124 tärisee ja jurisee

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Tährellinen

124 tärisee ja jurisee

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

124 300E -93 farmari tärisee ja jurisee vaikka lähes kaikki pyörivät osat on vaihdettu. Renkaat vaihdettu ja tasapainoitettu, jarrulevyt uusittu, kardaani huollettu. Kardaadia ei ole tasapainoitettu enkä saanut ristiniveltä tähän remonttiin. Ristinivel tuntui olevan kunnossa eli ei jukeltanut; ehkä hienokseltaan aivan keskiasennossa, jossa sen toiminta-alue on, mutta mielestäni noin pienen ei pitäisi vaikuttaa. Pyörien laakerit on tarkastettu ja toisen takapyörän laakeri on vaihdettu.

Tärinä tuntuu 60-70 km/h nopeudesta ylöspäin taajuudeltaan nopeammalta, kuin renkaan epätasapaino - ehkä kaksi kertaa nopeammalta. Ja se tuntuu selvänä tärinänä ja kuuluu jurinana.

Vauhdissa kytkimen painaminen ja vaihteen vapaalle asettaminen ja näin moottorin saattaminen tyhjäkäynnille ei poista tärinää. Eli voisi päätellä, että voimansiirrossa vaihedelaatikosta taaksepäin on jotain epätasapainossa. Tai etupyörissä, mikä tosin vaikuttaa epätodennäköiseltä.

Tietäisikö joku palstan mersumies, mistä moinen tärinä voisi tulla.
Tietysti perä ja vetoakselit on vielä vaihtamatta. Ja vaihdelaatikko.
pupetti
saranapuolen kulkija

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Mulla on diisseli ja 250 koneella ni loppu se pieni tärinä ku hotari vaihto suuttimet, nytte on sitte "bonanza" ilmiö joka taasen poistuu mekasta löytyvällä ohjeella eli vaihtaa esmes laatikon tukikumin, kardaanin päistä ne "limput" ja vähän muuta.

Mulla tulee sellanen tärinä ku ajais pienien kivien päällä ku vauhtia on 90-110, ja se voipi tulla kanssa siitä ku takakelkan kiinnityksessä olevat kumit on loppumetreillä...samaten mulla on etuakseliston kiinnityskumit aika loppu, ja ainaki diisselissä on hyvä tietysti vaihtaa moottorin kannakekumit.

Mutta olekkos varma että se kardaani tuli oikealle kohtaa ku se kerta on irti ollu, varsinki jos se kannatin kumi on uus ja on laitettu pikkisen peileen ni täristää...näin ainaki mulla,korjaantu sillä ku aukas ja laitto toisee (oikean) kohtaan sen etupätkän kiinni.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Tährellinen

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Kiitos vastauksesta.
Tuo laatikon takakumi on vaihtamatta. Täytyy se uusia ja rihdata akseli kohdalleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”