W124 lämpömittari ja sen anturi E250D 1995

Vastaa Viestiin
osilpi

W124 lämpömittari ja sen anturi E250D 1995

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Onnistuin kadottamaan lämpömittarin tehdessäni konehuoneen johtosarjan uusiksi vuonna 2011. Eli siihen asti oli toiminut, ja nyt aloin uudestaan tutkimaan asiaa.

Auto on siis S124 E250D 1995.

Lämpömittarin anturi on käsittääkseni taaempi, moottorin takaosassa imusarjan alla sijaitseva anturi. Se on kaksinapainen, ja molemmista pinneistä tulee samansuuntaisia lukemia. Olen siis verrannut lukemia molemmista pinneistä maata vasten ja resistanssi nousee loogisesti, kun moottori jäähtyy.

Se, jonka oletan olevan oikea pinni, antaa seuraavia lukemia:
+60 = 1,18 ohmia
+55 = 1,26
+50 = 1,46
+45 = 1,62
+40 = 1,77

Viereinen pinni käyttäytyy samanlaisesti, mutta lukemat ovat huomattavasti pienempiä.

On kokeiltu kahdella eri mittaristolla, ja kummallakaan ei lämpömittari toimi. Virrat kun laittaa päälle, mittari värähtää hieman. Kun kytkee maihin taaemman anturin johdoista toisen, pomppaa mittari tappiin eli yhteys on.
Olen kokeillut kytkeä tuota samaista johtoa kaikkiin mahdollisiin lämpöantureiden pinneihin (myös ylävesiletkun vieressä olevaan anturiin ja sen molempiin pinneihin erikseen), mutta mittari ei värähdäkään. Vasta kun kytkee suoraan maihin, on mittari tapissa.

Ei kyllä keksi, mikä siinä on vikana. Onko verrokkilukemia? Minkälaisia ohmilukemia pitäisi löytyä?

Ilmeisesti joissakin W124 dieseleissä ylävesiletkun vieressä oleva anturi olisi lämpömittarille vievä, mutta tässä se kait on taaempi anturi? Olen tehnyt 2011 moottorin johtosarjan uusiksi eli mielessä on vieläkin epäilys, onko joku johto kytketty väärin. Mutta en ole löytänyt kytkentäkaavioita mistään ja toisaalta kun mittari menee tappiin johto X maadoittamalla, ei se oikein viittaisi siihen. Lämpömittari kuitenkin lakkasi toimimasta, kun johtosarja uusittiin...

Paikallisen merkkiliikkeen koneen mukaan tässä autossa ei edes ole etummaista anturia (kyllä se kuitenkin on) ja takimmainen anturi olisi numerolla A 008 542 56 17 (sender unit cooling water temperature & afterglow) eli sekin tukee sitä, että takimmainen anturi on mittaristolle tietoa antava.
94zip
linttauttaja

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Liekkö nelosessa erilainen mutta mulla on kahdessa 601sessä 2ja 3 hehkun välissä se anturi, ja se on 1 napainen pyöreällä liittimellä. Autot vm85 ja 91.

Vaikeeta tää puhelimella surffaus.
:oops:
250D -92
190D 2.2turbo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”