keltainen kolmio välkkyy mittarissa.
keltainen kolmio välkkyy mittarissa.
Niin autoni on 300td 4matic farmari ja ihmettelin kun nopeus mittarissa oleva valo (keltainen jossa kolmion sisässä huutomerkki) välkkyy joka mutkassa ... mitä se valo mahtaa tarkoittaa kun ohje kirjaakaan ei tullut auton mukana...
itse ajattelin että se on luistoneston valo mutta miksi se syttyy kun vähänkin kääntää autoa asfaltilla... ei riitä minun ymmärrys jos se valo ees on sen luistoneston valo..
itse ajattelin että se on luistoneston valo mutta miksi se syttyy kun vähänkin kääntää autoa asfaltilla... ei riitä minun ymmärrys jos se valo ees on sen luistoneston valo..
No kuule, ihan ekana tervetuloa Foorumille.
Älä sie hättäile, täällä ne asiat seleviää.
Onko siellä alhaalla mittaristossa semmonen valonpaikka missä lukkee jotta ASD?
Taitaa olla.
Sepäse on tuon automaattisen tassauspyörästön lukon tunnus se.
Ja sillon ku se nappaa kiinni, syttyy se kolomiovalo.
Ainaki 2WD vehkeissä, niinku mulla.
Kovemmassa vauhissa se ei lukitte perrää, kuhan kertoo jotta nyt suttii.
Annappaku herräävät nuo 4matic miehet kauheusuniltaan, niin alkaa tulla ohojetta.
Tuo on outoa, että se joka kurvissa vilikkuu.
Onko sulla kaikki renkaat saman kokoset? Ja oliha niissä paineita tasaseen?
Ku se herrää vetävien pyörien nopeuserosta se valo.
Ohohekirijan saat Veholta eikä pitäs olla ees kallis.
Älä sie hättäile, täällä ne asiat seleviää.
Onko siellä alhaalla mittaristossa semmonen valonpaikka missä lukkee jotta ASD?
Taitaa olla.
Sepäse on tuon automaattisen tassauspyörästön lukon tunnus se.
Ja sillon ku se nappaa kiinni, syttyy se kolomiovalo.
Ainaki 2WD vehkeissä, niinku mulla.
Kovemmassa vauhissa se ei lukitte perrää, kuhan kertoo jotta nyt suttii.
Annappaku herräävät nuo 4matic miehet kauheusuniltaan, niin alkaa tulla ohojetta.
Tuo on outoa, että se joka kurvissa vilikkuu.
Onko sulla kaikki renkaat saman kokoset? Ja oliha niissä paineita tasaseen?
Ku se herrää vetävien pyörien nopeuserosta se valo.
Ohohekirijan saat Veholta eikä pitäs olla ees kallis.
Pro HVM
Hmm, jyrkissä vai loivissa mutkissa
Jos jyrkissä niin voi olla että etupyörien ABS-anturit ovat p*skaset/rikki. Anturithan antavat 4matik-systeemille tietoa renkaiden pyörimiseroista ja tarpeen tullen kytkee nelivedon päälle.
Mutta kannattaa tosiaan tarkastaa että ilmanpaineet ovat OK ja että renkaiden koko on sama. Muistaakseni 4Matic sallii n. 3% heiton pyörintäeroissa ennen nelivedon kytkemistä.
Niin ja kolmas asia; tarkasta hydrauliikkaöljyn määrä

Jos jyrkissä niin voi olla että etupyörien ABS-anturit ovat p*skaset/rikki. Anturithan antavat 4matik-systeemille tietoa renkaiden pyörimiseroista ja tarpeen tullen kytkee nelivedon päälle.
Mutta kannattaa tosiaan tarkastaa että ilmanpaineet ovat OK ja että renkaiden koko on sama. Muistaakseni 4Matic sallii n. 3% heiton pyörintäeroissa ennen nelivedon kytkemistä.
Niin ja kolmas asia; tarkasta hydrauliikkaöljyn määrä

® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Tervetulloo vuan voorumille nuapuripitäjän mies.
Mistään mitään tietämättömänä aloittaisin minäkin noista yllämainituista tarkistuskohteista. Ensimmäisenä se helpoin, eli hydrauliikkaöljyn määrän tarkistus.
Jos vika alkaa kallistua ABS-puolelle, kannattaa latauspuoli tarkistaa ennen isompia remontteja -se kun on niin että ABS ja kumppanit ottaa nokkiinsa jos jännite on liian alhainen. (Alle 14.1-14.2V)
vikatila.
Ei tämä vika kyllä nyt siltä kuulosta että jännitettä puuttuu, mutta kunhan mainitsin asiasta.

Mistään mitään tietämättömänä aloittaisin minäkin noista yllämainituista tarkistuskohteista. Ensimmäisenä se helpoin, eli hydrauliikkaöljyn määrän tarkistus.

Jos vika alkaa kallistua ABS-puolelle, kannattaa latauspuoli tarkistaa ennen isompia remontteja -se kun on niin että ABS ja kumppanit ottaa nokkiinsa jos jännite on liian alhainen. (Alle 14.1-14.2V)

Ei tämä vika kyllä nyt siltä kuulosta että jännitettä puuttuu, mutta kunhan mainitsin asiasta.

Niin siis renkaat on saman kokoiset ja auto on ollu mulla vasta kolme viikkoa... ei muistakseen löydy esd valoja mittarista ... 4matic löytyy mutta palaa vain ennen käynnistystä... pitää varmaan kattoo se hydrauliöljyn määrä... meinasin huomenissa vaihtaa siihen ne "kaasupallot" taka iskunvaimentimet ku ei toimi ... tuli kerran semmoset motonetistä tilattuu n.190€ rahteineen...aika kallista... [/b]
Ei ESD vaan ASD.Tomppa83 kirjoitti:Niin siis renkaat on saman kokoiset ja auto on ollu mulla vasta kolme viikkoa... ei muistakseen löydy esd valoja mittarista ... 4matic löytyy mutta palaa vain ennen käynnistystä... pitää varmaan kattoo se hydrauliöljyn määrä... meinasin huomenissa vaihtaa siihen ne "kaasupallot" taka iskunvaimentimet ku ei toimi ... tuli kerran semmoset motonetistä tilattuu n.190€ rahteineen...aika kallista... [/b]
Eli alkeista lähtien. ASD on takatasauspyörästön 100% lukko. Kun se toimii, takavetovehkeissä sytttyy tuo kolmiovalo. Vastaava varuste löytyy myös 4maticista, jossa tuo valo syttyy myös nelivedon toimiessa. Sehän toimii vaan tarvittaessa.
Hydrauliöljyn määrä ei vilkuttele kolmiovaloa, kun öljyn määrä tippuu tietyn rajan alle, ei öljynpaine riitä ja 4matic kytkeytyy kokonaan pois päältä. Tällöin syttyy mittriston alareunassa se 4matic-tekstillä varustettu valo.
Oireet kuulostavat todella siltä, että ABS-anturit ovat likaiset, paskana tai niiden johto on viallinen. Itselläni nuo anturit on puhdistettu varmaan tuhat kertaa, tyyliin kerran / vuodenaika. Ne osataan kyllä tutkia useimmilla korjaamoilla.
Niistä alku.
Terveisin nimimerkki "otinpa samasta syystä nelivedon pois päältä viime kuussa. Nyt se saatana ei kytkeydykään takaisin päälle vaikka kahvan kääntää oikeaan asentoon".



S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Sitä vielä ihmettelin että miten nelivedon saa pois päältä? (kahvaa kääntämällä?) mitä kahvaa? ja niistä abs-antureista että miten ne puhdistellut (paine ilmalla?) niin ja eikös ne anturit ole jotain induktiivisiä kytkimiä että ne vois periaattessa mittäilla vaikka virtakynällä...Aku P kirjoitti:Oireet kuulostavat todella siltä, että ABS-anturit ovat likaiset, paskana tai niiden johto on viallinen. Itselläni nuo anturit on puhdistettu varmaan tuhat kertaa, tyyliin kerran / vuodenaika. Ne osataan kyllä tutkia useimmilla korjaamoilla.
Niistä alku.
Terveisin nimimerkki "otinpa samasta syystä nelivedon pois päältä viime kuussa. Nyt se saatana ei kytkeydykään takaisin päälle vaikka kahvan kääntää oikeaan asentoon".![]()
![]()
Konehuoneen puolella on kahva tai nostettava ja käännettävä kytkin jolla voi ottaa nelivedon pois päältä. Tämähän tehdään esim. silloin kun ajetaan katsastuksessa jarrujen testaukseen...
Ainakin kytkimessä lukee vihreällä 4MATIC, kahvasta en tiedä...
Ainakin kytkimessä lukee vihreällä 4MATIC, kahvasta en tiedä...

® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
On siellä apukuskin puolella ilmanputsarikotelon ja lokasuojan välissä joku palikka mihin menee ja lähtee jarruputkien näköisiä putkia... siinä on punainen vipu jossa lukee TEST muuta en kyllä tähän hätään löytänydry kirjoitti:Konehuoneen puolella on kahva tai nostettava ja käännettävä kytkin jolla voi ottaa nelivedon pois päältä. Tämähän tehdään esim. silloin kun ajetaan katsastuksessa jarrujen testaukseen...
Ainakin kytkimessä lukee vihreällä 4MATIC, kahvasta en tiedä...

Taisitpa löytää juurikin oikean kahvan 
EDIT: Mitäs vuosimallia se sinun matikkisi on?

EDIT: Mitäs vuosimallia se sinun matikkisi on?
Viimeksi muokannut dry, 28.8.2006 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Joo, justiin se. Se vipu katkoo öljynpaineet etuperälle, jakovaihteistoon ja tasonsäädölle muun muassa. Ihan niin konehuoneen reunassa se kahva ku olla voi.Tomppa83 kirjoitti:On siellä apukuskin puolella ilmanputsarikotelon ja lokasuojan välissä joku palikka mihin menee ja lähtee jarruputkien näköisiä putkia... siinä on punainen vipu jossa lukee TEST muuta en kyllä tähän hätään löytänydry kirjoitti:Konehuoneen puolella on kahva tai nostettava ja käännettävä kytkin jolla voi ottaa nelivedon pois päältä. Tämähän tehdään esim. silloin kun ajetaan katsastuksessa jarrujen testaukseen...
Ainakin kytkimessä lukee vihreällä 4MATIC, kahvasta en tiedä...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Tuossa omassa matikissa vaikuttaa rengastus melkosen paljon kolmiovalon vilkkumiseen.
Nyt on alla löysärunkoiset 225/45-17 Kumhot,ja vähänkin reippaammin mutkiin ajaessa syttyy kolmiovalo,jopa kuivalla tiellä.
Se kuitenkin myös sammuu heti,kun löysää kaasua tai oikaisee rattia,joten mielestäni ei ongelmaa.
Aku P:n kannattaisi ennemminkin vähän huolestua
.
Nyt on alla löysärunkoiset 225/45-17 Kumhot,ja vähänkin reippaammin mutkiin ajaessa syttyy kolmiovalo,jopa kuivalla tiellä.
Se kuitenkin myös sammuu heti,kun löysää kaasua tai oikaisee rattia,joten mielestäni ei ongelmaa.
Aku P:n kannattaisi ennemminkin vähän huolestua

Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
No se miu matikki on -89 syntyny... ja kävin just sadekelillä testi lenkin se vipu käännettynä niin tuntuipa luikkaalta.... mut pitää yrittää putsailla niitä anturoita ku alkaa ihmetyttää että miks se valo vilkkuu ja varmaan myöskin kytkee 4vedon päälle (ku kolahtaa vaimeasti samalla)... asfaltillakin kun kääntelee esim puolelta toiselle... eli ei kovinkaan paljoa niin johan se keltanen kolmiodry kirjoitti:Taisitpa löytää juurikin oikean kahvan
EDIT: Mitäs vuosimallia se sinun matikkisi on?
pompsahtaa esille...
Mulla hävis talvella nelivetoTomppa83 kirjoitti:No se miu matikki on -89 syntyny... ja kävin just sadekelillä testi lenkin se vipu käännettynä niin tuntuipa luikkaalta.... mut pitää yrittää putsailla niitä anturoita ku alkaa ihmetyttää että miks se valo vilkkuu ja varmaan myöskin kytkee 4vedon päälle (ku kolahtaa vaimeasti samalla)... asfaltillakin kun kääntelee esim puolelta toiselle... eli ei kovinkaan paljoa niin johan se keltanen kolmiodry kirjoitti:Taisitpa löytää juurikin oikean kahvan
EDIT: Mitäs vuosimallia se sinun matikkisi on?
pompsahtaa esille...


Onneksi Aku P oli auttamassa (kiitos vielä kerran Aku P

...Mutta, nelivedon kytkeytyessä EI kyllä pitäisi kolahduksia kuulua

Mikähän siellä oikein kolisee? Etuperä??
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
veikkaisin että jostain jakolaatikon ja etuperän välistä tai sitten takaperästä... nimittän takaa perä kolahtelee muutenkin ja taka akselista kuuluu outoa nitskatelua kun tomaatti pykältää vaihdetta... pitäs tutkia kunhan saan tuon vanhuksen raahattua nosturille...dry kirjoitti: ...Mutta, nelivedon kytkeytyessä EI kyllä pitäisi kolahduksia kuulua![]()
Mikähän siellä oikein kolisee? Etuperä??
saa antaa ehdotuksia mistä moinen [nitinä] voisi kuulua...
Kardaanien risti/rättinivelet, vetonivelet?Tomppa83 kirjoitti:veikkaisin että jostain jakolaatikon ja etuperän välistä tai sitten takaperästä... nimittän takaa perä kolahtelee muutenkin ja taka akselista kuuluu outoa nitskatelua kun tomaatti pykältää vaihdetta... pitäs tutkia kunhan saan tuon vanhuksen raahattua nosturille...dry kirjoitti: ...Mutta, nelivedon kytkeytyessä EI kyllä pitäisi kolahduksia kuulua![]()
Mikähän siellä oikein kolisee? Etuperä??
saa antaa ehdotuksia mistä moinen [nitinä] voisi kuulua...
PS. Omassa sammui 4matic-valo sittenkin. Aamulla renkkasin kahvaa pari kertaa koneen käydessä ja naputtelin niitä tulevia letkuja hellästi. Jo tokeni. Olisko vaan joku venttiili jäänyt siinä vähän kantamaan sitten hetkeksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
onko tässä mallissa jonkuntapainen lukkoperä (siis normaali tasauspyörästö vai joku kitka tms.)Aku P kirjoitti: Kardaanien risti/rättinivelet, vetonivelet?
niin ja mietin vaan että miten nuo abs-järjestelmä mahtaa toimia ku taka anturi on perässä kiinni... niin ja silloinhan kun taka anturi mittaa kardaanin pyörimisnopeutta niin jos mulla on perässä/vetoakseleissa väljää niin johan sen takia tämä neliveto voi kytkeytyä päälle vaikka sitä ei vielä tarvittaisi...
aika oudolle vaikutti ensi näkemältä tommoinen ratkaisu että on vain kolme abs-anturaa...
onko tässä mallissa jonkuntapainen lukkoperä
ASD on siis lukkoperä.Aku kirjoitti:ASD on takatasauspyörästön 100% lukko. Kun se toimii, takavetovehkeissä sytttyy tuo kolmiovalo. Vastaava varuste löytyy myös 4maticista, jossa tuo valo syttyy myös nelivedon toimiessa. Sehän toimii vaan tarvittaessa.
Alle 40km/h nopeuksissa kytkeytyy automaattisesti 100% lukko jos pyörä alkaa sutimaan.
Silloin palaa kolmiovalo.
Kovemmassa nopeudessa toimii kitkalukko, silloin pyörän luistaessa palaa myös kolmiovalo varoittaen liukkaudesta.
Välys ei vaikuta niin että kardaani pyörisi nopeammin.silloinhan kun taka anturi mittaa kardaanin pyörimisnopeutta niin jos mulla on perässä/vetoakseleissa väljää niin johan sen takia tämä neliveto voi kytkeytyä päälle vaikka sitä ei vielä tarvittaisi
dealer kirjoitti:Välys ei vaikuta niin että kardaani pyörisi nopeammin.tomppa83 kirjoitti:silloinhan kun taka anturi mittaa kardaanin pyörimisnopeutta niin jos mulla on perässä/vetoakseleissa väljää niin johan sen takia tämä neliveto voi kytkeytyä päälle vaikka sitä ei vielä tarvittaisi
Joo mutta jos se taka abs-anturi mittaa nopeutta ennen tasauspyörästöä ja siellä on väljää niin eikös se kerro sille absi-kojeelle/ASD:lle että takapyörät
olevinaan sutisivat sen välyksen verran... vaikeesti selittety mut yrittäkää selvittää...
niin ei siis kävisi jos abs-antureita olisi neljä eli joka pyörän navassa...
korjatkaa jos olen pahasti väärässä mutta näin minä näen asian..
Niin siis eihän se "sudi" kuin sen hetken verran, jotta on se välys "kiritty" kiinni. Eipä siinä ehdi välttämättä reagoida anturit lainkaan, jotta on joku muutaman millin välys kiritty kiinni..Tomppa83 kirjoitti:dealer kirjoitti:Välys ei vaikuta niin että kardaani pyörisi nopeammin.tomppa83 kirjoitti:silloinhan kun taka anturi mittaa kardaanin pyörimisnopeutta niin jos mulla on perässä/vetoakseleissa väljää niin johan sen takia tämä neliveto voi kytkeytyä päälle vaikka sitä ei vielä tarvittaisi
Joo mutta jos se taka abs-anturi mittaa nopeutta ennen tasauspyörästöä ja siellä on väljää niin eikös se kerro sille absi-kojeelle/ASD:lle että takapyörät
olevinaan sutisivat sen välyksen verran... vaikeesti selittety mut yrittäkää selvittää...