätämässä ovia. Kuskin ovesta kuuluu semmoinen mukava "tumps"-ääni mutta takaovista kuuluu ikävä rämähdys. Toisesta takaovesta kerran säätelin lukon vastinkappaletta, kun yläkarmi oli jotenkin koholla. Lienenkö säätänyt sen pilalle.
t.
Risto
Nuo Wiken kirjoittamat ohjeet saivat kauhean säätöinnon päälle, kehutaan nyt vielä kerran että erittäin asiallisesti kirjoitetut! Nyt kun ehtisi säätämään noita ovia. Pitääköhän perua viikonlopulta muut projektit kiireellisempien edeltä...
Miten tuossa muuten sitten malttaa lopettaa tuon säätämisen, menee kuitenkin siihen että ovista yrittää saada imuovet kuten W140:ssä ja ei kuule ulkoa huutavan puhetta kun autossa istuu...
Juu tak tak Jos näyttää, että ovi on alaosastaan takaoven tasalla, mutta oven karmi jää hieman ylös verrattuna viereiseen oveen, voi karmia taivuttaa VAROVASTI ikkuna alhaalla sisäänpäin. Pitää tuuliäänet paremmin loitolla.
Wikke kirjoitti:Juu tak tak Jos näyttää, että ovi on alaosastaan takaoven tasalla, mutta oven karmi jää hieman ylös verrattuna viereiseen oveen, voi karmia taivuttaa VAROVASTI ikkuna alhaalla sisäänpäin. Pitää tuuliäänet paremmin loitolla.
Ei uskalla, koska [huudettuna säröytyvällä äänellä] "MENEE JENGA!" (Ns. yleispelko, vaikei tuossa olekaan siitä pelkoa )
Näin talvella autossa ja etenkin mersussa pienenpieni asia henkii laatua;nimittäin kun lämpimän auton jättää parkkiin pakkasella niin laadukas auto pitää sitä lämpöä sisällään hiukan pitempään.Ja kyllä mielestäni W124 on sisältä laadukkaamman oloinen kuin esim. viimeviikolla testaamani peugeot
joka vaikutti ekat 10-15 kilometriä että "tänhän vois ostaa,tää on terhakka ja kiva ajettava" mutta pikkuhiljaa illuusio särkyi ja muovinen kylmä todellisuus
astui kuvaan..
No joo, tuli tänään ajettua taas "laatuvaikutelmaa". Xsara -00 jarrut täristää ja moottorin kumityynyt loppu. Cordoba -01 ihan OK siihen asti kunnes nopeus nousi suomalaisiin moottoritie nopeuksiin->korvatulpat olis kiva. Peugeot 206 -00 ei kiihdy mihinkään,ääni vaan kovenee,etupää kolisee. Nämä kaikki siis diisseleitä aj. n.150-250 tkm.
Toivottavasti velipojalle saadaan Mersu vaikka 500tkm ajettuna ja vähän vanhempanakin...
On muuten mielenkiintoista lukea kymmenen vuoden ikäisiä autolehtiä. TM mm. kehuu vaikka minkalaisia räpsyjä luotettaviksi ja laadukkaiksi. Sitten kun palaa nykypäivään, niin voi todeta, ettei niitä ole edes juuri liikenteessä ja nekin harvat ovat jo täydellisiä roskaläjiä. Yleisellä tasolla voisi mainita fiatit ja suuren osan ranskanpullista. Sitten voikin hypätä tuplasti vanhempaan, lähes 600tkm ajettuu mersuun, siinä kun tuntuu sitä laatua vieläkin.
Ps. Kääntyvä, ei amerikkalainen auto, jossa vaikuttaa ensin olevan punaiset takavilkut, mutta jarruvalojen sammuttua paljastuu että siinä on ihan normaalit vilkut, jaksaa aina vain ilahduttaa.