Mikä vinkui ja kalahteli?
Mikä vinkui ja kalahteli?
Hämmästelen suuresti, että mikä meni rikki, kun tässä päivä pari sitten alkoi kuulua edestä vasemmalta jostain konehuoneen liepeiltä varsin erikoista vinkunaa, "viu viu viu viu", aivan kuin jostain pyörivästä jutusta. Laitoin ration ja tuulettimen kiinni ja aloin kuunnella tarkemmin. Loppui se vikinä hetken päästä, mutta vain alkaakseen uudestaan. Yht'äkkiä alkoi kuulua sitten metallista kolahtelua ja kalahtelua. Koukkasinpa sitten eräälle huoltamolle ja rotwallin ylittäessä kuului erittäin kova metallinen kalahdus ja pienempää kolahtelua, joka sitten loppui. Tsiigailin kaikkialle löytämättä kuitenkaan mitään vikaa tai rikkinäistä. Mikään varoitusvalo ei palanut tai pala eikä lämmötkään poikkea normaalista. Mistä etsiä vikaa? Eipä ole muuten tuon koommin mitään kuulunut.
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
taidan tietää mikä on vikana
Hei!
Itselläni oli juuri samankuuloinen vika omassa 124 300td:ssäni. Tarkista moniurahihnan kiristys systeemi. Jos kiristysrulla on vähänkin vinossa hihnaan nähden, (Omassani oli pahasti) laakeri on rikki siltä akselilta, jolla kiristyksen keinuva osa on kiinni moottorissa. Tämä aiheuttaa kuvaamaasi ääntä. Kannattaa vaihtaa keinu sekä kiristysrulla. Maksaa Veholla 170 €. Vaihtotyön pystyy kohtuuella tekemään ite. Osat ovat kiinni kuusiokolopulteilla. Voit kyllä varautua, että ranteet ovat auki, jos autosi on kolmesatsasella koneella. Siitä huolimatta ei ole välttämätöntä purkaa mitään pois tieltä, vaan osat mahtuu tulemaan pois, ja menemään paikalleen. Ei mee helposti, mutta onnistuu. Omastani oli laakeri aivan loppu. Kauhea metallinen kalahtelu ja hihnan vikinä oli seuraus. Nyt on kunnossa.
Itselläni oli juuri samankuuloinen vika omassa 124 300td:ssäni. Tarkista moniurahihnan kiristys systeemi. Jos kiristysrulla on vähänkin vinossa hihnaan nähden, (Omassani oli pahasti) laakeri on rikki siltä akselilta, jolla kiristyksen keinuva osa on kiinni moottorissa. Tämä aiheuttaa kuvaamaasi ääntä. Kannattaa vaihtaa keinu sekä kiristysrulla. Maksaa Veholla 170 €. Vaihtotyön pystyy kohtuuella tekemään ite. Osat ovat kiinni kuusiokolopulteilla. Voit kyllä varautua, että ranteet ovat auki, jos autosi on kolmesatsasella koneella. Siitä huolimatta ei ole välttämätöntä purkaa mitään pois tieltä, vaan osat mahtuu tulemaan pois, ja menemään paikalleen. Ei mee helposti, mutta onnistuu. Omastani oli laakeri aivan loppu. Kauhea metallinen kalahtelu ja hihnan vikinä oli seuraus. Nyt on kunnossa.
Re: Mikä vinkui ja kalahteli?
Uranium kirjoitti:alkoi kuulua edestä vasemmalta jostain konehuoneen liepeiltä varsin erikoista vinkunaa, "viu viu viu viu", aivan kuin jostain pyörivästä jutusta.

Tiedän tunteen. Kuin Deja Vu palautui mieleen oman auton kummittelu joskus vuonna 2006.Uranium kirjoitti:Loppui se vikinä hetken päästä, mutta vain alkaakseen uudestaan. Yht'äkkiä alkoi kuulua sitten metallista kolahtelua ja kalahtelua. Koukkasinpa sitten eräälle huoltamolle ja rotwallin ylittäessä kuului erittäin kova metallinen kalahdus ja pienempää kolahtelua, joka sitten loppui. Tsiigailin kaikkialle löytämättä kuitenkaan mitään vikaa tai rikkinäistä.

Kiusallista. Jos eivät ylläolevat ohjeet ole auttaneet, koita hakua sanalla "räpätys".Uranium kirjoitti:Mikään varoitusvalo ei palanut tai pala eikä lämmötkään poikkea normaalista. Mistä etsiä vikaa? Eipä ole muuten tuon koommin mitään kuulunut.

Tai sama muutamalla sanalla: Ota etupyörät pois ja katso onko jarrupalojen kitkapinta vielä kiinni. Oireet sopii noin 90 prosenttisesti...

=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Moniurahihna on vaihdettu hiljattain asiantuntevalla korjaamolla, joten en usko vian/äänen olevan sieltä lähtöisin. Kuten totesin ääni kuuluu edestä alavasemmalta. Tuo JuMu S:n räpätyskeskustelu herättää ajatuksia, sillä alkuun ääni oli kuin jokin lintu olisi räpeltänyt konehuoneessa pois pääsemättä. Ääntä ei nyt ole pariin päivään kuulunut, vaikka pari, kolme kymmenkilometristä on takana.
Jarrukilven irtoamiseen en jaksa uskoa (en tosin ole tarkistanut asiaa
), sillä mainitsemalleni huoltamolle koukattuani tutkin asvalttia varsin laajalta alueelta löytämättä muuta kuin pieniä kiviä
. Jatketaan selvittelyä.
Jarrukilven irtoamiseen en jaksa uskoa (en tosin ole tarkistanut asiaa


vielä oudosta viasta
Haluan vielä kertoa, että hihnanvaihto ei auta ongelmaan. Se korkeintaan vähän helpottaa hetkeksi. Voihan silti olla, että vika ei ole hihnankiristys-systeemissä vaan jossain muualla.