Ostin sjtv:ltä kesällä simpukan ja laitoin sen autoon kiinni. Eihän sitä voinut tietenkään uskoa että se ei ole väljä, piti vähän kiristää. No nyt se on tietenkin liian kireällä, ja imusarja on sopivasti sen päällä, eli eihän sinne mahdu säätelemään.
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Jollain foorumilla joku (Jani?) kirjoitteli että kyllä sinne mahtuu sormineen, kun katkaisee kuusiokoloavaimesta "sen lyhyemmän suoran pätkän" vielä lyhyemmäksi. Pitikö lenkkiavainkin teurastaa? Sorkitaanko sitä simpukkaa ala- vai yläkautta?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Minkä kokoisia ne avaimet olikaan? 6-millinen kuusiokolo ja 19mm kiintoavain?
Tarkempia ohjeita?
Simpukan säädön kyllä osaan, kirjoitellaan sekin nyt tähän (laitan nuo avaimien koot kun joku kertoo, ja naputtelen tämän sitten mekkaankin):
Ohje pätee ainakin tehostettuun simpukkaan (entä tehostamattomaan ja mihin korimalleihin?)
Simpukan päällä on ??mm mutterilla lukittu 6-millinen kuusiokolopultti. Jos ohjauksessa on väljää, pystyy simpukkaa kiristämään avaamalla lukitusmutteria ja pyörittämällä kuusiokolopulttia. Simpukka kiristyy kun kuusiokoloa kääntää vastapäivään ja löystyy kun sitä kääntää myötäpäivään. Eli kiristys toimii maalaisjärkeä käyttäen väärinpäin.
Kiristä simpukkaa vähän kerrallaan (noin puoli kierrosta). Laita auto käyntiin ja käännä rattia todetaksesi välyksen. Jos mahdollista, niin aja pieni testilenkki. Jos ratti ei palauta kunnolla ja on hieman "tahmea" liikkeissään, on simpukka liian kireällä. Löysää vähän ja kokeile uudestaan. Kun auton käynnistää niin osa välyksestä hukkuu (ohjaustehostimella varustettu auto).
Jätä mielummin hieman väljäksi kuin liian kireälle. Liian kireälle säädetty simpukka kuluu nopeasti ja autosta tulee huono ajettava.