Ahtimen vaihto 212D:hen, EVRY

Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Ahtimen vaihto 212D:hen, EVRY

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Meinottelisin vaihtaa 290 Sprinterin koneeseen 606 vakio KKK:n, kun nykynen ulisoo. Muutenhan tuo menee vissiinni melko kivuttomasti paikoilleen, mutta alkuputki pitää mulkata V-pantaan käypäseksi ja hukkaportin kello vaihtaa alipainetoimisesta ylipainetoimiseksi. Menenee alakuperäsellä kellolla kun vaan sovittelee sen tuon KKK:n kompurakoteloon kiinni.

Onko joku tehnyt kyseistä swappia, minkälaisia käyttökokemuksia? Riittääkö käryt pyörittämään isompata rupelia, vai pitääkö savun määrää ja sävyä säätää jollain poppaskonstilla? Evry?

Ei kehtais siliputa korsteenia ennenkun saa rohkasua ja vertaistukea... :lol:
Viimeksi muokannut Easy Rider, 14.1.2013 22:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

:roll: Hiljaseks vetää?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2670
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Mää orottelen kans että joku vastailee... Mulla 312 turpon laakeris on väljää sillai että kissa juoksee häntä pystys läpitte. Ei vingu muttei varmaan kovin ahdakkaan :lol:
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

vaan onko 606 vakio ropelli isompi,,ainakin varion 290-koneessa on pelkästään jo pakoputki puol tuumaa isompi kun tuos meijä väyrysen 606 koneessa,,
eli väyryne on noin 2,5"(heti turbon jälkeen) ja variossa on ulostulokin 3"nen :shock:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Mulla on tuossa 312D:ssä moniventtiili väykyn ahdistin.
Asennus on suht simppeli. Öljynpaluu letkua pitää jatkaa esim. kumiletkulla niin se mahtuu olemaan ja yltää. Öljyn tulo letku käy kun hiukan kääntää päätä eri kulmaan.

Toimivuudesta muuten en osaa sanoa. Herää myöhemmin kun vakio garretti Pakoputken lähtö kyllä oli viime kesänä sellainen viritys että se saattoi tehdä hallaa heräämiselle. Eikä se ahdinkaan mikään hyvä ollut kunnoltaan.
Nyt on pakoputken lähtö otettu väyrysestä niin saa senkin puolen kuntoon sekä samalla tuli paikalleen parempi kuntoinen ahdin. Pitää raportoida että miten nyt heräilee.

Veto oli kyllä kohdillaan kun sitä oli mutta tuo vetää -ei vedä ilmiö oli aika vahva tuolla edellisella paketilla. Kylällä jo puhuttiin että siellä on joku superturbo tekniikka pellin alla kun ekana mustaa tulee aika häijysti ja sitten kun ahdin herää niin savu häviää :wink:

Tuo minun auto on kylläkin huono verrattava koska siinä on tuo pumppu jotenkin sekaisin tai kulunut kun syöttiä on enempi kun mitä tuolla isommallakaaan ahtimella saa poltettua :roll:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

eero1989 kirjoitti:vaan onko 606 vakio ropelli isompi
Aika paljonkin isommat siivikot, vaikka ulkomitat liki samat.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Minäpä nappaan muutamia kuvia tässä joutessani niin jospa muutkin sais vauhtia ahtimen vaihtoon, ei näitä tunnu muuten rikki saavan ...

Ahtoja ei uskalla paljoa nostaa vakiosta koska olikos se raja 1.1 vai 1.3 jonka yli pitempään ahtaessa tulee jonkinlainen vikatila. Paras voi olla kun pitäis ahdot tuossa vakiossa. Mulla on tuossa hukkaportin kello joku edellisen omistajan paiinetoiminen. Mites tuon sais muuten koitettua että millä paineella kello toimii?

Vakionaan ahdot pysyy aika tarkkaan 0,9 vaikka miten polkee.



Kuva




Tuossa tuo pakoputken lähtö mallia vanha ahdin pois ja uusi tilalle aikaa 4 tuntia jonka jälkeen suoraan festareille :lol:



Kuva
Viimeksi muokannut jolle, 13.1.2013 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tuossa on vielä kuva noista hukkaportin kelloista. Ylempi on garretista ja alempi KKK:n.



Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

No ainakin tuo läks pyörimään ku laitto reikäänsä. Vielä pitäs siliputa se savupiippu. :(

Siitäpä tuon sitte näkee jotta puhaltaako mittää. :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kaliseeko mukavasti tuo vanahan ahtimen laippa tuossa putkella? :lol: Onko tuo parannettu malli vai oma patentti tuo honottimen lämmitys? Mulla ei mokomata ole. Garretin hukkaportin kellon mulukkasin sopevaks poralla ja sähköliimalla, saa nähä toimiiko milläkeinon ku on himpun eri mittanen vipu.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ei oo pahemmin kolistellu kun kaappi on seissy tallissa elokuusta asti :lol:
Pitäis vielä tuo pakoputki heppailla kuntoon, helmoihin jotain reikien tukkeeksi ynnä muuta :lol:

EDIT: Tuossa tuo huohottimen lämmitys on aina ollut, näyttää ihan alkuperäiseltä asennukselta jossei ota huomioon tuota sähköjohtoa :roll:
Kukapa näistä tietää, saattaa edellisen omistajan touhuja (oli pikkuisen tarkka mies) :wink:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Koikkelia vaille, eli kasassa... :kuski: :huh:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kokemuksia sitten tännekin :idea:
Onkos sulla manuaali vai automaatti?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Käsinhämmennettävä kirstu.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Esimakustelut makusteltu. Ihan tuo minusta nähen herää joutuin, liekö sitten vaikka on isompi ropeli, niin joku taika silläkin jotta siipiä on enämpi. Moottorijarru on säyseämpi ja kone rulluuttaa keposammin kun ei ole pakokaasujarru koko ajan päällä. Ahtoja vaan uupuu puolisen kiloa. :lol: Mistäs ne kaivetaan? Lissee soppaako jotenki vai laitetaanko turporuuvi? :happy: Sehän kuulusi susiveräjän kellolta letkun mennä kompurakotelolle, nyt se on MAP anturin letkussa haaralla. 290 Väyrysen turpokin tuossa on ollu kiinni, eikä sekään nostanu ahtoa kun letku oli nuin. Kaipa se tekkee kellolle pienemmän paineen kun se otetaan kompuran alkupäästä. :arrow: Portti auki myöhemmin ja enemmän ahtopainetta. :nocando: Kellon tankoa hitusen jo ruuvasin tiukemmalle, muttei se nostanu maksimiahtoja ku n. 0,1 kiloa. :?

Alapiippu piti siis suolestaa, onko jollain ylimäärästä ehjää varalle jos joutuu vielä joskus entisöimään tuon alakuperäselle mallille?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

sama paine se on molemmissa letkuissa. Luulis että kompuran päästä ohjattuna reagoi nopeammin ( eipä taida näissä kyllä olla niin väliä) :-D
Mulla on otettu samaisesta paikasta t-haaralla ja hyvin nostaa sinne 1,2. Eli en usko että on siitä kiinni. Mihis sit ahdot nousee jos jättää letkun irti?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

En ehtiny kokeilla. Varmaan pitää koeponnistaa tuokin kuuleri ja ahtoputkisto jos se vaikka vuotaa. En kyllä usko kun ei kastu mistään, kaikki muu sitten onkin öljykurassa. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahtimen vaihto 212D:hen

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Easy Rider 13.1.2013 16:22 kirjoitti:Meinottelisin vaihtaa 290 Sprinterin koneeseen 606 vakio KKK:n
Easy Rider13.1.2013 19:00 kirjoitti:No ainakin tuo läks pyörimään ku laitto reikäänsä. Vielä pitäs siliputa se savupiippu. :(
Easy Rider 13.1.2013 20:47 kirjoitti:Koikkelia vaille, eli kasassa... :kuski: :huh:
Varsin kunnioitusta herättävä tämä aika ideasta valmiiseen :shock:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

joo
Viimeksi muokannut et, 15.1.2013 4:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Re: Ahtimen vaihto 212D:hen

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

jovihava kirjoitti:
Easy Rider 13.1.2013 16:22 kirjoitti:Meinottelisin vaihtaa 290 Sprinterin koneeseen 606 vakio KKK:n
Easy Rider13.1.2013 19:00 kirjoitti:No ainakin tuo läks pyörimään ku laitto reikäänsä. Vielä pitäs siliputa se savupiippu. :(
Easy Rider 13.1.2013 20:47 kirjoitti:Koikkelia vaille, eli kasassa... :kuski: :huh:
Varsin kunnioitusta herättävä tämä aika ideasta valmiiseen :shock:
Oli siinä vähän nettisurffausta ja pari kaffetaukoo sekä usiampi tupakki välissä. Lisäks vaihettiin Seat Varaosaan Mersun takaiskari ku Koni kolisoo pakkasessa taas. Koiraki piti käyttää k*sella. Sitä ei vaan rapulassa jaksa näijen kansa kutvehtia enämpää ku on pakko. :happy:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Saikos näistä lissee rähinää pumpun kantta vasaroimalla, vai pelekän punasena loistavan EDC-valon? Eli ruuveja löysälle ja kopistellaan taaksepäin vai miten se oli? :roll:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Easy Rider kirjoitti:Saikos näistä lissee rähinää pumpun kantta vasaroimalla, vai pelekän punasena loistavan EDC-valon? Eli ruuveja löysälle ja kopistellaan taaksepäin vai miten se oli? :roll:
Noinhan se periaatteessa tapahtuu. En tosin tiedä että saako kerralla kohdalleen vai pitääkö kokeilla sopiva kohta?

Eikö ruoka riitä? :roll:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ainakin leimalla oli melko mieto haiku mittarissa. Alta kahen reilusti.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kannattaa ottaa huomioon että jossei ahdot nouse normaaliin ( siis mapin letku ole kiinni tai muuten auki öljystä) niin syöttöä ei tule.
Mihis ahdot nyt nousee?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Siinä 0,6-0,7 kilua. Ans kattoo nouseeko yhtää letku tukossa. Voipihan se olla ettei tuo kellon jousi jaksa yksistään tuota porttia pitää kiinni.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Easy Rider kirjoitti: Alta kahen reilusti.
Vario puhalsi viimeksi 0.6 tai jotain semmosta eka polkasulla :shock:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tepon Lankisesta potkastiin 8-9, vaparista. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

oliko niin että 4.5> ei tartte enää ajella :shock: :lol:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jospa syötäntää kokeilis enentää, niin kuis tuon evryn laita sitten olis?

viewtopic.php?t=8454&highlight=evry
tuohon pumpulta tulevien kaapeleiden (2 ja 3 numeroltaan) väliin kun laittaa säätövastuksen esim 1000-0 ohmia, niin johan tapahtuu kun siitä ruuvailee. Pumpun liitin on siinä pussissa akun vieressä.
Yritin tutkailla pussukoita tai liitintä, vaan en minä erota kun ite poksin kammat akkutellinkin alla. Mistä net karvat kaivetaan esiin? Vastaus vaaditaan heti. :amis_selittaa: :D

-----------------------------------------------------------------------------

Ahto nousee ainakin 1,3:een ilman portin ohjauspainetta, ei kehanna enempää polokasta. Nyt jos ohjaus on otettu MAP:ilta haaralla lainaan, niin meneneekö anturi kahveelle jos porttia bliidailee? Pitäs olla vissiin ainakin rajapaineruuvi ennen bliidiä, eipähän paine vaikuttas portilla sillon muutenkaan ennen kun on tarves. Kallin kuulonen oli ruuvi vauhtiputkassa ku viittäkymppiä oli tinki. :x
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29474
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Semmonen muovikukkaro jossa yläpäässä reikä ja siitä nippusiteellä roikkumassa, jossain siellä alhaalla...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”